Kia e-Soul 64kWh ExecutiveLine (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | e-Soul 64kWh ExecutiveLine |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 122.600 km |
Soul
- 1.140 km
Overstap van een BMW G31 naar Kia Soul in een vrolijke kleur.
De eerste km vallen me niet tegen. Soul ligt goed op de weg (Nexen banden verruild voor Michelin) Stuurt ook lekker strak. Mis wel een beetje de iDrive besturing en de comfort stoelen van de BMW.
Maar het rijdt goed. Koplampen geven veel licht in het donker. Verbruik op dit moment: iets onder de 16KW per 100 km. (vooral snelweg Km)Ik ben daar zeker tevreden over. Laden thuis tussen de 10Kw en 11Kw gaat vrij snel.
Nu nog zoekende naar een fijne zithouding in de auto.
Frunk is besteld.
Op 7 mei toch maar een aanvraag ingediend voor subsidie. Niet geschoten is.......Tot mijn grote verbazing al op 17 mei bericht gekregen, aanvraag EV subsidie is goed gekeurd. En het bedrag staat op mijn rekening.
Update
- 2.600 km
Ondertussen wat meer gewend aan de bediening van de Soul.
Handige Frunk geplaatst.
Rijden gaat super. Wegligging vind ik heel goed. Terwijl ik uit een BMW 5 (G31) kom.
Windgevoeligheid bij harde wind is er bijna niet. Top.
Ik rij alleen in de eco stand en heb geen last van wielspin. Zelfs niet bij nat weer. Michelin Primacy banden hebben heel goed grip.
Ondanks dat ik andere velgen en banden onder de Soul heb gezet ben ik tevreden over het verbruik. (warmtepomp aanwezig)
Moet harde wind en regen (10C)op de snelweg toch rond de 18kW per 100 km.
Heel handig is dat op de Head Up display ook de dode hoek wordt aangegeven. Head up display is goed naar wens in te stellen zodat je er goed zicht op heb.
Het is even wennen, maar ik vind het rijden op cruise control fijn. Afstand tot je voorligger kan je naar wens instellen. Mee sturen doet de Soul ook goed.
Wat ik tot nu toe minder vind:
Navigatie geeft nog 120/130 aan op de snelweg.
Verstuurde bestemmingen komen helaas niet aan. Terwijl UVO aangeeft dat het verstuurd is.
UVO weet regelmatig niet waar de Soul staat.
Bij het vooruit inparkeren wanneer navigatie scherm aanstaat werken de voor sensoren niet.
Vervelend is dat de automatische verlichting overdag bij donkere regen buien niet automatisch aanspringen. (was dit wel gewend)
Misschien ligt dit aan de instellingen?
Na kleine 2 maanden
- 8.000 km
Soul wordt bijna elke dag gebruikt. Voornamelijk snelweg kilometers.
Verschil in verbruik vroeg in de ochtend of overdag vindt ik vrij groot. Ondanks dat er een warmte pomp aanwezig moet zijn.
Soul rijdt gewoon goed in de eco stand. Vermogen genoeg.
Tot op heden hoef ik niet tussen door bij te laden als ik onderweg ben. Haal makkelijk de 400 km op 1 accu lading. Top.
Stoelventilatie werkt super met de warme dagen.
Wat ik minder vind werken: Navigatie. Wat een priegel werk. Regelmatig bericht dat opdracht niet uitgevoerd kan worden. (jaren verwend met de iDrive van BMW) Update systeem moet echt bij de dealer gedaan worden. Wat helaas niet even tussendoor kan.
Jammer dat er geen geheugen voor de bestuurdersstoel aanwezig is. Dit omdat we beide gebruik maken van de Soul.
1e kleine beurt
- 15.200 km
Naar de Kia dealer voor een kleine beurt, software en navigatie update.
Na ongeveer 1,5 uur was mijn Soul klaar. Prijs: €72,68.
Navigatie ziet er nu veel beter uit. Ook makkelijker te bedienen. Fijn.
Bij het afremmen op de motor (recuperatie) zie je nu de hoeveelheid toegenomen afstand per 0,1 km. Leuk.
Verbruik de laatste 249km is volgens de Kia app 32.02 kWh ,komt neer op ongeveer 7,77 km per kWh.
Maand overzicht: 3397km verbruik 510,08 kWh RECUPERATIE 65,33kWh
6,65 km/kWh.
Kia Soul rijdt prima. Tot op heden kan ik steeds de Soul thuis opladen.
Wat ik minder vind: Jammer dat er geen geheugen stand aanwezig is op de elektrische voorstoelen. Zitting zijn iets aan de korte kant. ook jammer dat dat niet naar wens is aan te passen.
Handvat achterklep zit aan de rechterkant. Waarom niet aan de linkerkant?
Desnoods beide kanten. Nu vaak een vieze hand omdat ik vaak de achterklep aan de buitenkant dicht duw.
Beter een elektrische achterklep op de Executive Line
2e beurt
- 31.200 km
Vanmorgen de auto naar de Kia dealer voor een grote 30.000 km beurt.
Afspraak maken via de Kia app werkte niet.
Bij inleveren van de Soul kreeg ik netjes informatie van de werkzaamheden.
Volgens Kia app koste een grote beurt €125,- Tot mijn grote verbazing kreeg ik te horen dat het bedrag bijna 2 x zo hoog zou zijn.
Dit omdat er ook de remvloeistof vervangen moest worden. (na 30.000 km of 2 jaar) En een nieuwe interieurFilter. (kan dat wel begrijpen na 30.000 km) Zeer vervelend dat dit niet vermeld staat op de KIA Soul App. Jammer.
Ook deze informatie staat niet op de Kia Soul App: Bij de 60.000.km beurt moet dan ook zelfs de koelvloeistof verwisseld worden. Wist niet dat de Soul een radiator of zoiets heeft. Dus die beurt komt rond de €450,-
Het rijden met de Soul is gewoon goed. Nu ook met iets bredere 4 seizoenen banden. Ik ben tevreden over het bereik van de Soul.
Wat irritaties: Ondanks dat de handen aan het stuur zijn moppert de Soul dat ik handen aan het stuur moet houden (Dit wordt uitgezocht door de dealer. Die merkte het ook bij proefrit)
Laatste tijd werkte het knopje laden stoppen(zit bij de laadstekker) niet. Ook ondanks wanneer ik de deuren ontgrendeld had. Bij de dealer werkte dat wel goed.
Navigatie scherm is wel eens uitgevallen. Gelukkig komt de scherm snel weer terug.
Richting aanwijzers in spiegel werken nu wel. Hiervoor alleen bij vergrendelen/ontgrendelen.
Op naar de 45.000 km.
Kleine beurtje
- 47.000 km
Vandaag naar de dealer voor een kleine beurt.
Prijs:€81,06. Auto netjes gewassen retour. Fijn.
Klachten over melding dat de stuur vastgehouden moet worden is nog niet verholpen. Blijkt dat er meer Soul rijders hierover geklaagd hebben. Afwachten wat Kia gaat doen..
Met het winterse/koude weer was het verbruik omhoog gegaan.
Volgens de Kia app was het verbruik rond de 5,5 km per 1 kWh.
Kon ondanks de kou en wind ruim 300km rijden op een volle accu.
(voornamelijk snelweg km met in de ochtend bijna geen mede weggebruikers
Wanneer de accu gezakt is naar de 6% wordt de actieradius niet meer aangegeven. Krijg dan meldingen van dat de eindbestemming niet meer bereikt kan worden. Zoek een laadpunt!!
Dat was even schrikken in de auto. Was bijna thuis. Nog ongeveer 15 km.
Ondanks de meldingen toch naar huis gereden. Thuis komst was de accu nog 2% vol.
Op naar het mooie weer zodat de zomerbanden weer onder de Soul gezet kunnen worden.
Sinds ik de Soul rij (mei 2021) heb ik nog maar 2 x bij een publieke laadpaal wat bij moeten laden.
Soul bevalt mij goed. Het rijdt prima. Leuke is dat je de Soul bijna niet tegen komt op de weg.
Op naar de 62.000 km (waarschijnlijk over 3 maandjes)
Veel lawaai in het vooronder
- 49.600 km
Hoop lawaai onder de auto.
Kia assistentie gebeld . Auto naar de Kia dealer in IJsselstein. Moet daar helaas blijven. Bekend probleem met de motor . Kleur hadden ze nog niet eerder gezien bij deze Kia dealer.
Staat een Kia Picanto klaar. Een Schakelauto . Oeps. Zonder navigatie. Huh?!?Iets anders was niet beschikbaar. Wat zijn we toch verwend.
Contact met Kia NL service afdeling is onbegonnen werk.
Via chat beetje contact gehad met Kia NL. Maar daar hebben ze het over hun voorwaarden. Van die voorwaarden wordt je dus heel blij van.
Goh, een verschil van dag en nacht met BMW NL.
Kan Kia nog veel van leren.
Hopelijk is mijn Soul weer snel de oude. Mis de Soul nu al.
Motor defect
- 49.500 km
Vanmiddag te horen gekregen dat de motor defect is. Het is wachten op een nieuwe motor zodat die ingebouwd kan worden.
Hoe lag het gaat duren? Ze hebben geen idee. Kan 1 week tot 2 maanden gaan duren. Op mijn vraag hoe de nieuwe motor naar Nederland gaat komen? Vliegtuig of per schip? Ze hebben geen idee.
Tsja
Goed nieuws van de KIA dealer.
- 49.500 km
Gistermiddag gebeld door de Kia dealer waar mijn Soul stuk staat.
Ze hadden goed nieuw. Nieuwe motor zit in een container in België.
Ze verwachten dat volgende week de motor bij hun binnen gaat komen.
Wanneer dat zo is gaan ze de motor zo snel mogelijk inbouwen.
Voor mij is dat heel goed nieuws.
Wordt vervolgt
Soul opgehaald bij de KIA dealer
- 49.500 km
Vanmorgen goed nieuws van de KIA dealer, de Soul klaar staat om opgehaald te worden. Na de lunch de Soul opgehaald.
Wat heerlijk stil en rustig rijdt de Soul weer. Hopelijk blijft het zo.
Er is dus een nieuwe motor in de Soul geplaatst. Helaas kon de factuur niet gevonden worden zodat niet precies de kosten helder zou zijn wanneer de Soul uit de garantie zou zijn. Balie medewerker schat de kosten rond de €3000,- in.
Eigenlijk vergeten te vragen of met de nieuwe ingebouwde motor de onderhoud interval gaat veranderen.
Op naar de 60.000 km.
Uitval navigatie scherm
- 49.800 km
Vanmorgen achteruit de oprit uit gereden. Achterruit rij camera werkte gewoon. Daarna voorruit, richting afspraak. Huh? Scherm bleef zwart.
Verschillende knopjes geprobeerd ,helaas. Toch maar even de Soul aan de kant gezet. Soul uit en daarna weer aangezet zodat hopelijk de navigatie scherm weer terug zou komen. Helaas. Zonder navigatie scherm naar afspraak gereden.
Na afspraak was ik nieuwsgierig of de scherm weer op zou starten. Gelukkig werkte de scherm weer. Achteruit de parkeervak uit. Achteruit rij camera bleef daarna wel een hele tijd aanstaan. Maar gelukkig kwam daarna de navigatie terug in beeld.
Uitval van de scherm had ik wel eerder meegemaakt. Gewoon tijdens autorijden. Gelukkig kwam de scherm automatisch weer terug na ongeveer 10 minuten.
Grote beurt
- 62.500 km
Vanmorgen met de Soul naar de Kia dealer voor een grote beurt.
Totale kosten grote beurt €227,71. Incl nieuwe remolie en interieurfilter.
Koelvloeistof hoefde niet vervangen te worden, rond de 50.000 km was een nieuwe motor geplaatst. Dus dat was een meevaller. Auto netjes gewassen en uitgezogen terug gekregen. Fijn!
Nu met het mooie weer en het rijden tijdens de spits is het verbruik van de Soul met zomerbanden top. Verbruik nu tussen de 12/13 kWh per 100 km. (eco stand)
Soul geeft bij een vollen laadbeurt regelmatig boven de 500 km actieradius aan.
Tot nu toe zitten er nog steeds de eerste zet banden onder de Soul. ( gebruik zomer en winterset)
Ik ben tevreden hoe de Soul rijdt. Soul blijft heel mooi binnen de lijnen van de snelweg. Zodat het rijden vrij ontspannen is. Af en toe wat knijpen in het stuur of ietsje tegen sturen zodat de Soul niet gaat mopperen dat het stuur vastgehouden moet worden.
Het Luxe van stoelventilatie met het mooie weer. Top.
Enige domper op dit moment is de stroomprijs die ik per augustus moet gaan betalen. Openbare laadpaal wordt dan goedkoper om mijn Soul op te laden dan met mijn eigen laadpaal. Voor nood blijft het altijd handig dat er ook thuis geladen kan worden.
Kortom, de Soul doet het gelukkig goed zijn werk.
Kleine beurt & Extra spoeling koelwater
- 77.650 km
De Soul moet weer een onderhoudsbeurtje hebben bij de dealer. Omdat er onder garantie extra werk uitgevoerd moest worden, kreeg ik netje en gratis een leenauto mee.
Ondertussen zitten de winterwielen ( 4 seizoenen) weer onder de auto. De Kia Soul rijdt gewoon goed. Wanneer het buiten koud is, gaat het verbruik flink omhoog. Vraag me af of de warmtepomp zijn werk doet? (kostte wel €1000,- extra).
Ik heb regelmatig ruzie met de UVO-app; ik krijg dan geen contact met de Soul. Lastig, omdat ik bijna dagelijks het laadprogramma wil instellen. (Dynamische energie contract)
1 x heeft de Soul mij buitengesloten. Ik stapte even uit en alle deuren klikten op slot, terwijl ik de sleutel op zak had. Op het scherm in de auto werd er weergegeven dat de sleutel niet aanwezig was. Wat ik ook probeerde, de Soul reageerde niet op mijn commando's. Gelukkig na ongeveer 15 minuten gingen de deuren vanzelf van het slot. Rare gewaarwording.
Bij het ophalen van de Soul was helaas de auto niet gewassen. Daar was geen tijd meer voor. Maar ik kreeg netjes een waspas, zodat ik de Soul zelf door de wasstraat kon halen. Top. Rekening van de kleine beurt was €81,06.
Vol vertrouwen ga ik de volgende 15.000 km tegemoet.
Ontladen
- 84.000 km
Tot mijn verbazing heeft mijn Kia Soul afgelopen maand 2 x ontladen. Terwijl de laadkabel aangesloten was. Van 49% accu capaciteit naar 21% accu capaciteit in 2 uur tijd. Terwijl de laadpaal niet aan stond.
Gisteren wilde ik de Kia bijladen met 51% accu stand. Laadpaal stond aan om te laden. Na 15 min ging ik controleren of het laden goed verliep. Tot mijn grote verbazing was capaciteit van de accu niet toegenomen maar afgenomen naar 39%. Snel maar het laadproces gestopt. Kabel eruit genomen en daarna opnieuw aangesloten op de lader. Gelukkig ging de laadproces nu wel de goede kant op. Ik probeer te begrijpen wat er aan de hand is. Volgens mij kan de Kia Soul niet terug leveren. Misschien de kabel niet goed aangesloten?
Andere vreemde gewaarwording; Ik wilde bij een openbare laadpaal de Kia opladen. Terwijl ik de kabel aan wilde sluiten gingen alle deuren van de Kia op slot. Terwijl ik gewoon de auto sleutel op zak had. Wat ik ook probeerde de portieren bleven op slot. Op de scherm in de auto kon ik wel een melding zien dat de sleutel niet herkend werd. Gelukkig na ongeveer 10 minuten ontgrendelde de deuren zodat ik de laadkabel kon aansluiten en mijn jas uit de auto kon halen.
Verder rijdt en bevalt de Soul prima.
Grote onderhoudsbeurt
- 93.000 km
Vanmorgen de KIA SOUL voor een grote beurt naar de KIA dealer gebracht.
Omdat de navigatie systeem aangaf eerdaags er mee op te houden moest de Soul een software update ondergaan. En dat kan wel 2,5 uur gaan duren.
Dealer Huiskes in Oss stelde voor om toch maar even een leen auto mee te nemen, anders werd het wel lang wachten. Top.
Grote beurt koste €240,62. Incl nieuwe interieurfilter en remvloeistof verversen.
Nu in de zomer met zomerwielen rijdt de Soul lekker zuinig. Regelmatig zit ik onder de 14kWh per 100 km. Ik rij nog steeds in de eco modus stand en dat bevalt mij prima. Eigenlijk bevalt de Soul mij heel goed. Af en toe kleine rare dingetjes, maar over het algemeen een top auto.
Nog steeds krijg ik op parkeerplaatsen regelmatig leuke reactie's van mensen. Wat voor auto is dit? En die kleur.
De zomer voorbanden zijn bijna aan vervanging toe (3,5mm). Voorbanden van de winterwielen moeten wel vervangen gaan worden.
Vol vertrouwen ga ik de volgende 15000 km tegemoet.
100,000 km
- 100.012 km
Vandaag de Soul over de 100.000 km gereden.
2 weken geleden de winterwielen (Vredestein 225/50/17) weer onder de auto laten plaatsen. De 2 voorbanden maar laten vervangen omdat er 1 band zeer matig was. Voorbanden zomerwielen (Michelin) gaan misschien nog net de komende zomer mee.
Ik rij altijd in de eco stand zodat ik bijna geen wielspin heb. Ik ben tevreden met de levensduur van de banden.( eerste 2 nieuwe banden onder de Soul)
Soul rijdt gewoon goed. Ook daar ben ik zeer tevreden over. Vooral in de zomer is de actieradius lekker ruim. In de Winter gaat de actieradius helaas rond de 100 km achteruit.(winterwielen spelen ook een rol) Ondanks de warmtepomp van €1000,- aan boord. Werkt het wel?
Helaas heb ik wel eens ruzie met de KIA Connect app. Regelmatig is het moeilijk om verbinding te krijgen. Gisteren was het zelfs zo erg dat ik de Soul niet meer op kon laden omdat connect app niet werkte. In het geheugen stond nog het laadschema van dag te voren.
Fijn dat ik de volgende dag direct bij de KIa dealer in Oss terecht kon. Monteur heeft een reset uitgevoerd en ook gelijk uitgelegd hoe ik in de Soul een schema in kan stellen zonder gebruik van de Kia Connect app. Super fijn.
Zelf kon ik het niet vinden op internet.
108000 km beurtje
- 108.085 km
Kia Soul was toe aan een kleine beurt. Na een uurtje wachten (incl koffie )stond de Soul weer netjes gewassen/uitgezogen klaar. Top.
Kosten:€84,82.
Misschien een beetje saai, maar de Soul rijdt gewoon goed en fijn. Ik ben daar heel tevreden mee. Soul is nog steeds een vrij zeldzaamheid op de weg. Vooral in de kleur waarin ik rij. Actieradius van de Soul is voor mij ook helemaal goed. Vooral in de zomer. (vraag me nog steeds af of de warmtepomp werkt in de Soul.
Jammer dat ik regelmatig ruzie heb met de KIA Connect app. Soms na instellen via de KIA connect app gaat de auto niet laden en/of voorverwarmen. Soms kies ik ervoor om laadtijd en voorverwarming in de auto zelf in te stellen om zo zeker te zijn van de juiste werking. Dat werkt tot nu toe gelukkig altijd goed.
Op na de 123000 km. Ondertussen rondkijken wat eventueel de vervanger van de Soul kan gaan worden. (nieuwe Soul zie ik niet meer op de Kia site) Hopelijk komt er meer zekerheid wat de kosten gaan doen voor het Elektrisch auto rijden. Ik ben benieuwd. Op dit moment heb ik nog geen idee wat voor aandrijving het gaat worden.
Grote beurt
- 122.600 km
Vandaag was het weer zover dat mijn Soul een grote beurt moest ondergaan. Prijs €295,32. Dat was incl een nieuwe interieur filter en nieuwe remvloeistof. Voor Kia wegenwachthulp pro moest ik nu €39,95 betalen voor de komende 15.000 km. Zelf ben ik ook lid van de ANWB en vraag me eigenlijk af of die KIA pechhulp echt nodig is.
Soul was weer keurig schoon terug geleverd. Top.
Mijn Soul heeft het goed gedaan. Enkele keren kreeg ik een zwarte
navigatie scherm. Maar door de auto uit te schakelen en de deuren af te sluiten om daarna opnieuw de Soul te starten kwam de navigatie scherm weer tot leven.
Rijden in de zomer met zomerwielen is het verbruik bij mij tussen de 13 en 14 kWh per 100 km. Volle lading is goed voor tussen de 450 en 500 km. Top.
Ik rij wel standaard op de eco mode!
Volgende maand gaan de winterwielen weer onder de Soul. Verbruik gaat in de winterperiode flink omhoog. Ondanks de aanwezige warmte pomp.
Tot op heden ben ik tevreden. Alleen niet met de afschrijving van mijn Soul.
Al gekeken en offertes gehad voor een nieuwe Kona en Kia EV3
Voor een luxe Kona €11.200 inruilprijs en EV 3 iets van €14.000,-
Nieuw koste mijn Soul ruim €45.000,-
Waarschijnlijk dus vrolijk verder blijven rijden in de Soul. Op naar de 137.000 km
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.