Jaguar S-Type 2.5 V6 Executive (2003)
autoreview

Signalement
Uitvoering | S-Type 2.5 V6 Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 178.000 km |
KM-stand laatst | 179.256 km |
The JAAAAGGG project: lady S-type
- 178.000 km
Net 21 jaar oud, van de 1 eigenaar, altijd op tijd onderhouden waarvan de eerste 15 door de Jaguar dealer, wat kan er misgaan?
Toen de S type net nieuw was deed het overmatige retro design me niet zo veel. Maar retro is net bezig aan een revival en plotseling ben ik gevallen voor de prachtige, klassieke lijnvoering en het onvoorstelbare comfort. De Jaguar S-type is een well kept secret: onvoorstelbaar veel comfort, stijl en klasse voor, in mijn geval, nog geen euro per kilo. (voor twee euro per kilo heb je een top exemplaar).
Hij rijdt echt geweldig, maar is nog niet voorzien van een nieuwe APK. Er is een hele waslijst aan kleine en wat grotere mankementjes, die niet allemaal met een bus wd 40 zijn op te lossen. Dus voor de komende maanden is dit een project met als doel haar weer in de bijna perfecte staat te brengen die eigenlijk hoort bij een Jaguar S-type en er er volgens een tijd mee te cruisen.
Inmiddels is er vanuit de diverse veilings en onderdelen sites al bijna een halve Jaguar gearriveerd in doosjes, pakketjes en pakketten, waarvan de grootste zomaar een rechter voorscherm bevatte (in net niet de juiste kleur zwart) omdat daar nu een beetje roest aan zit, en lady S-type kan natuurlijk niet gaan bladderen. In deze review hou ik jullie op de hoogte van de voortgang van mijn project.
Eerste inventarisatie van the Jaaaggg project
- 178.200 km
Dit weekend dan toch maar even aan de slag met de S-type: hij loopt en rijdt geweldig (heeft ook alle onderhoudsbeurten gehad) maar de centrale vergrendeling op de achterportieren en de kofferbak werkten niet, de buitenspiegels hebben een koffiekleur en er zijn wat kleine cosmetische zaken die de aandacht vragen.
Eerst maar even het kofferbakslot gedemonteerd en helemaal schoongemaakt, maar nog steeds geen succes en alleen met de sleutel te openen. Een nieuwe besteld, dus.
De sloten van de beide achterportieren zijn wat lastiger: ook hier is vervangen door twee gebruikte goede exemplaren de enige optie. Het is een echte Houdini operatie om de oude eruit en de nieuwe er in te krijgen. Nu wel weer keurig sluitende deuren. Wat kan je genieten van zo'n klik.
De afstandsbedieningen werkten overigens eerst niet: dit was makkelijk op te lossen door vervangen van het plaatje met de rubberen knopjes, en nu zie je bovendien ook weer waar welk knopje voor dient. En nu we toch aan het bestellen waren: vier nieuwe naafkapjes: met de groene growler.
Die growler is overigens in het nieuwe Jaguar logo afgeschaft, eeuwig zonde volgens mij.
Verder had sinterklaas nog twee nieuwe/ gebruikte achteruitkijkspiegels gebracht: de vorige waren een soort koffiebruine kleur omdat de zelfdimmende vloeistof eruit was gelopen. Heel handig om nu weer te zien wat er achter je gebeurd. Ik heb overigens een van de beide verstelmotoren weer een beetje gangbaar gereken, dus die staat ook weer op het boodschappen lijstje.
En als kers op de taart een spiksplinternieuwe chroom bumper lijst vers uit Engeland op de achterkant, daar zat een barst in, maar nu is haar achterkant weer strak.
Niet slecht voor een zondagmiddag klussen, maar nog heel wat te gaan, wordt vervolgd.
en we kunnen weer rijden
- 179.256 km
Het is gelukt om alle pijnpunten van deze fraaie Jaguar S-type aan te pakken.
Van achter naar voren:
De slotmotor van de achterklep is vervangen en ook de portiersloten van beide achterdeuren. Ze gaan nu weer met de centrale vergrendeling op slot, beide zijn ook opgefrist met nieuwe knopjes en werken weer zoals het hoort.
Voor het mooie zijn de chroomstrips op de achterbumper vervangen, daar zat een bartst in. De velgen zijn weer voorzien van een mooie nieuwe centercap met groene leaper, zoals hij ooit uit de fabriek is gekomen.
Ik heb beide handremkabels gesmeerd, de linker remklauw is vernieuwd en rondom blokken en schijven vervangen. Daarbij zijn ook de remleidingen aangepakt, die waren hier en daar roestig. Het interieur is werkelijk als nieuw, maar de pookknop niet, dus daar zit een new old stock in. Verder was het raam van de bestuurder toch wel bekrast, dus die is ook vervangen, samen met de omlijsting.
Onder de motorkap is gewoon een heel grote beurt gedaan, waarbij opviel dat de auto door de eerste eigenaar gewoon erg goed is onderhouden. Voor de zekerheid heb ik toch de bougies alle zes vervangen, dat is een hele klus want die zitten onder het inlaatspruitstuk verstopt.
Met al deze klussen en klusjes kwam de auto zonder aanbevelingen door de APK en kan ik genieten van een heerlijk Jaguar gevoel. Ongelofelijk hoe comfortabel en hoe soepel deze auto rijdt. En ongelofelijk, maar alles doet het gewoon en je merkt dat er nog heel wat jaren autoplezier in zitten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.