Jaguar F-Pace 30d AWD R-Sport (2016) #2

autoreview

Jaguar F-Pace 30d AWD R-Sport (2016)

Signalement

UitvoeringF-Pace 30d AWD R-Sport
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf73.900 km
KM-stand laatst156.000 km
Lezerswaardering: 72%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

IT'S A JAG,,,,.

  • 79.000 km

ZOEKEN

Onverwacht snel mocht de V60 weer gaan, want ik wilde toch hoger gaan zitten. Wel zonde van de flinke afschrijving na 2 jaar, maar als fiscaal verlies dan wel weer bruikbaar. Tevens scheelt het dan ook weer als je een diesel terugkoopt die net zo hard in waarde is gezakt de eerste paar jaar.
De focus in eerste instantie op een xc60 gericht: De Volvo's vind ik mooi van binnen, en zeker de hogere modellen zitten nog lekkerder dan de lage. Bij dat mooie hoort dan ook wel een goede kleurstelling van binnen: straight zwart en grijstinten vind ik maar niets. Nuchter bekeken maakt dat voor het rijden niet uit natuurlijk, maar in huis geven we allemaal toch ook veel geld uit om het precies zo te krijgen als we willen? Het bleek uiteindelijk wel een dealbreker, want bij gebrek aan aansprekende Volvo interieurs ga je toch even verder kijken bij andere merken. En als je toch aan het surfen en shoppen bent komt ook die andere gedachte weer op: Als ik niet aan Volvo gebonden ben , ben ik ook niet gebonden aan alleen maar 4 cylinders... En als de geest eenmaal uit de fles is..
In een stad waar je volgens zeggen geen auto moet kopen stond nog een rood geval te koop. Toch maar even verder gekeken bij de Duitsers.
Nou val ik om een of andere reden niet direct voor de dure Duitse drie, hoewel ik met 2 van de 3 wel ervaring heb, en zeker geen slechte.. Echter, ook hier weinig te vinden wat qua exterieur, interieur en prijs verleidelijk was. En dat rode geval stond nog steeds te koop, in die verkeerde stad. Dan toch maar wat nader kijken:
De goede motor, het goede interieur, en tja , toch wel goede reviews over de verkoper. Toch maar de stoute schoenen aangetrokken, zo van het zal wel niks worden, maar ik laat me graag verbazen..

DE AUTO

En daar stond hij dan, de auto. Nog wel binnen tussen ander mooi spul. Gave kleur, vleugje paars erin, mooi op
z´n wielen, deze niet te groot en niet zwart, en ook van binnen een verademing tov al die andere donkere interieurs.
In een rustige ambiance de auto bekeken, historie besproken, en voeling proberen te krijgen met de verkopende partij. Daarna buiten ingestapt voor de proefrit. Relatief weinig bij te betalen, nu dezelfde prijsklasse als de xc60´s waar ik al mee gereden had. Wel anderhalf jaar ouder, dus relatief duurder, en dat gaat ook voor de andere gebruikskosten gelden. Echter, het voelt ook als een klasse hogere auto, vooral dankzij de 6 cylinder motor. De eerste paar honderd meter zei een calvinistisch stemmetje mij : Breng maar terug, is toch niet nodig, is wel erg groot, gaat gegarandeerd veel sores geven op gebied van onderhoud en reparatie, want je hebt er nog geen specialist/dealer voor, etc. Toch maar even doorgereden, want dat staat zo onserieus he, auto laten uitgraven, en dan na 5 minuten al weer terug zijn.
En Warempel, in de loop van een half uur verscheen er een brede grijns op mijn gezicht. En toen wist ik, ik heb eigenlijk al gekozen. Wel afspraak gemaakt over een onafhankelijk keuring, en ook die viel bovengemiddeld goed uit. Paar dagen later opgehaald, en gelukkig de eerste 5000 km verschoond gebleven van enig probleem.

RIJDEN

Het gevoel daarbij: Laat ik het zo proberen duidelijk te maken: Ik kan me niet zo goed voorstellen dat een v60 rijder overstapt in deze F Pace. Maar ik kan me wel goed voorstellen dat een 166 rijder dat doet.
Een F pace is nl niet perfect maar wel leuk, en dan denk ik vooral aan die met een 6 cylinder, die hoort er gewoon in. Met 4 cylinders had ik hem zeker laten staan, net als een 4 cylinder 166 trouwens. Deze 3 liter diesel wordt in Duitse tests ook wel Sahnestuck genoemd, de ANWB noemde hem een juweel, hij is altijd paraat, speelt met de bijna 2 ton, en produceert vanaf 2500 touren nog een prachtige brul, waar geen woord diesel in zit. Ik hoop niet dat dat vooral door de speakers komt, so don't tell me if I'm wrong..
De zit is in eerste instantie minder overtuigend dan in een hoge Volvo. Na een half uur echter is het net of de stoelen zich naar je rug en zitvlak gaan vormen, en zit je prima. Ik dacht aan de gaatjes te zien ook stoelventilatie te hebben, maar nee dus, helaas. Warmte zit er wel in , en hoera, ook in het stuur. Heerlijk! Wil nooit meer zonder. Over warmte kan je echter pas na een kwartier spreken, het eerste kwartier is meer dan warm, in de stoel zelfs richting heet, zelfs op standje 1..
De zitpositie is echter uitstekend. lekker ingebouwd, niet OP de bok maar IN een auto, met de armleuning in de deur wel wat verder weg , en ook wat smaller. Had ik al eerder over gelezen, maar ben er nu aan gewend. Dat geeft je dan best wel weer een wat ruimer gevoel , en meer bewegingsvrijheid dan in mijn vorige auto. Ook achterin zit je prima, omdat de bank iets hoger staat. En daarachter een enorme kofferruimte, heerlijk.
De auto lijkt wat minder overzichtelijk door mijn gekozen lage zit, de zijspiegels nemen best wel wat zicht weg.
Eenmaal goed onderweg merk je daar weinig meer van.
De auto was aanvankelijk niet stiller dan de xc60 waar ik ook mee gereden had, opvallend was echter dat het geluid op de snelweg maar weinig toeneemt. Voor je het weet rij je harder dan de bedoeling is. Veren op lange hobbels is zeer comfortabel. Op korte richels voel je wel dat het onderstel sportief is afgesteld, Stevig.
Je kan zeker ook sportief rijden met deze auto, wat daar ook onder verstaan mag worden, maar je wordt er niet toe uitgedaagd, op z'n zondags gaat ook prima. De auto heeft geen adaptief onderstel. Dat zou wat meer comfort brengen, maar je moet het ook anderhalf keer betalen: half met de 2e hands aanschaf, en over een paar jaar wellicht bij reparaties, laat maar dan. Sturen doet ie gewoon prima, zonder die stoicijnse geradeauslauf van de V60. De auto staat op Michelin cross climate banden, op 19 inch wielen. Misschien dat dat wat uitmaakt, maar ik kan er vooralsnog prima mee uit de voeten, zeker ook in de laatste sneeuwweek in februari. Veel kan bediend worden via het centrale scherm, maar er zijn gelukkig ook nog genoeg fysieke knoppen aanwezig. Vervelend dingetje vind ik wel dat als de navigatie is ingezoomd, hij vanzelf weer terugspringt na een korte periode van inactiviteit op het scherm. Verder nog geen rare bugs meegemaakt.
Het verbruik staat de laatste 4000 km op 7,8 liter per 100 km, volgens de BC. in het echt een halve liter meer.
vergeleken met de Volvo is dat 2,5 liter meer, waarvan ik zo schat dat 40 % door de hoge zit komt, en 60 % door de 2 extra cylinders. Allebei vind ik het zeker waard.
Samengevat: Een goed begin, niet perfect in wat kleine dingetjes en eigenschappen, wat gebruikte materialen en de afwerking hier en daar, maar zeker met karakter. De F-Pace is als een spannende vrouw, waarvan ik op dit moment nog niet zeker weet of ik een langdurig huwelijk met haar zou aangaan, maar die ik in ieder geval beter wil leren kennen.

Vaste verkering

  • 84.000 km

Weer 3 maanden verder, en door corona nog steeds maar de helft van normaal gereden. De Auto wordt vanwege de langere opwarmtijd van het grote blok ook alleen gestart als er minimaal 30 km te rijden is, kortere afstanden worden anders ingevuld. Toch is onze relatie inmiddels stevig gesetteld. Na een half jaar geen lijken uit de kast zien komen, dan moet het goed gaan.
Begin mei wel weer de jaarlijkse hogesnelheids rit kunnen maken, en dat was ook met deze auto weer genieten. De auto versnelt ook boven de 150 uitermate vlot, vergelijkbaar met de 540, dus gewoon snel. Wat gewoon opviel was dat de auto beter voor dit soort snelheden geschikt blijkt dan je van een hoge auto zou verwachten. De besturing wordt juist rustiger en preciezer, en ook de wegligging is dank zij de toch wel stevige vering uitstekend. Wind-en bandengeruis blijven ook ruimschoots binnen de perken, je hebt nooit het gevoel dat je in een rijdend flatgebouw rijdt.
Wel een eerste oops-momentje gehad toen net in Duitsland op hoge snelheid een stuk rubber naast mijn rechter zijruit kwam te bungelen. Het bleek het zijrubber van de voorruitafdichting te zijn die losgelaten had, en alleen nog aan de basis vast zat. Weer vast kunnen klikken, en die rit verder geen last meer gehad. Echter, de laatste 2 maanden nog 2 keer voorgekomen, ook bij wat lagere snelheden. Even kijken hoe dat zich ontwikkeld.
Het verbruik loopt op zo'n rit makkelijk op naar 10 a 11 liter op 100 km, wat ik gezien de snelheden en de vorm van de auto nog aanvaarbaar vind.
Kleine Irritatie van mijn kant zit wel rond de tankmeter. Officieel moet het een 66 liter tank zijn. Echter, als ik afgaande op de boord computer nog maar 12 km actieradius heb, gaat er konsequent altijd maar 58,5 liter in.
Waar zijn die laatste 7,5 liter?? Dat scheelt wel 100 km eerder tanken. Geen ramp natuurlijk, maar voor een diesel is 750 km nu niet heel sterk.
Iemand enig idee? Verbruik over 10.000 km is nu volgens de boordcomputer 7,5 liter, gecorrigeerd voor echte kms en liters is dat 7,9 liter.

begin mei heeft de auto een beurt gehad, bij de lokale garage. De merkdealer zit verder weg, maar het zijn vooral de reviews daarvan die mij nog niet enthousiast maken.. voorlopig kijken of het zo in de buurt ook gaat.
Wel de auto terug gekregen met een blaadje nog in het interieurfilter. Dat fladdert lekker als je de ventilator aanzet. Na een aantal keren afwisselend volle kracht aan, en weer uit zetten, was dat gelukkig weer weg. Echter, 6 weken later weer een soortgelijk geluid daarvandaan, alsof de fan iets aanloopt. of het moet nog weer dat zelfde blaadje zijn. Ook dit wordt van lieverlee weer beter, dus kijken we ook maar even aan.
Al met al gelukkig met deze wagen. Ik wordt op dit moment niet warm of koud van enig ander alternatief, dus dit zou best eens mijn laatste niet-electrische auto kunnen zijn.

JAARTJE VERDER

  • 104.000 km

Al weer een jaartje verder, en de Jag heeft het rustig, te rustig eigenlijk.
Een half jaar geleden een beurt gehad, zonder bijzonderheden. Wel daarbij nieuwe schijven en blokken vóór gekregen, en dat hakte er redelijk in. Tevens waren er nieuwe banden nodig. Toch weer, eigenlijk tegen mijn geloof in, voor dezelfde Cross Climates all weather gekozen. Is natuurlijk wel een compromis, maar ik heb het idee dat ik maar weinig hoef toe te geven, dat maakt het aanvaardbaar.
Hoofdreden is echter dat ik met diverse auto's last heb gehad van cuppende zomerbanden, en met de vorige set CC banden in het geheel niet. Wellicht door het aparte profiel?
In de aanloop van een Tour etappe de route de Crêtes gereden in de Vogezen. Over gelezen in een ander blad, als een echte stuurmans weg. Nu ben ik tegenwoordig minder van dat hele scherpe rijden dan vroeger, maar het was toch leuk dat de Jag daar uitstekend voor toegerust is. De vergelijking is snel gemaakt met een Mercedes GLC hybride waar ik eerder deze week een paar uur mee mocht rijden. Ik vond de Benz duidelijk comfortabeler qua vering en zitcomfort, en achterin ook een fractie ruimer, de achterbak dan weer veel kleiner. De zomerbanden van de Benz waren iets stiller, windgeruis rond de A stijl echter weer duidelijk meer. En ja hoe meer er te sturen valt, hoe lekkerder de Jag dat doet. En dat verschil, met duidelijk minder overhellen, merk je hoog in de Vogezen natuurlijk meer dan op de snelweg in Nederland.
Voor elke smaak is dus een geschikte auto te vinden, Ik hou het vooralsnog lekker bij de Jag. Verbruik bij dit soort lange afstanden met max 120 ca een op 14, in de Vogezen een km minder .

VIERDE JAAR

  • 134.200 km

En toen waren we weer anderhalf jaar verder, net het vierde jaar in met deze auto. Dat is mij 20 jaar geleden voor het laatst gebeurd, dat betekent dat we aardig bij elkaar passen..
De laatste maanden wat meer lange ritten gehad, 1000 km enkele reis, met vakantiebepakking, en daar is hij op zn best. Van de zomer na zo'n zelfde rit wel de opmerking van een bijna 100 jarige meerijder gekregen dat zijn xc 70 toch echt minder stug is, ja pa... Zelf kan ik er prima mee leven. Zoals eerder geschreven, de wagen ademt geen perfectie uit. Hier en daar forse naden, ook in het interieur, stevig geveerd dus, en bij de koude start hoor je een minuutje dat je echt wel met een Big Machine te maken hebt. Want dat is het dus echt, de smaakmaker van deze wagen. 1400 Touren bij 100 km/u, dat is het gewoon net niet. 2500 Touren heeft hij veel liever, en dat is dus 170 km p.u. Toch fijn dat de vaste vakantieroute dan over de Duitse A5 voert. Veel in Duitsland is begrensd, maar daar kan ik hem lekker uitlaten.
Echt zuinig is de 6 cylinder nooit, echter het meerverbruik tov netjes 140 op de teller valt mee vind ik. Daarbij heb je nooit het idee dat je met een rijdend tuinhuisje onderweg bent, wegligging en besturing zijn top op hoge snelheid.
Opvallend (of aangenaam) weinig technische voorvallen gehad, alleen een melding dat het SOS systeem niet meer werkte. Die melding is na de laatste grote beurt ook weer verdwenen.
Onderhoud gebeurt netjes bij een lokale universele bovag garage die goed bekend staat. Regulier jaarlijks onderhoud kost 5-600 euro incl BTW. De laatste keer was het wel 3 keer zoveel, met een versleten stuurkogel, en een nieuwe distibutieriem. 2 jaar geleden deels nieuwe remmen, gemiddeld maakt dat ca 1200 euro per jaar aan onderhoud.
3000 euro voor belasting en WA extra.
3600 euro voor afschrijving en
360 euro voor banden
Totaal ruim 8000 per jaar, oftewel 680 per maand, ex brandstof.
Goedkoper kan natuurlijk altijd.
Aan de andere kant, als je dan kijkt wat voor auto je voor dat bedrag in de private lease kan krijgen, of voor 600 ex btw in de zakelijke lease, dan is de keus voor mij niet moeilijk, en zie ik deze wagen nog wel een tijdje blijven.

NEE HE, NIET WEER.....

  • 143.000 km

Op 900 km van huis gaan ineens rode lampjes branden, van o.a. de accu. Laadstoring. Dat betekent dat de accu niet meer opgeladen wordt. Kan o.a. aan de accu liggen, waarschijnlijk bijna 8 jaar oud, of aan de dynamo, of wat anders. Resultaat is in ieder geval dat de auto binnenkort gaat stilvallen. Enfin, hij geeft het in ieder geval van te voren aan. Dat deed mijn BMW niet elf jaar geleden, toen zijn dynamo ermee stopte voorbij Nancy....
Met de komende 15 km vooral tunnels te gaan geen prettig vooruitzicht, dus zet ik hem liever zelf stil 2 km verderop waar het kan. Paar keer motor uitgezet, even wachten en weer starten. Nog steeds dezelfde melding. Gegoogeld op dealers in de regio, niet dus .. nog wat andere belletjes gepleegd, en na 15 minuten nog weer even gestart, eigenlijk tegen beter weten in...Maar de melding blijft weg! Weer gaan rijden, en inmiddels al weer een paar duizend km verder. Geen melding meer gehad ook.
Vreemd geval, het zij hem vergeven. Over 2 weken staat al een aircoservice bij de garage gepland, dan laat ik hier toch ook ff naar kijken.

S.H.I.T

  • 156.000 km

Self Healing Indian Technology in dit geval, daar blijkt mijn auto (gelukkig??) ook mee uitgerust.
Een half jaar geleden dus al paniek toen het laadstroomlampje oplichtte, en in oktober het motormanagement lampje, wel in geel gelukkig. Dat waarschijnlijk in samenhang met de melding onderhoud nodig in 2600 km, dacht ik toen nog. Echter, ook na de beurt kwam het lampje weer een paar keer terug. Aaii. Toen maar afspraak gemaakt om dieper naar de oorzaak te zoeken, en zie, het lampje verdween kort na het maken van die afspraak vanzelf. 6 Weken geleden bleef het navigatiescherm zwart na een tankbeurt. De motor uit en weer aanzetten bood geen soelaas. Echter, 2 uur later na de volgende pauze was het scherm weer als vanouds bedienbaar, ook geen last meer gehad daarna.
En verder? Vlekkeloos. Een 20.000 km beurt zonder bijzonderheden, Achterschijven komen er volgend jaar wel aan, niet zozeer vanwege slijtage maar meer wegens wat roestvorming. Rij ik te anticiperend? De Cross Climates hebben nu geen winterband status meer, gaan echter wel de 75.000 km halen. Het ad blue verbruik is minder dan een liter per 1000 km. Schijnt duidelijk minder dan gemiddeld te zijn.
Wellicht omdat de auto een betrekkelijk luxe leven heeft? Heel weinig korte ritjes, vooral lange en zeer lange afstanden. Onlangs passeerde het bericht dat een verzekeringsmaatschappij geen externe garantieverzekeringen meer aanbood voor JLR producten. Teveel risico en kosten daarmee.
Dan mag ik mezelf toch wel gelukkig prijzen, geen last, afkloppen!...Ik hield er rekening mee dat deze auto duidelijk duurder te rijden zou zijn dan een XC60, maar los van een iets hoger brandstofverbruik en wat meer wegenbelasting lijkt dat gelukkig erg mee te vallen.
In juni a.s staat een bezoek aan de Mille Miglia op het programma. Gepland is om dat met de Alfa te doen, dus de Jag gaat het rustig krijgen de komende zomer. Echter, daarmee is dus nu al duidelijk dat de Jag in 26 zijn 6e jaar bij mij begint. Want verkopen en dan na de zomer wat anders zoeken zie ik totaal niet zitten. Never change a winning team!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.