Jaguar XF E-Performance R-Sport (2016)
Serieus alternatief voor gevestigde orde
De nieuwe Jaguar XF lijkt niet ingrijpend veranderd, maar schijn bedriegt: de carrosserie is voortaan van aluminium in plaats van staal. Het maakt de auto maar liefst 190 kg lichter. We testten de lichtste dieselversie, die een 2,0-liter viercilinder van 163 pk/380 Nm heeft. De uitstoot van deze versie, die E-Performance heet, bedraagt 109 g/km. Dit levert sinds begin dit jaar geen bijtellingsvoordelen meer op; de fiscus rekent 25 procent. Toch is de motor uit zakelijk oogpunt een verantwoorde keuze, want zijn dorst is niet al te groot (het testverbruik was gemiddeld 6,9 l/100 km) en de aanschafprijs is met €47.400 concurrerend. De XF is standaard uitgerust met een handgeschakelde 6-bak. De versie met automaat is €3.000 duurder. Dit is een goed bestede meerprijs, want de automaat past niet alleen uitstekend bij het luxueuze karakter van de auto, maar sluit ook perfect aan op de motor. De aandrijflijn is steeds goed bij de les en het schakelen gebeurt op een zeer verfijnde manier. De rij-eigenschappen zijn van hoog niveau. Jaguar kiest voor achterwielaandrijving, wat betekent dat de voorwielen vrij zijn van aandrijfkrachten. Dat stuurt erg fijn. Jaguar heeft het interieur strak vormgegeven en overzichtelijk ingedeeld. Het instrumentarium is duidelijk afleesbaar. Tussen de snelheidsmeter en toerenteller is ruimte gereserveerd voor informatie van de boordcomputer, die je kunt bedienen met knopjes op het stuurwiel. Het multimediasysteem is te bedienen via een groot touch screen centraal op het dashboard. In de Jaguar zit je voor- en achterin bijzonder prettig; wat opvalt is het grote ruimte-aanbod achterin. De kofferruimte is met een inhoud van 540 liter flink groot. De achterbankleuning is neerklapbaar; de ontgrendeling vindt plaats via knoppen in de bagageruimte. Alle gangbare actuele veiligheidssystemen zijn standaard; de auto is bovendien in staat om zelfstandig noodstops te maken.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
De nieuwe Jaguar XF kan de gevestigde Duitse orde prima van repliek dienen. De XF heeft een erg prettige aandrijflijn, ligt prima op de weg, biedt ook achterin genoeg hoofdruimte en heeft een interieur met een zeer hoog afwerkingsniveau.
Signalement
Merk | Jaguar |
---|---|
Model | XF E-Performance R-Sport |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Prijs | € 64.035 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.999 cc |
Maximaal vermogen | 120 kW / 163 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 380 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.954 mm / 1.880 mm / 1.457 mm |
Wielbasis | 2.960 mm |
Massa leeg | 1.555 kg |
Laadvermogen | 635 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 750 kg |
Banden | 225/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 227 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,3 s (fabrieksopgave: 8,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,0s |
Brandstofverbruik | 5,3 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 151 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (38) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.