Kia Picanto 1.0 Seven (2011)

autoreview

Kia Picanto 1.0 Seven (2011)

Signalement

UitvoeringPicanto 1.0 Seven
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf29.393 km
KM-stand laatst77.975 km
Lezerswaardering: 55%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 2500 kilometer

  • 32.344 km

Voor mij is de Kia Picanto een praktische keuze: een auto die me weinig kost als hij rijdt en ook als hij stilstaat. Dus lage verbruikscijfers, lage motorrijtuigenbelasting en een betaalbare verzekeringspremie.
De eerste 2500 km, voornamelijk snelwegkilometers (zonder file), heb ik 1:18,3 gereden.
Ik gebruik de auto hoofdzakelijk voor woon-werkverkeer: dus als ik mee kan en mijn tas, hoeft de auto niet veel groter te zijn. De stoel zit verrassend goed. De vering is stevig. De Picanto kleeft lekker aan de weg: een slingerende weg vol bochten is daardoor een plezierige bezigheid die ik met een grote grijns op mijn gezicht volbreng.
Aan onderhoud weinig bijzonders: twee nieuwe ruitenwissers voor een streeploze voorruit en dat zonder nare schraapgeluiden, en een beetje airco-vloeistof.
Klein minpuntje: mijn uitvoering heeft geen op afstand bedienbare centrale deurvergrendeling. Alleen met de sleutel aan de bestuurderskant kun je in één keer alle deuren open krijgen. Dat is even wennen.
Maar, verder zeer tevreden met dit zuinige autootje.

Nieuwe banden

  • 37.857 km

Daar één van de zomerbanden beschadigd was, de banden laten vervangen door vier seizoensbanden, de Nexen N Blue. Ze zijn een stuk stiller dan de vorige (zomer-)banden van Kumho.

APK en grote beurt

  • 44.348 km

Bijna een jaar zorgeloos gereden met de Picanto. Twee dagen voordat hij voor een verse APK en beurt naar de garage zou gaan, lichtte onder het rijden het oliedruklampje op. Twee liter motorolie in het motorblok gieten was er nodig om het lampje weer uit te krijgen en de weg te vervolgen.

Bij de beurt leek er inderdaad een olielekkage te zien bij de oliedruksensor. We zullen wel ontdekken of het vervangen van deze sensor voldoende is om de olie verder weer binnen boord te houden. Verder moest er een fuseekogel vervangen worden omdat de fuseehoes lek was. Voor het overige was een grote beurt en de APK het enige dat nodig was om de auto na een daagje garage weer te kunnen ophalen.

Stabilisatorstang vervangen

  • 47.958 km

Het rijden ging gepaard met gerammel. De stabilisatorstang rechtsvoor is vervangen. Nu rijden we weer rammel-vrij.

Accu vervangen

Na een paar dagen niet gebruikt te zijn, werd het starten een probleem. Opstarten met startkabels, en verbonden aan een andere auto, lukte wel. Maar zo wil je niet dagelijks je werkdag beginnen. Met een verse accu start de Picanto nu weer dagelijks op eigen kracht.
(KM-stand niet paraat)

Beurt en nieuwe APK

  • 64.592 km

We kunnen kort zijn: geen bijzonderheden. We rijden weer vrolijk verder.

Rijden door de Vogezen

  • 67.000 km

(Kilometerstand geschat.) Onverwacht op vakantie met de Picanto. Niet de vakantie was onverwacht, wel dat we dit gingen doen met de Picanto. Ondanks het kleine motortje, was het een genot om met de Picanto door de Vogezen te rijden. Klimmen en dalen ging prima. Terugschakelen, op toeren houden, soms nog eens terugschakelen als de helling erg stijl was en een onoverzichtelijke bocht snelheid minderen noodzakelijk maakte. Maar altijd koersvast door de bochten. En iedere top we hebben we bereikt. Het was geen straf om met de Picanto door de Vogezen te 'scheuren'. Ook de heen- en terugreis (ca. 650 km. enkele reis) was prima te doen. Gemiddeld 1:18 gereden op de heen- en terugreis en door de Vogezen.

Stabilisatorstang opnieuw vervangen

  • 71.155 km

Er was opnieuw een rammel en die rammel klonk bekend: bijna een jaar eerder was de stabilisatorstang rechtsvoor vervangen. Het rammelde nu opnieuw. Ik ging er vanuit dat nu linksvoor aan de beurt was. Maar nee, het was opnieuw rechtsvoor. En omdat die (op twee dagen na) een jaar geleden al was vervangen, werd die nu onder garantie opnieuw vervangen.

Janken en bandjes

  • 77.975 km

Tijdens het rijden een enorm jankend geluid dat plots weer verdween. De auto bleef rijden en er branden geen lampjes. Bij aankomst op de plek van bestemming gekeken onder de motorkap. Na enig dapper staren, zag ik een riem die geknapt was. Na deskundige raad bleek dat het om een multi-riem bij de aircopomp te gaan. Het goede nieuws: de auto kan rijden zonder, maar de airco doet het dan niet meer.
Helaas bleek de riem niet het echte euvel te zijn: dat was de aircopomp zelf. Deze is nu vervangen. Meteen ook de voorbandjes vervangen. Die hebben het zo'n 40.000 km uitgehouden. Na een kleine financiële aderlating mochten we de auto weer meenemen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Picanto

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.