Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Jaguar
  • XK

Jaguar XK8 Coupé (1998)

Reïncarnatie

Jaguar XK8 Coupé (1998)
  • Autotest
30 april 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De nieuwe roofkat van Jaguar, de XK8, staat bol van de traditie. Het is in lijn dan wel de opvolger van de XJ-S, maar hij grijpt zonneklaar terug naar de tijden van de fameuze E- Type. Kan hij tippen aan zijn grote voorbeeld?

Met de XK8 heeft Jaguar weer een tot de verbeelding sprekende sportcoupé. Het is een meesterlijk beeldhouwwerk. Maar niet alleen van buiten is dit een prachtige automobiel, maar ook de binnenkant brengt je in vervoering met een gelikte combinatie van modernistische en klassieke trekjes.
Onder de prachtig geplooide motorkap van de XK8 vinden we een fonkelnieuwe vierliter achtcilinder. De XK8 is de eerste Jaguar die hem krijgt. Het is een moderne V-motor, met vier kleppen per cilinder en 2 x 2 bovenliggende nokkenassen. Goed voor 290 pk en 393 Nm. Klassiek motorgeluid mis je een beetje. Van die V8 merk je als normaal rijdt vrijwel niets. Opmerkelijk is overigens dat-ie net zo klinkt als de zescilinder Jaguar-motoren. Pas als je het gaspedaal stevig beroert, komt er een achtcilinder-roffel tevoorschijn.
Het mag boven alle twijfel verheven zijn dat de XK8 bijzonder goed presteert. Dit is weer echt zo'n auto waar je in je stoel wordt gedrukt. Tot hoge snelheid, want Jaguar geeft een top op van 251 km/h. Van 0 naar 100 speert hij in zo'n zeven tellen. De XK8 verbruikte in deze stevig gereden test gemiddeld elke 6,9 kilometer een liter brandstof.
De XK8 biedt zijn baas een perfect stuurgevoel, in combinatie met een zeer neutraal bochtgedrag. Het is met behoorlijke afstand de best sturende Jaguar ooit gemaakt. Messcherp plaats je de neus van de XK8 daar waar je hem hebben wilt. Ook het vernuftig uitgedokterde onderstel draagt fors bij aan de feestvreugde. Je kunt zo ongegeneerd hard de bocht door, dat het bijna Jaguar-onwaardig is. Met de standaard tractiecontrole ingeschakeld is de achterkant niet uit het gareel te krijgen. De geoefende rijder zet het systeem natuurlijk buiten spel om met het gas erop in perfecte balans, prachtig driftend door de bocht te gaan.
De ronde vormen maken de XK8 nogal onoverzichtelijk. Zijn opmerkelijk kleine draaicirkel maakt dat gedeeltelijk goed. Met zo'n fantastisch onderstel verwacht je een stevig veercomfort. Nou, dat valt best mee. Je krijgt het gevoel in een voortzoevend roofdier te zitten dat zijn prooi besluipt. Wie kiest voor elektronische schokdemping in combinatie met 18-inch sportvelgen, voelt elke stuiver op het wegdek.
Het meubilair ziet er prachtig uit. We hebben zelden zo'n mooie achterbank gezien. Jammer dat de ruimte slechts toereikend is voor kleine kinderen. Voorin zit je op fraaie stoelen die grotendeels elektrisch verstelbaar zijn. Overigens zijn de hoofdsteunen voor langere mensen niet hoog genoeg.

Twee golfsets
In het interieur van de XK8 is een behoorlijke hoeveelheid bergruimte. We missen echter kaartenvakken. Omdat de clientèle van dit soort auto's tegenwoordig eist dat er twee golfsets in de kofferbak passen, heeft de XK8 een behoorlijk groot ruim.
Natuurlijk heeft Jaguar ook gezorgd voor een bijzonder krachtig remsysteem. De dosering van de installatie is prima en over het gevoel in het pedaal hebben we evenmin klachten. De standaard vijftraps automaat met elektronische sturing krijgt eveneens heel hoge cijfers. Je merkt nauwelijks dat-ie schakelt, zelfs als je behoorlijk wat gas geeft. Op het dashboard missen we recht voor ons een lampje dat aangeeft dat de tractioncontrol is uitgeschakeld. Dan is het even schrikken als je in een bocht die bijna 300 pk loslaat met de gedachte dat TRACS werkt, terwijl het is uitgeschakeld. Slim is de sproeifunctie voor ruitewissers: een seconde of tien na het waswerk maken de wissers automatisch nog een slag extra om de laatste druppeltjes van de voorruit te vegen.
De XK8 komt op het gehoor over als een behoorlijk stille auto. De geluidsmeter laat echter vrij hoge waarden zien; band- en windgeruis worden minder gedempt dan je oren je doen geloven.
Jaguar levert de XK8 af-fabriek al met een royale uitrusting. Metallic of micatallic lak, ABS, twee airbags, gedeeltelijk leren bekleding, automaat, tractiecontrole, lichtmetalen 17- inch velgen, airco, alarm, elektrische bediening voor ramen, spiegels en stoelen, boordcomputer en verstelbare stuurkolom. Daarnaast geeft Jaguar 3 jaar of 100.000 kilometer garantie en onderscheidt zich daarmee in deze klasse duidelijk.
Met de XK8 heeft Jaguar een dijk van een auto in huis, die beslist mag worden betiteld als opvolger van de E-Type.

Signalement

Merk Jaguar
Model XK8
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 96.565

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 3.996 cc
Maximaal vermogen 216 kW / 294 pk bij 6.100 tpm
Maximaal koppel 393 Nm bij 4.250 tpm
Inhoud brandstoftank 75 l
Lengte / breedte / hoogte 4.760 mm / 1.829 mm / 1.296 mm
Wielbasis 2.588 mm
Massa leeg 1.615 kg
Laadvermogen 395 kg
Banden245/50ZR17Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,0 s (fabrieksopgave: 6,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D -s
Brandstofverbruik 11,7 l/100km
CO2-uitstoot 281 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Jaguar XK
Jaguar Jaguar XK

Uitgelicht aanbod

    Jaguar XK 4.0 V8 Convertible Supercharged 363PK - Nieuwstaat

    Jaguar XK 4.0 V8 Convertible Supercharged 363PK - Nieuwstaat

    • 2000
    • 103.775 km

    € 19.400

    Jaguar XK 4.0 V8 Convertible MY 2001

    Jaguar XK 4.0 V8 Convertible MY 2001

    • 2000
    • 149.925 km

    € 19.499

    Jaguar XK 4.0 V8 Convertible

    Jaguar XK 4.0 V8 Convertible

    • 1998
    • 220.552 km

    € 15.000

Meer Jaguar XK occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Jaguar XK specificaties
  • Jaguar XK occasions
  • Jaguar XK video's
Advies en informatie
  • Jaguar XK tests
  • Jaguar XK gebruikersreviews
  • Jaguar XK index
PREMIUM
Jaguar E-Pace P300e - Eerste Rijtest

Jaguar E-Pace P300e - Eerste Rijtest

Vanaf 2025 introduceert Jaguar alleen nog elektrische modellen. Tot het zover is, moet het...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Jaguar XK 4.2 (2006)

    Jaguar XK 4.2 (2006)

    6
    • 5 mei 2021
  • Gebruikersreview
    Jaguar XK 4.2 Convertible (2008)

    Jaguar XK 4.2 Convertible (2008)

    2
    • 12 augustus 2017
  • Gebruikersreview
    Jaguar XK8 (1997)

    Jaguar XK8 (1997)

    3
    • 14 februari 2017
  • Gebruikersreview
    Jaguar XKR (2001)

    Jaguar XKR (2001)

    13
    • 20 september 2016
  • Gebruikersreview
    Jaguar XKR (2003)

    Jaguar XKR (2003)

    5
    • 14 juli 2016
  • Gebruikersreview
    Jaguar XK8 Convertible (1999)

    Jaguar XK8 Convertible (1999)

    14
    • 27 augustus 2013
  • Gebruikersreview
    Jaguar XK8 Convertible (2001)

    Jaguar XK8 Convertible (2001)

    7
    • 5 augustus 2013
meer reviews
Dubbeltest - Jaguar XK8 vs. Maserati 3200GT

Dubbeltest - Jaguar XK8 vs. Maserati 3200GT

37

Wie doet het niet, watertandend naar advertenties kijken waarin supersportwagens met enige...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021: coupé/cabrio

    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021:...

    21
    • 11 november 2020
  • Jaguar XK V8 Convertible - 2006 - 289.000 km - Klokje Rond

    Jaguar XK V8 Convertible - 2006 - 289.000...

    • 10 december 2018
  • Nieuws
    Geen opvolger voor Jaguar XK

    Geen opvolger voor Jaguar XK

    28
    • 30 maart 2016
  • Dubbeltest - Jaguar XK8 vs. Maserati 3200GT

    Dubbeltest - Jaguar XK8 vs. Maserati 3200GT

    37
    • 12 december 2014
  • Rollenbank - Jaguar XK8

    Rollenbank - Jaguar XK8

    59
    • 13 augustus 2014
  • Nieuws
    Jaguar stopt productie XK deze zomer

    Jaguar stopt productie XK deze zomer

    17
    • 11 maart 2014
  • Nieuws
    Powerhouse: Jaguar XKR-S GT

    Powerhouse: Jaguar XKR-S GT

    27
    • 26 maart 2013
Merk
Merk
  • Nieuws
    ‘Jaguar komt met drie dure, elektrische cross-overs vanaf 2025’

    ‘Jaguar komt met drie dure, elektrische...

    30
    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai en Volkswagen ID5 heel goed

    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai...

    12
    • 11 mei 2022
  • Koopwijzer
    Koopwijzer Jaguar XF - alles wat je weten moet over de eerste generatie

    Koopwijzer Jaguar XF - alles wat je weten...

    34
    • 30 april 2022
  • Nieuws
    Jaguar XE en XF alleen nog verkrijgbaar als R-Dynamic

    Jaguar XE en XF alleen nog verkrijgbaar...

    23
    • 28 april 2022
  • Nieuws
    De bouw van de Jaguar XJ220 - Uit de Oude Doos

    De bouw van de Jaguar XJ220 - Uit de Oude...

    15
    • 27 april 2022
  • Nieuws
    Jaguar 420G (1968) - In het Wild

    Jaguar 420G (1968) - In het Wild

    29
    • 19 april 2022
  • Nieuws
    Deze auto's werden vorige maand slechts één keer verkocht

    Deze auto's werden vorige maand slechts...

    63
    • 14 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden