Kia EV6 58kWh Plus (2022)
autoreview

Signalement
Uitvoering | EV6 58kWh Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 198.790 km |
EV rijden 2.0
- 2.000 km
Na ruim 2 jaar en meer dan 120.000 km ervaring met een Kia E-Niro nu ( na een carrière switch) een EV6 als leasewagen.
Deze uitvoering paste NET in het budget van de werkgever, dus na een “ symbolische “ proefrit van 15 km was ik overtuigd.
De leasemaatschappij kon m snel leveren ( binnen een maand)!
Dus dat viel ook reuze mee.
Nu naar enkele weken kan ik al een aardig vergelijk maken met de E-Niro…..
De EV6 is duidelijk een stapje hoger geplaatst op de ladder, meer handige EV opties, stiller,ruimer en er zijn veel meer opties in te stellen in deze “ rijdende computer “.
Toch laat ook deze Kia wat steekjes vallen;
Wat bezielde men om de achterwisser te laten vervallen?
Aerodynamica??
Had perfect onder de dakspoiler gepassen lijkt mij?
Kostenoverweging?
Sorry….. we hebben het over een auto van bijna €50.000!
De sensoren in het stuurwiel zijn nog gevoeliger dan in de E-Niro , die kon je nog met een enkele vinger met je elleboog steunend op de deur in het gelid houden zonder bingel/bongel van de Zuid Koreaan, de EV6 wil dat je het stuur continu ferm in de hand houdt.
Nog meer kritiek tov de E-Niro?
Ja…. Laden in het donker ging in de E-Niro makkelijker, simpelweg omdat achter het laadklepje een ledlampje gemonteerd was, iets wat de EV6 ontbeert.
Verder is de Eco stand in de EV6 veel gezapiger.
In de stand “ normaal “ rijdt deze eigenlijk het lekkerst.
Voordeel is dan weer wel dat je met de EV6 tov de E-Niro niet continu te maken hebt met verlies van grip over de voorwielen!
Kortom, het merendeel van de ervaringen zijn positief, maar niet één auto is perfect!
Wordt vervolgd
Maandagochtend auto?
- 20.317 km
Pffff,
Wat een dubbel gevoel levert deze auto mij zeg!
Rijdt zalig (al was de E-Niro pittiger) ?.
MAAR, zoals meerdere berijders ben ik ook gedoemd voorlopig “met oortjes “ in te rijden.
Na n upgrade van m’n versterker is deze defect geraakt, gevolg, geen muziek maar ook geen carkit meer (niet handig als je als vertegenwoordiger voor je klanten bereikbaar moet zijn)!
Levering van een nieuwe is onbekend…..
Dan; problemen met het snelladen, meermaals communicatie problemen tussen de laadpaal en de auto (highscore tot nu toe is de laadkabel 6 keer aanbieden alvorens laden start).
Hiervoor is de auto al diverse keren bij de dealer terug geweest.
Tot 4 keer toe met een lege startaccu gestaan, dat zou nu verholpen moeten zijn….we wachten het af.
En dan op een ochtend “spontaan “ een streep verticaal over de display .
Vervangend scherm ligt klaar om gemonteerd te worden.
Nu mag ik over 2 weken met vakantie, ik denk dat ik de EV6 dan maar eens bij de dealer aanbiedt, kunnen ze ermee “aan de gang “.
Hopelijk kunnen ze dan ook de speling uit de rugleuning herstellen, toch vervelend dat je bij optrekken en remmen steeds reactie in je rug voelt, en kunnen ze meteen de deurgrepen smeren en de mattenset van deugdelijke bevestiging voorzien.
Maar zoals gezegd, hij rijdt zalig.
Wordt vervolgd…..
Update
- 61.534 km
We zijn weer heel wat kilometers verder.
Probleemloos?….helaas niet, de 12V accu bleek toch defect en is na 7 keer geholpen te zijn door de wegenwacht dan eindelijk vervangen.
Verder ongemak?
Ja….de verstelling van de rugleuning van de bestuurdersstoel hapert nogal eens.
Ook word ik een beetje moe van het feit dat de stembediening van de telefoon niet werkt, meermaals krijg ik te horen van de jongedame in het Dashboard “deze functie wordt niet ondersteund “terwijl ingeven van een adres voor navigatie doeleinden WEL altijd werkt ?.
Wat wel n fijne update is geweest is die van het voorverwarmen van het accupakket, NU haal je wel de opgegeven laadsnelheid.
Verder kan ik niet anders zeggen dan dat de auto heerlijk rijdt en vliegen de kilometers onder de banden door…….
Probleemloos??
- 80.175 km
Weer een kleine 20.000 verder, probleemloos?
HELAAS, de elektrische rugleuning verstelling werkt nog steeds niet foutloos…..
ERGER dan dit is dat de omvormer die ervoor zorgt dat je AC kunt laden weer defect is, wanneer dit hersteld kan worden, daarover kon d dealer geen uitspraak doen.Het onderdeel was niet voorhanden, niet erg handig met de vakantie voor de deur, en daarnaast verplicht gebruik maken van snelladers is minder praktisch, duurder en ik moet gaan uitzoeken of er op de plaats van bestemming van onze vakantie (Bled in Slovenië) snelladers voorhanden zijn.
De klimaatcontrole blijft ook een systeem waarmee ik onderweg veel teveel ‘zit te spelen ‘ is naar mijn idee niet fatsoenlijk in te stellen.
Iets waarmee ik in de E-Niro geen problemen had, dus je denkt dan dat Kia dit wel voor elkaar heeft bij een EV 2.0
Is er dan niets positiefs te melden?
Jawel, voor langere ritten waarbij je meermaals dient te laden geeft het ingebouwde navigatiesysteem nu wel de locaties aan waar je zou moeten gaan laden, of deze accuraat is, dat zal blijken tijdens onze trip naar Slovenië.
Over het laadadvies gesproken, het kan aan mij liggen , maar als je opvraagt naar laadstations op de route , komt er een onsamenhangend overzicht van laadstations uit het systeem, niet chronologisch, op afstand of landsbeleid gesorteerd, welke criteria er worden gebruikt voor dit advies,……geen idee?
Mocht iemand het antwoord weten, houd ik mezelf aanbevolen.
Dan nog een futiliteit, de sierstrip op het stuur ( chroomkleurig) is gelijkelijk aan aan het vervagen , zwart kunststof komt dan zichtbaar, maar dat is wel het kleinste probleem waarmee ik nu geconfronteerd word.
Wordt Vervolgd
Update na “klokje rond “
- 115.000 km
Als kilometervreter gaat het best hard……..
Vandaar even een korte update.
De laatste maanden geen grote storingen gehad, wel dingen als storend ervaren helaas.
Zo vergaat het zilverkleurige sierstripje op het stuur, en zit hier een breukje in, kwaliteit?
Ook lijkt de navigatie na de laatste update er niet sneller op te zijn geworden, en geeft deze ongevraagd alternatieve routes aan,why??
Ook heb ik zo mijn twijfels over het preconditioneren van de accu, soms werkt deze wel, dan weer niet waardoor je tijdens een laadstop NIET de beloofde laadsnelheid haalt,maar blijft steken op een kleine 80Kw ipv 140-150 Kw.
De maximale laadsnelheid van 175Kw heb ik nog nooit in de display gezien.
Verder blijft de Climate control werking maar “zo-zo”.
Ik zit deze naar mijn zin teveel bij te sturen, iets wat in de E-Niro overigens niet anders was, wellicht ook een lastig punt voor een EV?
Verbruik blijft in de winter verder binnen de perken, met een rustige rijstijl en toch redelijk wat snelweg kilometers, schommelt dit nu rond de 18-20 Kw/100 km.
Uitschieter was onze tocht afgelopen week van Holwerd in Friesland naar het Brabantse land in de avonduren met 130 km/uur op de teller schoot het verbruik “in eens” naar de 28Kw/100 km.
Wellicht stond er veel tegenwind in de polder?
Gelukkig halverwege de route onder de rook van Lelystad geladen en na een bakje koffie en dit keer een goede laadcurve wisten we zonder verdere laadstops in Roosendaal aan te komen.
Goed , tot zover deze update, wordt vervolgd.
155K
- 155.429 km
Inmiddels weer een half jaartje en een kleine 40.000 km verder.
Heeft de EV6 nog meer steekjes laten vallen?
Kort gezegd, NEE....of toch.....
Het enige terugkerende euvel is dat de stoelverstelling van de rugleuning nog immer een eigen leveren leidt.
De navi is er na de laatste update niet sneller op geworden, ik ben inmiddels al ruimschoots de straat uit , alvorens het systeem actief is.
De sierstrip op het stuur is uiteraard niet genezen, is nu dus inmiddels helemaal zwart ( aangetast door ??)
De climate control werkt goed, maar de uitstroomopeningen zijn niet optimaal in te stellen, daarmee blijf je dus continue 'spelen' om te voorkomen dat je arm niet bevriest van de koude lucht komende uit de roosters middenop het dashbord.
Pianolak....gelukkig weer wat op z'n retour, want je ziet er werkelijk alles op en dus blijft er standaard een microvezel doekje in het portiervak liggen.
Allemaal 'klein leed' vergeleken met de ellende die ik het eerste jaar heb gehad met deze auto.
Rijden doet ie verder als een zonnetje GELUKKIG!
eind contract
- 198.790 km
Volgende week gaat de auto terug naar de leasemaatschappij.
Met gemengde gevoelens neem ik afscheid van de EV6.
Hij reed echt wel lekker, maar man o man wat heb ik er toch wel wat ellende mee gehad.( zie mijn vorige updates van deze review)
De betrouwbaarheid liet nogal te wensen over, ook updates brachten niet altijd vooruitgang...
Zo als mijn vader altijd zegt, als het niet kapot is, waarom zou je het dan willen herstellen?
Zo is de werksnelheid van het multimediasysteem er in die drie jaar niet vlotter op geworden.
Ook snap ik niet waarom de instellingen in het laadadvies zo zijn ingericht dat je sinds de laatste update blijkbaar met niet minder dan 30% acculading op de plaats van je bestemming zou willen aankomen?
Het verbruik van de EV6 bleef wel altijd netjes , ik kan me de tijd niet heugen dat deze boven de 20 Kw/100 km uitkwam, ook in de winter bij de in ons land geldende snelheidslimiet bleef ik daar eigenlijk altijd wel onder, netjes!
Voor nu is het tijd voor wat anders, met meer ruimte en een hogere instap.
Na inlevering van de Kia staat er een Xpeng G6 klaar, waarvan ik uiteraard ook mijn ervaringen hier weer zal delen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia EV6
Had je deze auto's al gezien?

Kia EV6 77,4kWh 229pk RWD Plus Advanced | Camera | Stoel Verwarming & Ventilatie | Elektrische Geheugen Stoel | Adaptive Cruise
- 2024
- 11.310 km

Kia EV6 58kWh 169pk RWD Air | Navigatie | Stoel/Stuurwielverwarming | Dodehoekassistentie |
- 2024
- 19.202 km

Kia EV6 77,4kWh 229pk RWD Edition Advanced | Stoel/Stuurwielverwarming | LED Matrix | 20 Inch |
- 2024
- 17.592 km