Kia Picanto 1.2 CVVT Exterior Pack (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Picanto 1.2 CVVT Exterior Pack |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 16 km |
KM-stand laatst | 2.750 km |
Goede eerste indruk
Een kleine maand geleden heb ik met de Renault Twingo, Ford Ka en de Picanto een testrit gemaakt. De Twingo had een uitdagende versnellingsbak en goede gasrespons. De Ka voelde traag aan, maar stuurde subliem. De Picanto zat daar tussenin, daarbij had de drie deurs Picanto mijn hart gestolen...
Eerste ervaring tot nu toe:
Na hem gisteren bij de dealer opgehaald te hebben, ben ik i.v.m. de verzekering een eind gaan rijden. Ik kan met zekerheid zeggen dat elke verkeerssituatie aan de orde was; snelweg, 80-weg, stad, dorp, drempels, spoorwegovergangen, hellingproef van 15 minuten* en file.
*De afritten van de Kennedylaan in Eindhoven staan op een behoorlijke hoek. Met file kun je daar mooi aan de koppeling wennen :) .
Het beestje hield zich keurig. Stil en vlot baant hij zich een weg door het verkeer, met bovengemiddeld comfort. Alleen op buitenwegen met drempels deint de achterkant wat na, maar daar valt zeker mee te leven.
Verbruik volgens de boordcomputer voor de rit van gisteren: 5.7L/100km. Dat mag er wezen, zeker gezien het feit dat de auto nog niet ingereden is en dat ik er normaal mee gereden heb (120 op snelweg, vaak tot 3000rpm optrekken). De rechtervoet bepaalt duidelijk het verbruik. Zelfs bij het ''aaien" van het gaspedaal laat deze rakker zich makkelijk dirigeren. Oh, die vijfbak is van 1-4 echt super! De vijf zit wat ver naar rechts, maar dat was ik gewend in de Clio.
Nu op naar de Alpen alwaar ik de auto eens echt aan de tand kan voelen! Bij terugkomst laat ik jullie meer weten.
Twee maanden verder
- 2.750 km
Het heeft even geduurd, maar ik heb nu maar besloten de review van een update te voorzien.
De rit naar de Alpen is prima bevallen. De Kia voelt zich prima thuis op de Autobahn; met 140-160km/u op de teller cruiset het lekker weg! Op de terugweg heb ik eenmaal de 180 aangetikt, en hoewel er nog meer in zat, begon het onderstel wat te zweven. (Niet gek bij een dergelijk lichte auto)
In de bergen rijden vergt wat oefening, er zit namelijk erg veel ruimte tussen de 1e en 2e versnelling. Ver doortrekken in de 1 is dus vereist, wat niet bevorderlijk is voor de motor wanneer deze nog koud is. Sturen is geen probleem en zelfs op de Tannheimerpas voelt de auto direct en zeker aan.
Het verbruik valt mij persoonlijk niet tegen. Voor Oostenrijk stond de boordcomputer op 5.8L/100km gemiddeld, op dit moment staat hij op 6.5L/100km. Gezien het feit dat ik hem momenteel alleen voor korte ritten gebruik, ben ik tevreden. Mijn Clio was met 7.6L/100km duidelijk onzuiniger en de Kia doet qua volwassenheid weinig onder voor de Clio.
+ Ziet er leuk uit (persoonlijk)
+ Goed weggedrag
+ Complete uitrusting
+ Knoppenwinkel overzichtelijk
+ Comfortabele reisgenoot
+ Voldoende vermogen
+ Motor klinkt fijn, bijna sportief
+ Verbruik niet zo slecht als ik vaak lees; iets met de rechtervoet? :)
- Ruimte tussen 1e en 2e versnelling
- 5e versnelling is bijna onvindbaar; meer auto's hebben hier last van...
- Speakers zijn niet geweldig
- Voorruit staat wat bol; krabben heb ik maar opgegeven zonder eerst de auto aan te zetten
- Achterruit slaat snel aan bij koud weer
- Kofferruimte valt wat tegen, al gooi ik zelf toch al de achterbank plat voor de vakanties
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.