Jaguar Sovereign 3.6 (1988)

autoreview

Jaguar Sovereign 3.6 (1988)

Signalement

UitvoeringSovereign 3.6
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1988
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf40.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Het begin is er, na eigenlijk van alles en nog wat te hebben gereden, veel Opels, een Volvo 940 2.3,en zelfs een Amerikaanse Ford (soort Mazda) Escort 1.9, beland bij een Jaguar.
Wat een tijdelijke invalbaan bij een dealer al niet kan doen. 1 rit en de verslaving sloeg toe en daarom besloten om voor weinig geld eerst de ’cat’ maar eens uit de boom te kijken en dus de beruchtte XJ40, Jaguar Sovereign 3.6 aan te schaffen.
Dan heb je 1700kg en 5 meter English engineering op je stoep staan.
En tot nog toe bevalt dat zachtjes uitgedrukt uitstekend, de auto combineert erg veel van het goede wat andere auto,s als 1 highlight hebben, deze heeft en veel vermogen, en veel comfort/ruimte en een redelijk verbruik.
De 3.6 motor heeft nog geen katalysator en daarom 221pk en 337nm koppel gekoppeld aan een ZF 4traps automaat met een lock-up en dus maar 2500tpm-120 km/h.
Dat de gemiddelde GTI geen schijn van kans maakt moge duidelijk zijn...
Hij heeft ook een aantal tekortkomingen, ik zou zeggen lees verder.

PROBLEMEN

De auto had 2 jaar stilgestaan en wel gewoon buiten, wat gaan XJ40,s dan doen.. roesten!
Er zit in het LV scherm een gat waar je vuist inpast, rechter portieren beginnen door roest aangetast te worden en de wielrand achter begint ook.
Tot nu toe zijn er 2 achterbanden vervangen, stervensduur die TRX’en. Wel nieuwe,geen Covers.. De balk waar de radiator e.d. op staan was doorgerot, een originele vervanging erop gezet, aandrijfassen gesmeerd, portiersloten RV en RA vervangen, sproeierinstalatie gerepareerd, kachelmotor rechts gereviseerd + stuurelectronica vervangen, parafan rerepareerd, remsysteem bijgevuld (speciale olie!). Originele Jaguar radio erin gezet, servicecentrale gerepareerd (nu WEL binnenverlichting) en nu totaal GEEN storingen meer in info-computerscherm, nieuwe accu... en ff dat hoogpolige tapijt uitgewassen.
Alle electronica is door de bezielende toegift van een goede vriend gedaan... en die heeft werk gehad! Aalles werkt weer.
Er volgt meer..

3,8
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens