Kia Optima (2017)

autoreview

Kia Optima (2017)

Signalement

Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf6.500 km
KM-stand laatst13.800 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Heerlijke auto, hadden we eerder moeten doen

  • 13.800 km

Mijn Touran Diesel (zie review) heb ik te lang laten rijden. Onderhoudskosten waren hoog, belasting en verbruik ook.

Deze Kia Optima PHEV SW heb ik na zoeken op internet gekozen, helaas niet in NL leverbaar (op redelijke termijn en voor juiste prijs).

In Duitsland diverse auto's gevonden ex-demo bij KIA dealers dus ook volledige 7 jaar EU garantie.
Lage BPM waarde ivm co2 dus gekocht en via een bedrijf geïmporteerd. Import via een Duits bedrijf uit grensstreek was makkelijker omdat de auto dan All Risk verzekering heeft en helemaal niet zo duur als je het goed uitzoekt. (www.premium-cars.de) In 2019 en 2020 nog Belasting voordeel (halftarief) ivm co2 uitstoot.

Heb ook naar ander auto's gekeken
#1 Toyota Prius, afgevallen ivm kofferbak ruimte loopt schuin af.
#2 Volkswagen Passat station GTE, Afgevallen duurder in aanschaf en onzekerheid over betrouwbaarheid. 1e echte model voor VW en wil geen risico nemen zeker na de slechte ervaring met Touran.
#3 BMW 225XE, afgevallen na lezen testen en afgeraden door mijn garage die een BMW specialist is...

Verder nog Mitsubishi Outlander bekeken maar is duurder in onderhoud en actieradius valt tegen. Nieuwe model is wel weer verbeterd waardoor je een grotere accu hebt en dus ook electrisch op de snelweg kan rijden.
Wilde nog niet volledig electrisch gaan rijden ivm de mogelijke laadstress als je op vakantie gaat met de auto.

2 maanden verder en al ruim 6000 km na het importeren gereden en slechts 2x tanken. Rij veel EV (volledig electrisch) actieradius bij volle accu ca. 50/55 km. Ben nu wel veel bewuster aan het rijden al moet je de snelheid wel in de gaten houden zelfs als je Eco wil rijden gaat deze auto ondanks het gewicht als de brandweer. Moet wel zeggen dat ik de Airco vaak niet aan zet of alleen als voor bestuurder. Verwarming is via de motor dus de ingestelde temperatuur moet niet veel boven buiten temperatuur anders gaat de motor aan. Mis een indicator dat de motor aan staat, hoor je bijna niet

Zelfs tijdens woon-werk verkeer ca. 46 km met 35 km snelweg vol electrisch rijden is heerlijk, zet cruisecontrol aan. Maar als je even de motor nodig hebt of een langere rit maakt zonder te laden dan is Hybride rijden ook geen straf je hoort de motor dan natuurlijk wel maar komt omdat je de rust bij electrisch rijden gewend bent.

Staat nog op de originele Hankook banden ben benieuwd hoe slijtage is, heb ook setje winterbanden erbij gekocht.
Al met al een aanrader een tussenvorm hybride rijden met een stekker en toch een ruime stationwagon.

Verbeterpunten verwarming zet motor aan niet echt Eco vriendelijk maar je hebt ook stoel verwarming en koeling... Verbruiksmeter die geeft alleen maar verbruik tov Benzine, realistischer zou zijn verbruik benzine en verbruik electrisch. Maar niks te klagen een volle accu thuis is eigenlijk gratis door mijn zonnepanelen en op het werk ook nog gratis. Moet je en keer bij een publieke paal laden wat ik wel eens bij Ikea heb gedaan kost het ook maar rond de 3 euro voor ca. 40 km.

Conclusie zelfs privé kan het interessant zijn om plug in hybride of electrisch te gaan rijden.
Lage gebruikskosten duidelijkheid in onderhoudskosten alleen aanschaf en dus afschrijving is wat hoger.

Misschien hebben jullie iets aan mijn ervaring in mijn keuze proces naar aanschaf van de 1e plug-in hybride auto voor ons gezin.
Hopelijk later ook nog zulke positieve resultaten te melden...

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.