Kia Soul 1.6 CVVT X-pect Cool (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Soul 1.6 CVVT X-pect Cool |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 5.020 km |
- 5.020 km
Ik kom tot het schrijven van deze review na het lezen va de tot nu toe enige andere review van de Soul.
Eerst even hoe we tot het kopen van een Soul zijn gekomen.
Na met veel plezier en zonder problemen een Hyundai Elantra te hebben gereden wilden we dit jaar een nieuwe auto waar we jaren mee vooruit konden.
Deze moest er leuk uitzien, van een betrouwbare kwaliteit zijn, een redeijke caravan kunnen trekken, binnen ons gestelde budget van 17000 euro blijven en liefst een hoge instap hebben.
Na heel lang en tot in detail vergelijken van vele auto's - de site van Autoweek is daar een prima hulpmiddel voor - bleven er uiteindelijk 4 kandidaten over: De Suzuki SX4, de Hyundai Matrix, de Chevrolet Tacuma en de Kia Soul.
In dit rijtje ontbreken de Duitse en Franse auto's, mijn praktijkervaring is dat de aziatische auto's veel minder storingsgevoelig zijn en boverdien minder duur.
Met de 4 kandidaten hebben we uitgebreid een proefrit gemaakt.
Bij de proefrit bleken de Suzuki en de Soul de meeste punten te scoren, lichte bediening en direct sturen waar de beide andere toch wat minder vlot en wat gedateerd aandeden.
Na onderhandelingen met zowel de Suzuki als Kia dealer hebben we uiteindelijk voor de Soul gekozen. Dit mede door de standaard 5 jaar garantietermijn.
Bij deze onze bevindingen over de 1e 5000 km.
Bediening:
Zoals al genoemd, licht en direct. Schakelen en koppelen gaat als vanzelfsprekend, het sturen gaat wel erg direct. Daar hebben we behoorlijk aan moeten wennen. Het rijden met de Soul heeft wel iets weg van het rijden met een kart.
Op langere afstanden missen we cruise control.
Zitpositie:
Wat als eerste op valt vanachter het stuur is het perfectie zicht in de spiegels. De zitpositie zelf geeft geen klachten, ook na ritten van 400 km stap je nog fris uit. Tellers en bediening zijn logisch ingedeeld en goed leesbaar. Jammer is dat de rand van de deur waar de elleboog op rust behoorlijk hard is. De middenarmsteun is wel bekleed en gepolsterd.
Rijden:
Zoals al gemeld, besturing gaat direct en snel. Dat bevalt ons inmiddels prima.
De motor is ruim voldoende sterk en maakt merkbaar graag toeren.
Geen enkel probleem om ruim 4000 toeren te rijden met 130 km/u.
Ook het geluid blijft prima binnen de perken, pas vanaf 120 wordt het tijd om de prima radio wat meer volume te geven.
Nog niet veel met caravan gereden, maar de eerste indrukken zijn dat een caravan van 1200 kg geen enkel probleem is. Wel is het dan nodig om met name bij beklimmingen en mogelijk bij veel tegenwind hoog - boven 3500 - toeren te rijden, daaronder neemt de trekkracht snel af.
Comfort:
Omdat de Soul een vrij hoge auto is is hij vrij hard afgeveerd. Hij helt vrijwel niet over in bochten, en geeft vooral drempels behoorlijk hard door. Toch kun je drempels met een behoorlijk hoge snelheid nemen zonder een hernia op te lopen.
Al met al vrij stug en strak rijgedrag en geen superzacht veercomfort. Deze eigenschappen zorgen er wel voor dat je ook bij behoorlijke wind 120 tot 140 kunt rijden en dat je ook bochten vrij snel kunt nemen.
Verbruik:
Begonnen met een verbruik van 1 op 13, inmiddels verbeterd naar 1 op 14.
Daarbij moeten we wel opmerken dat onze rijstijl redelijk vlot is en dat er weinig korte stukjes gereden worden. Bijna alle ritten zijn tussen 10 en 200 km, gemmiddeld ongeveer 25 km.
Incident:
Bij ongeveer 4000 km is er op de snelweg in een beginnende file een Opel Corsa achterop de Soul gereden. De bestuurder was even met andere zaken bezig dan met het verkeer.
Dit ging met behoorlijke snelheid. Mede doordat er op de Soul een trekhaak bevestigingspunt zit bleef de schade aan de Soul beperkt tot wat bumper en kunsstof schade. De Corsa leek veel schade te hebben, de voorzijde was over een groot deel zo'n 20 centimers ingedrukt.
De schade aan de Soul is door de dealer snel en netjes gerepareerd.
Samenvatting:
De Soul voldoet prima. Geen rammeltjes, degelijk gebouwd en redelijk voordelig met benzine.
Tot slot nog een opmerking:
De Soul schijnt nu standaard geleverd te worden met aluminium velgen met plattere banden. Onze ervaring daarmee is dat dat teveel afbreuk doet aan het rijcomfort.
Ons advies is om de standaard velgen en banden erop te laten zetten en voor het prijsverschil een cruise control te laten monteren.
update 04-11-2011 km. 53000
Hallo,
Bij deze een update tot 53000 km.
De Soul bewijst nog iedere dag een goede keus te zijn geweest.
We hebben geen enkel probleem gehad om tot deze kilometerstand te komen.
We zijn tussen de beurten door niet bij de dealer geweest.
Het enige noemenswaardige is dat er een van de H7 lampjes stuk is gegaan, uit voorzorg heb ik we beide vervangen. Het vervangen van beide H7 lampjes koste me minder dan 5 minuten, bijzonder toegankelijk en eenvoudig! Vergelijk dat maar eens met sommige andere auto’s waar je zelf niet eens meer bij kunt komen.
Wat wel op is gevallen is dat de Soul op winterbanden veel stiller is dan op de standaard zomerbanden. Na de standaard Nexen te vervangen door Michelin Energysaver’s is de auto nu ook een stuk stiller en comfortabeler geworden. Het verbruik is – mede door de Michelins – gezakt tot een schamele één op 16, gewoon erg goed voor een auto met zoveel ruimte.
De Soul heeft inmiddels ook de nodige kilometers met caravan gemaakt, op zich gaat dat erg goed, er is ruim voldoende trekkracht – bij hogere toeren – maar wat wel van belang is dat de kogeldruk erg precies komt en/of de caravan goed beladen.
Is een van beiden niet juist dan heeft de caravan de neiging om op hogere snelheid te gaan slingeren wat niet prettig is. Goed laden en controleren dus!
Conclusie: De Soul blijft, we zijn nog steeds erg tevreden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.