Kia EV6 77.4kWh Plus Advanced (2022) #2

Kia EV6 77.4kWh Plus Advanced (2022) #2

UitvoeringEV6 77.4kWh Plus Advanced
Bouwjaar2022

Kia EV6 Plus Advanced

Daar was het moment, 1 augustus 2022 dat ik mijn MB A Klasse mocht inruilen voor een Kia EV6 Plus Advanced (Gravity Blue).

De auto stond in eerste instantie niet op mijn shortlist, toen ik via mijn werkgever een nieuwe leaseauto mocht kiezen. Hybride / Plug-in Hybride zou het worden. Shortlist op dat moment:
- Kia Sportage
- Citroen C5X
- Cupra Formentor
- Hyundai Tucson N-Line Sky

De laatste ook in eerste instantie in bestelling gezet, maar levertijd en toch laden met Plug-in + pittige bijtelling deed me besluiten de bestelling te annuleren. Dan maar elektrisch... Nieuwe shortlist:
- Kia EV6
- Polestar 2

Ik moet toegeven de keuze voor de Kia was 80 om 20 voor de Volvo. Proefritje gemaakt in de Kia en de keuze was gemaakt. Maar ook lange levertijd (eind januari 2023...) Bij een Kia dealer in Maastricht (woon zelf in het noorden) zou een Kia EV6 Plus Advanced in Gravity Blue binnenkomen. Dat paste mij wel, want mijn contract zou eind juli aflopen.

Zodoende maandag 1 augustus de auto opgehaald. Wat een ontzettend mooie kleur!

De eerste dag dus een mooie rit voor de boeg, van Maastricht naar Assen.
De auto voelt solide aan, goede gewichtsverdeling en na het spelen met instellingen kan ik bijna geen negatieve punten vinden. De melding op het scherm ''Stuur vast houden'' komt naar mijn inziens te vaak en te snel naar voren. Dat is een puntje van irritatie.

Verder merk je bijna niet dat je met massa rijklaar van bijna 2000 kilo op pad bent. De wegligging voelt goed aan en de stoelen zitten als gegoten. Waarbij ik wel moet aangeven dat de zijdelingse steun wat matig is (geen Amerikaanse zetels, maar ook niet de stoelen die ik in de A Klasse (AMG uitvoering) gewend was). Het bekende puntje dat je achterin je voeten amper onder de voorstoelen kwijt kan klopt, maar wordt deels goed gemaakt met de beenruimte.

De audio installatie moet even bewerkt worden onder het kopje Equalizer en dan heb je een prima systeem aan boord (ieder zijn mening).

Het interieur voelt hoogwaardig aan en gemaakt met zachte materialen. Je waant je in een luxe auto met dito afwerking.

Qua rijbereik, op een volle lading (deze week rond de 23/25 graden) rond de 460km. Ik kan op de 1200 km tot nu toe gereden er nog weinig over zeggen, maar kom er later op terug.

De trekhaak (1600kg) heb ik nog niet geprobeerd, hier kom ik eveneens later op terug.

PRIVATE LEASE Kia EV6

Kia
Kia EV6 58kWh Air (5D/CVT)

Kia EV6 77.4kWh Plus (5D/CVT)