Kia Ceed SW 1.6 CRDi Super Pack (2013)

autoreview

Kia Ceed SW 1.6 CRDi Super Pack (2013)

Signalement

UitvoeringCeed SW 1.6 CRDi Super Pack
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst180.000 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Dik een half jaar in een Koreaan en zeer tevreden

  • 26.000 km

Na 2 Toyota Verso's overgestapt op een Kia Cee'd SW.

Reden daarvoor: De combinatie van prijs, praktische uitvoering, uiterlijk, en verwachte kwaliteit + de Kia garage nog gewoon in de buurt en niet op een afgelegen industrieterein.

Ik rijd een leaseauto en heb tamelijk veel vrijheid qua keuze auto die ik wil rijden, maar hoe luxer hoe meer eigen bijdrage...
Zelf besloten dat ik een strakke bovengrens qua prijs had en ben gaan zoeken naar de beste auto voor dat budget.

Diverse andere merken geprobeerd maar ze bevielen niet of werden te duur. Zodoende uiteindelijk beland bij deze Kia Cee'd SW diesel.

In de afgelopen 6 maanden hierin ruim 25000 km gereden en daarbij nog geen echt noodzakelijke reden gehad om terug te gaan naar de garage. Pas bij de 30.000 hoef ik voor de eerste beurt terug te komen.

Rijgedrag is met name gericht op comfortabel rijden, maar dat is dan ook prima in orde.
Al heel wat lange ritten gemaakt en met deze auto minder snel last van vermoeidheid door de goede zit in de stoelen, het lage geluidsniveau en het zeer soepele sturen.

Tot op heden alleen wat kleinigheidjes gehad met de auto en ben dus een zeer tevreden rijder.

Qua brandstof verbruik is deze auto geen haar beter dan alle concurenten. Fabrieksnorm is ver weg van realiteit. Ik als zuinige tot gemiddelde rijder heb een afwijking van ~25% en dat vind ik een forse afwijking.
Ik heb er voor mijzelf echt een uitdaging van gemaakt, om zo nu en dan een tank super zuinig te rijden en zo de 1.000 KM op een tank te halen. Volgens de fabrieksnorm zou dit heel goed haalbaar moeten zijn maar het is me tot op heden nog steeds niet gelukt.
Ook de start&stop functie leveren hierbij niet veel winst op. Vooral ook omdat deze vaak niet beschikbaar is, met name als de auto nog koud is of in de file, met even stil staan, rijden en weer stilstan.

Pluspunten:
+ Ruimte in de auto, ik ben 2mtr lang en kan goed in deze auto zitten, waarbij er achter mijn stoel ook nog iemand normaal kan zitten.
+ Compleetheid van de auto: Achteruitrij camera, keyless ontgrendelen en starten, goede audio en navigatie, zeer handige middelen in bagageruimte. Handige snel te monteren dakdragers (optie)
+ Rijgedrag en comfort tijdens de rit.

Minpunten:

-- Een te zachte achtervering, waardoor ik nog wel eens een drempel raak als ik 3 personen op de achterbank heb.
(hulpveren al overwogen, maar zijn aan de dure kant en ik twijfel daar nog over)
- Dashboardverlichting is prachtig te regelen, maar helaas blijft de navigatie een bak licht geven, zodat ik 's avonds deze maar uit zet...
- Vervelende setting in het navigatiesysteem, waardoor ik iedere keer weer de navigatiestem moet uitschakelen (wordt niet onthouden)
- Koppel van deze diesel valt me iets tegen bij lage toeren, wegrijden in de 2e versnelling vraagt al redelijk spelen met de koppeling

Grootste gemis in de bediening van deze auto is:
Een Cruisecontrol die op vooraf ingesteld kan worden op gewenste km/h, (stapjes van 1 en 5 km) zoals bij veel andere moderne auto's ook al kan.

Eerste beurt gehad - geen enkel pijntje

  • 30.000 km

Vorige week heeft de Ceed z'n eerste beurt bij de garage gehad en geen enkel probleem daarbij geconstateerd.

Wel nog een nieuwe softwareversie in de auto laten downloaden in de hoop dat dit de paar vervelende kleinigheidjes zou oplossen.
Helaas bleek dat niet het geval, de kleine puntjes waar ik me in de auto aan "stoor" zijn helaas niet veranderd. Op één puntje na, te weten de cruise control.

Deze had voorheen enige last van schommelingen in snelheid, als je laagtoerig rijdt. De auto gaf daarbij een enigszins schuddend gevoel / of misschien beter benoemd er leken steeds kleine rukjes gas gegeven te worden. Nu is dat duidelijk constanter en dat is erg prettig.

Wat helaas niet aangepast is, is de werking van de navigatie. Deze onthoud nog steeds niet dat ik geen audio begeleiding wil hebben. Andere punt is de minimale verlichting die de navigatie geeft is nog steeds zeer fel.

Verbruik van de auto houdt zich goed bij de wat lagere temperaturen, van de afgelopen periode. Ik zal het nog even bijwerken in de verbruiksmonitor, maar het ziet er goed uit. Zeker omdat het verbruik steeds verder daalt. Fabrieksnorm is echt onhaalbaar, maar de auto is absoluut zuinig, maar tegelijkertijd comfortabel te rijden.

Ruim 2,5 jaar op pad en nog steeds tevreden

  • 130.000 km

De Kia Ceed waarin ik rijd, houdt zich erg goed, ondanks de vele kilometers die ik er in het afgelopen anderhalf jaar mee gemaakt heb. Ja er zijn wel wat puntjes op te merken over de auto en en er zijn ook enkele probleempjes geweest, maar niet zeker zodanig dat ik aan het afknappen ben op deze auto.

Wat heeft er gespeeld:
1- Achtervering: Deze is vanaf dag 1 aan de zachte kant geweest en heb ik direct aangegeven bij de dealer. Initieel daarbij de reactie gekregen van Kia, dat het probleem niet herkend werd, maar dat het in de gaten gehouden zou worden. Na ruim 2 jaar en meerdere malen aangegeven bij de dealer dat ik echt niet tevreden was met de zachte achtervering, is de achtervering op kosten van Kia vervangen. Nu is de vering beduidend beter en kan ik ook met 2-3 mensen op de achterbank gewoon over een drempel heenkomen.
2 - Problemen met de sloten
Ik heb keyless access op deze auto en daar ben ik zeer content mee. En groot was mijn schrik dan ook dat deze enige tijd geleden ineens niet meer werkte op 2 deuren.
Dit gebeurde vrij snel na een beurt en na een nieuw bezoek aan de dealer, kreeg ik te horen dat er mogelijk iets speelde met een firmware versie. Vervolgens dus nog een update gekregen, maar problemen nog niet goed verholpen, derhalve ook nieuwe "antennes"bij de handvatten gekregen en daarna werkte de mij zo geliefde keyless entry weer naar behoren.

Start-Stop systeem: Werkte vaker niet dan wel.
Hierbij bleek na enige onderzoek, uiteindelijk dat de accu van mijn auto niet 100% was. Deze is onder garantie vervangen en daarna werkte de start stop veel beter.
Mogelijk is deze "slechte" accu ook de oorzaak geweest dat ik vorig voorjaar op een ochtend bij de auto stond en deze helemaal niets meer deed. Accu was volledig leeg.

LED verlichting defect - knipperde heel hinderlijk.
Enkele maanden geleden ontstaan en ook onder garantie vervangen.

Algemen ervaring verder met de auto na 130.000 km
specifieke puntjes die erg prettig vind:
+ zitcomfort als bestuurder. Ik ben vrij lang ~2mtr en kan echt goed in deze auto zitten. Vooral de verstelbare rugsteun voor onder in de rug vind ik erg prettig en maakt dat ik ook na lange ritten nog steeds lekker in de stoel zit.
+ De automatische verlichting, keyless entry die wil ik echt niet meer missen..
+ Het bagage systeem in deze auto met de handige dakrail/dragers, de rails in de achterbak en de vlakke laadvloer.

Zaken die ik wat minder vind:
- De navigatie: Deze is an-sich prima voor elkaar, maar de lichtsterkte die geproduceerd wordt door het scherm is mij te hoog in de donkere avonduren. Ik zet het navigatiescherm dan ook altijd uit. (En die optie vind ik dan weer wel goed)
- De klimaat installatie: Soms denk ik dat deze een eigen wil heeft want zo af en toe merk ik dat deze gewoon koude lucht blijft blazen, ondanks dat ik dan aangeef dat de temperatuur omhoog moet. (En dat gebeurt dus niet bij koude start, maar ook na 30+ km wil de klimaat installatie de auto regelmatig liever koelen dan verwarmen)

- Het motorvermogen/koppel. Mogelijk ben ik verwend met mijn vorige 2 diesels, maar deze diesel mist wat mij betreft echt koppel in het lage gebied. Om een beetje weg te komen, moet ik (te) vaak terugschakelen om de auto goed te laten accelereren.

En ten aanzien van het verbruik. Ik heb dit in de verbruiksmonitor voor het eerste jaar bijgehouden en zie dat het verbruik zo ongeveer gelijk blijft. Volgens mijn brandstofpas sta ik nu op een gemiddelde van 5,34 liter/100km. Ten opzichte van de 4.4 die de auto zou moeten kunnen halen, vind ik dit een nette score.
Daarbij moet ik wel opmerken dat ik erg veel langere stukken op snelwegen rijd en mij daarbij als een rustige rijder gedraag.

Einde leasecontract

  • 180.000 km

Komende week zal deze auto de mijlpaal van 180.000 km gaan bereiken. Een mijlpaal die deze auto zonder al te veel pijn haalt en waar ik na al deze kilometers nog steeds best tevreden over ben.
Zoals in eerdere delen van deze review al aangegeven, is er in de afgelopen 3+ jaar best wel eens wat geweest met de auto, maar geen schokkende zaken.

Ook in deze laatste ~50.000 km weinig problemen gehad en een brandstofverbruik wat zich prima houdt.

Issues die gespeeld hebben:
Lekke (zachte) achterband, wat ik pas vrij laat in de gaten kreeg. Het viel me op dat de auto zoveel meer herrie maakte, maar kon de oorzaak eerst niet vinden. (oorzaak; schroef in de band) Pas toen de band ineens helemaal leeg raakte, werd het me duidelijk wat de oorzaak van de herrie was. Daarbij was ik heel blij dat ik een reservewiel in mijn auto had gelegd, want zodoende kon ik toch nog normaal thuiskomen. (standaard niet aanwezig)

Elektrische parkeerrem, deze blijft zo nu en dan hangen, lampje is dan wel uit maar rem blijft erop staan. nogmaals aantrekken en lossen en de auto komt dan wel weg.

Led verlichting rechtsvoor, wederom een issue met een knipperend gedrag. Was snel verholpen bij de garage maar toch vervelend (en ondertussen ook bij andere Ceed's gezien)

Stoel bereider begint wat door te zitten.

Toekomst:
Als volgende leaseauto gekeken om weer een Kia te gaan rijden, maar helaas was de Optima SW nog niet verkrijgbaar en wilde ik toch een wat grotere auto met meer koppel dan de Ceed.
Na enig wikken en wegen, vervolgens besloten om voor een Octavia 2.0 TDI te gaan. Dit omdat ik bij Kia geen passend model kon vinden, wat aansluit bij mijn wensen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Kia Ceed

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.