Kia e-Soul 64kWh ExecutiveLine (2020) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | e-Soul 64kWh ExecutiveLine |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 83.000 km |
De 1e km’s met Kia e-soul 64 kWh
- 1.250 km
Zo de eerste 1250 km zitten er op met onze Kia e-soul Executive Line MY20 (64 kWh). Nog niet heel veel maar voldoende om mijn eerste ervaringen te delen. Overall vind ik het een heel fijn rijdende en zeer complete auto. Er is weinig meer te wensen met dit uitrustingsniveau. Hieronder de plussen en minnen:
Plus:
Rijdt uiterst comfortabel en (tot 110 km/h) voldoende stil.
Zeer compleet
Intuïtieve bediening met handige fysieke knoppen.
Ruim voor alle inzittenden. Kofferbak voor ons ruim voldoende zeker als je de bodem in de laagste stand zet. Wij zijn met z'n tweeën.
Verbruik is heel schappelijk. Ik zit nu op 16 á 17 kWh per 100 km. Ben overigens geen "strepentrekker".
Instellingen voor regeneratie zijn top. Je gaat hierdoor nog beter anticiperen en doseren met het stroompedaal. Voor mij is dat extra rijplezier. En natuurlijk de stuurflipper waarmee je de auto zonder remmen tot stilstand kan brengen.
Eigenzinnig uiterlijke (is voor mij een 'plus'). Al aantal keren nieuwsgierige mensen om de auto gehad met uiteenlopende reacties over het uiterlijk.
Fijne rij assistenten. Ze vergen wel gewenning, vooral de smart cruise control. Maar wat is een adaptieve snelheidsregeling prettig!
Zeer uitgebreid en snel reagerend multi-media/navigatie/etc systeem.
De UVO app is top. Altijd actuele info over de laadstatus, deurvergrendeling, locatie vd auto e.d. En je auto voorverwarmen of koelen op afstand.......wat is dat handig zeg!
Min:
Ik mis een frunk. Daar is ruimte genoeg voor. Gemiste kans van Kia.
Lane assist. Minpuntje is dat de auto voor mijn gevoel teveel neigt naar de linker rijbaanstreep. Ik rij liever meer langs de rechter rijbaanstreep.
1-fase laden. Voor mij geen probleem (ik kan thuis laden en gebruik hem alleen privé) maar als je een elektrische auto voor dagelijks (werk-)gebruik nodig hebt is 3-fase handiger. Op de MY21 is dat inmiddels 3-fase geworden.
Tot zover voor nu.
Dik tevreden
- 17.000 km
Ruim een jaar en 17000 km verder. Wat een fijne auto is dit. Elektrisch rijden bevalt me uitstekend. Ik ben een rustige rijder en dan is deze auto, in de eco stand, een weldaad om mee te zoeven.
Alles plussen gelden voor mij nog steeds. Verbruik ligt zomers rond de 15kWh. Nu in december gaat het richting 17 tot 19 kWh bij gebruik in eco stand, rijden op allerlei soorten wegen tot iets boven de geldende max snelheid en gebruik verwarming.
In het begin was ik erg bezig met de range maar dat is voor de dagelijkse ritten helemaal verdwenen. Opladen doe ik bijna altijd thuis aan de wallbox. Afgelopen zomer naar Zd Duitsland geweest en dat ging erg goed. Dat vraagt wel planning en geeft wat meer gedoe dan een ICE. Wel voldoende snelladers en altijd plek in de BRD. Wel een x een defecte snellader gehad maar dan was er nog een goed werkende beschikbaar. Een betrouwbaar snellaadnetwerk met één universeel betaalsysteem is echt een must om elektrisch laden te laten slagen.
De minpunten gelden ook nog steeds hoewel ik een frunk heb aangeschaft en dat is een hele verbetering.
Er is ook een minpunt bijgekomen. Dat is de ‘verbeterde’ software na update. Die kan me nog niet bekoren. De app ziet er beter uit en heeft wat meer mogelijkheden. Maar het display in de auto met de rare paarse kleuren is geen verbetering. Het is trager en bestemmingen die ik met de app naar de navigatie stuur komen niet altijd meer door. En waar blijft een navigatie met laadplanning zoals Tesla dat heeft?
De Soul heeft 1 beurtje gehad. Geen idee van de kosten want PL. Verder deed de airco het niet dit voorjaar. Blijkbaar gebruikte ik die toen voor het eerst want bij bezoek aan de garagebleek er geen koelvloeistof (noem je dat zo?) in het systeem te zitten. Vermoedelijk in de fabriek misgegaan. Werd netjes opgelost incl testen of er lekkage was.
We rijden lekker door en dat wordt met de hoge benzineprijzen en de goedkope stroom van de eigen panelen alleen maar prettiger.
60000 and counting…,,
- 60.000 km
Het is alweer bijna 2 jaar geleden dat ik mijn laatste ervaringen met de e-soul deelde. Tijd voor een update.
Ik kan kort zijn….dik en dik tevreden. Het elektrisch rijden bevalt me uitstekend. De rust en het rijcomfort zijn top.
Verbruik nog steeds rond de 15 a 16 kwh in de zomer 18 a 19 kwh in de winter. De laadkosten zijn dankzij m’n zonnepanelen laag.
Ga tegenwoordig jaarlijks 2 x op en neer naar Spanje (Roses en/of Javea) met de Soul. Dat is bepaald geen straf. Lekker ontspannen rijden en om de 250 a 300 km snelladen. De laatste x keer heb ik 2 elektrische fietsen op de drager meegenomen. Dan gaat het verbruik omhoog (rond de 18 kwh) en zijn de etappes max rond de 250 km. Ondertussen is de laadinfrastructuur op die routes prima. In de laatste software/navigatie update zit nu ook een laadplanning. Nog niet gebruikt want de Tesla locaties worden daar niet in gebruikt en laat ik daar nou net bij voorkeur laden.
Een paar minpuntjes:
Vrij kort na mijn vorige review stond de auto met een lege 12v accu. Met een starthulp weer aan de praat gekregen. Een euvel wat vaker voorkomt. Daarna nooit meer gehad. Ik heb het vermoeden dat de binnenverlichting is blijven branden.
Sinds kort krijg ik android auto niet meer aan de praat. Daarvoor gaat hij binnenkort even naar de dealer.
Nog een kleine 2 jaar en dan loopt het private lease contract af. Mijn volgende elektrische auto mag wel wat sneller snelladen en iets ruimer zijn maar dat is dan ook wel.
Banden (voor) vervangen
- 65.000 km
Na 65.000 zijn de voorbanden vervangen. Dat ik geen strepentrekker ben blijkt hier wel uit. Ik rijd altijd in de eco stand. De Nexen banden zijn vervangen door Michelin Primacy 4 banden. Eerste indruk is meer grip en minder geluid.
Android auto werkt weer als een zonnetje. Voor mijn bezoek aan de dealer werkte het opeens weer. Geen idee waar het aan lag.
De batterijen van de sleutels zijn bij de dealer vervangen. Daarna viel 1 van de sleutels min of meer uit elkaar. Dat was even stressen in Spanje, wetende dat de reservesleutel thuis lag (niet handig, ik weet het). Gelukkig kon ik zelf de sleutel weer in elkaar puzzelen. Bleek dat de dealer na het plaatsen van de nieuwe batterij de sleutel niet goed had dichtgedrukt.
Over een paar weken weer richting de zon met deze heerlijke reisauto.
Onverminderd tevreden
- 83.000 km
Tja het wordt saai, wat een lekkere wagen is de e-soul. Elke rit is genieten. Heerlijk rustig, altijd power voorhanden en enorm comfortabel.
De jaarlijkse ritten naar Spanje (2x pj - 2100 km enkele reis) zijn ontspannen. Heen gaan we in 3 dagen (2 overnachtingen) en terug in 2 dagen. Het comfort en de rust maken dat ik uitgerust aankom op de plaats van bestemming. Het snelladen langs de routes naar Spanje is in de afgelopen jaren sterk verbeterd en die ontwikkeling zet zich door. Elke reis zijn er wel weer snellaadlocaties bijgekomen of zijn bestaande locaties uitgebreid.
Android auto stopte er begin dit jaar weer mee. Bleek dat het kabeltje dat ik gebruikte de boosdoener was. Een nieuwe stevige kabel bleek de oplossing. Verder een onderhoudsbeurt in april. Ook een aflopende achterband gehad. Plug er in en door.
Sept. 2025 loopt het PL contract (20k km pj) af. Ben me aan het oriënteren op een opvolger. Weer elektrisch. Op de shortlist staan nu de EV3, Elroq en Model Y. In ieder geval wil ik iets meer ruimte en sneller snelladen. Als ik het huidige contract nog een (zesde) jaar kan verlengen zou het best kunnen zijn dat ik nog een jaar aan vast plak.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.