Jaguar XF E-Performance R-Sport (2016)

Serieus alternatief voor gevestigde orde

Jaguar XF E-Performance R-Sport
Jaguar XF E-Performance R-SportJaguar XF E-Performance R-SportJaguar XF E-Performance R-SportJaguar XF E-Performance R-SportJaguar XF E-Performance R-Sport
Als het om grote zakensedans gaat, moet je de gevestigde orde traditioneel in Duitsland zoeken. Jaguar biedt een alternatief in de vorm van de nieuwe XF. Is de Britse inzending bij voorbaat kansloos of kan hij een serieuze vuist maken?

De nieuwe Jaguar XF lijkt niet ingrijpend veranderd, maar schijn bedriegt: de carrosserie is voortaan van aluminium in plaats van staal. Het maakt de auto maar liefst 190 kg lichter. We testten de lichtste dieselversie, die een 2,0-liter viercilinder van 163 pk/380 Nm heeft. De uitstoot van deze versie, die E-Performance heet, bedraagt 109 g/km. Dit levert sinds begin dit jaar geen bijtellingsvoordelen meer op; de fiscus rekent 25 procent. Toch is de motor uit zakelijk oogpunt een verantwoorde keuze, want zijn dorst is niet al te groot (het testverbruik was gemiddeld 6,9 l/100 km) en de aanschafprijs is met €47.400 concurrerend. De XF is standaard uitgerust met een handgeschakelde 6-bak. De versie met automaat is €3.000 duurder. Dit is een goed bestede meerprijs, want de automaat past niet alleen uitstekend bij het luxueuze karakter van de auto, maar sluit ook perfect aan op de motor. De aandrijflijn is steeds goed bij de les en het schakelen gebeurt op een zeer verfijnde manier. De rij-eigenschappen zijn van hoog niveau. Jaguar kiest voor achterwielaandrijving, wat betekent dat de voorwielen vrij zijn van aandrijfkrachten. Dat stuurt erg fijn. Jaguar heeft het interieur strak vormgegeven en overzichtelijk ingedeeld. Het instrumentarium is duidelijk afleesbaar. Tussen de snelheidsmeter en toerenteller is ruimte gereserveerd voor informatie van de boordcomputer, die je kunt bedienen met knopjes op het stuurwiel. Het multimediasysteem is te bedienen via een groot touch screen centraal op het dashboard. In de Jaguar zit je voor- en achterin bijzonder prettig; wat opvalt is het grote ruimte-aanbod achterin. De kofferruimte is met een inhoud van 540 liter flink groot. De achterbankleuning is neerklapbaar; de ontgrendeling vindt plaats via knoppen in de bagageruimte. Alle gangbare actuele veiligheidssystemen zijn standaard; de auto is bovendien in staat om zelfstandig noodstops te maken.

Video

Oordeel

4 sterren

De nieuwe Jaguar XF kan de gevestigde Duitse orde prima van repliek dienen. De XF heeft een erg prettige aandrijflijn, ligt prima op de weg, biedt ook achterin genoeg hoofdruimte en heeft een interieur met een zeer hoog afwerkingsniveau.

Signalement

Merk Jaguar
Model XF E-Performance R-Sport
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 64.035

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.999 cc
Maximaal vermogen 120 kW / 163 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 380 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.954 mm / 1.880 mm / 1.457 mm
Wielbasis 2.960 mm
Massa leeg 1.555 kg
Laadvermogen 635 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden225/55R17Prijzen
Topsnelheid 227 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,3 s (fabrieksopgave: 8,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,0s
Brandstofverbruik 5,3 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 151 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (38) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum