Jaguar XJ (1994)

autoreview

Jaguar XJ (1994)

Signalement

UitvoeringXJ
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf222.800 km
KM-stand laatst228.000 km
Lezerswaardering: 29%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Jaguar XJ6 Carbagerunner

  • 228.000 km

Afgelopen jaar werd het duidelijk dat we voor de 2e keer mee zouden doen met de Carbagerun. We zouden naar Groot Brittannië toe. Zelf groot Volvo liefhebber zou graag voor Volvo gaan, maar ja... Het team bestond uit mijn vriendin en ik. Mijn vriendin, totaal geen liefhebber van die "Vierkante blok Volvo's", had al snel door dat ik voor Volvo wilde gaan. Dat ging dus mooi niet door. Naja, vooruit dan maar, dan gaan we andere merken shoppen.
Zo zijn we bij een Porsche 924 gaan kijken, maar daar werden we eigenlijk een beetje treurig van, deze viel nog nét niet uit elkaar. Maar ja, wat wil je voor zo'n prijs...
Een paar dagen later zag ik een groene Jaguar niet heel ver van huis staan op internet. Mijn vriendin houdt wel van dat soort "dure" auto's. Zelf had ik er mijn twijfels bij: Jaguar... Engels, onbetrouwbaar. Maar de andere kant van het verhaal: We gaan naar Groot Brittannië, wat kan mij daar gebeuren met een Jaguar? Dus toch maar besloten om te gaan kijken!
Eenmaal bij de verkoper aangekomen een rondje gelopen rond de auto, alles leek best nog wel hard, geen lekkage, niet moeders mooiste, maar het zag er wel goed uit.
Tijd voor een proefrit.
Starten en lopen, en wat een heerlijk geluid komt er uit zo'n 6 cilinder. Tijdens de proefrit echt verkocht. Rijden als een koning in zo'n auto. Mooie licht lederen interieur, een fijne automaat, en best wel een slagschip. Nog wat van de prijs kunnen krijgen, deal dus!

Auto naar huis gereden, alles werkte naar behoren, alle tellertjes, alle bediening, alleen de airco niet. Maar hoe vaak is het nou warm in Engeland?
Aangezien de blanke lak van de auto op sommige plekken al een tijdje geen zin meer had om Jaguar te rijden, en we met de Carbagerun mee zouden doen, hebben we besloten om de "Jag" te verven.
Maar... Welke kleur?
Na lang overleg gekozen om hem oranje te verven. En zie hier, het resultaat.

In de voorbereiding naar de Carbagerun toe bijna dagelijks in de Jaguar gereden. Niet helemaal probleemloos.
Nadat ik de auto naar huis gereden had, wilde hij daarna nooit weer aanslaan. Even startkabels gebruiken, en toen ging ie weer. Daarna nog 2x gehad, maar we kwamen er al snel achter dat de accuklem niet goed op de pool zat, simpel te verhelpen dus, daarna nooit meer startproblemen gehad.
Voor de Carbagerun een 2e accu met een laadregeling gemonteerd, zodat we ook stroom hadden als de motor uit stond.

Na een week hoorde ik een soort zuigend geluid bij de motor, eerst niet kunnen vinden wat het nou was, maar na goed zoeken bleek het de inlaatpakking te zijn. Laat zo'n pakking nou net amper te vinden zijn in Nederland. Dus hop, eentje besteld uit Engeland.
Na het monteren van de pakking herkende ik de auto echt niet meer terug. Wat een extra power had ie toen!

Een week voordat we zouden starten met de Carbagerun sta ik voor een rood stoplicht te wachten bij een kruispunt. Ah, groen! Dus even lekker gas geven.
Eenmaal midden op het kruispunt schiet de motor terug naar het stationaire toerental en kan alleen nog maar op kruipsnelheid rijden. Sta je dan midden op een kruispunt...
Gelukkig direct naast het kruispunt een tankstation. De auto daarheen kunnen rijden, maar waar begin je met zoeken? Het lijkt net of het gaspedaal geen response meer geeft. Eerste idee was meteen: gaskabel gebroken! Na iets beter onderzoek, inmiddels ondersteboven onder het dashboard bij het gaspedaal liggend, bleek dat de gaskabel uit het gaspedaal geschoten is. Dat zit normaal in een rubber, maar ook deze wilde niet meer samen werken met Jaguar. Gelukkig was de "hoofdsponsor" van de Carbagerun om de hoek, je weet wel, de A.C. Tion.
Daar dus maar even wat tie rips opgehaald. Op goed geluk!

Voor de Carbagerun de auto nog wat verder "gepimpt".
2 ronde verstralers onder de bumper, een zwaaibalk op het dak, een rekje achterop de kofferklep gelast met daarop weer een "volwaardig reservewiel", een 27mc in de auto, en natuurlijk 2 koelboxen achterin.

Nadat alle sponsoren hun eigen plekje op de auto hadden gevonden door middel van stickers, konden we dan op weg naar de start van Carbagerun 2015 als "Team Panthera"

6 juli 2015
Start Carbagerun: Op naar Londen!
Direct een dag met 800 km in het vooruitzicht.
Door de grootte van het evenement 3,5 uur op de boot in Frankrijk staan wachten, hierdoor pas in het donker aangekomen in Engeland.
Wat is dat een nachtmerrie zeg... Voor het eerst links rijden in het donker, met een auto waarvan de koplampen na zoveel jaar, ook niet meer de hoeveelheid licht geven die ze ooit gaven.

7 juli 2015
's Morgens na de lange rit van de dag daarvoor het olie gepeild van de Jag, geen druppel verbruikt of gelekt. Op naar Swansea! Dat klinkt echter makkelijker dan het is, want de Jaguar heeft behoorlijk moeten werken, tijdens de pauzes die wij nodig hadden om te eten/drinken/rusten, had de Jaguar ook wel tijd nodig om te rusten. Maar wederom, probleemloos de dag doorstaan. Wel een Citroën moeten helpen met een losgevlogen ruitenwisser, want daar regent het nou eenmaal vaker...

8 juli 2015
Verdwaald.. Weggetjes gezien waar we bijna met beide spiegels door de heg langs de weg moesten rijden, wel super gave weggetjes! Vol bochten en heuveltjes, de Jag zweeft hier heerlijk doorheen. Power zat.

9 juli 2015
We werden wakker met de zon op ons gezicht! Heerlijk zeg, na een paar dagen slecht slapen. Gelukkig is het in de Jag heerlijk relaxed rijden, ondanks dat je daar links rijdt, en in Wales geen zak snapt van wat er op de borden staat.
Tijdens een, niet veelvoorkomende, tankbeurt (u-hu, verbruik van 1:8,35 gemiddeld)), nog even staan kletsen met 2 andere Jaguar rijders. Ook bij hen gaat het wel redelijk, wel hadden zij een koelwaterlekkage, en een andere had de achterremmen op z'n eind, dankzij de bergweggetjes, maar ze reden weer! En dat gold ook voor ons, onze tank zat immers weer vol.
Wel valt het op, hoe verder je naar het noorden reist in de UK, hoe vriendelijker ze worden.
We worden heel hartelijk welkom geheten, mede dankzij onze oranje Jag vermoed ik. Al zwaaiend, juichend staan ze langs de weg. Zelfs mensen die het druk lijken te hebben, en daardoor niet zo heel vrolijk kijken, krijgen een smile op hun gezicht.
De Jaguar voelde zich erg op zijn gemak tijdens de reis naar Glasgow, ondanks dat het geen race is, kwamen als 1 van de eerste 20 (van de 550) aan op de eindbestemming.

10 juli 2015
Laatste dagje, op naar Aberdeen, de Jaguar houd zich echt onvoorstelbaar goed! Mijn hele vooroordeel over oude Jaguars is volledig naar de knoppen. Geen waterlekkage, geen olielekkage, verbruik in de bergen viel mee, heerlijk relaxed sturen in zo'n dikke Jaguar. Na zo'n 4000 km in een week tijd bouw je toch een band op met zo'n auto. Je leeft er immers een week in. Op 11 juli 2015 met de boot terug naar Nederland vanaf New Castle. Toen we eenmaal bij de boot aankwamen was t voor mij duidelijk. Ik weet nog wat ik destijds tweette: "Maar, wat een machine. Maar écht! Sturen als een koning in zo'n auto. Geen centje pijn in de bergen.".

Oké, ik ben om! Echt fantastisch! Als je nog eens een lange road trip wilt maken: Zorg dat je de auto goed test in voorbereiding op de trip, maar daarna is het echt genieten!

Je leest het wel vaker in advertenties: "Met pijn in het hart verkoop ik..", maar dat had ik bij de Jaguar écht. Verkocht aan iemand die er met een paar vrienden mee naar Italië wilde. Geen idee of ze dat gehaald hebben, maar ik kan me haast niet voorstellen dat ze dat niet gehaald hebben met de Jag.
Tot op de dag van vandaag nog steeds zonde dat ik hem niet meer heb. Ik denk dat ik hem ook niet weer terug ga zien. Volgens RDW is hij geëxporteerd, of misschien dus wel gesloopt. Eigenlijk doodzonde van zo'n auto met zo'n leuke geschiedenis. En dit is waarschijnlijk nog maar een klein stukje van wat hij allemaal meegemaakt heeft.

Als ik nog eens de kans krijg om een Jaguar voor zo'n prijs (minder dan 1000,-!) te kopen voor zoiets, dan hoef ik niet weer zo lang na te denken als voordat ik deze kocht! Maar gezien de hoge wegenbelasting (250/kwartaal), voor mij geen optie om de auto er voor de lol bij te houden.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.