Kia e-Soul 64kWh ExecutiveLine (2020) #6
autoreview

Signalement
Uitvoering | e-Soul 64kWh ExecutiveLine |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 95.000 km |
met overtuiging
- 13.000 km
Na bijna 12 jaar een prima ervaring gehad te hebben met 3 nieuwe fiats puntos en 400.000 km (zie reviews) viel het doek voor de Punto tgv beperkingen die ik kreeg na het doormaken van long covid.
In mei/ juni dan ook de beslissing genomen om op zoek te gaan naar een andere auto,1 ding was voor mij duidelijk het moest een volledig elektrische worden.
Aangezien ik de auto privé rijdt en het een forse investering is ben ik daarbij niet over 1 nacht ijs gegaan.
Waar moest de auto aan voldoen?
1 liefst onder de 40.000 euro
2 hoge instap en voldoende ruimte voor 4 personen
3 mogelijkheid om evt een rolstoel rechtop in de
kofferruimte te zetten
4 mogelijkheid voor een fietsendrager
5 liefst bewezen kwaliteit en goede garantievoorwaarden
Renault Zoe: was een kanshebber aangezien wij daar eerder al proefritjes mee gemaakt hadden echter mocht deze nog steeds geen trekhaak hebben en viel daardoor meteen af.
Tesla: model 3 was eigenlijk mijn favoriet maar te laag, te duur, en te lang dus niet meer over nadenken
BMW i3: daar heb ik het langst over nagedacht om te kopen, de filosofie sprak mij wel aan, kwaliteit was goed,
maar oei oei bij een behoorlijke storm op de weg naar goes en op de Neeltje Jans bleek deze erg windgevoelig en dacht dat de ramen eruit zouden waaien.
verder weinig praktisch
mercedes EQA: Nette auto, rijdt in principe goed maar ik vind hem net te duur tov wat je ervoor krijgt.
De review van mijn beste vriend over de EQA staat op autoweek. In de review zal ik soms nog wel een vergelijking maken.
Kona: rolstoel kon alleen achterin met de achterbank plat, ruimte aanbod in de auto beperkt, 64 kwh erg nerveus rijdend
ioniq: te laag , te ver tillen om de rolstoel plat achterin te leggen.
Vag producten uit nieuwsgierigheid wel bekeken , er niet mee gereden, door slechte ervaringen met vw zou ik er toch geen kopen.
Kia Soul: "die ga je NIET kopen!" aldus de quote van mijn vrouw.
Aldus geschiedde en stond er enkele weken daarna een mooie 64 kwh executive Kia E-Soul te "pronken"op de oprit.
U heeft het vast wel begrepen ik luister altijd naar mijn vrouw....
Maar goed wat trok mij dan tov bovengenoemde concurrenten?
1 Zijn voorkomen, you hate him or you love him, ik vond hem in ieder geval onderscheidend.
Zowel van binnen als buiten is hij onderscheidend en had destijds juni 2021 van de Kia/hyundai family de modernste software, de niro en kona volgenden later met een update.
2 Ruimte, lekker hoogzittend met een een vrij verticale ruit geeft een ruimtelijk gevoel, ruimte achterin groter dan van alle bovenstaande concurrenten.
Mijn zoon van 1.98 kan ruimschoots voor en achterin zitten.
Kofferbak is wat kleiner maar heel praktisch, rolstoel kan achterin rechtop staan.
3 rijden, eigenlijk al bij de eerste proefrit 39kwh was ik aangenaam verrast door het rijgedrag, het zitcomfort, het overzicht, de aanwezigheid van fysieke knoppen en het redelijk lage verbruik
4 uitrusting: Uiteindelijk heb ik de executive (duurste uitvoering) gekocht maar wat zit daar veel op en aan, het voelt kwalitatief allemaal goed aan.
Hoe rijd dat dan zo'n soul na 13.000 km.
Ik kan niet anders zeggen dan dat dit voor mij de perfecte auto is, het elektrisch rijden is geweldig en je wilt nooit meer terug naar een fossiel aangedreven auto.
De altijd aanwezige kracht (395nm) vind ik persoonlijk teveel daarom rijd ik hem altijd in de ECO stand om zo comfortabel mogelijk te rijden.
De Nexen banden zijn meteen bij aflevering vervangen door all wheather banden van Bridgestone aangezien deze stiller zijn en veel meer tractie hebben.
De auto is stil echter de mercedes EQA scoort mbt geluidsnivo nog wat beter en is iets stiller.
Ik ben een rustige rijder en rij meestal met het verkeer op de rechterstrook mee, met de auto op de adaptieve cruisecontrol hobbel je rustig met het verkeer mee.
De adaptieve cruiscontrol werkt samen met de uitstekende stoelen, de zeer goede harman Kardon installatie, en het erg goede verwarmings en ventilatiesysteem voor een ontspannen rit?
Wat zegt U? Range anxiety?
Nee dat heb ik niet in de zomer is 450 tot 525 km op een volle lading goed te halen, nu het wat kouder wordt ben ik ook zeer blij verrast dat het verbruik maar beperkt stijgt.
Daar waar ik in de zomer gemiddeld tegen de 8 km per Kwh reed, is dit nu de afgelopen maand over 3000 km gedaald naar 7.2 km per kwh
Het tot op heden lage verbruik is denk ik ook grotendeels aan de warmtepomp te danken.
De soul is een weinig verkocht model in nederland ondanks dat het destijds het predikaat "Urban ev of the Year" gewonnen heeft vanwege zijn allround kwaliteiten en prijsverhouding.
De looks zullen er zeker debet aan zijn, voor mij blijft hij zo lekker exclusief.
Zoals eerder aangehaald ging ik voor de 39kwh echter na de vele zoektochten op gaspedaal zag ik ineens een "superaanbieding" waarbij deze soul met 9000 euro korting aangeboden werd met 0 km op de teller, wel op kenteken november 2020.
Voor mij als particulier heeft dit de doorslag gegeven om voor deze uitvoering te gaan.
Problemen?
Nog geen enkele, geheel in lijn met mijn verwachting aangezien ik er vrijwel niets over terug heb kunnen lezen op reviews , you tube enz.
Daarnaast is de 7 jaar garantie als particuliere rijder ook wel een geruststelling.
de eerste onderhoudsbeurt bij 12.000 km kostte 72 euro
(vastgestelde prijzen)
Oh ja de toeters en bellen:
Zeker aanwezig was even wennen bij de lane assist, cross traffic enz enz, maar ik ben blij dat ze erop zitten en ondervind er geen last van.
Er staan nog niet zoveel reviews van de soul heb je vragen of aanmerkingen laat ze horen en ik reageer erop.
Reacties mbt het uiterlijk (lelijk) hoef ik niet perse te lezen.
Zodra er weer wat te melden is meld ik mij weer
Probleem: Accu volledig ontladen
- 31.500 km
vorige week gaf de auto geen teken van leven meer.
Portieren konden niet meer ontgrendeld worden geen enkele reactie meer.
Kia service gebeld deze waren binnen ca 45 minuten aanwezig en constateerden een lege 12 volts accu.
Remedie Jumpstarter op de accu aangesloten en binnen twee seconden kwam de soul weer tot leven.
Advies> auto niet uitschakelen maar een ahlf uurtje aan laten staan zodat de hoogvoltage accu de 12 volts accu weer opgeladen heeft.
waardoor het euvel veroorzaakt is weet ik niet volgens de monteur van de pechdienst komt het zeer veelvuldig voor bij alle merken met een bev, hybride of plugin hybride systeem.
Hij gaf aan dat er alleen in noord brabant al 15 wagens rondrijden die hoofdzakelijk dit soort pech gevallen per dag doen.
Om mij goede moed in te praten gaf hij bij vertrek aan : "tot de volgende keer" (bij sommige mensen was hij al 7 keer geweest)
toeval wil dat enkele dagen daarvoor de auto zijn 30.000 km beurt gehad had, maar volgens de garage had het daar niets mee te maken.
De accu is doorgemeten maar deze was nog 100 procent.
toch wel een dingetje om de betrouwbaarheid met 1 ster te laten dalen.
De kosten van de verplichte 30.000 km onderhoudsbeurt vielen mee 160 euro.
In deze 30.000 km heb ik verder 1 keer gehad dat bij het achteruit rijden de camera van het achteruitrijden na het weer vooruit rijden niet meteen uitging.
Na ca 1 km viel het scherm even uit en startte meteen weer op een soort reset leek het, daarna is het niet meer voorgekomen.
Hoe bevalt de auto verder?
Nog steeds uitstekend.
Het verbruik over de afgelopen 30.000 km beweegt zich in de winter als laagste score op 6.8 km per kwh en loopt nu weer iets op momenteel 7.0 kwh per km en mogelijk tegen de herfst dat ik weer op 7.2 zal zitten.
Deze week heb ik nog even in de nieuwe renault megane ev gereden omdat ik hier benieuwd naar was.
Ik vond de auto in verhouding met de soul erg klein,( behalve de koffer) laag en donker aandoen.
De hoge zit in de soul, de grote glasoppervlakten en de ruimtelijke beleving vind ik veel fijner dan in de megane.
de megane was wel stiller dan de soul en het rijden was verder prima maar mijn voorkeur gaat toch naar de soul uit.
De megane is ook een dure auto zoals ik hem zou willen 52.000 euro en dan is hij nog minder compleet dan de ca 45.000 euro kostende soul.
Kortom ik rijd nog wel even door met de soul maar hoop toch verder geen 12 volt accuproblemen meer te krijgen.
De range van de accu varieert afhankelijk van je rijgedrag nog tussen de 475 en 512 kilometer
foutloos?!
- 48.000 km
Het is weer tijd voor een update, na de 45.000 km onderhoudsbeurt.
Wat is er de afgelopen 15.000 km allemaal goed gegaan?
Sinds de update bij de vorige beurt werkt alles prima geen uitval meer gehad van het beeldscherm wat tot dan 2 of 3x voorgekomen was.
Toch weer eenmaal de hulpdienst moeten bellen vanwege een lege 12 volts accu terwijl ik de auto daags ervoor nog flink gebruikt had.
Na de beurt hier een aparte "onderzoeks"afspraak voor gemaakt en werd het mogelijke euvel al snel gevonden.
Bij aankoop van mijn Kia bij de Kia dealer in doetichem heb ik een trekhaak laten plaatsen. (verkeerd aangesloten)
Nu zag mijn Kia dealer in roosendaal bij onderzoek dat deze constant stroom lekte ook na uitschakelen van de auto.
Daar waar 0,04 ampere lekstroom de grens was lekte de auto 0,9 het 20 voudige dus aan lekstroom.
Volgens de dealer kan dit een reden geweest zijn dat ik nu 2x een lege 12 volts accu gehad heb hoewel de auto dan eigenlijk 3 dagen stil zou moeten staan.
Maar goed ik heb er vertrouwen in dat het hier aangelegen heeft.
De 45.000 km onderhoudsbeurt was ook weer een meevaller en ik moest slechts 77 euro aftikken.
Ik rijd nog steeds met de goodyear all season banden en denk dat ik die tot 60.000 km zal rijden en dan laten vervangen.
Over de auto zelf kan ik kort zijn bevalt nog steeds erg goed
In december ook de Kia connect app gedownload functionaliteit is ongeveer gelijk aan de UVO app die ook naast mijn Kia connect app draait.
Verbruik in winterse omstandigheden: bij 9 graden vorst en veel wind verbruikte de auto op de snelweg bij 100km ca 22 kwh per uur.
Dit is het hoogste verbruik wat ik tot nu toe gezien heb en het dubbele van het verbruik in de zomer 11 kwh bij gunstige omstandigheden.
Zodra de temperatuur echt onder de min 4 komt gaat de auto serieus meer verbruiken tot ca 0 graden valt het mee.
Toch bij 22 kwh nog een theoretisch bereik van ca 280 tot 300 km.
Nog steeds erg blij met de soul!
Wat nu! 12 volts accu issue
- 56.000 km
De soul lijkt soms zijn eigen leven te leiden.
Eerder maakte ik al melding van tweemaal een lege 12 volts accu.
Vandaag kan er weer een streepje bij en is mijn vertrouwen in de auto wel gedaald vandaar nog 2 sterren.
Afgelopen zondagavond de auto thuis aan de laadpaal gehangen, na ca 20 minuten even toevallig op de kia app gekeken en zag dat het icoontje van de 12volts accu oranje was.
Ik ben meteen naar de auto gelopen en bij het openen van het portier stond de volgende melding op het display: " let op externe bron aangesloten 12 volts accu aan het ontladen"
Aan de indicator zag ik dat de high voltage accu gewoon aan het laden was.
Laadpaal even uitgezet en laadkabel even losgemaakt en weer opnieuw aangesloten en laden weer gestart.
Melding bleef nu weg maar iedere keer controleerde ik voor de zekerheid toch maar even op de app of alles goed ging.
Maandagmorgen accu 100 procent vol geen vreemde meldingen en die dag 275 km gereden en de auto om 21.00 op de oprit gezet ( vanwege nog 41 procent restaccu niet meer bijgeladen.
Vanmorgen 9.00 uur ( 12 uur later) 12 volts accu volledig leeg.
Hulpdienst is weer geweest met de jumpstarter en deze vriendelijke man gaf nog aan tot de volgende keer weer he? ( nummertje 4)
Naar de kia dealer gereden en bovenstaande daar aangegeven.
De auto is nagekeken op issues en meldingen maar men heeft niet kunnen vinden.
Chef werkplaats gaf aan helaas kunnen wij hier niets mee, ik gaf aan nee ik ook niet.
Van kia mag er geen zwaardere accu in , een mogelijke oplossing is er ook niet want de dealer geeft aan dat er geen foutdiagnoses zijn en gaf aan dat evs dermate ingewikkeld zijn dat het opsporen van dit soort problemen niet te doen is en ik het beste maar een jumpstarter aan kon schaffen.
Blijkbaar komen dit soort issues meer voor volgens de dealer.
Voor mij niet acceptabel en ga de importeur in de gelegenheid stellen om tot een oplossing te komen.
Het is niet te accepteren dat als er een ( fabricage of software) fout ergens zit dat de fabriek niet naar een oplossing zoekt en zorgt dat het niet meer voorkomt.
Tot dusver en maar afwachten wat de importeur hier mee gaat doen
60,000 beurt
- 60.000 km
Zoals bovenstaand aangegeven heb ik de importeur van Kia geschreven over de 12 volts issues.
Binnen twee dagen kreeg ik bericht dat er overleg met de dealer was geweest en dat inderdaad na gebruik van een jumpstarter de dealer het euvel niet meer vast zou kunnen stellen omdat dan de acuu weer vol was.
Maw zodra ik nu thuis met een lege 12 volts accu sta bel ik de dealer (dus niet de hulpdienst) dat ze een analyse ter plaatse moeten komen doen of de auto afslepen naar de garage voor verdere diagnose.
Nu heb ik niet de leeftijd dat ik nog in sprookjes geloof dus ik geloof niet dat bovenstaande door de delaer gedaan zal worden.
De grote onderhoudsbeurt 60.000 km
totale prijs euro 219.90 en nog een nieuwe achteruitenwisser laten plaatsen die 29.10 kostte.
Dit is precies het bedrag wat ik vanuit de Kia site ook berekend had.
Voor dit bedrag is een groet onderhoudsbeurt gedaan , interieurluchtfilter vervangen (60.000 km) en remvloeistof vervangen.
Onder garantie (recall) is de koelvloeistof vervangen die ook iedere 60.000 km vervangen dient te worden.
Bij de vorige beurt had men deze recall over het hoofd gezien.
Waarom koelvloeistof vervangen? Naar verloop van tijd kunnen zich kristallen gaan vormen in de koelvloeistof die door de het systeem als luchtbelletjes gezien kunnen worden.
Het accu koelverwarmingssyteem reageert hierop alsof de temperatuur te hoog is opgelopen en past de snelheid van het snelladen naar beneden aan.
De normale snellaad snelheid haal je dan niet meer.
Verder niets te melden 540 km in een vervangauto de nieuwe Niro HEV gereden, best zuinig maar was toch weer blij om mijn soul weer terug te hebben welke ik persoonlijk prettiger vind.
tot de volgende review bij ca 75.000 km of eerder als er iets te melden is
Klopt dit wel?
- 63.000 km
Zoals u gezien heeft haal ik altijd best veel km uit het accupakket.
Recentelijk na wat rustige ritten gecombineerd met rijden op de snelweg de auto thuis geladen aan de zappi laadpaal.
Toen ik op de app keek gaf deze een reikwijdte van ca 573 km aan ( foto bijgevoegd)
Het hoogste wat ik de afgelopen 2 jaar gezien had op de app was 536 of zo.
Het display in de auto gaf echter 520 km aan.
Ik vond het nu tijd om dan maar eens te kijken hoever ik daadwerkelijk kwam.
In twee of 3 dagen 520 km gereden, display van de auto gaf toen nog 9 procent restlading aan en dat ik nog 46 km kon rijden.
Van die 520 km was ruim 350 km snelweg snelheid ca 97 km per uur de rest 30 ,50,60 en
80 km wegen.
Naar mijn idee een zeer goede score mbt het verbruik
"Het loopt op zijn eindje"
- 75.000 km
" Het loopt op zijn eindje" dat is geen geruststellende titel boven deze review echter geen paniek.
Afgelopen 20 Oktober was de laatste dag dat de Kia Soul in Nederland nog nieuw te bestellen was in het buitenland is hij dacht ik nog wel te bestellen dus de Soul zal nog niet uit productie zijn.
Het is even afwachten wanneer de opvolger van de Soul zich zal aanbieden mogelijk in 2024 als zijn de EV 3 dacht ik.
Aangezien ik erg tevreden ben over de Soul (met name de zit in de auto en de vrij rechtopstaande voorruit wat een ruimtelijk gevoel geeft) heb ik toch weer een nieuwe soul gekocht echter zonder warmtepomp.
Een warmtepomp is nml niet meer te leveren op de soul en zo kan ik eens goed uittesten de komende jaren of een warmtepomp nu veel verschil uitmaakt of niet.
Mijn huidige soul zal ik over ca 5 maanden inleveren bij de Kia Dealer in Den Haag als de nieuwe binnen is.
Wat is er te melden over mijn huidige Soul?
Nou vrij weinig hij doet nog steeds waar hij voor gemaakt is mij comfortabel tegen zeer acceptabele kosten vervoeren van A naar B.
Bij 71.000 km heb ik de Goodyear all seasonbanden (te vroeg?) vervangen door Pirelli cintaurato all season banden SF2 sealed inside voor in totaal 330 euro.
Nu bleek dat de Goodyear banden (gaf de bandeboer aan) nog best goed waren.
ik wees hem op de indicatoren op de band dat die vrijwel gelijk aan het loopvlak waren.
Nu blijkt dat bij all seasonbanden 2 indicatoren in de banden hebben zitten.
1 om aan tegeven wanneer de all seasonbanden eigenlijk hun specifieke functie verliezen bij bijvoorbeeld het rijden in de sneeuw en 1 die richting de minimale wettelijke profieldiepte gaat.
De achterbanden zijn nog goed en zal ik niet meer vervangen voordat ik de auto inruil bij 90K tot 95K.
Het verhaal wat (negatieve)reviewers vaak op autoweek aangaven dat EVS bandenvreters zijn is hierbij naar mijn idee ontkrachtigd, het hangt gewoon van je rechtervoet af.
Kleine beurt (vandaag 75.000km)
Ik mocht mijn portemonnee flink trekken want de kleine beurt heeft mij om precies te zijn 61,71 euro gekost.
Verder , maar dat verwachtte u al nog zeer tevreden over deze Kia Soul.
indien er geen verdere reden voor is zal mijn volgende review, de eind review worden in 2023 bij ca 95.000km
12 volts accu problemen 4e keer!
- 82.000 km
helaas toch nog een tussenreview voordat ik mijn auto dit jaar inruil op een wederom nieuwe soul.
8 januari het was koud, had in totaal al ca 35 km gereden en verschillende bezoeken bij cliënten afgelegd dus veel starten paar honderd meter rijden en weer starten km rijden enz.
Bij het instappen weigerde de auto op te starten, op het display werd aangegeven "sleutel wordt niet herkend"
Sleutel op de startknop gelegd om in te lezen maar nee, geen reactie meer van het voertuig.
Aangezien de importeur destijds aan mij aangegeven had niet naar de KIW ( Kia internationale wegassistentie) te bellen maar naar de dealer zodat de accu ter plaatse doorgemeten kon worden dit gedaan.
Helaas gaf de dealer aan dat zij vanwege onderbezetting (zieken) niet konden komen maar dat ik toch maar de KIW moest bellen.
KIW gebeld: "meneer u staat niet in ons systeem" later bleek dat ik er wel in stond maar dat de dealer bij de beurt afgelopen november vergeten was aan te geven aan mij dat de KIW garantie vanaf het derde (nu bij nieuwe KIAS )jaar verlengd moest worden.
Weer de dealer gebeld en die kwamen gelukkig, jumpstarter gaf aan 5.4 volt.
Dat wordt een nieuwe accu vermelde de monteur rijd u maar achter mij aan naar de garage voor een nieuwe accu.
Ik dacht: "hehe eindelijk een nieuwe accu hopelijk zetten ze meteen een zwaardere accu erin"
De monteur had de accu nog een keer doorgemeten en deze moest vervangen worden, echter waren de kosten ca 155 euro.
Gezien bovenstaande beschreven in de reviews heb ik hier bezwaar over gemaakt nml dat dit de 4e keer nu was de eerste keer in juni 2022, januari 2023, april 2023 en januari 2024, dat er sprake is van een niet goed functionerend product en ook ervaringen van best wat andere bev en hybride rijders.
Ik heb in ieder geval aangegeven een klacht bij de importeur in te dienen en dan wel in die zin dat niet de garage in gebreke blijft (naar mijn idee voeren zij de werkzaamheden conform de richtlijnen van de importeur uit) maar wel de importeur/ fabrikant.
Het gaat mij er ook niet om dat ik de aanschafprijs van de accu vergoed wil hebben maar hoop dat de klacht als gratis advies gezien wordt voor verdere productoptimalisatie.
Tevens zal ik consumentenprogramma's kassa danwel radar over informeren om te kijken of ze misschien eens kunnen gaan inventariseren hoeveel andere EV /PHEV/HEV rijders hier ook mee te maken hebben.
Daags na het bezoek aan de garage werd ik door Kia Romme gebeld met de vraag of ik de KIW nog wilde verlengen en of ik naar de garage kon komen.
De dealer bood excuses aan voor het ongemak wat ontstaan was en dat ze mij er bij de laatste beurt in november niet op gewezen hadden dat de KIW in december 2023 afliep.
Ter compensatie heeft de dealer ook kosteloos de KIW garantie met 1 jaar verlengd.
Chef werkplaats kwam verder met een nadere duiding wat de evt problemen veroorzaakt zou kunnen hebben.
1 door kou (minder capaciteit van de accu)
2 accu 3 jaar oud niet optimaal meer ( naar mijn idee zou een accu langer moeten kunnen functioneren)
3 ( dit was nieuw voor mij) De 12 volts accu wordt vanuit de tractiebatterij geladen maar doet dit niet continu zoals wel bij een ice met een dynamo.
Het laden van de 12 volts accu begint pas wanneer er een kritische onderwaarde voor de 12 volts accu bereikt wordt.
Heb je de auto dan bijvoorbeeld een half uur aan staan dan is de accu al weer een eind bijgeladen.
Het zou dus kunnen zijn dat ik eerst 30 km gereden heb de 12 volts accu nog niet op die onderwaarde zit en dus niet bij laad maar door de vele ca 10 starts binnen 5 km dat de accu niet voldoende bij is kunnen laden met deze problemen als gevolg.
Of het een broodje aap verhaal is weet ik niet misschien een samenwerking van punt 1 tm 3 , ik weet wel dat pakketbezorgers die ook van huis tot huis rijden vaak hun motor ook maar aan laten staan mogelijk ook om de accu, startmotor enz niet teveel belasten.
4 (dit vond ik opmerkelijk) de auto indien aangesloten aan de laadpaal laad alleen de high voltage accu op, zodra het ingestelde oplaadnivo bereikt is schakelt deze uit, maar blijven de laadpaal en de auto met elkaar communiceren wat ook weer ten koste gaat van de 12 volts accu.
Hoe dan ook ben ik van mening er door de fabrikant een dusdanig sterke accu in gezet moet worden die bovenstaande problemen (buiten veroudering) het hoofd moet kunnen bieden.
De dag van het stranden van de auto (ik heb ruim een uur in de kou gestaan) was mijn humeur dusdanig gedaald dat ik spijt had dat ik weer een Kia gekocht had.
Gelukkig is die boosheid nu wel gezakt, en ben dealer Romme toch dankbaar voor de geboden oplossing.
De importeur krijgt de kans om de volgende stap te zetten en de klacht als een gratis advies te zien.
Verder bevalt de Soul mij nog uitermate goed
Onbevredigende reactie importeur
- 83.000 km
Vandaag van de importeur een onbevredigende reactie gekregen.
Dit betekent dat ik ga kijken of consumentenprogramma,'s hier iets mee kunnen.
Een van de redenen om destijds na 5 nieuwe vw's te hebben gehad afscheid van dit merk te hebben genomen was het hautaine gedrag van de importeur en deels dealer die hun klanten met hun ondeugdelijk product lieten zitten en geen productverbeteringen aanbrachten.
Het lijkt erop dat dit bij Kia ook die richting op gaat.
De kans op weer een nieuwe kia na de nog af te leveren soul wordt hierbij erg klein
afscheid Kia Soul/ conclusie
- 95.000 km
En dan was het dan zover de Nieuwe Kia Soul opgehaald bij Zeeuw en Zeeuw Den Haag en mijn "oude" soul ingeleverd.
Wat kan ik er over zeggen, tjsa het verraad zichzelf al een beetje dat ik weer opnieuw een soul gekocht heb geeft aan dat ik erg tevreden ben geweest over de soul in vrijwel alle opzichten.
Natuurlijk heb ik issues gehad met de 12 volts accu en vind ik dat Kia dit niet naar behoren opgelost heeft.
Echter, even ter info zag ik dat in mijn 2024 soul standaard nu een zwaardere 12 volts accu zit.
Ik neem dan ook aan dat de 12 volts problemen opgelost zijn en dat Kia dus inderdaad een productverbetering toegepast heeft.
Even terug naar mijn Soul, ruim 3 jaar heb ik met zeer veel plezier in deze auto gereden, eigenlijk in alles heeft de auto mijn verwachtingen overtroffen.
Onderhoudskosten voor de beurten tm 105.000 nog geen 600 euro en eenmaal de voorbanden vervangen voor de zekerheid.
De Goodyear all seasonbanden hebben zich goed gehouden en het fabeltje dat evs banden vreten kan hierbij de kast in, het hangt allemaal samen met de rechtervoet.
In de review van de nieuwe Kia Soul zal ik ingaan op de motivatie voor weer het kopen van een nieuwe soul maar ik kan al wel verklappen dat er (mogelijk) sprake is van enige spijt.
Voor diegenen die op zoek zijn naar een goed gebruikte Kia Soul hij staat bij bovengenoemd autobedrijf.
Aan de hoogvoltage accu heb ik nog geen degeneratie kunnen ontdekken.
Door de hoge aanschafkorting, de 2000 euro sepp subsidie en de hoge inruilprijs heb ik op deze soul slechts 1500 euro daadwerkelijk afgeschreven
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Kia Soul ExecutiveLine 64 kWh 9800KM! Leder Navigatie Achteruitrijcamera Head Up Display Elektrische Stoelen
- 2022
- 9.803 km

Kia Soul DynamicPlusLine 64 kWh | Navigatie | Harman/Kardon | Stoel/Stuurwielverwarming | Climate Control | Parkeercamera |
- 2020
- 52.822 km

Kia Soul ExecutiveLine 64 kWh HEAD UP
- 2019
- 111.457 km