Kia e-Soul ExecutiveLine (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | e-Soul ExecutiveLine |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 106.470 km |
Nieuwe EV
Vandaag heb ik het kenteken van mijn nieuwe EV ontvangen, die ik volgende week in ontvangst kan nemen.
Volgende week zal er een aanvulling komen.
Het betreft een eSoul in executiveline uitvoering, met als extras:
- SUV pack
- hier en daar led verlichting (spiegels, voetenruimte e.d.)
- 18 inch Katana velgen
- kleur Neptune Blue
De auto is van alle gemakken voorzien, alleen een geheugen op de stoelen ontbreekt. De keuze voor de velgen is gemaakt aan de hand van de eerste folder van de Esoul, waarin de auto met deze velgen stond.
Na de Egolf waarvan de range toch voor te veel beperkingen zorgde, ben ik op zoek gegaan naar een auto met een grotere range.
De Model3 viel af (te laag, hard geveerd en in 2020 wel erg duur), een ENiro was niet te leveren voor november 2020.
De dealer kwam met de Esoul als alternatief, wat kleiner dan de ENiro (kofferbak) gelijkwaardige uitrusting, gelijkwaardige range en stoelen, en snel leverbaar. (Bestelling is half november gedaan).
Na een uitgebreide proefrit was de keuze snel gemaakt, en kon het wachten beginnen.
31 januari kan niet snel genoeg komen......
Auto opgehaald
- 54 km
Gisteren heb ik de Esoul in ontvangst genomen bij de dealer Onderweg naar de dealer kwamen we ineens nog een Esoul 6 egen in dezelfde kleur....
De dealer gaf aan dat de mijne de eerste was die hij leverde, en wss dus ook in de omgeving van Zwolle.
Hij stond netjes onder een laken te wachten.
De 12v accu was helaas leeg (dealer had de verlichting savonds aan gelaten, omdat hij mooi vooraan in de showroom stond), dus die moest eerst opgeladen worden voordat we op weg konden.
Eerste indruk is goed, zit prima, audio is prima, bediening logisch. Alleen de grote hoeveelheid piepjes zorgen af en toe voor verwarring. Dat wordt nog even wennen.
In de sportstand is hij gewoon retesnel...
Wat me nu al een beetje tegenvalt is de laneassist, daar had ik meer van verwacht. Het zal wss wennen zijn (de egolf had het niet, en heb het daar nooit gemist), maar het gevoel in het stuur vind ik vreemd, alsof je steeds door een droog kogellager draait.
Zelf de baan aanhouden lukt vaak niet goed. Nu is dit ook niet bedoeling, maar had verwacht dat ik het stuur losser vast kon houden. Ik merk dat ik nu nog te vaak zelf ingrijp.
Verder lijkt de auto groter dan hij is, hij is erg wendbaar, maar van binnen uit komt hij massief over, deels door de hoge vlakke motorkap.
En als laatst, HUD (had up display), leuke en zeker ook nuttige feature, maar voor mij is hij te laag. De aanduidingen staan nu op de motorkap, en zouden vlgs mij op de weg voor je moeten verschijnen. Alleen is het display daarvoor niet hoog genoeg. Achterover kantelen kan ook niet, dat zou vlgs mij het eea oplossen.
En mijn stoel kan ook niet lager. (Hij kan laag genoeg, maar zou om.het display goed te benutten nog wat omlaag moeten. En aangezien ik geen voorstander ben van liggen achter het stuur.....
Binnenkort meer ervaringen.
nieuwe velgen en update
- 2.350 km
Update 2350km
Inmiddels ruimt 2300km afgelegd, en vanmorgen zijn de velgen die besteld waren ook gemonteerd.
In mijn beleving maken deze de auto helemaal af. De ervaringen tot nu toe zijn positief. De auto is comfortabel, en van laadstress is helemaal geen sprake meer.
Het verbruik ligt met de standaard velgen rond de 20kw/100km. Hoe dat met de nieuwe velgen gaat (18inch ipv 17inch) volgt…..
Gezien het weer van de afgelopen tijd (veel wind, koud, en regenachtig vindt ik het niet heel gek. Het bereik ligt hierdoor rond de 370-390km. Ik rijd overwegend snelweg, en hen de afgelopen tijd de max snelheden gereden (100-120-130) met hier en daar wat uitschieters naar 140 als het erg rustig was. De aanduiding voor resterend rijbereik is redelijk accuraat. Met (Storm)wind tegen is het echter wel een schatting ipv werkelijkheid.
Positief aan de auto:
- Bereik
- Comfort
- Audio
- Stoelen
- Elektronica (stoelverwarming, stuurverwarming e.d.)
Minder:
- ACC
- Hoofdsteunen
- Spraakbesturing
- Laden aan openbare laadpaal
- Navigatie (update is nodig)
Ik was vanuit de Egolf gewend dat hij rekening houdt met verkeer linksvoor de auto (dus als je naar rects uitvoegt blijft de auto schuin achter de auto in de linkerbaan, of rijdt er heel langzaam voorbij). De Esoul heeft schijt aan alles links, en peert er rechts vrolijk met 120km/u voorbij als de weg voor vrij is. Even blijven opletten dus.
De hoofdsteunen vindt ik wat te ver naar voren komen. Als ik nu over een drempel rijd komt mijn hoofd regelmatig tegen de hoofdsteun aan, terwijl ik dat in andere auto’s niet heb.
De spraakbesturing en ik zijn geen vrienden, regelmatig herkent hij mijn gebrabbel niet, en komt met onzinnige voorstellen. Het kan aan mijn uitspraak liggen (Kampers kent hij blijkbaar niet), ik blijf proberen tot ze me snapt.
Bij een openbare laadpaal laden gaat het erg langzaam (3-6kw) vanwege de 1-fase aansluiting. Heb er nog geen last van gehad, maar vergeleken met de Soul is de Egolf wel veel sneller. Daarentegen heeft de Soul weer de dubbele accucapaciteit, dus de reserve is groter.
Je ziet het model inmiddels steeds meer rijden,
bijna 5000km
- 4.989 km
Vandaag de eerste 5000km gereden.
Ca 2500km met de 18inch velgen eronder en Vredestein banden.
Deze combi maakt de auto net wat scherper, en stuurt in mijn beleving wat strakker zonder aan comfort in te leveren.
Het verbruik is wel hoger, maar dat kan ook de door de harde wind komen van de afgelopen tijd. Gemiddeld nu 21,7kw/100km, over 2500km.
Verder geen echte bijzonderheden. Alleen nog een puntje over de ACC.
Versnellen duurt te lang als je achter een langzamer voertuig weg komt. Instelling staat al op snelste actie, maar de auto wacht erg lang (tot je echt volledig op de andere baan rijdt voor hij versnelt.) De Egolf deed dit beter door al te versnellen als je richting aangaf.
Verder valt op dat de auto gaat inhouden/bokken als je met ACC aan even wat stroom extra geeft om wat sneller een langzamer voertuig in te halen.
Update eind september
- 14.950 km
Inmiddels al bijna 15.000km gereden.
Door Corona gaat het met de kilometers wat minder hard. Door de mindere kilometers laad ik nu ca 1x per maand met een gemiddeld bereid van ruim boven de 430km.
Het verbruik is in de warme maanden rond de 15.6kw/100km, waarbij ik niet mijn best doe om zuinig te rijden. Ook gebruik ik de voor koeling en airco bijna altijd.
De Esoul doer zijn werk onverstoorbaar en is een fijne auto.
Ik zie het model ook steeds vaker in het wild. In Kampen rijden er als ik het goed heb inmiddels 3. Alleen niet in het blauw en al helemaal niet met de velgen die ik heb.
Ben nog steeds enorm blij met deze keuze.
Inmiddels heeft dochterlief ook haar rijbewijs en we rijden regelmatig met haar in de auto (ze is 17, dus moet nog onder begeleiding rijden).
De auto bevalt haar ook prima, al moet ik haar er steeds aan herinneren dat ze niet zo hard hoeft op te trekken.
Wat in de andere reviews ook terug zie komen is het afrolgeluid van de banden. Dit is behoorlijk aanwezig, en ik vind dat best vervelend. Mogelijk dat wat Dynamat op de wielkasten wat kan verbeteren, maar daar heb ik nog geen tijd in gestoken.
Afgelopen zomer nog met een "vakantieauto" (Eklasse 2020 automaat, absoluut geen straf) op vakantie geweest, maar mogelijk dat we volgend jaar de kia meenemen, aangezien de laadinfrastructuur nagenoeg overal in het buitenland ook op orde is.
Ben hiervoor nog wel op zoek naar dakdragers, die lijken vooralsnog niet leverbaar op de Esoul 2020.
Wel beginnen er wat aandachtspunten te komen:
De stoelbekleding van de bestuurdersstoel wordt wat lelijk op de wang. Dat is best vlot hoewel ik weinig spijkerbroeken draag.
Er zou een update zijn van het UVO systeem, dus die wil ik graag geïnstalleerd hebben.
Sinds enige tijd is er achter in de auto een duidelijke bonk hoorbaar tijdens het rijden. Alsof er iets tegen de bodem bonkt. Onder de auto is niets te zien. Ik heb nog niet gecontroleerd of het mogelijk spullen zijn die ik onder de laadvloer heb liggen zijn.
Tot slot krijg ik het idee dat de motor wat meer is gaan zoemen onder vollast, ik hoor hem dat duidelijk, en had niet het idee dat dit eerder ook zo was.
Vlgs mij is de eerste beurt rond de 30000km, dus dan kunnen ze dit gelijk meepakken.
Nieuwe motor
- 19.500 km
Ja, je leest het goed.
Er komt een nieuwe motor in de auto.
Al langere tijd ergerde ik me aan bijgeluiden rond 100-106km/u.
De auto moest toch voor een beurt, en daarbij ook het geluid laten onderzoeken, en wat andere punten:
- uvo update (nog niet heel enthousiast over)
- achterbank rammelde (is hersteld)
- gat in glas achterlicht (geen idee hoe dat ontstaan is, maar is gerepareerd)
Na de beurt gaf de dealer aan dat ze nader onderzoek wilden doen, en dat ik de auto nog een keer langs moet brengen.
Dat is gisteren dus gebeurt, en na een dag onderzoek was de conclusie dat er een nieuwe motor besteld wordt. Er is prima met re auto te rijden, maar het geluid is zodanig dat Kia besloten heeft dat er onder garantie een andere motor in komt. (Dat is tenminste de uitleg van de dealer)
Ik had al wel eens gehoord dat de eNiro dat soms heeft, maar ik schijn de eerste te zijn met een eSoul.
Nu is het dus wachten tot de motor vervangen wordt.
Eindelijk weer stil(ler)
- 22.500 km
Vorige week was het eindelijk zover. De nieuwe motor is ingebouwd. Dit duurde uiteindelijk 2 dagen. Dinsdag de auto gebracht, en woensdag rond de middag was hij klaar. Vanwege afspraken heb ik de auto pas donderdag weer opgehaald. Ik was zo dom om niet om een vervangende auto te vragen. (Heb immers de E-klasse nog), maar dat betekent dus wel met 2 autos heen en weer, en 2 chauffeurs..... Volgende keer toch maar een vervangende auto vragen.
Dinsdag heb ik de eerste grotere rit gemaakt over de snelweg, en de auto is nu weer heerlijk rustig. het gesuis/gebrom rond 102-110 is weg.
Let wel, dit betekent nog steeds niet dat de auto super stil is. De E-klasse uit 2002 is bijvoorbeeld net zo stil. Kia had wat meer aandacht aan de geluidwering kunnen besteden.
Je hoort nu echter met name bandengeruis, en nagenoeg geen geluiden van de elektromotor meer.
Afgelopen week is ook eindelijk mijn thuislaadpunt geinstalleerd, waardoor ik nu ook thuis kan laden. Omdat ik nu in een huis woon met een eigen oprit lijkt me dat we handig, zeker in combinatie met zonnepanelen.
Ik verwacht niet dat ik dagelijks gebruik maak van het laadpunt, maar het is wel praktisch. Vanwege de actieradius van de eSoul is laden ook niet vaak nodig.
In de buurt staat een Alegro oplaadpunt, maar die is blijkbaar geen vrienden met de eSoul. De laadsessie wordt steeds onderbroken, en ondanks diverse pogingen van mij en Allegro is het nog niet gelukt om een eenduidige oorzaak te achterhalen. Voor nu wijt ik het aan Allegro, aangezien ik bij het openbare laadpunt die ik zelf bij mijn vorige huis heb aangevraagd ook regelmatig problemen had, zowel met de eGolf als met de eSoul.
De auto is afgelopen winter gebruikt als verhuiswagen, en dat gaat goed. (Hoewel de E-klasse sedan bijna net zoveel kan verstouwen.....).
Met mijn dochter een aantal keren wat zaken opgehaald in het land, die via MP gekocht waren, en het is haar 2 keer gelukt wat mij en mijn vrouw nog niet gelukt is. Nl de auto echt leeg rijden.....
Ze heeft haar rijbewijs nog niet zo lang, en voor haar is autorijden vooral lekker doorrijden, en dat kan de eSoul wel.
Maar met 150km actieradius, tegenwind, 0 graden, en veel regen is 100km heen en terug te veel gevraagd.
Bij Deventer ging het op de terugweg mis.
Met een zeer verschrikte blik kwam de vraag "Pap, hij reageert niet meer op het gaspedaal". We reden al een tijd met de melding rond, maar vanaf 18km resterend geeft het display geen info meer, alleen 3 streepjes.
Ik had verwacht dat ik de 6km naar Fastned (Twello) wel zou halen. Dat is ook gelukt, maar wel met alarmlichten aan via de vluchtstrook (vanaf afslag Tweeo richting Apeldoorn). Er was geen vermogen meer beschikbaar, en de auto verloor langzaamaan steeds meer snelheid.
Het was niet verantwoordt om op de rijstrook te blijven rijden, vandaar de keuze om via de vluchtstrook te rijden.
Daar zette dochterlief de auto in eerste instantie ook nog verkeerd om, dus ze moest nog een keer steken. Dat deed de auto gelukkig nog wel.
Afin, weer een ervaring rijker. We weten nu wat er gebeurt als de accu echt leeg is.......
bijna 2 jaar in bezit
- 42.103 km
Saai......
De auto niet, maar de review wel. De Esoul rijdt rustig zijn rondjes, en dat vrijwel zonder problemen. Ben nog steeds tevreden met mijn keuze, hoewel er ook wat pijnpuntjes zijn.
Velgen
Ze zien er prachtig uit, en maken de auto in mijn ogen echt af. Maar ik heb nu al verschillende keren problemen gehad. Ze blijken erg kwetsbaar. Stoeprandschade (was bekend, vanwege de lage band), maar ook onbalans. Ik vermoed ook veroorzaakt door de lage band. Afgelopen zomer door een wat diepere kuil gereden, en ja hoor, weer een trilling in de auto tot gevolg.
Bij de onderhoudsbeurt in het najaar netjes gemeld bij de dealer, maar die kon natuurlijk niets vinden.....
Bij snelheden boven de 110km/u (Dat mag na 19u) trilt de auto zo erg dat de Laneassist moeite heeft om de auto rechtuit te laten rijden. Ik heb echter geen zin om weer te klagen bij de dealer, dus voorlopig laat ik het maar zo.
Schade
Helaas heb ik tijdens het wegrijden bij een laadpunt in de wijk een paaltje in een heg over het hoofd gezien. Het gevolg was een deukje net tussen de 2 kunstof delen van het SUV pakket. Inmiddels is dit weer opgelost door het schadebedrijf.
Zoals al gemeld (of juist niet) verder weinig te melden. Ik stoor me nog steeds aan het geluidniveau in de aut. Bandengeruis en deels ook motorgeluid komen behoorlijk door in het interieur. Duidelijk te weinig isolatiemateriaal toegepast. Een trekhaak zou ook fijn zijn, en ik begrijp dat dat op nieuw te leveren auto's inmiddels mogelijk is.
Tot slot nog een laatste ergernis over de adaptive cruisecontrol. Hij doet goed zijn werk, soms te goed. Afremmen gaat goed, maar als ik vervolgens richting aangeef om een voorganger in te halen, duurt het te lang voor weer versnelt wordt. De Egolf gaf alvast gas bij als je richting aan gaf. Hierdoor gaat invoegen vlotter zonder andere te hinderen. In de Esoul trap ik zelf het pedaal maar in, anders voelt het alsof ik anderen hinder.
Het verbruik van de Esoul is voor mij prima. Ik rijd minder, maar wel vaak kleinere stukjes (daar is onze 2e auto minder geschikt voor) het verbruik schommelt steeds rond 19-21kw/100km, wat resulteert in een rijbereik van 350-390km. Dit is echt meer dan voldoende. Ik zoek nu af en toe wat meer de randjes op, dus doorrijden tot ik nog 20km reikwijdte heb. Dit kan prima. Probleem is wel dat bij 18km de resterende radius verdwijnt, en dan rijdt je dus blind.....
najaar 2022
- 67.969 km
Alweer een saaie update.
De auto rijdt gewoon door, zij het met meer lawaai dan eerder. Ik verdenk daar de banden van, die zitten er al 65k onder.
Ik rijd weer meer kilometers, vanwege projecten op locatie.
Helaas ook nu wel weer schade door onoplettendheid, waarbij ik een stoeprandje geraakt heb. Gevolg is wat krassen op de velg.
Het interieur houdt zich netjes, hoewel ik wel wat slijtage merk op de stoelen (in- en uitstappen).
De volgende onderhoudsbeurt ze had ik in september al aangemeld, omdat de auto meldde onderhoud nodig te hebben (elke 15000km). De afspraak kon echter pas ingepland worden op 18 november!
Dan is hij al bijna aan de volgende beurt toe.
Het verbruik was de afgelopen zomer steevast rond 14-17kw/km, wat een bereik oplevert van ca 400km. Nu het kouder wordt zakt dat weer wat in.
Maar nog steeds prima, en geen enkele reden om niet elektrisch te willen rijden.
Heb van de leasemaatschappij gehoord dat ik nog tot 29 jaunari 2025 door mag rijden, dus ik kan nog even.
2024 het laatste jaar
- 106.470 km
2023 is alweer voorbij. En er is weinig te melden over de Kia. De auto draait zijn kilometers, en er is weinig aan de hand. afgelopen januari (2023) zijn er nieuwe banden gemonteerd. De oude banden hebben uiteindelijk bijna 75000km onder de auto gezeten, en dat is best netjes. De reden voor vervanging was vooral het cuppen van de banden. Daar lijken EV's meer last van te hebben, mogelijk door het grotere vermogen en het hogere gewicht.
Het bandengeruis is hierdoor geruime tijd veel minder geweest
Helaas beginnen de nieuwe banden ook langzaamaan meer lawaai te produceren.
In september heeft de auto zijn eerste buitenlandse trip gemaakt, en heb ik voor het eerst in 5 jaar een laadpaalfile meegemaakt. (moest wel 5min wachten). We zijn naar Luxmburg geweest, en de leasemij heeft geen contract daar. Laden met de laadpas was dus niet mogelijk.
De trip heeft de range van de auto op de proef gesteld, omdat ook het hotel geen laad mogelijkheid had. Hierdoor moest ik heen en terug naar NL op dezelfde lading. Dat was wat te ver, gelukkig kun je inmiddels ook daar met een bankpas of creditcard het laden starten (mits de laadpaal ook online is).
Ook dit is dus geen dealbreaker meer om elektrisch te gaan rijden.
We hebben inmiddels besloten om ook prive elektrisch te gaan rijden. Deze auto wordt ook voor zakelijke ritten ingezet als de Kia wordt ingeleverd in 2025.
Voorlopig rijden we nog door met de Kia. De eerste APK keuring staat in januari gepland, maar daar verwacht ik geen bijzonderheden mee.
Qua onderhoud is de auto probleemloos, het zijn meer de kleine ergernissen:
- rumoerig interieur (onvoldoende geluidsisolatie door Kia)
- nukkige cruiscontrol (zie eerdere review).
- gebrek aan laadruimte
Het gebruik is ook nog steeds hetzelfde. In de zomer 17-19kw in de winter 19-21kw. De range is in de zomer ca 400km, in de winter 370-390km. Dit is ruim voldoende.
Het zou wel fijn zijn als de navigatie je beter zou begeleiden bij lange ritten, waarbij een laadstop wenselijk is.
Het gaat wel, maar is heel rudimentair. Er vindt geen voorverwarming plaats (kent dr Esoul niet) en geen keuzemogelijkheid qua laadlocatie. Ik werd zelfs als eens naar een laadstop aan de andere kant van de snelweg geleid (dus afrit, en daarna oprit, laden, weer afrit, en weer oprit om verder te rijden),
Dat heb ik dus maar niet gedaan. Hier kan Kia veel in verbeteren.
Ik weet niet of dit in de nieuwere modellen beter gaat.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.