Kia Rio 1.4 X-tra (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Rio 1.4 X-tra |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 47.000 km |
ERVARINGEN
Ik heb de auto in mei van dit jaar gekocht in de Festival uitvoering. De vorige begon steeds meer kuren te vertonen en ik had de ruimte ook niet echt meer nodig. Na het bekijken van diverse kleinere modellen waaronder de Fiat Panda en de Chevrolet Kalos kwam deze als beste uit de bus.
Ik moet zeggen dat ik er nog geen moment spijt van heb. De Festival is een X-tra met nog wat extra’s zoals LM velgen, achterspoiler in kleur, airbags rondom en armsteun.
Het zitcomfort is voor mijn 1.85m prima. Fijne stevige stoelen die voldoende steun bieden. Bestuurdersstoel en stuur in hoogte verstelbaar waardoor je een goede zitpositie kan verkrijgen. Achterin blijft voldoende ruimte voor de pasagiers.
De 1.4i motor voldoet prima. Geluidsarm en genoeg vermogen om vlot mee te komen in het verkeer(Het is uiteraard geen scheurijzer, maar dat is in mijn geval ook niet nodig) Het rijkomfort en wegligging zijn prima, ik moest alleen weer even wennen omdat deze auto een kleinere klasse is dan de Tacuma. De Rio staat op Koreaans rubber en hoe dat op termijn uitpakt is afwachten. De Tacuma had zijn Hancooks te snel versleten naar mijn zin, hopenlijk valt het met deze mee.
Om met een wat vrolijker gezicht bij de pomp te staan heb ik gelijk een Vialle Lpi gasinstallatie in laten bouwen. Ringtank op de plaatst van het reservewiel(een volledig wiel op dezelfde LM velg als waar de auto mee is geleverd) en een mooie schakelaar tussen de voorstoelen met 5 LED’s die het brandstofniveau aangeven en een schakelaar voor het switchen tussen gas en benzine. Gas op? Het schakelt automatisch over en na het tanken weer terug. Alleen de netto bruikbare inhoud vind ik wat laag. Standaard is de vulling tussen de 70 en 80% maar door de Lpi installatie is dit nog wat lager. Bij een ’lege’ tank gaat er 37 liter in bij een ringtank van 58 liter. Moet nog bij het installatiebedrijf informeren of dit normaal is. Maar verder een aanrader zeker met het huidige omslagpunt.
Het brandstofverbruik op benzine was de eerste 1000 km 1 op 14 gemiddeld. Dit kan beter maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd omdat ik daarna alleen nog maar op gas rij. Op gas is mijn verbruik gemiddeld 1 op 11 wat volgens kenners niet slecht is.
Qua uitrusting is deze uitvoering voorzien van veel leuke goodies. Veel elektrisch, airco, mistlampen voor en achter, zat opbergruimte, goede geluidsinstallatie, kortom zeer compleet.
Begin januari de eerste 15.000 beurt laten uitvoeren. Er zijn geen problemen naar voren gekomen. Wel heb ik gevraagd of er iets aan de beperkte tankinhoud van de LPG tank gedaan kon worden. De dealer heeft toen contact opgenomen met het gasinbouw bedrijf. (Van der Helm autogasspecialisten in Hengelo) Ik kon daar gewoon langs gaan. Computer aangesloten op de LPi-computer en binnen no-time werd de instelling van de tankinhoud aangepast. Kan nu 45 ltr.(=80% vulling) tanken wat een aanzienlijke verbetering van de actieradius heeft opgeleverd. Perfecte service.
Verder beleef ik veel plezier aan deze auto. Nog geen moment spijt van.
PROBLEMEN
- Nog geen problemen gehad. De electronica van de Lpi installatie heeft 1 keer wat bitjes door de war gehad, maar na een nachtje rust heeft zich dit niet meer voorgedaan.
- Tijdje geleden brak het linker draaipunt van de hoedenplank af. Dit is echter een geheel met het zijpaneel linksachter, dus niet zomaar ff op te lossen. Werd netjes onder garantie vervangen bij de beurt. Top service.
- Is niet echt een probleem maar ik kwam er vorig jaar bij toeval achter dat de dealer ('t Kia Huis van de gebr. Oude Luttikhuis in Almelo) waar ik de auto had gekocht failliet was gegaan. Ben toen maar overgestapt naar de KIA/Chevrolet/Opel dealer in Enschede de fa. Bleeker.
- Oh ja schiet me toch iets te binnen: De motor begon op een gegeven moment wat moeilijk op benzine te lopen bij een koude start. (start is op benzine en bij een bepaalde temp. schakelt ie over op gas) Naar mijn nieuwe dealer gegaan en deze hebben, onder garantie uiteraard, De software van het motormanagement opnieuw geladen, probleem heeft zich niet meer voorgedaan.
ervaringen
- 47.000 km
Tja wat valt er te melden. Eigenlijk geen schokkende dingen. De auto heeft recentelijk een 45.000 km beurt gehad en dat was het. Ik had geen klachten die gerepareerd moesten worden. Of het moet het kapje zijn van het scharnier van de achterruitwisser die er in de wasstraat afgeblazen is, maar dat gaat eigenlijk nergens over.
Verder ben ik nog steeds super tevreden over deze auto. Rijdt nog steeds heerlijk, geen problemen wat wil je nog meer. Het verbruik op LPG blijft rond de 1 op 11, kan altijd zuiniger maar dan ben je wel 2x zolang onder weg.(ik wil niet als een ouwe !!! rijden) En het blijft toch nog steeds leuk tanken.
Je merkt wel als je met 4 volwassenen en bagage de Harz in gaat, dat een 1.4i op gas power tekort komt, maar daar kan ik wel mee leven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.