Jaguar XK8 Coupé (1998)
Reïncarnatie
Met de XK8 heeft Jaguar weer een tot de verbeelding sprekende sportcoupé. Het is een meesterlijk beeldhouwwerk. Maar niet alleen van buiten is dit een prachtige automobiel, maar ook de binnenkant brengt je in vervoering met een gelikte combinatie van modernistische en klassieke trekjes.
Onder de prachtig geplooide motorkap van de XK8 vinden we een fonkelnieuwe vierliter achtcilinder. De XK8 is de eerste Jaguar die hem krijgt. Het is een moderne V-motor, met vier kleppen per cilinder en 2 x 2 bovenliggende nokkenassen. Goed voor 290 pk en 393 Nm. Klassiek motorgeluid mis je een beetje. Van die V8 merk je als normaal rijdt vrijwel niets. Opmerkelijk is overigens dat-ie net zo klinkt als de zescilinder Jaguar-motoren. Pas als je het gaspedaal stevig beroert, komt er een achtcilinder-roffel tevoorschijn.
Het mag boven alle twijfel verheven zijn dat de XK8 bijzonder goed presteert. Dit is weer echt zo'n auto waar je in je stoel wordt gedrukt. Tot hoge snelheid, want Jaguar geeft een top op van 251 km/h. Van 0 naar 100 speert hij in zo'n zeven tellen. De XK8 verbruikte in deze stevig gereden test gemiddeld elke 6,9 kilometer een liter brandstof.
De XK8 biedt zijn baas een perfect stuurgevoel, in combinatie met een zeer neutraal bochtgedrag. Het is met behoorlijke afstand de best sturende Jaguar ooit gemaakt. Messcherp plaats je de neus van de XK8 daar waar je hem hebben wilt. Ook het vernuftig uitgedokterde onderstel draagt fors bij aan de feestvreugde. Je kunt zo ongegeneerd hard de bocht door, dat het bijna Jaguar-onwaardig is. Met de standaard tractiecontrole ingeschakeld is de achterkant niet uit het gareel te krijgen. De geoefende rijder zet het systeem natuurlijk buiten spel om met het gas erop in perfecte balans, prachtig driftend door de bocht te gaan.
De ronde vormen maken de XK8 nogal onoverzichtelijk. Zijn opmerkelijk kleine draaicirkel maakt dat gedeeltelijk goed. Met zo'n fantastisch onderstel verwacht je een stevig veercomfort. Nou, dat valt best mee. Je krijgt het gevoel in een voortzoevend roofdier te zitten dat zijn prooi besluipt. Wie kiest voor elektronische schokdemping in combinatie met 18-inch sportvelgen, voelt elke stuiver op het wegdek.
Het meubilair ziet er prachtig uit. We hebben zelden zo'n mooie achterbank gezien. Jammer dat de ruimte slechts toereikend is voor kleine kinderen. Voorin zit je op fraaie stoelen die grotendeels elektrisch verstelbaar zijn. Overigens zijn de hoofdsteunen voor langere mensen niet hoog genoeg.
Twee golfsets
In het interieur van de XK8 is een behoorlijke hoeveelheid bergruimte. We missen echter kaartenvakken. Omdat de clientèle van dit soort auto's tegenwoordig eist dat er twee golfsets in de kofferbak passen, heeft de XK8 een behoorlijk groot ruim.
Natuurlijk heeft Jaguar ook gezorgd voor een bijzonder krachtig remsysteem. De dosering van de installatie is prima en over het gevoel in het pedaal hebben we evenmin klachten. De standaard vijftraps automaat met elektronische sturing krijgt eveneens heel hoge cijfers. Je merkt nauwelijks dat-ie schakelt, zelfs als je behoorlijk wat gas geeft. Op het dashboard missen we recht voor ons een lampje dat aangeeft dat de tractioncontrol is uitgeschakeld. Dan is het even schrikken als je in een bocht die bijna 300 pk loslaat met de gedachte dat TRACS werkt, terwijl het is uitgeschakeld. Slim is de sproeifunctie voor ruitewissers: een seconde of tien na het waswerk maken de wissers automatisch nog een slag extra om de laatste druppeltjes van de voorruit te vegen.
De XK8 komt op het gehoor over als een behoorlijk stille auto. De geluidsmeter laat echter vrij hoge waarden zien; band- en windgeruis worden minder gedempt dan je oren je doen geloven.
Jaguar levert de XK8 af-fabriek al met een royale uitrusting. Metallic of micatallic lak, ABS, twee airbags, gedeeltelijk leren bekleding, automaat, tractiecontrole, lichtmetalen 17- inch velgen, airco, alarm, elektrische bediening voor ramen, spiegels en stoelen, boordcomputer en verstelbare stuurkolom. Daarnaast geeft Jaguar 3 jaar of 100.000 kilometer garantie en onderscheidt zich daarmee in deze klasse duidelijk.
Met de XK8 heeft Jaguar een dijk van een auto in huis, die beslist mag worden betiteld als opvolger van de E-Type.
Signalement
Merk | Jaguar |
---|---|
Model | XK8 |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Prijs | € 96.565 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 3.996 cc |
Maximaal vermogen | 216 kW / 294 pk bij 6.100 tpm |
Maximaal koppel | 393 Nm bij 4.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 75 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.760 mm / 1.829 mm / 1.296 mm |
Wielbasis | 2.588 mm |
Massa leeg | 1.615 kg |
Laadvermogen | 395 kg |
Banden | 245/50ZR17Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,0 s (fabrieksopgave: 6,7 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | -s |
Brandstofverbruik | 11,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 281 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Occasion Test: Jaguar XK8 (1998) vs. Maserati 3200 GT (2001)

Nieuwe Volkswagen Tiguan krijgt sportief randje

Opel Ascona (1984) - In het Wild

Range Rover Evoque na vijf jaar vernieuwd

Dacia Sandero TCe 90 Bi-Fuel - 2017 - 281.386 km - Klokje Rond
