Kia EV6 77.4kWh AWD Plus (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | EV6 77.4kWh AWD Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 6.200 km |
Game changer
- 1.850 km
Sinds een aantal jaren maak ik geen gebruik meer van een leaseregeling, maar rijd ik mijn auto's privé en declareer ik zakelijke kilometers. De voordelen daarvan zijn dat ik volledig de regie heb over wat ik wanneer rijd en de nadelen dat het financieel nooit uitkomt ;-) Maar hierdoor heb ik wel heerlijke auto's als een Audi S7 en een Audi TT-RS voor langere tijd kunnen rijden. Daarnaast reed ik (2 x) een Renault Zoe (Q210, daarna R50) voor de nuttige, economische en korte afstanden. Jekyll & Hyde combinaties dus. Begin dit jaar hebben wij afstand gedaan van ons huis (met oprit en garage) en zijn we in de hoofdstad gaan wonen. Weliswaar met twee parkeerplaatsen, maar daar er plek voor mijn motorfiets moest zijn en we de auto's niet zo veel gebruikten, besloot ik om beide auto's weg te doen en er één auto voor de in de plaats te nemen.
Het snelle rijden zoals ik dat met de (getunede) TT-RS voorheen deed, deed ik eigenlijk al nauwelijks meer. In Nederland hard rijden heeft geen zin en is potentieel heel kostbaar. De Zoe (R50, facelift model) beviel eigenlijk bovengemiddeld goed, maar we wilden 1 auto die een betere range zou hebben en snel kon laden. De tijd van de 'premiummerken' wilde ik wel achter me gaan laten, ik wilde gewoon een goed rijdende, fijne alleskunner.
En dat is een KIA EV6 geworden. Helaas niet de GT of GT-line zoals ik die eigenlijk zou willen, daar de nederlandse importeur die altijd met panodak aflevert (leest u mee: nederlanders passen er dan niet altijd in!) en ik daar niet lekker in zit. Dat dak is echt te laag voor me. Dus een EV6 AWD Plus gekocht. Met 20" wielen, een losse trekhaak en wat accessoires is die redelijk compleet. Helaas niet de 360-gradencamera's of de Head-Up display van de GT-line, maar kaal is de auto zeker niet. De vooralsnog snelste versie (tot aan de GT) heeft 325PK en is in 5 seconden rond naar de 100 (dragy tooltje heb ik nog ;-), dus snel zat. De auto stuurt erg prettig, de demping en vering is zeer goed in balans en het is heerlijk stil in de auto. De afwerking is prima en de bediening is snel te begrijpen, echter niet altijd intuitief. Sommige piepjes moet je vaker uitzetten dan je lief is en persoonlijk ben ik geen fan van stuuringrepen, maar dat zijn dan ook de enige kritiekpuntjes.
Na 1800 km, waarvan een tweetal lange ritten (380km op een dag), ben ik erg tevreden. Het verbruik staat op 18,8kwh/100km bij veel snelwegkilometers, dus dat is netjes. Het laden bij ac-laders gaat minder snel dan de Zoe dus daar moet ik even aan wennen, maar het laden bij de DC-laders gaat echt vlot. De beloofde 240kw heb ik nog niet gezien, maar in 15 minuten heb je toch al snel 150-200km erbij geladen. Voor mij prima bruikbaar. Ik heb een KIA charge abonnement genomen voor 10 euro per maand, waar ik het eerste jaar een gratis ionity Power abonnement bij krijg. Ik heb vooralsnog geen laadpaal in de garage, dus moet veel 'publiek laden'. Dan is een vast tarief van 0,25 euro per kwh bij AC-laden en 0,29 euro per kwh bij Ionity-laden wel erg aantrekkelijk.
De auto gaat binnenkort weer naar Jurgh voor een glasscoatingbehandeling, zoals ik dat bij de afgelopen auto's(inclusief de Zoe) heb laten doen en daarna gaan we tripjes maken naar het buitenland. So far, so good en wordt vervolgd.
Ingereden
- 3.500 km
Zo, de eerste 3500 KM staan erop en die zijn absoluut niet tegengevallen. Opvallend: ik rijd eigenlijk vaak in eco-stand, omdat de auto daarbij erg relaxed rijdt in het hedendaagse verkeer. Even inhalen is makkelijker in sport, maar dat vergt maar twee drukken op een knop, dus zo gepiept. Bijkomend voordeel is dat het verbruik nu zo rond de 18,5 Kwh per 100km ligt.
Geen problemen gehad met de auto dusver (uiteraard..), wel heeft de dealer een paar software-updates uitgevoerd toen de auto daar toch stond voor het monteren van de trekhaak. Ook is de auto bij Jurgh onder handen genomen: wat chrome delete, lakcorrectie, dubbele glasscoating en een ander kleurtje op de remklauwen.
Morgen gaan we ermee naar Frankrijk dus ik ben benieuwd hoe een langere trip zal zijn. Range anxiety heb ik in ieder geval niet met 400km + range en de hoge laadsnelheid.
La France deux fois
- 6.200 km
Inmiddels zijn we weer wat weekjes verder en rollen de kilometers probleemloos onder de banden door. We zijn twee keer naar Frankrijk geweest (kwam zo uit, zijn geen francofielen), eenmaal Reims en eenmaal ten zuiden van Straatsburg. Reims is een kleine 500km en Straatsburg zo'n 650km. Beide keren hebben we met ABRP ( a better route planner) de route uigestippeld, daar wij een voorkeur hebben voor Ionity-chargers. Dit in verband met het Ionity Power-abonnement dat ik heb en waardoor snelladen redelijk voordelig kan (29 cent in NL per KWh) en omdat we hebben ervaren dat de beloofde snelheden van 230 KW ook daadwerkelijk daar worden bereikt- iets wat mij bij Fastned nog niet is gelukt ondanks diverse pogingen onder ideale omstandigheden. De KIA-charge pas is tot op heden overal probleemloos geaccepteerd, zowel in NL, als in België, Duitsland en Frankrijk, hetgeen een verademing is na het voormalige gedoe met diverse andere passen die ik gebruikte voor de Zoe. Ook fijn: je weet het tarief dat je betaald al vooraf, want dat zijn de contractuele tarieven van KIA charge.
De EV6 is een heerlijke reisauto, we haalden makkelijk 400 km op een volle accu, waardoor we steeds maar heel kort hoefden te laden (wilden met voldoende lading aankomen op de bestemming). Zo snel kan ik niet toiletteren en koffiedrinken in ieder geval ;-) Nadeel van sommige Ionity-locaties is dat er verder geen faciliteiten zijn (bijvoorbeeld bij Vilvoorden), dus daar moet je even rekening mee houden. Ik gaf eerder aan vaak in Eco-modus te rijden en een vraag was of ik dan geen spijt had van de keuze voor AWD. Antwoord is nee. Ja, ik rijd vaak in Eco, maar ook omdat het qua maximum snelheid in Nederland ook prima is qua acceleratie en cruisen en tevens omdat ik dan vaak op de cruise control rijd. Als ik even wil invoegen, of wil inhalen dan gaat de modus met 1 of 2 drukken op de knop naar Normal of Sport en heb je direct alle vermogen beschikbaar. Voor de winter, of een trailerhelling voor een boot is de AWD prettig net zoals het prettig is omgeen wielspin te hebben, mocht je een keer lomp accelereren.
De auto had een terugroepactie voor een software-update en een oog van de vloermatten was stukgegaan en die is onder garantie vervangen. We zijn erg tevreden over de auto en ik had vooraf niet verwacht dat ik het zo'n fijne auto zou vinden. Blij met de aanschaf dus. Op naar de volgende kilometers!
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia EV6
