Kia Cerato 1.6 M-bition (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Cerato 1.6 M-bition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Mijn Cerato is nog tamelijk maagdelijk.
Ben van een Rio 1.5 overgestapt op een Cerato 1.6 M-Bition Summer. Met de Rio heb ik KIA leren waarderen: veel auto voor een nette prijs. Ik vind de Cerato een mooi model (5-deurs) met een stevige, sjieke uitstraling. Vooral de zwarte oogt ’dik’. Binnenruimte: prima voor iemand van 1.88, als je de voorstoelen in een normale stand zet kan je achterin nog ruim zitten, gebruikte materialen lijken in orde. De in hoogte verstelbare bestuurdersstoel is een dikke plus. Staat stevig op de lichtmetalen wielen. Het rijden: beetje ’log’, ik heb het gevoel dat de motor veel moment heeft, een grote vliegwielwerking dus ook een trage toerenval bij schakelen. Schakelen doet-ie gewoon lekker, de achteuit moet heel bewust geschakeld worden. Bij het optrekken af en toe een dipje, maar dat kan ook liggen aan de kilometerstand (weinig).
Een dikke maand verder en een 1300 km extra ervaring.
Het is nog niet veel, weet ik, maar slechts positieve gevoelens bij deze auto. De Kumho-banden houden zich goed terwijl reacties in forums niet zoveel goeds voorspelden. Dat ik met meer kilo’s onderweg ben is wel te merken, hij wil best vooruit maar niet zo gretig als de Rio 1.5. Waar deze bij 130/140 km/u nog een vlotte gasrespons had, laat de Cerato het een beetje afweten.
Vermogensopbouw is dus vlakker, pieken doet-ie niet.
De Cerato maakt dat helemaal goed door het steviger gevoel van carosserie en onderstel, meer cabineruimte en steviger stoelen.
Verbruik: bij de voorlaatste tankbeurt kwam ik op 1:15, de laatste halve tankbeurt, na een filerit 1:11. In die file draait de motor (onder een beetje protest) stapvoets bij stationair toerental. Niet de beste methode van motorgebruik, maar je moet wat.
Het blok is ’los’ en laat dat merken ook.
Dagrit van over de 500 km geen probleem, rustige auto.
Gedwongen ’Eland-proef’ gedaan, ik moest een heftige stuurcorrectie uitvoeren bij autoweg-snelheid omdat een medeweggebruiker (sorry, ’t was weer een vrouw achter het stuur) de uitvoegstrook uit kwam zeilen en probeerde zich in m’n flank te rammen. Ik had lampen aan dus moet zeker zichtbaar zijn geweest.
De auto gedroeg zich prima. Een heftige stuurcorrectie wordt goed verwerkt.
Verbruik bij deze snelheden rond 1:12/1:13.
Een onverlaat is inmiddels met een fietstas of zo lang de linkerflank geschoven, en niemand die het heeft gezien.
Inmiddels blok lekker los gereden.
De 5 is in stadsverkeer eigenlijk niet te gebruiken, te laag toerental, lange versnellingen. Het beslaan van ramen is niet zo’n probleem als elders werd vermeld, een stukje rijden en goed blazen is voldoende voor schone ruiten.
Een auto waarmee je voor de dag kunt komen.
Ik vind dat de nieuwe Cee’D erg veel op de Cerato lijkt.
PROBLEMEN
Wel een onbalans in de voorwielen, trillen begint bij 115 km/u en houdt niet op.
Trillen is verholpen, onbalans rechts voor.
Bij starten een paar keer gehad dat de startmotor het blok na een schijnbare hapering (ongunstige stand van de kleppen?) pas rond ging gooien. Even in de gaten houden.
Na losrijden van het blok schijnt ook dit inmiddels niet meer aan de orde te zijn.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.