Kia Niro 1.6 GDi Hybrid ExecutiveLine (2020) #2
autoreview
Signalement
| Uitvoering | Niro 1.6 GDi Hybrid ExecutiveLine | 
|---|---|
| Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling | 
| Bouwjaar | 2020 | 
| Jaar van aanschaf | 2020 | 
| KM-stand bij aanschaf | 29 km | 
| KM-stand laatst | 153.000 km | 
Comfortabele kilomtervreter
- 153.000 km
 
TLDR; Comfortabele kilometervreter en filetractor. Verwacht geen dynamisch rijgedrag, maar wie met de hulpsystemen leert samenwerken rijdt moeiteloos en ontspannen. Ruime achterbank, redelijke bagageruimte en lekker zuinig in gebruik.
--- Het lange verhaal ---
5 jaar is toch een aardige tijd om een auto te rijden. Zo dus ook 153.000 km op de teller gezet. Voor mij voor het eerst dat ik zo een contract “op” rijd. Leuk dus om terug te blikken. Toen ik deze auto net uitzocht kende ik mijn vriendin nog niet, om in het laatste jaar onze dochter er in naar huis te rijden. Heel bijzonder. Zo maak je dus aardig wat mee in die 5 jaar. 
--- Keuzeproces --- 
Toen ik deze auto uitzocht werkte ik bij een voorgaande werkgever. Deze had een regeling dat de leaseprijzen inclusief brandstofvoorschot was (benzine). Auto’s met een laag verbruik en/of elektrisch leidde dus automatisch tot een lager leasetarief, wat leidde tot de mogelijkheid voor een luxere uitvoering of bruto uitbetaling van resterend budget. 
Vooraf dien ik te vermelden dat ik niet op zoek ben naar een “dynamische” auto. Daar rijd ik motor voor – voor mij persoonlijk is er geen (redelijk) betaalbare auto die bij die rijbeleving in de buurt komt. Daarnaast rijdt ik, als ontzettende nerd voor features, systemen, tech, etc., liever een klasse lager met full options dan een kalere, hogere klasse.
Ik rijd zo 80%+ van mijn kilometers in Metropoolregio Amsterdam en de Randstad. Vakantieritten meestal binnen NL (Zeeland, Achterhoek), maar ook Zuid-Duitsland of Engeland. Al met al dus erg veel 100km/u op de snelweg en veel kilometers in de file. 
Op de shortlist stonden uiteindelijk de Toyota Corolla TS (ik kwam uit een Auris) en deze Kia Niro PHEV. Corolla vond ik een mooie, praktische auto. Bij het proefrijden merkte ik alleen dat ik krap zat in de bestuurdersstoel. Met een panoramadak zat ik zelfs met mijn hoofd tegen de dakrand. Maar ook merkte ik bij het proefrijden dat de auto mij niet lag. Ook het pingpongen tussen de lijnen door de lane assist viel mij tegen. De Niro was daarintegen direct een hit en ik was verrast door de kwaliteit van de lane assist, die gaf direct vertrouwen. 
Uiteindelijk landde de keuze op de Executive uitvoering, dus met JBL speakers, panoramadak en lederen stoelen met stoelventilatie. In combinatie met de leaseregeling en de PHEV was het (lease)prijsverschil verwaarloosbaar. Enige wat ik – jaren later overigens – miste was een trekhaak. 
--- Comfort en interieur --- 
De auto is lekker ruim van binnen. Ook op de achterbank kan ik als lange, forse man prima zitten. Ook een groot, draaibaar baby- en kinderzitje past prima achterin. Mijn lange vrouw kan dan nog steeds goed zitten op de passagiersstoel. Interieurkwaliteit is “prima”. Naar mijn mening precies wat je kan verwachte van deze klasse auto en voor mij voldeed het prima aan de behoefte.
De bestuurdersstoel had ik in eerste instantie erg veel moeite mee. Ik merkte na een tijdje rijden dat de stoelen niet echt gemaakt zijn voor de grotere Hollander. Het zitvlak en de rugleuning zijn vrij kort. De matige ondersteuning van de benen kon ik wel aan wennen. Waar ik significant last van kreeg was de rugleuning. Omdat ik “langer ben dan de stoel” zat de lendensteun niet in de onderrug maar op het bekken. De bovenkant van de rugleuning zat niet op de schouders maar op de schouderbladen. Dit leidde er voor mij toe dat mijn onderrug “zweefde” in de stoel en geen steun ervaarde, wat leidde tot rugklachten. Gezien de achterkant van de stoel open kan, heb ik een stuk traagschuim tussen de verstelbare lendensteun en de rugleuning geschoven. Dit gaf wat meer body aan de stoel in de middenrug, wat het probleem voor de rest van de jaren heeft opgelost. (Hier moet ik wel bij vermelden dat ik vaak erg slecht zit in kleinere auto’s. Een Ford Fiesta uit een eerdere lease is uiteindelijk teruggegaan omdat ik daar niet pijnvrij in kon zitten).
Enige wat ik echt heb aan te merken verder is de harde plastics in de kofferbak ipv vilt of een andere bekleding. Dit is in de loop der tijd toch beschadigd geraakt (afval, hout, kinderwagen, pak tegels, etc.), wat niet meer netjes is op te lossen.
--- Rijbeleving en assistentiesystemen --- 
De auto is voor mij een heerlijk, relaxte kilometervreter. Verwacht geen dynamisch, sportief rijgedrag. Daar is de auto naar mijn mening echt niet voor gemaakt. Er zit wel een sportstand op, maar dat rijdt vrij matig. Bij optrekken van stilstand slaat de elektromotor veel te snel aan wat leidt tot wielspin, en nadat de elektromotor zijn werkje heeft gedaan merk je toch dat de benzinemotor vrij ademloos is. Waar het wel handig voor is, is om een versnelling en toerental te forceren als je aan het wachten bent voor een gaatje om in te halen, bijvoorbeeld in de bergen.
Assistentiesystemen heb ik altijd als zeer fijn ervaren. Ik ben echt groot fan. Als het even niet werkt – zoals door sneeuw op de radar – merk ik dat echt weer even moet beseffen dat ze er niet zijn. Het vereist wel een andere manier van denken. Het is veel minder “zelf autorijden” maar eerder “een auto besturen die rijdt”. Als je ze leert kennen dat weet je na een tijdje precies waar het systeem top werkt – eigenlijk overal als je max +5km van de snelheid rijdt – en waar je actief moet meekijken – spitsstroken, lijnvervaging, begin afrit. Daar wil die nog wel eens zoeken naar de juiste baan. “Irritante piepjes” van de lane assist heb je naar mijn mening alleen als je niet genoeg je richtingaanwijzer gebruikt 😉.
--- Issues en onderhoud --- 
Onderhoudsfacturen zie ik helaas niet gezien die direct naar Leaseplan gaan, daar kan ik dus geen oordeel over geven. 
Tijdens de hele looptijd heb ik 1x een issue gehad. Zo rond de 110.000km. Dat was een storing in de rijhulpsystemen. Dit leidde er toe dat de ACC en de reguliere CC zich uitschakelde. Na paar keer herstarten wilde deze het wel weer oppakken, om na een paar kilometer weer uit te schakelen. Auto is terug naar de dealer gegaan. Blijkt een issue te zijn met de (elektronische) handrem. Hierbij is de bekabeling onder recall/garantie vervangen. 
Verder nooit issues gehad. 
--- Verbruik en uitstoot --- 
En nu het leuke, nerdy gedeelte. De getallen. Ik heb de boordcomputer sinds de levering niet reset (zie foto). Ik kreeg hem zo rond de ~29km geleverd. In die tijd heb ik 1 / 28,1 gereden. In tegenstelling tot wat veel mensen van leaserijders roepen – dat we altijd volgas banden aan gort rijden en elk paaltje raken onder hem nom van “probleem van Leaseplan” – rijdt ik vrij rustig en maak er graag een sport van zuinig te rijden. De eerste 2 jaar stekkerde ik significant veel meer, maar dat werd minder gezien ik publieke plaatsen niet bezet wilde houden voor EV’s. Jaar 3 was ik verhuist zonder eigen laadpaal. Jaar 4/5 had ik thuis een laadpaal. Publiek stekker ik nog zelden. 
Zonder te laden op lange stukken snelweg is 1 / 20+ prima haalbaar. Op korte stukken in de stad is minder dan 1 / 10 ook mogelijk. 
Ook nu na 5 jaar haal ik zo 40 tot 50 km uit een volle accu. Geen idee of dit met mij mee gesleten is of niet, maar ik ervaar dit niet anders dan na de koop. 
Voordat we naar de stats gaan, eerst even wat definities (Volgens GHG-Protocol) en variabelen:
- Scope 1 uitstoot = directe emissies van verbranding in de eigen auto (benzine); 
- Scope 2 uitstoot = indirecte emissies van ingekochte elektriciteit.
- Verbruik volgens boordcomputer = 1 / 28,1
- Stroomverbruik = onbekend. Ik ga uit van 19 kWh / 100KM
- Gereden kilometers = 153.000
- Referentiegebruik Niro HEV = 1 / 18
- Gemiddelde Co2 Intensiteit NL Grid afgelopen 5 jaar = 0,328 kg CO₂ / kWh 	
- Emissiefactor benzine = 2,31 kg Co2 / liter
We kunnen dan stellen dat ik over de 5 jaar 18 / 28,1 * 153.000 = 98.000 km op benzine heb gereden en 55.000 km op elektriciteit.
1.	Uitstoot referentie HEV:
Liters benzine = 153.000 / 18 = 8.500
Co2 (scope 1): 8.500 x 2,31 = 19.635 kg = 19,64 ton Co2
2.	Uitstoot PHEV Scope 1:
Liters benzine = 98.000 / 18 = 5.444 Liter
Co2 (scope 1): 5.444 x 2,31 = 12.576 kg = 12,58 ton Co2
3.	Uitstoot PHEV Scope 2:
Elektraverbruik = 55.000 / 100 * 19 = 10.450 kWh
Co2 (scope 2): 10.450 * 0,328 = 3.428 kg = 3,43 ton Co2
Totale emissies PHEV: 12,58 ton + 3,43 ton = 16,01
Conclusie
- Scope 1-uitstoot: (12,58 / 19,64 − 1) = −36 %
- Totale CO₂-reductie: (16,01 / 19,64 − 1) = −18,5 %
- Verschuiving naar scope 2: ≈ 17,5 % van de oorspronkelijke emissie
Variabelen mag u verder zelf inpluggen wat u wilt, evenals een oordeel vellen over verschuivingen van scope 1 naar scope 2. Ik heb geen zonnepanelen.
--- Slotgedachte ---
De Kia Niro PHEV is geen auto die je hart sneller doet kloppen of uitnodigt over berg- en dijkweggetjes te crossen, maar wel een auto die altijd doet wat je vraagt. Hij is efficiënt, comfortabel, ruim genoeg en technisch volwassen. Een zeer goede allrounder en een topauto in en en rond de randstad.
Helaas werd de auto voor ons wat aan de kleine kant om vol te stouwen voor vakanties én nog ruimte te hebben voor onze dochter (luxeprobleem, I know). Daarnaast is met functiegroei ook een hoger budget beschikbaar. Deze week wordt een nieuwe VW ID.7 Pro Tourer geleverd. Heerlijk veel systemen, piepjes, software en tech om weer 5 jaar meer te vergroeien.
- Betrouwbaarheid
 - Prestaties
 - Comfort
 - Kosten
 - Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Niro
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine, AIRCO, NAVIGATIE, CAMERA
- 2021
 - 122.141 km
 

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicPlusLine | Navigatie | Stoel en Stuur verwarming | Cruise Control | Climate Control | PDC | LM
- 2020
 - 56.692 km
 

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine | Adaptieve Cruise Control | Navigatie | Parkeercamera | Climate Control |
- 2022
 - 36.512 km
 




Lezersreacties (0)
Reageren