Kia Sephia 1.5i NLX (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sephia 1.5i NLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 143.000 km |
KM-stand laatst | 297.000 km |
ERVARINGEN
- 297.000 km
Wat mij bevalt aan mijn Kia Sephia 1.5 nlx op lpg (g3).
Allereerst de betrouwbaarheid, ik heb er zelf inmiddels ruim 150.000 km mee gereden en ´t motortje snort nog lekker.
Aangezien ik niet iemand ben die keurig om de 10.000km zn auto op n beurtje trakteert, en ik een keer een afstand van 85km heb afgelegd zonder oliedop (vergeten er weer op te draaien na bijvullen) erg netjes.
Ook de binnenruimte vind ik een pluspunt, vooral voorin, ik kan met mijn 1.93 mijn benen goed kwijt.
Tevreden ben ik ook over de stoelen, lange ritten zijn geen probleem en ik stap telkens weer fit uit.
Nadelen zijn er uiteraard ook,het is geen stille auto,vooral boven de 100kmh word de auto wat rumoerig, de motor is dan duidelijk hoorbaar, en´t windgeruis neemt behoorlijk toe.
Ondanks dat de auto soepel geveerd is,is het niet een van de comfortabelste auto’s, hij helt redelijk in bochten en hobbels en kuilen in de weg zijn vaak goed te vernemen.
Ook het verbruik vind ik ietwat aan de hoge kant, bij snelweggebruik (130kmh) 1 op 10.5 vind ik voor een 1.5je toch wat dorstig, ook op lpg.
De afwerking binnenin is niet van een hoog niveau, zo is er op´t dashboard een schuimrand te zien die er niet hoort te zijn.
Maar´t blijft allemaal heel en de auto functioneert uitstekend, en dat vind ik ´t voornaamste.
Een ding wat me wel opvalt is het volgende; bij mij in de buurt rijden nog 3 sephia’s rond van mijn type, en allemaal hebben ze dezelfde merkwaardige kenmerken als de mijne, namelijk; het merk embleem in de grille is (gedeeltelijk) verdwenen, en op het dashboard aan de bestuurderskant, precies boven het instrumentenpaneel zijn er meerdere vlekken te zien die er uitzien als brandplekken. Vreemd.
PROBLEMEN
- 297.000 km
Vrij weinig, beginnend bij de lpg-installatie.
Onlangs is de lpg computer vervangen vanwege afslaan en inhouden,dit probleem is nu opgelost.
Benzinepomp vervangen (zelf gedaan) 45 euro.
Handremkabel (zelf gedaan) 90 euro bij de dealer.
Radiateur (zelf gedaan) 90 euro.
Benzinefilter (zelf gedaan) 19.75 euro.
Kentekenverlichtin (zelf gedaan) prijs weet ik niet meer.
Voor de rest alleen slijtage artikelen (zoals banden luchtfilters) apk en een beurtje, niets dramatisch dus.
Ik ben erg tevreden met de betrouwbaarheid, zoals verwacht toen ik de auto kocht, en de lage kosten voor t gebruik) lpg en 33euro per mnd wegenbelasting).
Zojuist vervangen (18-01-06) remschoenen,vanwege het spontaan loslaten van de remvoering waardoor de rem vastsloeg. (zelf gedaan) 49 euro.
Zojuist vervangen;(12-04-07) Carterpan 50 eurie, doorgeroest haha.
APK keuring( 07-12-07 ) 2 nieuwe banden,LA-rem gangbaar gemaakt,lampje van het remlicht vervangen... En dat was t weer!
Op 09-07-08 laten vervangen, dempers en veren achter, 380eurie. Duur grapje.
20-11-2008.Net klaar met het vervangen van de versnellingsbak! 200eurie, gelijk ook maar de drukgroep vervangen ala 160eurie\'tjes.Een behoorlijk werk, vooral als je geen brug hebt.Zolang hij nog onder de 500 euro is te repareren mag hij blijven.
02-07-09. De kia zojuist weer door de APK, 4 stabilisatiestangetjes + rubbers, 4nwe banden, lampje, Handremkabel en een rondje uitlijnen, rijd weer fijn zo.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.