Jaguar XJ 4.0 Vandenplas Majestic (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XJ 4.0 Vandenplas Majestic |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 118.500 km |
KM-stand laatst | 120.500 km |
Mijn eerste Jag, begin van een verslaving?
- 119.500 km
Mijn liefhebberij voor auto's is begonnen toen mijn lerares in groep 3 van de basisschool mij liet meerijden in haar Defender. Vanaf dat moment was ik gek van auto's, en met name van alles wat uit Engeland kwam. Vanaf het moment dat ik wist hoe internet werkte zat ik dagenlang te kijken op websites als Autoscout, ik hield het hele aanbod van Jaguars, Rolls-Royces en Land Rovers in de gaten en probeerde iedereen in mijn omgeving zo'n Engels topproduct aan te smeren. Helaas kreeg ik mijn ouders nooit in een mooie XJ of Discovery, dus besloot ik dat ik dan zelf maar zo snel mogelijk een Engelse auto moest kopen.
Vorig jaar zomer besloot ik dat het zo ver was en ik ging op zoek naar een mooie XJ uit de X300 of X308-serie. Dit kwam er toen echter niet van, ik liet me verleiden tot de aanschaf van een Mercedes 500SE uit de W126-serie, een auto waar ik veel plezier maar ook veel ellende van heb gehad. Naderhand had ik deze auto misschien beter niet kunnen kopen, maar goed, dit is nu eenmaal gebeurd en ook die auto was een ervaring.
Enfin, deze zomer was ik een rondreis door Amerika aan het maken en ik zat me weer iedere avond gek te speuren op Autoscout. Na terugkomst moest ik weer een auto hebben had ik besloten. Nieuwe ronde, nieuwe kansen, ditmaal wilde ik echt een auto die helemaal naar mijn zin was. Het liefst een Jaguar of een Alfa, beide merken waar ik volgens de kenners maar beter geen oldtimer van kon kopen met mijn twee linkerhanden. Ik heb onder andere gezocht naar een Alfa Romeo 166 V6, GT met V6, Jaguar XK8 maar vooral naar Daimlers uit de X308-serie.
Ik heb geprobeerd om eruit te komen met een Super V8 uit 2000 bij een particulier maar deze hieldt te erg vast aan zijn prijs. Daarna heb ik contact gehad met de verkoper van een Daimler Eight uit 1998 met ruim 400.000 kilometer maar in een zeer nette conditie, dit durfde ik uiteindelijk zelf niet aan. Toen vond ik de perfecte auto; een Daimler Eight in British Racing Green met beige interieur, de juiste opties en volgens de verkoper in een uitmuntende staat. Ik had voor mezelf besloten dat als de auto goed was, ik hem wilde kopen dus maakte ik een afspraak om op woensdag te komen kijken. Dinsdagavond kreeg ik echter een berichtje van de verkoper dat de auto plots verkocht was. Balen!!
Toen herinnerde ik me dat ik vóór ik de Mercedes kocht eens contact had gehad met de verkoper van een hele bijzondere X300 die met een hele kleine advertentie op de JDCH-website stond. Het betrof een Vandenplas, de Amerikaanse versie van de Daimler Six, in een unieke kleur. De verkoper twijfelde eigenlijk toen nog te erg of hij de auto wilde verkopen dus ik had deze mooie auto een beetje weggeschoven in mijn gedachten. Op dinsdagavond toch maar eens een telefoontje gepleegd richting de eigenaar van die auto of ik de volgende dag zou mogen komen kijken. Dit was mogelijk. Dus zo ging ik de volgende dag met vrijwel geen informatie over de auto en zonder een vraagprijs te weten richting Laren, waar de auto stond.
De verkoper bleek een ontzettend aardige man met meerdere Jaguars in het bezit. Hij vertelde me dat de auto met de eerste eigenaar vanuit Florida, waar de auto nieuw geleverd is, via Spanje naar Zwitserland is gekomen. Hier had hij de auto in 2010 gekocht en in Nederland een complete anti-roest behandeling laten geven. Er is dan ook nu nog geen spatje roest op de auto te vinden, vrij uniek en voor mij na het debacle met de Mercedes erg fijn. De auto had bij aanschaf 118500 mijl gereden en was technisch helemaal in orde op een klein geluidje uit het differentieel na. Optisch was hij iets minder, de achterbumper miste wat lak, het hemeltje hangt en de bekleding verdiende wel wat aandacht. Dit alles deerde mij echter niet, ik was verliefd op de auto. Hij reed geweldig en de lakkleur, waarmee hij de enige in Europa is, sprak me enorm aan. Met een goed gevoel over de auto ging ik weer naar huis en de volgende dag deed ik een bod. De prijs waarop we uiteindelijk uit kwamen was 1,5 keer zoveel als dat ik zelf in gedachten had, maar ik vind het de auto wel waard. Met zo'n speciale auto is het wel een beetje 'wat de gek ervoor geeft'.
Een aantal dagen later kon ik mijn eerste Jaguar dan eindelijk gaan ophalen. Hoe trots was ik toen ik in mijn eigen Engelse limousine naar huis reed! Ik werd met iedere mijl die ik reed meer verliefd op deze geweldige auto. Je hebt meer comfort dan dat ik in de Mercedes had, maar de manier waarop deze auto stuurt is duizend maal beter. De 4.0 straight six maakt een heerlijk geluid en heeft voldoende koppel, naar mijn mening doet hij niet onder voor de latere 4.0 V8 in de X308 (hierin heb ik ruim 1700 kilometer gereden op en neer naar Birmingham samen met een goede vriend), enkel de vierbak maakt dat hij iets hogere toeren draait.
Na een aantal dagen rijden toch maar eens langs geweest bij Jaguarspecialist Durivou voor het differentieel. Na een ritje wist hij me inderdaad te melden dat als ik het bijgeluid helemaal weg wilde hebben, ik over zou moeten gaan tot revisie. Verder vond Joop de auto erg goed en zeker geen miskoop. Doorrijden kon echter ook geen kwaad, dus dat ga ik voorlopig doen. Van de winter zal hij tevens het spuiten van mijn bumper en het vervangen van het hemeltje gaan regelen.
Nu zijn we een ruime maand verder en ik heb circa 1000 mijl, 1600 kilometer dus, gereden met de Pink Lady. Wat kan ik melden, naast dat het een heerlijke auto is? Vrij weinig. Ik ben erachter gekomen dat de subwoofer van mijn Harman/Kardon systeem af en toe trilt, dit komt doordat het roostertje niet goed vast ligt en dit ga ik binnenkort verhelpen. De deurklink aan de binnenkant linksachter werkt niet, dit heb ik al eens verholpen bij een andere auto en ook dit wordt binnenkort verholpen. Het verbruik zat bij de eerste tank op 1 op 7,3, dit kan denk ik zuiniger maar ik heb weinig snelweg gereden en het gaspedaal niet gespaard. Lol is immers belangrijker dan dat tientje extra op een volle tank.
Voorlopig hou ik de auto denk ik nog wel een tijdje. Voor een mooie prijs mag 'ie weg, dan koop ik zelf weer een andere Engelse auto. Wat ik inmiddels wel weet is dat Jaguar een merk is dat me past als een fijne jas!
Ik probeer met de Jag naar zoveel mogelijk evenementen te gaan. Zo was ik afgelopen zondag in Boxtel op de AMK-dag, hier heb ik veel positieve reacties gekregen. Overigens krijg ik als ik onderweg ben ook veel opgestoken duimen en blikken van mensen die eigenlijk niet weten wat ze zien rijden in deze kleur. Aanstaande zondag zal ik aanwezig zijn bij de Arden British Day bij Burg Zelem in Duitsland. Op naar vele mooie herinneringen met mijn auto!
The end
- 120.500 km
Na lang wikken en wegen tussen veel geld gaan investeren in deze auto, of overstappen op een andere Jaguar die al goed is vandaag de knoop doorgehakt en één van mijn droomauto's gekocht: een Daimler V8 LWB uit 1998 in de kleur Garnet Red. De komende maand worden er door verkopende garage Hartendorp nog wat zaken verbeterd en gerepareerd, waaronder het hemeltje en wat kleine schades.
Al met al was de XJ6 een fijne en betrouwbare auto, afgezien van een wiellager en een oliewissel heb ik er niets aan hoeven doen. Natuurlijk moet het differentieel vervangen worden en zijn er veel cosmetische puntjes, dat zijn ook de redenen dat ik hem weg doe, maar nieuwe mankementen zijn er niet bij gekomen.
Nadelen aan de auto zijn toch de zitpositie waardoor ik met mijn hoofd tegen het dak zit, het hoge verbruik (mede door het kapotte diff denk ik) van zo rond de 14 l/100 km, de elektronische "bugs" die wel eens de kop op steken en de volgende dag weer weg zijn.
Positieve punten zijn de geweldige uitstraling, de heerlijke stoelen en de betrouwbaarheid.
Al met al blijf ik zo' X300 erg leuk vinden, een mooie Jaguar om mee te starten. Volgende maand meer over mijn nieuwe auto!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.