Kia Opirus 3.5 V6 (2005)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Opirus 3.5 V6 |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 81.000 km |
KM-stand laatst | 97.000 km |
Zeldzaam, wat een rust aan boord
- 93.000 km
Na drie en een half jaar, tot volle tevredenheid, te hebben gereden in mijn Hyundai XG 30, was het tijd voor iets anders. En dan bij voorkeur een auto die nog net iets meer had dan de XG 30. Geen wonder dat je dan uitkomt bij zijn, net iets grotere en luxere, familielid, de KIA Opirus.
Ik rijd er nu ruim een half jaar in en ben meer dan 10.000 km verder. En ik kan niets anders zeggen, wat een rust aan boord. Het is een auto gemaakt om eindeloos mee te cruisen. Afgelopen juni zijn we dan ook moeiteloos naar de zuidkust van Frankrijk gereden. En het was genieten, elke kilometer weer. Maar, je moet hem inderdaad rijden als de limousine, die hij is. Het snelelre bochtenwerk is niet aan de Opirus besteed. Overigens die rust aan boord is, misschien ook meteen het enige minpuntje aan de auto. Je hoort namelijk wel aardig wat wind- en bandengeruis de cabine binnenkomen. Wellicht iets dat bij de opvolger enige aandacht verdient
En ja, dan het uiterlijk. Het is een kwestie van smaak. Kia heeft natuurlijk, zowel voor de buiten- als voor de binnenkant, bij diverse andere merken leentjebuur gespeeld. Persoonlijk vind ik dat ze er zeer wel in geslaagd er een aantrekkelijk geheel van te maken. In ieder geval hoor ik dat 'er nog al iets indrukwekkends in de spiegel opdoemt' wanneer ik toevalligerwijs eens achter vrienden of bekenden rijd. En, hoe het ook zij, het is een eersteklas koppendraaier. Vrijwel dagelijks komt het voor, dat passanten naar de auto kijken, weer voor zich kijken, om vervolgens nog een keer te kijken. Dat blijft anorm leuk om te zien.
Kortom, hoe ik ook mijn best doe om kritisch te zijn, er valt werkelijk zo goed als niets negatiefs over de Opirus te zeggen, zolang je hem maar rijdt als waarvoor hij gemaakt is. Als een limousine. En, maar dat terzijde, je rijdt zonder meer in een zeer exclusieve wagen. Misschien dat dat de reden is, dat Opirusrijders elkaar onderweg groeten.
Even bijpraten
- 97.000 km
Zo, de eerste ruim 16.000 kilometers zitten erop. Bij 96.000 km was het tijd voor een kleine beurt. Niets bijzonders aangetroffen, het blijft dus bij olie verversen en ruitenvloeistof aanvullen. Eerlijk gezegd kan ik maar weinig toevoegen aan hetgeen ik hiervoor heb geschreven. Er valt nu eenmaal weinig of niets negatiefs over de Opirus te schrijven. Goed, je krijgt kramp in je kaken, omdat je constant met een grijns van genoegen achter het stuur zit. En bij een ritje op en neer naar België, ga je dat tenslotte voelen. Zonde dat KIA de opvolger van de Opirus (de Cadenza), vooralsnog, niet voor de Nederlandse markt heeft bestemd.In dat geval zou ik wel zo ongeveer weten wat de opvolger wordt van mijn huidige wagen. Hoe dan ook, het blijft de komende jaren heerlijk zoeven over de wegen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.