Jaguar XK8 (1997) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | XK8 |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 128.000 km |
KM-stand laatst | 138.000 km |
Groot genot
- 138.000 km
Jarenlang reed ik een Mercedes-Benz E-klasse, een meer dan fijne wagen (zie de review die ik daarover schreef). Maar op een dag wil een man een keer wat anders. En na een halfjaartje rondzoeken, wikken en wegen kwam deze prachtige Jaguar XK8 in mijn bezit. Voor mooie ritten op mooie dagen.
De auto is een ware streling voor het oog en voor het oor. De kleurstelling is wonderschoon Carnival Red in combinatie met lichtbeige leder. En veel hout. Tel daarbij op de elegante lijnen van de koets en u kunt zich voorstellen dat ik af en toe even naar de garage loop om haar nog een keer te bewonderen.
Tja, en dan het geluid. Zeer beschaafd en toch ook heel herkenbaar aanwezig is de V8. Geen rauwe grom, maar ingehouden potentie. En of dat niet genoeg is: de eerste eigenaar bestelde een setje van de allerbeste stereo-installaties die een automerk ooit leverde, van Harman Kardon. Niks geen equalizers zijn er nodig om het geluid op te peppen: van rondom komt muziek in de fijnste kwaliteit tot je.
En dan het rijden... de auto is vooral een luxe model waarmee het heerlijk cruisen is. Hoge snelheden zijn geen enkel probleem. Ook de wegligging in bochten is uitstekend; de roofkat komt zelfs lichtvoetig over. Wellicht dat het elektronische systeem CATS daar positief aan bijdraagt.
Toch nodigt de auto niet uit tot sportief rijden. Dat is helemaal niet het karakter van de wagen. De besturing is daarbij behoorlijk indirect en je bent dus flink aan het werk op een rotonde. Ook schakelt de automatische bak erg snel door naar hogere versnellingen. Het verbruik wordt daarmee misschien positief beïnvloed, maar af en toe heb je wel het gevoel dat je een soort van stilvalt als je een oprit neemt. De sportstand van de bak biedt dan overigens soelaas.
Het verbruik is overzichtelijk: bij het eerbiedigen van 's lands maximumsnelheden, veel buitenwegen en driving-like-a-gentleman, is 1 op 10 best te realiseren.
Bij de weinige kilometers die ik maak valt het onderhoud tot nog toe wel mee. Een grote beurt, de interieurhemel laten vervangen en een remklauw laten reviseren was de onderhoudsoogst in de eerste anderhalf jaar. Daar mag ik niet over klagen: je rijdt deze Engelse aristocrate niet als je je voor een prikkie wilt verplaatsen.
Kortom: deze roofkat is een prachtige en heerlijke automobiel, ze verwent haar berijder op het hoogste niveau. Ik hoop haar dus nog lang in de renstallen te mogen hebben!
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Occasion Test: Jaguar XK8 (1998) vs. Maserati 3200 GT (2001)

Jaguar XK8 Coupé (1998)

Deze gebruikte hete hatchbacks koop je voor €13.000

'Verschillende toekomstscenario's voor VDL Nedcar'

Nieuwe BMW 5-serie en Mercedes-Benz E-klasse: vergelijking
