Jaguar XF 20d R-Sport 180 pk (2016)
Het stijlvolle alternatief
Jaguar positioneert de XF bewust als het meest dynamische dat je in deze klasse kunt krijgen. Dat zie je niet alleen aan het sportieve uiterlijk, je merkt het ook tijdens het rijden. Zeker in de R-Sport met sportonderstel krijg je veel mee van wat er onder de wielen gebeurt. Daardoor lever je wat comfort in, zeker op 20-inchwielen, maar daar staat tegenover dat het een leuke auto is om je eens uit te leven. Het is niet zo dat de Jaguar spijkerhard is, maar door zijn vrij directe besturing betrekt hij je wel bij het rijden.
Vanaf de bestuurdersstoel heb je uitzicht op een typisch Jaguar-interieur. Van de automatisch open en dicht draaiende uitstroomopeningen tot de uit de middenconsole rijzende draaiknop voor de automaat: het is allemaal heel erg neo-Jaguar. Het past goed bij het excentrieke uiterlijk. De XF-tellers zien er vrij grof uit en grafisch zijn zowel het scherm voor je neus als het InControl-navigatiesysteem wat minder indrukwekkend. Bovendien is het systeem alleen te bedienen via het touchscreen en dat is gezien de grote hoeveelheid opties erin niet ideaal tijdens het rijden. Het is al een hele verbetering ten opzichte van het oude systeem, maar we zien liever een centrale controller.
De ZF-automaat in de XF is een bijzonder fijne transmissie. De motor is een door Jaguar zelf ontwikkelde viercilinder die ietwat lawaaiig blijkt, maar wel effectief. Je hoort de Ingenium-diesel redelijk, maar echt hinderlijk is dat niet. Met zijn 180 pk heeft de Jaguar vermogen genoeg voor de praktijk van alledag. Dat geldt zeker in het lage toerenbereik, waarin je bij normaal gebruik verblijft.
Oordeel
De Jaguar onderscheidt zich vooral met zijn uitstraling en scherpe stuurgedrag.
Signalement
Merk | Jaguar |
---|---|
Model | XF 20d R-Sport |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Prijs | € 65.955 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.999 cc |
Maximaal vermogen | 132 kW / 180 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 430 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 66 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.954 mm / 1.880 mm / 1.457 mm |
Wielbasis | 2.960 mm |
Massa leeg | 1.595 kg |
Laadvermogen | 655 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 245/45R18Prijzen |
Topsnelheid | 229 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,7 s (fabrieksopgave: 8,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 6,4s |
Brandstofverbruik | 5,2 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 151 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (56) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.