Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Kia
  • Soul

Kia Soul 1.6 CVVT X-pect Cool (2009)

autoreview

11
Kia Soul 1.6 CVVT X-pect Cool (2009)
Kia Soul 1.6 CVVT X-pect Cool (2009)Kia Soul 1.6 CVVT X-pect Cool (2009)Kia Soul 1.6 CVVT X-pect Cool (2009)Kia Soul 1.6 CVVT X-pect Cool (2009)Kia Soul 1.6 CVVT X-pect Cool (2009)Kia Soul 1.6 CVVT X-pect Cool (2009)Kia Soul 1.6 CVVT X-pect Cool (2009)Kia Soul 1.6 CVVT X-pect Cool (2009)Kia Soul 1.6 CVVT X-pect Cool (2009)Kia Soul 1.6 CVVT X-pect Cool (2009)Kia Soul 1.6 CVVT X-pect Cool (2009)Kia Soul 1.6 CVVT X-pect Cool (2009)Kia Soul 1.6 CVVT X-pect Cool (2009)Kia Soul 1.6 CVVT X-pect Cool (2009)Kia Soul 1.6 CVVT X-pect Cool (2009)Kia Soul 1.6 CVVT X-pect Cool (2009)Kia Soul 1.6 CVVT X-pect Cool (2009)Kia Soul 1.6 CVVT X-pect Cool (2009)Kia Soul 1.6 CVVT X-pect Cool (2009)Kia Soul 1.6 CVVT X-pect Cool (2009)Kia Soul 1.6 CVVT X-pect Cool (2009)Kia Soul 1.6 CVVT X-pect Cool (2009)Kia Soul 1.6 CVVT X-pect Cool (2009)Kia Soul 1.6 CVVT X-pect Cool (2009)Kia Soul 1.6 CVVT X-pect Cool (2009)Kia Soul 1.6 CVVT X-pect Cool (2009)Kia Soul 1.6 CVVT X-pect Cool (2009)Kia Soul 1.6 CVVT X-pect Cool (2009)Kia Soul 1.6 CVVT X-pect Cool (2009)Kia Soul 1.6 CVVT X-pect Cool (2009)Kia Soul 1.6 CVVT X-pect Cool (2009)Kia Soul 1.6 CVVT X-pect Cool (2009)Kia Soul 1.6 CVVT X-pect Cool (2009)Kia Soul 1.6 CVVT X-pect Cool (2009)
Anoniem
  • Gebruikersreview
13 december 2009 om 00:22
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringSoul 1.6 CVVT X-pect Cool
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst5.020 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 5.020 km
  • 12 december 2009

Ik kom tot het schrijven van deze review na het lezen va de tot nu toe enige andere review van de Soul.
Eerst even hoe we tot het kopen van een Soul zijn gekomen.

Na met veel plezier en zonder problemen een Hyundai Elantra te hebben gereden wilden we dit jaar een nieuwe auto waar we jaren mee vooruit konden.
Deze moest er leuk uitzien, van een betrouwbare kwaliteit zijn, een redeijke caravan kunnen trekken, binnen ons gestelde budget van 17000 euro blijven en liefst een hoge instap hebben.

Na heel lang en tot in detail vergelijken van vele auto's - de site van Autoweek is daar een prima hulpmiddel voor - bleven er uiteindelijk 4 kandidaten over: De Suzuki SX4, de Hyundai Matrix, de Chevrolet Tacuma en de Kia Soul.

In dit rijtje ontbreken de Duitse en Franse auto's, mijn praktijkervaring is dat de aziatische auto's veel minder storingsgevoelig zijn en boverdien minder duur.

Met de 4 kandidaten hebben we uitgebreid een proefrit gemaakt.

Bij de proefrit bleken de Suzuki en de Soul de meeste punten te scoren, lichte bediening en direct sturen waar de beide andere toch wat minder vlot en wat gedateerd aandeden.

Na onderhandelingen met zowel de Suzuki als Kia dealer hebben we uiteindelijk voor de Soul gekozen. Dit mede door de standaard 5 jaar garantietermijn.

Bij deze onze bevindingen over de 1e 5000 km.
Bediening:
Zoals al genoemd, licht en direct. Schakelen en koppelen gaat als vanzelfsprekend, het sturen gaat wel erg direct. Daar hebben we behoorlijk aan moeten wennen. Het rijden met de Soul heeft wel iets weg van het rijden met een kart.
Op langere afstanden missen we cruise control.

Zitpositie:
Wat als eerste op valt vanachter het stuur is het perfectie zicht in de spiegels. De zitpositie zelf geeft geen klachten, ook na ritten van 400 km stap je nog fris uit. Tellers en bediening zijn logisch ingedeeld en goed leesbaar. Jammer is dat de rand van de deur waar de elleboog op rust behoorlijk hard is. De middenarmsteun is wel bekleed en gepolsterd.

Rijden:
Zoals al gemeld, besturing gaat direct en snel. Dat bevalt ons inmiddels prima.
De motor is ruim voldoende sterk en maakt merkbaar graag toeren.
Geen enkel probleem om ruim 4000 toeren te rijden met 130 km/u.
Ook het geluid blijft prima binnen de perken, pas vanaf 120 wordt het tijd om de prima radio wat meer volume te geven.
Nog niet veel met caravan gereden, maar de eerste indrukken zijn dat een caravan van 1200 kg geen enkel probleem is. Wel is het dan nodig om met name bij beklimmingen en mogelijk bij veel tegenwind hoog - boven 3500 - toeren te rijden, daaronder neemt de trekkracht snel af.

Comfort:
Omdat de Soul een vrij hoge auto is is hij vrij hard afgeveerd. Hij helt vrijwel niet over in bochten, en geeft vooral drempels behoorlijk hard door. Toch kun je drempels met een behoorlijk hoge snelheid nemen zonder een hernia op te lopen.
Al met al vrij stug en strak rijgedrag en geen superzacht veercomfort. Deze eigenschappen zorgen er wel voor dat je ook bij behoorlijke wind 120 tot 140 kunt rijden en dat je ook bochten vrij snel kunt nemen.

Verbruik:
Begonnen met een verbruik van 1 op 13, inmiddels verbeterd naar 1 op 14.
Daarbij moeten we wel opmerken dat onze rijstijl redelijk vlot is en dat er weinig korte stukjes gereden worden. Bijna alle ritten zijn tussen 10 en 200 km, gemmiddeld ongeveer 25 km.


Incident:
Bij ongeveer 4000 km is er op de snelweg in een beginnende file een Opel Corsa achterop de Soul gereden. De bestuurder was even met andere zaken bezig dan met het verkeer.
Dit ging met behoorlijke snelheid. Mede doordat er op de Soul een trekhaak bevestigingspunt zit bleef de schade aan de Soul beperkt tot wat bumper en kunsstof schade. De Corsa leek veel schade te hebben, de voorzijde was over een groot deel zo'n 20 centimers ingedrukt.
De schade aan de Soul is door de dealer snel en netjes gerepareerd.


Samenvatting:
De Soul voldoet prima. Geen rammeltjes, degelijk gebouwd en redelijk voordelig met benzine.

Tot slot nog een opmerking:
De Soul schijnt nu standaard geleverd te worden met aluminium velgen met plattere banden. Onze ervaring daarmee is dat dat teveel afbreuk doet aan het rijcomfort.
Ons advies is om de standaard velgen en banden erop te laten zetten en voor het prijsverschil een cruise control te laten monteren.


update 04-11-2011 km. 53000
Hallo,
Bij deze een update tot 53000 km.

De Soul bewijst nog iedere dag een goede keus te zijn geweest.
We hebben geen enkel probleem gehad om tot deze kilometerstand te komen.
We zijn tussen de beurten door niet bij de dealer geweest.
Het enige noemenswaardige is dat er een van de H7 lampjes stuk is gegaan, uit voorzorg heb ik we beide vervangen. Het vervangen van beide H7 lampjes koste me minder dan 5 minuten, bijzonder toegankelijk en eenvoudig! Vergelijk dat maar eens met sommige andere auto’s waar je zelf niet eens meer bij kunt komen.
Wat wel op is gevallen is dat de Soul op winterbanden veel stiller is dan op de standaard zomerbanden. Na de standaard Nexen te vervangen door Michelin Energysaver’s is de auto nu ook een stuk stiller en comfortabeler geworden. Het verbruik is – mede door de Michelins – gezakt tot een schamele één op 16, gewoon erg goed voor een auto met zoveel ruimte.
De Soul heeft inmiddels ook de nodige kilometers met caravan gemaakt, op zich gaat dat erg goed, er is ruim voldoende trekkracht – bij hogere toeren – maar wat wel van belang is dat de kogeldruk erg precies komt en/of de caravan goed beladen.
Is een van beiden niet juist dan heeft de caravan de neiging om op hogere snelheid te gaan slingeren wat niet prettig is. Goed laden en controleren dus!

Conclusie: De Soul blijft, we zijn nog steeds erg tevreden.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Kia Soul? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Kia Soul
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Kia Soul

INFO
Kia
Kia
Kia e-Soul 39kWh ComfortLine (5D/CVT)
€ 449
 
DirectLease
DirectLease
Kia e-Soul 64kWh ExecutiveLine (5D/CVT)
€ 609
 
Kia Soul in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Kia Soul 1.6 X-tra AIRCO LM NAP

    Kia Soul 1.6 X-tra AIRCO LM NAP

    • 2009
    • 168.095 km

    € 5.450

    Kia Soul 1.6 X-tra | Airco | LMV | Elekt. Ramen | Afn. Trekhaak | APK tot 25-01-2023!

    Kia Soul 1.6 X-tra | Airco | LMV | Elekt. Ramen | Afn. Trekhaak | APK tot 25-01-2023!

    • 2011
    • 151.950 km

    € 5.945

    Kia Soul 1.6 X-tra - Winterwielenset -

    Kia Soul 1.6 X-tra - Winterwielenset -

    • 2010
    • 93.985 km

    € 7.450

Meer Kia Soul occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Kia Soul | Nieuw: 100 kW, vanaf € 35.995

    27
    • 7 mei 2022

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Kia Soul specificaties
  • Kia Soul occasions
  • Kia Soul video's
Advies en informatie
  • Kia Soul tests
  • Kia Soul gebruikersreviews
  • Kia Soul index
PREMIUM
Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Voordat de hele wereld en masse overstapte op cross-overs en SUVs was het eigenlijk heel simpel....

Lees meer
 

Kia Soul reviews

  • Gebruikersreview
    Kia Soul 1.6 CVVT X-ecutive (2009)

    Kia Soul 1.6 CVVT X-ecutive (2009)

    • 25 februari 2020
  • Gebruikersreview
    Kia Soul 1.6 CVVT X-tra (2011)

    Kia Soul 1.6 CVVT X-tra (2011)

    3
    • 26 juni 2019
  • Gebruikersreview
    Kia Soul 1.6 CVVT X-tra (2009)

    Kia Soul 1.6 CVVT X-tra (2009)

    • 18 februari 2017
  • Gebruikersreview
    Kia Soul 1.6 CVVT X-ecutive (2009)

    Kia Soul 1.6 CVVT X-ecutive (2009)

    2
    • 14 februari 2015
  • Gebruikersreview
    Kia Soul 1.6 CRDi X-tra (2009)

    Kia Soul 1.6 CRDi X-tra (2009)

    • 14 mei 2014
  • Gebruikersreview
    Kia Soul 1.6 CVVT X-tra (2010)

    Kia Soul 1.6 CVVT X-tra (2010)

    5
    • 1 april 2010
  • Gebruikersreview
    Kia Soul 1.6 CVVT X-pect Cool (2009)

    Kia Soul 1.6 CVVT X-pect Cool (2009)

    11
    • 12 december 2009
meer reviews
Prins Carnaval test Nissan Juke - Kia Soul - VW CrossPolo

Prins Carnaval test Nissan Juke - Kia Soul - VW CrossPolo

44

Over een week barst in grote delen van het land carnaval weer los. Wij trekken met drie maffe...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Kia Soul neemt afscheid van dubbellaagse verlichting

    Kia Soul neemt afscheid van dubbellaagse...

    28
    • 5 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Kia e-Soul 64kWh ExecutiveLine (2020)

    Kia e-Soul 64kWh ExecutiveLine (2020)

    11
    • 6 december 2021
  • Nieuws
    Kia Soul EV - In het Wild

    Kia Soul EV - In het Wild

    19
    • 23 augustus 2021
  • Nieuws
    Kia komt met heel ruige Soul

    Kia komt met heel ruige Soul

    12
    • 10 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Kia e-Soul 64kWh ExecutiveLine (2021)

    Kia e-Soul 64kWh ExecutiveLine (2021)

    74
    • 18 mei 2021
  • Gebruikersreview
    Kia e-Soul 64kWh ExecutiveLine (2020)

    Kia e-Soul 64kWh ExecutiveLine (2020)

    16
    • 11 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Kia e-Soul 64kWh ExecutiveLine (2020)

    Kia e-Soul 64kWh ExecutiveLine (2020)

    4
    • 26 december 2020
Merk
Merk
  • Autotest
    Eerste rijtest Kia Niro - zo rijdt opvolger zeer populaire cross-over

    Eerste rijtest Kia Niro - zo rijdt opvolger...

    • 15 mei 2022
  • Nieuws
    Kia EV6 GT bijna net zo snel als Model 3 Performance maar goedkoper

    Kia EV6 GT bijna net zo snel als Model...

    212
    • 14 mei 2022
  • Nieuws
    Kia XCeed - Back to Basics

    Kia XCeed - Back to Basics

    37
    • 14 mei 2022
  • Nieuws
    'Hyundai gaat nieuwe EV-fabriek bouwen in de VS'

    'Hyundai gaat nieuwe EV-fabriek bouwen...

    • 13 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Kia Sportage 2.0 CRDi X-clusive (2010)

    Kia Sportage 2.0 CRDi X-clusive (2010)

    2
    • 9 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Kia e-Niro 64kWh DynamicPlusLine (2021)

    Kia e-Niro 64kWh DynamicPlusLine (2021)

    3
    • 5 mei 2022
  • Nieuws
    Kia Soul neemt afscheid van dubbellaagse verlichting

    Kia Soul neemt afscheid van dubbellaagse...

    28
    • 5 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden