Jaguar XF 25t R-Sport (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XF 25t R-Sport |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 78.449 km |
KM-stand laatst | 99.111 km |
Soeverein zoeven
- 79.522 km
Sinds 7 juni 2024 (nog maar kortgeleden dus) ben ik de gelukkige bezitter van een Jaguar XF 25t R-Sport uit 2019. Het liefst had ik in eerste instantie een exoot gekocht (Maserati Granturismo, V8 Vantage, dat werk), maar dat leek me niet verstandig met het oog op wekelijks minstens tweemaal een flinke rit van huis naar werk (en terug) en de overige "praktische ritten."
De nare gevoelens met betrekking tot serieuze kwalen en een gebrek aan betrouwbaarheid stonden mij nog helder voor de geest; in het bijzonder de ellende tijdens mijn dagen met de XK8. Toegegeven, dat was een oudere auto dan de voornoemde auto's, maar toch. Bovendien zou een auto met meer praktische ruimte ook eigenlijk wel fijn zijn. Enfin, een combinatie van betrouwbaar, praktisch (vakantie, dat soort dingen) en enigszins exotisch waren de kenmerken waaraan de nieuwe voiture moest voldoen. Ik houd over het algemeen van Engelse en Italiaanse auto's, qua vormgeving, beleving etc. U weet wel. Na de XK8 stond er sinds oktober 2022 een Alfa 159 op de oprit, die ik heb ingeruild op: de Jaaaaaaaag XF. Een wereld van verschil. De Alfa had ik in oktober 2022 bij een universele garage gekocht (met inruil van mijn XK8) en het was wat mij betreft echt een "tussenauto." Ik heb er geen gekke dingen mee gehad, maar er gingen na de start (en vaak tijdens de rit) minstens net zoveel dashboardlampjes branden als in de oude Jag. Geen spannende dingen gelukkig en hij reed eigenlijk ook prima. Maarja.... Wat een wereld van verschil nadat ik even tevoren de sleutel overhandigd had gekregen voor de proefrit bij Jaguar van Mossel. Wat een comfort en wat een luxe. Een nagenoeg smetteloos interieur met elektrische leren stoelen, alcantara dakbekleding, fantastisch infotainment (incl. Apple Carplay) etc. etc. En wat een stilte zeg. Even gasgeven, kickdown en hup, wat een rappe jongen. 250 trappelende paarden en een aluminium koets. Dit was 4 klassen omhoog, dat was wel duidelijk. Ik moest hem hebben dacht ik toen al bij mezelf. Ik kreeg nog een goede prijs voor de Alfa (niet dat dat veel uitmaakt, kijkende naar de aanschafprijs van de XF uiteraard) en heb de volgende dag (na het fameuze nachtje slapen) telefonisch mijn akkoord gegeven. Vervolgens het papierwerk in orde gemaakt en dan gaat het snel. Hoewel: dan is twee weken wachten best lang. De auto kreeg een nieuwe onderhoudsbeurt, een 165-punten check van Jaguar en een poets- en polijstbeurt. Ik ben ook maar gelijk voor de glass coating gegaan, dat leek me wel een fijne toevoeging. Oja en standaard heeft ie 2 jaar garantie, fijn!
Op 7 juni was het dan zover: ik ging samen met mijn vrouw de Jag ophalen. Onder een mooi zwart doek stond hij te wachten op zijn nieuwe eigenaar. Presentjes ontvangen (waaronder een goede fles Chablis, altijd fijn) en het papierwerk verder in orde gemaakt. En toen was het tijd voor de onthulling! Doek eraf en: ooooh, prachtig.
We zijn nu ruim anderhalve week verder (dus erg kort), maar ik ben erg tevreden: hij zoeft soeverein over de weg, is snel als het moet en bovendien best zuinig. Nu gemiddeld 7.6l/100 km tijdens de laatste ritten, maar ik heb hem al op 6.7l/100 km gehad, tijdens een flinke rit.... Volgens de boordcomputer dan, of het echt klopt moet blijken bij de pomp. Verder: er zitten ontzettend veel toeters en bellen op. Met de InControl App kan ik op afstand de auto starten, het klimaat alvast regelen, vergrendelen/ontgrendelen, de status checken etc... Dit in combinatie met het voertuigvolgsysteem is absoluut een toegevoegde waarde. Het geluidssysteem is erg goed en het switchen tussen Carplay en het Jaguar infotainment systeem werkt feilloos. Spotify aan, Google Maps en Flitsmeister aan en gaan!
Nou, ik ga lekker rijden de komende tijd en rapporteer hier wel weer.
Ruim 20000 km verder
- 99.111 km
Nou, we zijn aardig wat kilometers verder. In augustus met de Jag naar Corfu gereden (nouja, laatste stukje met de boot, zie foto). Fantastisch cruisen en geen centje pijn! Nouja, een sterretje in de ruit (op de Autobahn opgelopen), maar daar kan de auto niks aan doen. Etappe 1 had als eindstation Zagreb (ervoor slechts 1x gestopt om te tanken en de benen te strekken, in Beieren). De tweede etappe ging tot in het vasteland van Griekenland, waar we overnachtten bij (schoon)familie. De volgende dag naar de boot. De auto's stonden werkelijk snaarstrak naast en achter elkaar. U snapt: dat was goed opletten met in en uitstappen en spichtig om me heen kijken of iedereen wel oppast. Je weet het niet met die Grieken. Na een uur meerden we aan en was het tijd voor de rit naar het huisje in het noorden van het eiland. Dit is een stukje van 36 km, maar over de kleine wegen doe je daar 50 minuten over. Enfin, week op het eiland gezeten, bruiloft bijgewoond, genoten van het prachtige groen en die zee.... Vervolgens terug. Ditmaal een grotere boot, met een enorme dieselkrachtcentrale, die de nodige vibraties doorgaf aan het vaartuig. Dat vond de Jag niet zo leuk: de hele tijd ging het alarm af en op een gegeven moment had ik de meldkamer aan de lijn. "We krijgen een melding dat uw auto is gestolen." "Nee meneer, ik zit op een boot in Griekenland, niks aan de hand." Blijkt dat ik hem via de app in de transportstand had moeten zetten, nouja. Hup, van die rotboot af en weer Europees vasteland onder de wielen. We maakten pas een tussenstop in het uiterste westen van Servië in een prachtig hotel bij een wijngaard (in the middle of nowhere, maar zeer modern en luxe). Even bijtanken en dan bedoel ik niet de Jag. :) Terug naar huis, met het nodige oponthoud, maar dat mag geen verrassing heten op de hedendaagse Europese hoofdwegen in het hoogseizoen. De XF heeft het voortreffelijk gedaan: lange afstanden in rust en comfort afleggen is waar ie voor gemaakt lijkt te zijn. De stoelen zijn fijn, de zitpositie erg prettig en qua verdere voorzieningen blijft er eigenlijk niets te wensen over. Fijne reis dus!
Vervolgens lekker doorrijden, woon-werkverkeer, boodschappen, ritjes links en rechts. Maar dan: tijdens een rit van werk naar huis springs opeens het mij oh zo bekende motorstoringslampje aan. Schrikken natuurlijk! De OBD-II scanner die ik tijdens mijn bezit van de XK8 had aangeschaft, kwam nu weer van pas. Wat bleek? Een tweetal foutmeldingen die te maken hadden met (zo leek het althans) de timing van de nokkenas(sen). Contact opgenomen met Jaguar van Mossel en een afspraak gemaakt om ernaar te laten kijken. Op 2 oktober werd de XF opgehaald en kreeg ik er een keurige Evoque voor terug. Dezelfde dag bleek het euvel gediagnosticeerd en verholpen te zijn: de solenoïden van (een van) de nokkenassen waren de boosdoeners. De Jaguar werd met de oplegger teruggebracht en eraf gereden door de chauffeur. Tot ziens en dank je wel hè! Joejoe. Meteen toen ik de motor startte om hem op de oprit te zetten, sprong het lampje weer aan. Godverdegodver, hoe kan dit nou? "Ja meneer, we zullen er opnieuw naar moeten kijken." Ik heb aangegeven dat ik van plan was om op 8 oktober naar Zuid-Frankrijk te rijden (ik had geen zin om dit met de A1 van de vrouw te doen): "Zou dit een probleem zijn?" "Nou, als u niks merkt tijdens het rijden, dan kan het gewoon." Zo gezegd zo gedaan. Op zich was er tijdens het rijden niet zoveel te merken; al had ik soms de indruk dat ie wat rauwer liep. Echter bij stilstand (en dit merkten we met name bij de Parijse stoplichten) bokte de motor enorm. Het was net alsof ie op 3 cilinders liep, maar dan erger. Dit voelde gewoon niet OK. Toch gewoon doorgereden en voor aanvang van de terugrit weer even aan de dealer gevraagd of het echt geen kwaad kon om nog zo'n stuk te gaan rijden. Nee dus. In de periode hierna was opeens ook een schrapend geluid bij de start te horen. Dus ik dacht meteen aan de distributieketting. En mijn vermoeden werd (dezelfde dag, na langsbrengen op 1 november) bevestigd door de dealer. De ketting was opgerekt en daardoor viel de timing van de nokkenassen niet meer binnen de geijkte waarden. Op 23 december was ik pas aan de beurt (gelukkig is er in de tussentijd niks geks gebeurd en was het "gebok" zelfs verdwenen). Vier dagen later was ie klaar en sindsdien rijd ik weer vrolijk rond. Smooth, slick and steady. In ieder geval ben ik blij dat bovenstaande toestanden allemaal garantiewerk zijn, want anders had ik flink mogen lappen. Ik weet niet meer exact bij welke kilometerstand de ellende begon, maar dit zal ongeveer rond de 90.000 km zijn geweest. Dat is toch wel wat vroeg voor een nieuwe ketting, dunkt mij. Maargoed, het is een Brit en volgens mij is het bij veel VAG-producten niet veel beter, maar ik kan mij vergissen.
Nou, tot zover even. Oja en het gemiddelde verbruik houd ik niet echt meer bij, maar ligt gemiddeld zo tussen de 8l-8.5l/100 km, bij gemengd gebruik.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Jaguar XF 2.0t 250 PK Chequered Flag Aut8 | Stoelverwarming | Keyless Entry | Camera | DAB | Leder | Android Auto/Apple Carplay | Alcantara Hemel | Navigatie Pro |
- 2020
- 141.683 km

Jaguar XF 2.0 240Pk Automaat Portfolio | Leder | Schuifdak | Xenon | Elektr. Stoelen | Camera | 1e Eigenaar
- 2015
- 46.810 km

Jaguar XF Sportbrake 2.0d E-Performance-NAV-pdc-trekhaak
- 2019
- 171.434 km