Kia EV6 77.4kWh GT-Line (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | EV6 77.4kWh GT-Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 3.300 km |
Zeer tevreden
- 1.200 km
Ik ben sinds een week de berijder van een EV6 77.4 kWh RWD GT-Line Aurora Black Pearl (lease-auto, 1 maand geleden "uit voorraad" besteld na een aantal dealers te hebben gebeld).
Mijn ervaringen na 1.200 km:
Positief
- Wat een upgrade t.o.v. de e-Niro die ik hiervoor reed!
- Het aantal opties voor het geld is echt heel groot vergeleken met de bekende premium merken, maar ligt natuurlijk wel aan de uitvoering.
- De EV6 rijdt erg comfortabel, alleen onregelmatige klinkers in het dorp voel je enigzins doorkomen. Heel wat premium auto's mogen rijden en alleen de MB c350e met luchtvering veerde comfortabeler dan deze EV6.
- In de cabine is het op de snelweg lekker stil en kun je normaal praten met achterpassagiers.
- Ik rij vrijwel altijd op de cruise control (53 in 50 km zones en 105 in 100 km zones is op de smartphone GPS 50 en 100 km per uur) en de adaptieve CC werkt feilloos. De CC bediening is intuitief en na 2 dagen hoefde ik al niet meer op het stuur te kijken om de bedieningsknoppen te vinden.
- Het verbruik zat rond 4,5 km per kWh tot nu toe. Best hoog maar het bleek dat ik de ECO stand niet aan had staan. Stond op Normaal. Heb ook nog even 1 minuut in de Sport stand gereden maar ik merkte geen verschil.
- De EV6 is erg breed en parkeren is niet altijd mogelijk zonder vrees voor deukjes van andermans portieren. In wat nauwere parkeergarages is het goed opletten bij in- en uitrit en in bochtendoor de grootte van de auto.
- Met een lengte van 198 cm een prima zicht in dode hoek linksachter
- Nog voldoende ruimte voor een achterpassagier van 180 cm achter de bestuurder van 198 cm
- Met bestuurder en/of passagier van ca 180 cm is er echt een zeer riante voetenruimte voor achterpassagiers
- De rij ondersteuning is heel erg goed uitgewerkt, nog beter dan bij de e-Niro. De EV6 doet heel veel zelf en met af en toe een klein beetje "gas" bij blijf je prima in het spoor van je voorganger in de file (dankjewel forumlid Flatline voor je opmerking en heb het iets anders omschreven want in mijn eerdere tekst leek ik een agressieve rijder:)) zodat er niet een te groot gat voor je ontstaat. Het automatische rijbaan wisselen vooral bij rustig verkeer gebruikt en het werkt prima.
- HUD geeft alle info die je wenst en je kijkt nauwelijks naar het gewone dashboard
- Koplampen geven prima licht, wel minder dan bij een BMW 3-serie High-Executive (uit 2020)
- Suede op de stoelen zit voortreffelijk, de stoelen geven goede steun en zijn voldoende instelbaar. De lendesteun kan niet in hoogte worden versteld.
- Mijn harddisk met muziek wordt moeiteloos via de USB aansluiting afgespeeld (net als in de e-Niro) en door de grote opbergbak net voor de USB aansluiting slingert de disk niet rond.
- De mogelijkheid om verschillende gebruikersprofielen vast te leggen met niet alleen de stoelsettings maar ook alle andere instellingen
- Het geluid van het Meridian systeem is na een paar keer aanpassen van de instellingen OK maar van veel minder kwaliteit dan de HK audio van een BMW 3-serie
- Wat wel op de foto' in de brochure staat maar volgens mij niet in de specs zijn het skiluik en de bekerhouders in de achterbank middenarmsteun. Dat werkt via een schuifje zodat je of een bakje, of bekerhouders hebt. Heel slim.
- Je hebt veel bekijks van buren en mede weggebruikers
Nog wennen
- Stuurbewegingen bij lane assist
Negatief
- Met een lengte van ca 180 cm nauwelijks zicht in dode hoek linksachter omdat de stoel verder naar voren staat dan bij een langere bestuurder (198 cm). Daardoor de 3e dag al bijna gecrasht bij te snel na een rijbaanwissel een 2e rijbaan naar links op te willen schuiven op de snelweg (dankjewel forumlid Flatline voor je opmerking, door de manier waarop ik het beschreef leek dat ik een aggresieve rijstijl heb terwijl dat niet zo is). Dat was dus een goede waarschuwing, mijn eerste bijna crash door eigen schuld in 35 jaar autorijden. Update: stoel iets naar achteren gezet met minder "verbinding" met stuur en pedalen en hoofdsteun bleek iets te laag te staan. Zicht één baan naast me is nu redelijk, twee banen naast me is er geen goed zicht op bijv. knipperlicht van auto die besluit naar rechts te gaan terwijl ik naar links wil (ritsstroken). Daar valt mee te leven.
- Geen apart vak voor een bril
Samengevat zeer tevreden met de EV6
Verbruik in ECO stand
- 1.500 km
In de ECO stand (ca. 8 graden buiten, climate control op 21 graden, stoelverwarming 30 minuten aan en stuurverwarming 10 minuten aan) zit het verbruik bij 130 km snelweg (100 km/u) en 10 km niet-snelweg (50/70 km/u) op 5,3 km per kWh. Volledig op cruise control gereden, ingesteld op max. toegestane snelheid.
24-11 Aanpassing in tekst gemaakt: climate control stond op automatisch en ik weet niet of de airco aan stond.
In ECO stand reageert de auto wat trager op het stroompedaal. Van horen zeggen want het was mij niet opgevallen. Gisteravond even uitgeprobeerd wat het verschil is tussen ECO en NORMAL en het klopt inderdaad. Bij een rustige go-with-the-flow rijstijl merk je er niets van.
Nog steeds tevreden met mijn keuze
- 3.300 km
Na 2 lange ritten, aantal files en vrij veel stadsverkeer weer een update. Ik ben 1 dag voor definitief maken van de bestelling voor een Audi Q4 geswitched naar de EV6. Scheelt netto 200 Euro per maand en nu heb ik ook nog iets van 15 opties extra. Hoewel ik echt een Audi fan ben en de Q4 een heel fraaie auto is, heb ik geen moment spijt gehad.
Ik heb het gebruik niet bijgehouden dus geen update op dat vlak. Laden bij openbare lader gaat prima met ca. 10,5 kw/u snelheid. Snelladen te weinig ervaring, wel al 134 kw/u gehaald.
Positief:
- een zeer comfortabele auto voor lange ritten. Geen last van kramp in hamstrings zoals in mijn BMW 3. Is zeer persoonlijk, dat besef ik.
- Adaptive cruise control werkt prima voor een normale rijder. De afstand tot de voorganger is redelijk groot maar eigenlijk wel prettig vanwege veiligheid. Pikt snel op zodra voorganger versnelt.
- de veiligheids piepjes en correcties zijn zeker niet storend. Kruisend verkeer bij achteruit rijden wordt snel gespot. Waarschuwing bij gevaar bij uitstappen is ook prettig. Stuurcorrecties bij autonoom tussen de baanmarkeringen rijden is in het begin even wennen maar na even rijden valt het niet meer op.
- Filerijden in stapvoets verkeer met cruise control aan is perfect. Je hoeft niet meer zelf te reageren (zoals in de e-Niro) als je voorganger optrekt. Dat doet de EV6 zelf en zonder een gat te laten vallen.
- De automatische rijbaanwissel was in het begin leuk om aan de familieleden te laten zien en leuk om uit te proberen. Maar na een paar weken rijden gebruik ik het nog steeds omdat het lekker relaxed rijden is.
- De dode hoek detectie die in de HUD wordt getoond is echt een uitkomst. Je hoeft niet te kijken in je zijspiegels als je in je HUD al ziet dat er iemand in je dode hoek zit. Kan je vooruit blijven kijken.
- Sinds een paar dagen zitter er Michelin winterbanden onder. Gelukkig is het net zo stil in de EV6 als met de standaard banden.
- De top snelheid een keer getest en met 4 volwassenen kwam ik op 182 per uur. Zat nog niet aan de begrenzing maar er doemde een toerit op in de verte. Deze wagen ligt echt als een blok op de weg, voelt safe aan. Test was in Duitsland en de rest van de rit heerlijk relaxed 110 op de cruise control gereden. Grappig, dan wil je toch zo zuinig mogelijk rijden.
- Suede stoelen zitten lekkerder dan glad leer
- De voice control werkt tot nu toe feilloos, zowel bij bellen als bij navigatie
- Al een paar keer meegemaakt dat mensen wilden weten wat voor auto het is, een compliment gaven of wilden weten hoe hij bevalt. Al 2x als commentaar gehad "brute auto :)". Heel apart om dat mee te maken.
- De USB aansluitingen voor de achterpassagiers blijken je telefoon aardig snel op te laden.
Minder prettig / let op:
- In een lage garage de kofferbak automatisch geopend. Net op tijd handmatig tegen kunnen houden voordat de Sprinkler buis werd geraakt. Volgens mij op de sluit knop gedrukt maar de klep zette zijn reis richting buis gewoon voort. Net op tijd weer gestopt.
- De verlichting voor is op een donkere weg zonder verlichting ver beneden de maat. Hooguit 40 meter voor de auto zicht en 100 km/uur was daardoor al een uitdaging. Ook met grootlicht assistent aan omdat voorgangers te dichtbij reden. Ik ga hiermee terug naar de dealer, echt niet OK.
- De climate control lijkt soms een eigen leven te leiden. Kan nog niet ontdekken of ik iets fout doe of dat ik last heb van een kinderziekte die andere rijders ervaren.
- Ik lees in reviews dat de zit niet perfect is. Ik kan mij daar wel in vinden, maar storend is het niet.
Let op: Mijn ervaringen zijn met de GT-line uitvoering
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia EV6

Uitgelicht aanbod

Kia EV6 Plus AWD 77 kWh | Navigatiesysteem | Parkeercamera | Stoelverwarming | Cruise Control
- 2022
- 2.981 km

Kia EV6 77,4kWh 229pk RWD GT-Line | Schuifdak | 20Inch | Full Options | BTW auto
- 2021
- 20.020 km

Kia EV6 GT-Line AWD 77 kWh 325PK Warmtepomp, Head-Up, 360.gr camera, stoelventilatie/verwarming, elek. stoelen, 19'' lichtmetaal
- 2022
- 6.095 km