Jeep Cherokee 2.4i Sport-Plus (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cherokee 2.4i Sport-Plus |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 108.050 km |
KM-stand laatst | 117.500 km |
Eerste indruk
- 117.500 km
Sinds de C- crisis werk ik alleen nog maar vanuit huis, van jaarlijks 50.000 km naar 8k-9k per jaar. De Volvo V60 CC die ik via mijn werkgever had geleased liep in mei uit het contract, een hele dure leaseauto voor 8k kilometers per jaar. Besloten om privé een auto te kopen die wel een caravan en 5 personen moet kunnen vervoeren. Daarbij rekening houdend met het B rijbewijs dat ik heb (max 3500KG trein gewicht) vallen een heleboel kandidaten af, zeker omdat ik geen diesel wilde en niet te veel geld wilde stukslaan op een auto die niet veel gebruikt wordt.
Op een dag liep ik bijna letterlijk tegen een Jeep Cherokee aan, in een ver verleden al kennis gemaakt met een Cherokee (de vierkante) en eigenlijk vind ik het een geweldig stoere bak. Deze bekeken, 17 jaar oud, dealer onderhouden, slechts 107.000km en in uitzonderlijk mooie staat. Binnen is de originele stoffen bekleding vervangen door donkerrood leder, in combinatie met de metallic grijze buitenkant vind ik het mooi. Hoewel de auto op papier niet snel is en hij was iets te zwaar in combinatie met onze caravan was, ben ik er uiteindelijk toch voor gegaan en besloten om de auto terug te laten zetten op max gewicht 2200 zodat het verzekering technisch klopt.
De auto is geleverd met een 6 maanden volledige garantie (kom daar elders maar eens om) voor een nette prijs.
Afscheid
- 117.500 km
Bijna een jaar na dato even alles de revue laten passeren; hoewel de Jeep me nooit heeft laten staan, geweldig is in het terrein hebben we besloten de Jeep toch in te ruilen.
Het afgelopen jaar zijn er toch wel de nodige problemen mee geweest wat allemaal keurig is opgelost, maar wat wel vaak resulteerde in het soms weken geen auto beschikbaar. Onderdelen zijn wat lastiger verkrijgbaar hier in Nederland. Kleine opsomming van issues, een grote roestplek die we niet gezien hadden (keurig hersteld onder garantie) kapotte airco, defect stuurhuis, losgeschoten uitlaat, motorsensor vervangen, zwaar en hakerig schakelen als de olie nog niet warm is, kapotte stofhoes aandrijving.
En nog wat ander zaken wat afbreuk doet aan het vertrouwen in een auto, de oorzaak van de verstoringen zijn hoogstwaarschijnlijk het feit dat de auto langere tijd had stil gestaan.
Ook het doel waarvoor we de auto hadden gekocht, het trekken van de caravan blijkt in de praktijk toch wat weerbarstiger te zijn, ondanks het royale trekgewicht van 2400kg heeft de Jeep er veel moeite mee om een caravan van 1300kg de Alpen over te krijgen, vaak moet je al bij een wat langer viaduct gaan terugschakelen. Op enig moment in z'n 2e versnelling met ongeveer 50km/h op de autobahn omhoog rijden is niet een heel prettige ervaring. Overigens is er op de vlakke weg geen enkel probleem en kun je rustig 100km/h aanhouden (Duitsland).
Allemaal kommer en kwel? Nee zeker niet, het is een heerlijke reisauto die onthaast, prima zit, een voor een 17 jaar oude radio een heel erg goed geluid heeft, in het terrein echt wat kan en natuurlijk een geweldige uitstraling. Ik zal hem zeker af en toe missen. Wij gaan verder met een Subaru Forester.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.