Kia Optima SW 1.7 CRDi GT-Line (2017)

autoreview

Kia Optima SW 1.7 CRDi GT-Line (2017)
Kia Optima SW 1.7 CRDi GT-Line (2017)Kia Optima SW 1.7 CRDi GT-Line (2017)Kia Optima SW 1.7 CRDi GT-Line (2017)Kia Optima SW 1.7 CRDi GT-Line (2017)Kia Optima SW 1.7 CRDi GT-Line (2017)Kia Optima SW 1.7 CRDi GT-Line (2017)Kia Optima SW 1.7 CRDi GT-Line (2017)Kia Optima SW 1.7 CRDi GT-Line (2017)Kia Optima SW 1.7 CRDi GT-Line (2017)

Signalement

UitvoeringOptima SW 1.7 CRDi GT-Line
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand laatst172.000 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van 0 naar 37.500 in 6 maanden

  • 37.500 km

Eigenlijk had ik mij al veel eerder moeten aanmelden, reden dat ik het niet gedaan heb? Ik kom gewoon niet meer uit mijn Kia Optima SW GT-line......... Hoe is dit ontstaan?

Als Volvo fan, had ik als zakelijke rijder, de bijtellingsvriendelijke V40 D2 R design, totaal 250.000 km mee gereden, streven was 300.000 km. Geweldig, zeer luxe (full options) auto, alleen motorisch niet mijn vriend, het leed bespaar ik jullie. Ik was nml vaker bij de garage dan op de zaak. Kijk zo'n opmerking geeft ruimte om te onderhandelen voor een nieuwe. Dat hoef je slechts eenmaal te zeggen tegen mij, de zoektocht was begonnen. Had natuurlijk al gesnuffeld en een top 3 gemaakt, alleen mijn man (fervent Volvo liefhebber, rijdt zelf unieke 240) nog overtuigen, dat was nog wel een uitdaging.

Ik wou wat groter (dat is dus uiteindelijk goed gelukt) en de Volvo S/V 60 prezen zich een beetje uit de markt… Gekeken naar Talisman, Audi A3 sedan en de Kia Optima Sedan/SW. 1e twee vielen af door (inruil-)prijs, niet alle opties, dure navi updates, beperkte garantie, Kia heeft 1e 3 jaar km’s onbeperkt! Dus 100% zekerheid.

Must have voor mij: open dak, automaat, verwarmbare stoelen met geheugen en liefst met talloze veiligheidsvoorzieningen. Rij uiteindelijk 75000 km per jaar, dus dan zijn de hulpmiddelen meer als welkom. Op naar de Kia Dealer en volle dag Optima SW mee gehad. Wat een bak............... enige huivering waren de stoelen, maar deze zitten verrassend goed door de zeer ruime elektrische verstel en steunmogelijkheden. Uit ervaring weet ik dat Volvo en wijlen Saab dit beter kunnen. Over Saab gesproken daar heeft de Optima SW ook wel wat weg van, stoer frontje, zijkant, kijk op YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=ARXr4Zz_GaM

Van binnen Volvo Navi scherm, BMW verwarming audio paneel, dus eigenlijk goed gejat en altijd beter als slecht bedacht zeg ik dan maar weer.

Het is een zilver grijze (net als mijn haar) SW 1.7 CRDI GT line DCT 7 geworden, lijkt die nog groter (ik niet hoor) Medio april opgehaald bij Kia Havik Groningen, was gewoon een feest en deze dealer is zeker aan te bevelen, wat een enthousiasme en goede uitleg aldaar! Leuk dat bij transport van de Kia er een videofilmpje gemaakt is en doorgezonden is. Geduld van aflevering werd nog meer op de proef gesteld . Wat een machtige bolide, hoewel ikzelf liever praat over de Koreaanse Maserati.
Veel ruimte, knopjes welke ergonomisch geplaatst en makkelijk te bedienen zijn. Gewoon alles erop en eraan. De km's vliegen inmiddels erop, Duitsland, België, Denemarken & Zweden (daar zie je ze dus echt veel). Inmiddels de 37.500 km bereikt, geen straf.
Naar meer als volle tevredenheid, dit vlaggenschip is snel (zie rollenbanktest AW > meer Pk's en Nm!), zeer ruim en trekt veel bekijks, je ziet ze namelijk niet veel rijden. Zeer comfortabele reiswagen voor korte en lange ritten, waar je ontspannen uitstapt. Adaptive Cruise Control (zeer prettig op de snelweg / filerijden, Bliss, automaat, Harman Kardon geluidsinstallatie, DAB radio, draadloos opladen, panorama/schuifdak, automatische achterklep, automatische led verlichting (ook grootlicht, werkelijk ideaal,) bagageverdeler met railsysteem, talloze opbergvakken, smart key & start, rijmodus eco, normal of sport (echt voelbaar) semi autonoom rijden in bochten met rijbaan assistent ( leuke ervaring) en ga maar door. Schakelflippers zitten er ook op, staat ook leuk (lekker belangrijk), natuurlijk getest maar gebruik ik niet, waarom zou je anders automaat rijden?

De 7 bak automaat rijdt bijzonder goed, bij rustige rijstijl schakelt deze geruisloos over naar de hogere versnelling. Bij snel optrekken en minder rustige rijstijl is de 7-bak wel voelbaar maar niet storend.
Wel een puntje vanuit stilstand bij het optrekken is het start/stop systeem en autohold, Het duurt dan even voordat de wagen reageert. Een momentje van bewustzijn dus en dan rij je bijna de klinkers eruit en laat je iedereen gewoon achter je.

Bijzonderheden:
Ja die zijn er ook, heb kleine lekkage gehad aan de achterspoiler en bij de passagiers voetruimte, kwam bij zeer zware regenval water binnen. Goede uitleg gekregen door de dealer, was voor hun tenslotte ook nieuw. Geheel is correct en gratis verholpen, Chapeau!
Gezien formaat wagen geen één die je de bocht omgooit, hoeft ook niet meer, ben ook net 50+ geworden met bagage (die zie je dus niet meer terug in de grote laadbak), Kia is volwassen geworden, ik hoop het nooit 100% te worden…….

Met de 70+ liter tank kom je aardig ver, 1050 km of meer is zeker haalbaar, wat neerkomt op 1 liter op 14,7 – 15,3 km, mooie waarde voor deze auto! Geen AdBlue. Zuiniger kan m.i. ook maar dan zal je rustiger moeten rijden. Tank altijd bij Gulf en/of TinQ, kwaliteit brandstof tegen een scherpe prijs. Olie heb ik tot nu toe 1,5 liter bijgevuld, dat loopt dus allemaal gesmeerd.
Wat vinden anderen ervan? Tja, ik durf erin te rijden, velen vinden de auto waanzinnig mooi (logisch natuurlijk) maar zouden er zelf niet in gaan rijden, schijters noem ik dat. Jammer dat deze geweldig rijdende auto niet nog meer op de Nederlandse wegen is te bewonderen (en daarbuiten natuurlijk). Voordeel is wel je rijdt exclusief (dus ook in een Kia) en bij andere Kia optima rijders gaat spontaan het duimpje omhoog.

30.000 km 1e onderhoudsbeurt geen bijzonderheden. Costa Quanta € 245, - Kijk daar kan je ook mee thuiskomen.

41.250 km: Uit je dak gaan.......
Oeps het dak gaat bij hogere snelheden niet meer dicht, klembeveiliging te actief door de sterke wind? Even langs Havik Groningen gereden en tijdens 2 kopjes heerlijke cappuccino's probleempje opgelost!

Bandenwissel

  • 44.500 km

Bandenwissel gemaakt naar winterbanden. Voorbanden waren er ook aan toe. Gekozen voor:

Dunlop 235/45R 18 98V Wintersport 5, brandstofefficiëntie C. Grip op natwegdek B. Afrolgeluid (van buitenaf gemeten) 70.
• Dunlop 235/45R18 98V Wintersport 5
• Brandstofefficiëntie C - Grip op nat wegdek B - Afrolgeluid van buitenaf gemeten 70. Prijs set € 750,00 incl. BTW, montage, balanceren etc. Met Dunlop heb ik goede ervaringen (overigens ook met de Dunlop ballen).
Laat de winter maar komen dan deel ik de ervaring hoe de 18 inch rolt.

Vandaag niet naar de pomp hoeven te lopen, maar wel knap van mijzelf dat ik er 73,50 liter diesel (gedruppeld) in heb gekregen, terwijl de opgave 70 liter tank is. Zal wel met de reserve te maken hebben. In ieder geval ideaal zo'n grote tank! Verbruik 1 op 14,7 dus netjes bij mijn rijstijl. Mijn man zegt dat ik agressief rij, maar ik snap totaal niet waar hij het over heeft. Rij 90% op Adaptive cruise control. Ben toch niet gek!
Verder Optimaal tevreden, maar had ook niets anders verwacht.

Winter(banden) 1e verslag

  • 50.500 km

Afgelopen weekend en vandaag code oranje/rood. Let it Snow! De winterbanden (18inch) gedragen zich zeer goed. Zijn qua geluid iets meer hoorbaar, is niet erg, als de grip en de remweg maar goed zijn, dat glijdt dus niet maar loopt zoals het hoort op rolletjes.

Adaptive cruise control:
Ook mooi dat er een tijdige melding komt als het "oog" van de adaptive cruise door bijv. sneeuw niet 100% kan functioneren. Ik val in herhaling maar de auto bevalt uitstekend.
Minpuntje wellicht met deze weersomstandigheden dat de ruitensproeiervloeistof snel opraakt. Immers niet alleen voor, achter maar ook de LED verlichting wordt er bij elke wis/was schoongespoten. In alle opzichten dus goed zicht! Wel zo veilig.

Ik kwam er vandaag achter kwam dat Kia Havik Groningen schaalmodellen van de Kia Optima heeft, gewoon fun om te hebben of te krijgen. Kan ik ook thuis ermee spelen..... hahaha.

Oja, vandaag op de A7 Groningen > Joure zag ik 2x ook een zilvergrijze Optima SW rijden, eindelijk, het wordt mooi op de (snel-)weg. Kennen jullie één van deze rijders, laat hij/zij eens reageren, ben benieuwd naar andere ervaringen.......!

Before driving home for Christmas

  • 53.701 km

Yep, jaar is bijna ten einde, wat ging het weer snel en niet alleen in de Kia. Voor de zaak weer de nodige kilometers gemaakt. Ben gewoon elke dag blij als ik er instap, uiteraard ook weer blij als ik 's avonds voldaan en heelhuids thuiskom.
Bij de frequente oliecheck vandaag 0,5 liter olie bijgevuld. Loopt ook weer gesmeerd op weg naar huis om X-mas te vieren, lekker koken met andere olie uiteraard. Dus lezers hierbij voor jullie allemaal goede Kia Kerstdagen toegewenst en hup op naar een mooi Kiarijk 2018, maar dat gaat wel lukken. Geniet ervan!

Sterretjes en de 60.000 km beurt

  • 59.500 km

Normaal ben ik voor 4 a 5 sterren, maar niet in mijn voorruit. Ondanks dat ik 80% op adaptive cruise control rij, dus voldoende afstand houd is de Kia wel steengevoelig, maar ja het is ook een kei van een auto. De 1e drie gingen goed en zijn haast onzichtbaar weggewerkt. De 4e niet, deze was zo groot daar zou de sterrenhemel jaloers op zijn. Vorige week vrijdag is er door Carglass Harderwijk een nieuwe geplaatst. Keurig gedaan, auto werd ook uitgezogen en alle ramen netjes schoongemaakt.

60.000 Km beurt:
Geen bijzonderheden. Wel gevraagd de ruitenwissers te vervangen, deze werden minder en het verschil met de nieuwe is duidelijk waarneembaar. Wellicht vroeg gezien de km-stand, maar met al die nattigheid vanaf, naar mijn gevoel november, is er weer goed zicht. Ook achter laten vervangen, deze was echter niet voorradig, dus heeft de dealer maar één van de Kia Optima SW uit de showroom gemonteerd.

De remblokken voor zijn uit voorzorg vervangen, kon eigenlijk nog 15.000 km mee. Netjes vind ik zelf, als je bedenkt dat de auto (best veel) automatisch afremt bij adaptive cruise control. Costa Quanta ongeveer € 200, - . Standaard onderhoudstarief (€ 357,-) niet meegerekend, deze heb ik nml. een x-aantal afgedongen bij de aankoopdeal.

Verbruik is iets toegenomen en is nu 1 op 14,50 Winterbanden kunnen hier natuurlijk de oorzaak van zijn, maar menigeen zal zeggen dat het aan mijn voet ligt. Ook prima.

Op naar de 90.000 km, ik houd jullie op de hoogte of eerder natuurlijk.

Duimpjes omhoog

  • 61.985 km

Duimpjes omhoog!

Vandaag gingen de duimpjes spontaan omhoog door berijders van o.a. een zwarte Kia Optima SW GT Line & een Hyundai Velostar, ook erg mooi. Vraag mij alleen af of het nou om mijn good looking of de Kia looks ging, denk het laatste.......zucht.

Wagen blijft een uniek verschijning op Neerlands wegen. Best jammer als je bedenkt dat het een formidabele wagen is en uitermate goed bevalt. Geen extra minpunten.

Auto stond onverhoopt niet overdekt en het was dus vanochtend krabben geblazen. Motor en ontwaseming vooruit aangezet en binnen no-time was deze ijsvrij..... daarna stuur- & stoelverwarming aan....... kijk dat is een goed en prettig begin van de (werk-)dag.

  • 90.221 km

90.000 km gepasseerd en vorige week 3e beurt gehad. Geen technische bijzonderheden, had ik ook niet verwacht. Er is alleen een dak geleider vervangen, haperde weleens bij het sluiten hiervan, je hoeft tenslotte niet elke dag uit je dak te gaan. Geheel keurig opgelost door de dealer.
Met dit warme weer zijn de geventileerde leren stoelen een uitkomst.

Auto rijdt nog steeds geweldig en zéér comfortabel. Af en toe beetje olie bijvullen. Verbruik ligt bij stevige rijstijl 1:14.
Nog steeds veel positieve reacties over het uiterlijk en interieur van de auto, zie ze ook steeds meer rijden. De kwaliteit materialen blijft/blijkt ook goed dus hup op naar de 120.000 km.

Bling Bling

  • 96.000 km

Ondanks de wekelijkse handmatige wasbeurt in de wasbox, vandaag de Kia Optima professioneel laten reinigen / cleanen, van binnen en buiten.
Lederen bekleding, dashboard, matten, deursponningen, motorruimte en buitenkant in de wax laten zetten. Als nieuw en nog meer feest om in te rijden, glazen kooi ontbreekt nog. Deze glijdt er zeker van af, de auto is zo glad als een aal.

100000 +

  • 102.000 km

Vakantie, zit er weer op.
Heerlijke tour ri. Zweden, 100.000 km grens overschreden. Auto rijdt formidabel, kwaliteit blijft en oogt nog steeds goed en optimaal genieten!

Tijdens de vrije tijd modus een verbruik van 1 op 15,4. Keurige waarde. Adaptive cruise control, geweldige relaxte, veiligheidsvoorziening. Daarnaast voldoende ruimte en goed, ontspannend zitcomfort (met dank aan de verwarmbare/geventileerde stoelen. Na 1600 km stap je er gewoon heel uit :) :). Het grote open dak zorgt voor een enorm gevoel van vrijheid en licht.

Oh..... je rijdt Kia? ...... Ja dus! Véél positieve reacties op uiterlijk van de auto......... Ga de optima's ook steeds vaker zien, duimpjes gaan dus omhoog. Op naar de 120.000 km's, houd jullie op de hoogte.

Ik wil vooruit!

  • 126.500 km

Time flies, dus update.
Problemen met de DCT bak gehad, hij wou niet meer in R! nou wil ik altijd vooruit maar soms moet je een pas terug doen om er twee vooruit te doen. Dat lukte dus niet, KIA Service gebeld, auto weggesleept, vervangende auto meegekregen en afwachten maar. Dat wachten duurde erg lang, nou ben ik een geduldig type, dus uiteindelijk werd het geduld beloond. Geheel is onder garantie verholpen en vervangen. Wel met de mannen van Havik om de tafel gezeten dat KIA groeit, maar dat service hierin ook kan/moet groeien! De aangeboden oplossing voor het ongemak van 7 weken is goed gecompenseerd. Eigenlijk rijdt de DCT bak nu beter als voorheen. De auto oogt nog steeds véél bekijks en positieve reacties, dus ik rij wel door. De voorzijde / vooruit is wel steenslaggevoelig, maar ja zoals eerder genoemd, het is een Kei van een KIA. Wel jammer dat één of andere malloot zo nodig zijn/haar sleepoog in contact moest brengen met mijn voorbumper, dus groot gat erin, schade € 985, - . Inmiddels nieuwe bump erop en is weer als nieuw. Het wordt saai, maar geen problemen en/of irritaties verder. See Y next time!

Van 0 naar 172000 in 29 maanden

  • 172.000 km

Daar ben ik weer! Werd ook tijd, al zeg ik het zelf.

Niet alleen de regen tikt door, maar inmiddels ook de km-stand, 172.000 km. Het is nog steeds een feest (en beest) om erin te rijden, de Kia Optima SW 1.7 CRDI DCT GT-line.

Bij 171.000 km zijn er twee nieuwe voorbanden erop gekomen. Achter is nog goed, maar lijden onder het cuppen syndroom, dus binnen duidelijk hoorbaar. nog even mee doorrijden, dan over op de winterbanden en bij de daarop volgende wissel nieuwe achterbanden. De auto rijdt nog steeds bijzonder goed. Zie ze ook iets meer rijden. Soms rijd ik in alle vroegte en eenzaamheid samen met een grijze Optima SW op vanaf A7 Joure ri. A6 / N302 Harderwijk, zie ik de auto ook eens voor mij of in de spiegels, nou fall nog steeds in love.

Het olieverbruik is afgenomen en heb tussentijds niet meer bij hoeven te vullen. Ook het eerder genoemde dakprobleem is volledig weg, ga dus nog steeds uit mijn dak, wil tenslotte niet 100% volwassen worden (lukt ook niet meer). Brandstofverbruik ligt rond de 1 op 14,50, ongewijzigd dus.
Onlangs geconstateerd dat er beetje vocht achter één van de koplampunits zit. Verder licht héél sporadisch "check uitlaatsysteem" op, gaat ook snel wéér uit. Dit zal ik beiden bij de 1e volgende beurt aangeven, tenslotte nog ruim 4,5 jaar te gaan van de 7 jaar garantie, ik zit dus goed, letterlijk want de verwarmbare/ geventileerde stoelen houden zich goed. Door de geperforeerde leren bekleding is het met schoonmaken wel iets meer werk, maar ach dan is mijn achterste ook weer tevreden, de luchten komen weleens van twee kanten.
Bestuurdersmat begint iets te slijten, maar dat mag. Verder houdt de Optima zich zowel binnen als buiten goed, geheel is kwalitatief goed tot heel goed te noemen.

De vele (standaard) veiligheidsvoorzieningen werken zéér goed, zijn in dagelijks gebruik erg prettig en hebben hun nut bewezen. Reed laatst bijna mijn leuke buurman op de fiets uit de staat overhoop, het autonoom remsysteem heeft echter erger kunnen voorkomen. Hij had mij gezien, ik hem niet, dus zei lachend, de volgende keer spring ik wel bij je achterop.

Reacties zijn nog steeds zéér positief, deze wagen is echt onder gewaardeerd, dat zeg niet alleen ik, maar wordt ook door andere, niet Kia rijders, gezegd.
In Januari komt er een nieuwe Optima, helaas niet meer in SW uitvoering. Beetje jammer, want de Optima's die ik zie rijden zijn 90% SW. Als de nieuwe Optima echter de looks krijgt van de KIa K7 ben ik om, even afwachten of ik gelijk krijg, meestal wél namelijk (sorry manlief).

Over 1,5 maand de 180.000 km beurt, waarschijnlijk de wissel naar winterbanden. Houd jullie op de hoogte van deze Kei van een KIa.

Goed weekend allemaal en véél veilige kilometers toegewenst!
See You next time.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (35)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.