Kia Soul EV ExecutiveLine (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Soul EV ExecutiveLine |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 39.651 km |
KM-stand laatst | 53.800 km |
Onze eerste ev …
- 39.561 km
Eergisteren gaan proefrijden in een Kia Soul ev, bouwjaar 2015 met 39000 km op de teller. De laatste tijd eens bijgehouden hoe vaak we ritten onder de 150 km rijden. Dat blijkt bij ons ongeveer 98 % van de ritten het geval te zijn (met onze huidige Suzuki Swift). De prijzen van ev’ s van voor 2017 zijn behoorlijk gedaald de afgelopen maanden. Voor ons zijn de eisen redelijk beperkt. Plaats voor 5 personen , range van 150 km, stoelverwarming.
Nog niet zoveel ervaring met het ev rijden maar tijdens de proefrit viel de rust in geluid en karakter heel goed.
Voor de swift nog een mooi bedrag terugekregen (500 euro in 2.5 jaar afgeschreven vond ik netjes). Deal dus gemaakt en het gevecht over de aflever kosten maar niet gevoerd. Op goede vrijdag ga ik de auto ophalen. Ik ga proberen zo nu en dan mijn verslag hier te doen.
Korte update
- 40.821 km
Ongeveer 1200 km met de Kia gereden. Wat opvalt is de rust. Zoals al eerder gezegd rijden we vooral korte stukjes naar werk, sport, boodschappen. Het verbruik bij onze rustige rijstijl (in de maanden mrt-april) is tussen 10.8 en 15.5 kWh/100 km. De auto maakt voor ons nog niet een hele duidelijke inschatting van de rijden range. In het begin gaf de auto regelmatig aan 190 km te kunnen rijden (wat 170 echte km bleken te zijn) overschatting dus. Nu is de range bij een volgeladen accu 155 km ingeschat terwijl we met het warme weer zeker 190 echte km kan kunnen rijden. Eventjes afwachten hoe dat verder gaat en of we wat meer moeten rijden om wat meer te weten te komen. De auto is zwaar en dat merk je in de bochten. Het sturen in de middenstand op de snelweg/80 km weg voelt vreemd. Heb het idee steeds iets te moeten corrigeren. De ruimte in de auto bevalt ons ook goed. Ben al regelmatig op stap geweest met mijn vier grote pubers wat zonder gemekker kan plaatsvinden. We laden de auto nu vooral op met een dedicated 220v stopcontact wat vooralsnog prima te doen is. De langste rit die we hebben gereden is Mierlo-hout —Zevenbergen : 190 km retour (met een bijlaadbeurtje halverwege om zeker te zijn thuis te kunnen komen.
De prijs die we met teruggaaf van subsidie hebben betaald is 9900,- (incl afleverkosten en 12 maanden garantie)
Ruim een jaar verder
- 53.800 km
Ons Soul maatje wordt goed gebruikt voor vooral korte ritjes. Sinds november 2024 ook door onze thuiswonende oudste dochter. We hebben nu 15000 km gereden en ik moet zeggen het is een fijne, rustige, comfortabele metgezel. In de winter daalde de ingeschatte range tot 125 km bij een volle accu. De “schatter” blijft consequent conservatief daar de echte km’s altijd ongeveer 140 waren. Nu in het voorjaar weer netjes terug naar een ingeschatte range van 165…wat in werkelijkheid dus 180km is. Tot op heden hebben we 4 of 5 keer aan de openbare laadpaal gehangen. De rest van de keren netjes aan de 230v 2,3 kw thuislader/stopcontact. Komende week gaat de auto gebruikt worden voor een lange rit en gaan we voor het eerst snelladen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.