Jaguar XK 5.0 V8 Portfolio (2011)

autoreview

Jaguar XK 5.0 V8 Portfolio (2011)

Signalement

UitvoeringXK 5.0 V8 Portfolio
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf132.680 km
KM-stand laatst176.200 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Geweldige GT

  • 176.200 km

Mijn droom auto was een Jaguar E-type, maar een goed gerestaureerde versie ligt buiten mijn budget. Next best, in mijn ogen, is de Jaguar XK.
Lang heb ik overwogen om een Jaguar XK8 te kopen, totdat de door Ian Callum aangepaste Jaguar XK op de markt kwam in 2006. Die vond ik zo mooi dat ik mijn zinnen op die auto gezet heb.
Een jaar voordat ik met pensioen ging heb ik mijn Jaguar S-type ingeruild voor een Jaguar XK-Coupe 5.0 Portfolio uit 2011. De 5 liter V8 motor levert 385PK (zonder turbo) wat ruim voldoende is voor deze auto.

Als ik de auto start dan laat ik mijn portier nog even openstaan, zodat ik volop kan genieten van het motorgeluid bij het starten. Ook stoplicht sprintjes leveren een geweldig motorgeluid op. Heerlijk. En natuurlijk gaat het inhalen van langzaam rijders op buitenwegen super snel. Toch is deze Jag geen pure sportwagen, maar meer een GT.

De Jaguar XK is van alle gemakken voorzien, zoals te verwachten van een Jaguar. De leren stoelen geven goede zijdelingse steun en vangen kleine hobbels in de weg op. Wel is de Jag sportief geveerd en de banden met lage wangen helpen ook niet mee om het comfort te verhogen op slechte wegen.
De eerste 5 jaar dat ik de Jag had heb ik probleemloos gereden.
Vorig jaar echter traden problemen op waardoor de motor in limp-mode ging (beperkte motorvermogen, maximaal te halen snelheid is 60km). Oorzaken waren een slecht vastzittende connector van de cruisecontrol-unit en enkele maanden later vanwege een versleten gasklep-unit en connector. Na vervanging van deze onderdelen rijdt mijn Jag weer probleemloos.

Er is geen Jaguar specialist bij mij in de buurt, dus het onderhoud laat ik doen door een universele garage. De jaarlijkse beurt kost ca. €850.
Begin dit jaar is tijdens de onderhoudsbeurt diverse draagarmen en reactiearmen achter vervangen, 4 nieuwe banden en de velgen hersteld en gespoten. Een enorme kostenpost, maar de auto spoort nu weer strak bij inhaal acties.

Voorlopig kan ik er nog geen genoeg van krijgen en blijf ik nog wel een aantal jaren doorrijden met deze Jag.

PS: Via mijn lidmaatschap bij de Jaguar club JDCH wordt de CO2 van mijn Jag over de eerste 5000km gecompenseerd. Via samenwerking met het Wereld Natuur Fonds compenseert JDCH namelijk jaarlijks 2,8 miljoen kilo CO2 voor de Jaguars en Daimlers van al haar leden.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.