Kia Sportage 1.6 T-GDI 4WD GT-PlusLine (2020)

autoreview

Kia Sportage 1.6 T-GDI 4WD GT-PlusLine (2020)

Signalement

UitvoeringSportage 1.6 T-GDI 4WD GT-PlusLine
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst150.000 km
Lezerswaardering: 69%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste paar dagen

  • 650 km

Direct dan maar een eerste review na de eerste paar dagen en kilometers.

Allereerst een achtergrond. Hiervoor heb ik 7 jaar lang in een Renault Clio rond gereden. Super auto, maar de kinderen worden groter en met een hondje extra werd de auto echt te klein. Daarbij kreeg ik de optie om via mijn werkgever een auto te leasen, dus toen toch maar gekozen voor wat meer luxe en ruimte.

Onze keuze is dus gevallen op de Kia Sportage MY20 1.6 T-GDI DCT7 Automaat in de GT-Plus line uitvoering met als kleur Pearl Black.
Dit is dus de uitvoering met alle mogelijke opties erop of eraan.

Allereerst de buitenkant, wat een gelikt design! De vorige Sportage vind ik echt niet mooi, maar het nieuwe design, met name de 2020 facelift, ziet er echt super uit.
Mooie neus en kont en ook vanaf de zijkant ziet hij er in mijn ogen gewoon te gek uit.
De "ice-cube" LED verlichting voor en de "C" shape LED verlichting achter zijn echt een genot om naar te kijken en doen hun werk ook gewoon perfect. 's Avonds is het zicht vele malen beter dan dat ik gewend was van mijn Clio.
Verder de grote spiegels die ruim zicht geven en de vele ramen zorgen voor een goed overzicht.
Enige minpuntje op de ramen is eventueel het achteruit. Tijdens het rijden is dit meer dan goed, maar bij achteruit rij acties is dit wat aan de minimale kant, maar dit word dan weer goed gemaakt door de achter camera en de 360 camera.

Binnenin zit het ook super, in vergelijking met andere soortgenoten, welke we ook proef hebben gereden (CX5, Tucson, Grandland-X) zit je ook echt hoger en dat is wel even wennen, maar geeft toch ook wel direct een beter overzicht op de weg.
De stoelen zitten goed, ik heb nog niet helemaal mijn plek gevonden, maar de stoelen en het stuur hebben genoeg instel mogelijkheden, dus die kom ik na nog wat meer kilometers nog wel tegen. De elektrisch verstelbare voorstoelen zijn overigens een genot en de verwarming en ventilatie opties doen het zeer goed! Uiteraard nog niet uitgeprobeerd in extreem heet of koud weer, maar dat komt nog wel. Hetzelfde overigens voor de stuur verwarming. Ik dacht altijd dat dit een "goody" zou zijn die ik niet zou gebruiken, maar het is toch wel fijn om om 6uur 's morgens een warm stuur vast te pakken.
De beenruimte achterin is veel. Met de bestuurders stoel ingesteld op mijn lengte (1.95m) kan ik makkelijk achterin zitten zonder dat mijn knieën tegen de voorstoel aankomen. In combinatie met de neerklapbare armleuning, de USB lader en de normale aansteker lader achterin, kunnen de kinderen volop genieten van de iPad tijdens de lange reizen. Dit word nog aangenamer door de stoelverwarming achterin op de buitenste stoelen en de roosters voor de airco in het midden console voor achterin.

Verder ben ik erg blij met de fysieke knopjes in combinatie met het touchscreen die de auto heeft voor het infotainment systeem. De fysieke knopjes zijn makkelijk te bedienen en na de eerste paar dagen kan ik al redelijk zonder te kijken de meeste dingen bedienen. Ditzelfde geld voor de climate control, welke ook via fysieke knoppen bediend kan worden.
Wat betreft het infotainment systeem, tot dusver heb ik alleen de radio en de Apple Carplay bediend, de navigatie is nog ongebruikt aangezien deze een update nodig heeft.
De radio zelf werkt goed, overzichtelijk en snel en is zeer gemakkelijk in de bediening. Ook Apple Carplay is een zeer makkelijk iets in gebruik en daar ga ik dan ook nog vele uren plezier van krijgen, zeker omdat ik veel gebruik maak van Waze en deze dus nu gewoon op het 8" scherm kan laten zien.
De handsfree heb ik nog niet gebruikt, dus kan hier verder weinig over zeggen.
De audio in de auto is meer dan in orde. De versie die ik heb komt met het JBL Premium systeem met 8 speakers en heeft een zeer helder geluid en een mooie diepe bass. Ook hier ben ik zeer tevreden over.
Verder is de auto voorzien van het panorama schuif/kantel dak, wat ik altijd al graag heb willen hebben en nu dan ook volop van kan genieten. Zeker afgelopen weekend met de zonnige dagen vond ik dit zeer aangenaam en de kinderen hebben achterin al een keer sterren geteld, dus ook zij zijn zeer tevreden.

Wat betreft het rijden, de DCT7 automaat is naar mijn idee zeer soepel. Schakelmoment zijn haast niet te herkennen tenzij je er echt op let of wanneer je de auto echt sportief laat optrekken, maar ook dan is het minimaal. Ik heb met name rustig gereden voor nu om de auto te leren kennen, maar uiteraard ook al een paar keer het gas redelijk ingetrapt en beide ben ik zeer tevreden over. Ook erg leuk om zelf te schakelen met de flippertjes, maar dat is nog wel even wennen om de schakelmomenten onder de knie te krijgen, zeker als je net een beetje aan het sturen bent. Komt later nog wel een keer goed denk ik zo.
Volgens de boekjes zouden er 3 modus moeten zijn, ECO, Normal en Sport, maar om de een of andere reden kan ik de ECO mode niet vinden. Nog een keer de boekjes in om uit te zoeken waar die zit. De auto rijd super in de Normal mode en als je toch sportief wil of wat sneller wil optrekken, dan gewoon door de kickdown heen trappen. De Sport mode vind ik tot nog toe minder fijn. Zoals te verwachten maakt de auto dan wat meer toeren en wacht hij wat langer met schakelen om meer kracht uit de turbo te halen, maar daarmee maakt het allemaal ook wel veel meer herrie en reageert de auto erg gevoelig op het gaspedaal. Zoals gezegd, naar verwachting, maar op dit moment vind ik dat nog geen fijn gevoel. Ik houd meer van het rustigere rijden.
Verbruik is moeilijk te zeggen op dit moment aangezien ik nog niet al te stabiel heb gereden. Mijn eerste tankbeurt gaf aan 10.8/100 wat naar mijn idee erg hoog is, maar de rit vanmorgen naar werk stond deze op de 8.1/100. Daarnaast heb ik mij laten vertellen dat dit over tijd nog naar beneden kan gaan naarmate de auto verder ingereden word.
Kortom, verbruiksteller word bijgehouden en we gaan zien wat hieruit komt.

Dan het laatste puntje voor deze review, de 360 view en parkeer camera's. Wat een uitkomst! Ik heb deze nooit eerder gehad, maar het is net of je een spelletje aan het spelen bent wanneer de auto ingeparkeerd moet worden. Een heel makkelijk spelletje...
Voor ons huis zijn de parkeerplaatsen krap te noemen en met de kleine Clio had ik soms al moeite om hem juist op zijn plek te krijgen. Met de Kia aan de andere kant parkeer ik hem sneller op dezelfde plekken met minder moeite.

Er zijn nog vele meer opties die de auto heeft, zoals de AWD, adaptive cruisecontrol en tussen de lijnen rijden en nog veel meer, maar deze heb ik nog niet voldoende geprobeerd om daar iets zinnigs over te zeggen.
Sterker nog, enkele systemen heb ik uitgeschakeld voor nu aangezien ze vaak piepen en toch wel storend zijn tijdens het leren kennen van de auto.
Een volgende review hoop ik enkele van deze systemen ingeschakeld te hebben en te kunnen beoordelen

2 maanden en 3400km

  • 3.450 km

Kia review

Bij deze een tweede impressie na de eerste 2 maanden rond rijden in de Kia. Normaal gesproken zou ik nu ruim 7000km op de teller hebben gezet, maar vanwege de Corona is dit stukken minder met “slechts” 3400km.

De kilometers zijn met name gemaakt op de 50 en 80 km/u wegen, met her en der een keer een snelweg erbij.
De langste rit die we gemaakt hebben was 75km.
Kortom, ik kan nog weinig vertellen over hoe de auto rijdt op de echt lange ritten naar het buitenland, maar gezien de ervaring tot nog toe, maak ik me hier niet al te druk over.

Dus... tijd voor wat ik wel kan beoordelen...

Exterieur
Allereerst het uiterlijk, zoals in een van de comments word aangegeven is de neus even wennen. Zelf vind ik die vanaf het moment dat ik hem zag erg mooi en ben hem alleen maar mooier gaan vinden. Verder blijf ik het een hele mooie auto vinden met mooie sportieve lijnen.
De verlichting werkt super, heerijk fel en veel licht!
Ik heb wel de verlichting in zijn laagste stand staan aangezien ik andere niet wil verblinden en dat volgens mij wel redelijk snel gebeurd.
Spiegels zijn van goed formaat. Het zijn geen joekels en toch zie je alles perfect.

Interieur
Aan de binnenzijde word ik ook elke dag een beetje meer verliefd op de auto. De stoelen zitten heerlijk en het electrisch verstellen is echt super. Het enige dat het af zou maken is een geheugenstand, maar goed... We kunnen niet alles hebben.
De verwarming in de stoelen is echt een uitkomst en heerlijk tijdens de koudere ochtenden en als ik daar de stoel ventilatie bij optel tijdens de warmere dagen, dan voel je je echt een koning!
Het stuur identiek. De knoppen waren even wennen in het begin, aangezien het er meer zijn dan ik gewend was van de Clio, maar zodra je er eenmaal aan gewend bent en alles combineert met Siri dan is er haast geen reden meer om je handen van het stuur af te halen. Ik weet dat het een "goodie" is, maar ook stuur verwarming is toch echt wel super lekker en zou eigenlijk niets anders meer willen.
Het klokkenspel is duidelijk en overzichtelijk. Netjes afgewerkt met alle benodigde gegevens in je scherm. De verlichting op het dashboard is goed, niet te fel of te donker en past zich netjes aan met de rij omstandigheden.
Verder is zo goed als alles te automatiseren. Verlichting, ruitenwissers, deuren op slot en ga zo maar door. Toch ook wel weer wat luxe die ik niet gewend ben van de Clio, maar zeker een welkom iets.
De middenconsole is ook goed uitgewerkt. Ik hou ervan dan nog altijd veel dingen gewoon bestuurd kunnen worden met fysieke knoppen. Het gehele climate control systeem is met fysieke knoppen te besturen en zijn logisch geplaatst. De bovenste rij met knoppen bedienen delen van het infotainment systeem en ook al gebruik ik eigenlijk maar 3 van de 8 knoppen, ze zijn wel duidelijk en ook weer logisch geplaatst. Iets verder naar beneden zit de versnellingspook en ook weer enkele knoppen. De knoppen zijn goed, maar de pook zit redelijk aan de zijkant, waardoor deze tegen je been aan komt wanneer je hem in handmatig schakelen zet. Nu rijdt ik over het algemeen alleen op automaat, dus geen probleem, maar zo nu en dan is het gewoon leuk om zelf te schakelen en dan kan het gebeuren dat je hem met je been terug stoot in automaat. Kleinigheidje...
Het enige echte minpuntje in het middenconsole vind ik de arm leuning. De armleuning zelf is goed, maar de opslag onder arm leuning is gewoon een grote diepe bak, waardoor je al snel moet graven om je spullen te vinden. Hier had wat mij betreft een tweede laag aan toegevoegd kunnen worden. Overigens kun je via Ali-Express zo een tweede laag bestellen, dus die staat wel op mijn verlanglijstje.
Het dashboard vakje heb ik me laten vertellen is erg klein, maar dit moet ik toch echt tegenspreken. Volgens mij is dit gewoon gemiddeld en doet dan ook gewoon zijn werk.
Boven de middenspiegel zit overigens een klepje om je zonnebril in op te slaan, scheelt weer je zonnebril aan de spiegel hangen en doet zijn werk best goed. Ben hier groot fan van.
Achterin is lastig oordelen, mijn vrouw durft in de auto te rijden vanwege zijn formaat, dus heb zelf nog nooit echt achterin gezeten, maar volgens haar en de kinderen is het er goed vertoeven. Meer dan genoeg beenruimte, de buitenste twee zittingen hebben ook weer stoelverwarming en de rugleuningen kunnen ingesteld worden in een wat rechtere zit of juist wat meer relaxte zit. Het kan zelfs zo ver naar achter dat je bijna een bed krijgt. De armleuning in het midden is een uitkomst met de bekerhouders, maar die zorgt er ook voor dat de rugleuning in het midden wat harder is en dus minder fijn zit.
De ventilatie roosters in het middenconsole zijn goed af te stellen en de kinderen zijn hier dan ook blij mee, alleen is het wel zo dat ze beide open en dicht gezet worden met een enkele knop. Kortom, de kinderen hebben al ruzie gemaakt dat de een geen ventilatie wilde en de ander wel.
Ook de achterbak is ruim genoeg voor ons. We hebben een hondenrek erin en een verdeler waarmee de achterbak in tweeen gedeeld word. 1 helft voor de hond, de andere voor materialen. Hier ben ik zeer blij mee en ook de hond lijkt het er goed te vinden. Hij ligt liever in de achterbak dan op de achterbank.
Door het hondenrek kan ik de bodem achterin alleen in de bovenste positie zetten, wat toch wel weer wat laadruimte weg neemt, maar aan de andere kant kan ik dan weer onder de vloer dingen opslaan die je eigenlijk nooit gebruikt. (instructieboekje, lampjes en dat soort ongein).
De automatische achterklep is zowel een uitkomst als iets waar ik nog aan moet wennen. Bij de Clio trek je dat ding omhoog en is hij open, maar bij de Kia gaat dit automatisch en niet zo snel als dat ik gewend was. Nu heb ik niet vaak haast, dus geen probleem, maar met het lijkt erop dat de hond soms ongeduldig is bij het open en dicht doen en wil er dan weer uitspringen.
Overigens is het wel super dat als je handen vol zijn de klep gewoon open gaat na een paar seconden achter de auto te staan of door even op de sleutel te klikken. Dit is wel een super uitkomst. Niet meer eerst alles op de grond zetten, gewoon direct erin knallen.

Rij-Impressie
Rijden doet hij als een zonnetje. In de "normaal" stand trekt de auto goed en soepel weg, zelfs met een zware lading. Het schakelen voel je haast niet, alleen als je er echt op let en zo wie zo schakelt de auto ook op goede momenten. Niet teveel of te weinig toeren, gewoon fijn. Iets wat ik bij andere automaten vaak toch wel minder vind, maar niet bij de Kia.
Sturen gaat ook soepel en zonder schokken en ben ik ook zeer tevreden over. Hij stuurt redelijk licht, maar niet te licht. Gewoon lekker.
Zodra je hem dan in de "Sport" modus zet, dan veranderen er een aantal dingen.
Allereerst word het stuur wat strakker en gevoeliger afgesteld. De kleinste beweging merk je direct, je voelt trillingen wat beter en het word allemaal iets zwaarder, maar nog altijd zeer soepel. Het gaspedaal is vele malen gevoeliger en je voelt ook dat de auto maar al te graag vooruit wil en vooral ook snel vooruit wil. Het kleinste drukje op het gaspediaal en hij schiet weg!
Het is "maar" een 1.6 liter blokje, maar de trekkracht en snelheid die vrij komt in de sportmodus geven toch echt het gevoel dat er flink wat meer kracht in de auto zit.
Hier komt ook gelijk het grootste nadeel van de automaat naar voren. Zelf vind ik het fijn om een wat gevoeliger stuur te hebben en wat meer kracht onder mijn voet, maar door de sport modus, schakelt de bak pas bij hele hoge toeren. Zelfs als je maar weinig gas geeft zal hij doorgaan tot de 5500 RPM voordat er geschakeld word. Zo kun je in de straat 30 rijden in zijn eerste versnelling op 5000 toeren en hij zal niet schakelen.
Aan een kant logisch, maar tegelijkertijd toch ook weer zonde.
Dit is overigens weer op te lossen door even een druk op de flipper te geven, dan snapt de automaar dat hij moet schakelen en dat doet hij dan ook weer zonder dat je er iets van voelt.
Overigens is het rijden op handmatig schakelen in de sport stand echt een genot, zeker in combinatie met de wegligging die simpelweg goed te noemen is.
Ik heb wel vaker in SUV's gereden en vond deze meestal als een boot over de weg gaan, maar de Kia ligt echt strak in de bochten en ik voel me dan ook echt veilig als ik een wat sportievere rijstijl aanneem.

Verbruik...
Gezien ik grotendeels binnen de bebouwde kom rij is dit simpelweg bagger te noemen met een gemiddeld verbruik van 11.2 op de 100km, maar dat is dan ook te verwachten met een auto als dit.
Aan de andere kant, vanmorgen naar Amsterdam gereden (66km) met een verbruik van 7.5 op de 100km, dat vind ik dan al weer een stuk aangenamer om op het dashboard te zien.

Het AWD systeem heb ik nog niet kunnen proberen, maar afhankelijk van de Corona maatregelen, zal dit waarschijnlijk in de zomer tijdens de vakantie wel veranderen.

Kortom, wat kleinigheidjes, maar verder ben ik echt super tevreden over de auto en zou hem dan ook zeker aanraden aan andere mensen.

4 jaar later

  • 150.000 km

Na ruim 4 jaar rondrijden in deze prachtige auto, heb ik hem afgelopen Vrijdag moeten inleveren vanwege het einde van de lease...

We zijn na 4 jaar nog altijd zeer te spreken over de auto en hij heeft ons vele veilige kilometers door heel Europa heen gegeven en het was dan ook met pijn aan mijn hart dat ik de sleutels moest inleveren.

Het enige minpunt wat ik kan bedenken is de onboard navigatie, welke echt niet meer van deze tijd is en al snel achterloop op de werkelijkheid met alle wegwerkzaamheden. Gelukkig zit er CarPlay in en is het gebruik van Waze dus extreem soepel te noemen.

Een ander nadeel is toch echt wel het benzineverbruik. Met moeite wist ik deze op lange stukken onder de 9,5/100 te krijgen, maar bij kortere stukjes of in de bergen ging dit toch echt al snel omhoog richting een gemiddelde van 12,0/100.
Het is me ooit eens gelukt om 200km afstand af te leggen met 8,2 gemiddeld, maar dit was dan wel een snelweg op de cruise-control 100 km/u en dat voelt in deze auto toch echt wel als een slakken snelheid en er komt dan ook geen einde aan. Voor mij is dit simpelweg niet een realistisch iets om dagelijks te doen, zeker niets als je tegen een file aanrijdt.

Over de jaren heen is gewoon het standaard onderhoud en slijtage geweest. Her en der wat bandjes vervangen, de remmen zijn een keer vervangen en we hebben 1x problemen gehad met de Airco, waarbij een of ander onderdeel kapot gegaan was, maar dit werd snel, netjes en kosteloos binnen de 7 jaar garantie opgelost. Dus ook daar geen problemen mee gehad.

Helaas is de ervaring met deze auto ten einde, maar spoedig gaat er een nieuw hoofdstuk open, zodra ik de sleutels van het kleinere zusje in handen gedrukt krijg... De Kia Ceed Sportswagen 1.5 Automaat GT-Line...

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Sportage

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.