Kia EV6 77.4kWh Plus Advanced (2022) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | EV6 77.4kWh Plus Advanced |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 50 km |
KM-stand laatst | 47.500 km |
Kia EV6 Plus Advanced
- 1.220 km
Daar was het moment, 1 augustus 2022 dat ik mijn MB A Klasse mocht inruilen voor een Kia EV6 Plus Advanced (Gravity Blue).
De auto stond in eerste instantie niet op mijn shortlist, toen ik via mijn werkgever een nieuwe leaseauto mocht kiezen. Hybride / Plug-in Hybride zou het worden. Shortlist op dat moment:
- Kia Sportage
- Citroen C5X
- Cupra Formentor
- Hyundai Tucson N-Line Sky
De laatste ook in eerste instantie in bestelling gezet, maar levertijd en toch laden met Plug-in + pittige bijtelling deed me besluiten de bestelling te annuleren. Dan maar elektrisch... Nieuwe shortlist:
- Kia EV6
- Polestar 2
Ik moet toegeven de keuze voor de Kia was 80 om 20 voor de Volvo. Proefritje gemaakt in de Kia en de keuze was gemaakt. Maar ook lange levertijd (eind januari 2023...) Bij een Kia dealer in Maastricht (woon zelf in het noorden) zou een Kia EV6 Plus Advanced in Gravity Blue binnenkomen. Dat paste mij wel, want mijn contract zou eind juli aflopen.
Zodoende maandag 1 augustus de auto opgehaald. Wat een ontzettend mooie kleur!
De eerste dag dus een mooie rit voor de boeg, van Maastricht naar Assen.
De auto voelt solide aan, goede gewichtsverdeling en na het spelen met instellingen kan ik bijna geen negatieve punten vinden. De melding op het scherm ''Stuur vast houden'' komt naar mijn inziens te vaak en te snel naar voren. Dat is een puntje van irritatie.
Verder merk je bijna niet dat je met massa rijklaar van bijna 2000 kilo op pad bent. De wegligging voelt goed aan en de stoelen zitten als gegoten. Waarbij ik wel moet aangeven dat de zijdelingse steun wat matig is (geen Amerikaanse zetels, maar ook niet de stoelen die ik in de A Klasse (AMG uitvoering) gewend was). Het bekende puntje dat je achterin je voeten amper onder de voorstoelen kwijt kan klopt, maar wordt deels goed gemaakt met de beenruimte.
De audio installatie moet even bewerkt worden onder het kopje Equalizer en dan heb je een prima systeem aan boord (ieder zijn mening).
Het interieur voelt hoogwaardig aan en gemaakt met zachte materialen. Je waant je in een luxe auto met dito afwerking.
Qua rijbereik, op een volle lading (deze week rond de 23/25 graden) rond de 460km. Ik kan op de 1200 km tot nu toe gereden er nog weinig over zeggen, maar kom er later op terug.
De trekhaak (1600kg) heb ik nog niet geprobeerd, hier kom ik eveneens later op terug.
Blog 2
- 11.500 km
Na enkele maanden hierbij de update.
Inmiddels staat de klok op 11500km en daar heb ik de volgende bevindingen bij:
- Stuur staat scheef / of de auto trekt naar rechts
- Er lekt soms water in de kofferbak
- Dat eeuwige gepiep wanneer je de lijn van de rijstrook aanraakt
- Wat rijdt dat ding toch fijn
- Medepassagiers ervaren veel ruimte achterin
- rijbereik zeer goed, snel laden nog beter.
Het eerste punt over dat stuur wat enkele graden schreef staat...daar kan ik mij mateloos aan irriteren, dus naar de dealer en laten uitlijnen. ''Meneer, enkele graden zit binnen de acceptatiegrens, dat kunnen we niet verhelpen, maar we gaan uitlijnen''. Naderhand is er geen verbetering. Moet ik dan nog 4 jaar rijden met een naar mijn idee scheef stuur?? Iemand tips?
Dat water wat lekte, bleek een terugplaatsing van het rubber te zijn nadat achteraf de trekhaak is gemonteerd. Problem solved.
De lijnbaan assistentie, meestal makkelijk, maar dat gepiep wanneer je op de lijn zit is wel vervelend.
Rest of all, zeer prettige reisauto. Zit veel op de weg, laden gaat mega snel en rijbereik is goed. Verbruik is gemiddeld over de afgelopen 11.500 km (weggedrag 40% binnenwegen, 60% snelweg en dan geen 100km type) is toch 19.6kwh op 100km.
Ik rijd de Plus Advanced met 255/45R20 Michelin Cross Climate SUV+ > dit houdt in dat ik meer draagvermogen per band mag hebben en toch een lager brandstof verbruik heb.
Max snel laad geregistreerd was 238kwh (Fastned afgelopen zomer, warme batterij)
Max rijbereik, 18-10-2022 van 496 km, buitentemperatuur van 15c.
BLOG 3
- 47.500 km
Inmiddels mag ik deze auto iets meer dan een jaar rijden. En dat is een zeer aangenaam vervoersmiddel. Het ''verbruik'' blijft gemiddeld steken op 19.6kwh sinds 1/8/2022. Soms rijd ik zuinig, soms rijd ik 160km/h op de snelweg... Ps, max snelheid gemeten op 204km/h
Wordt vervolgd
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia EV6
Had je deze auto's al gezien?

Kia EV6 GT-Line AWD ALL WHEEL DRIVE | Enkele op voorraad bel voor info | € 5000,- korting | + €700 korting op Kia laadpaal
- 2024
- 15 km

Kia EV6 GT-Line 84 kWh Enkele op voorraad bel voor info | € 5000,- korting | + €700 korting op Kia laadpaal
- 2024
- 15 km

Kia EV6 GT-Line 84 kWh Enkele op voorraad bel voor info | € 5000,- korting | + €700 korting op Kia laadpaal
- 2024
- 15 km