Hyundai Tucson 2.0i CVVT StyleVersion 2WD (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Tucson 2.0i CVVT StyleVersion 2WD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Je wilt iets nieuws maar wat? Inmiddels zijn er zo veel leuke modellen dat kiezen lastig wordt. Maar als je wat anders wilt dan een Golf, Astra of Focus dan kom je toch al gauw op een Alfa 147 of Audi A3. De Alfa had ik al en de Audi, leuk aangekleed, komt toch al snel op 35-40.000 euro. Dan maar eens kijken naar wat goedkopers. Tja, kom je toch al gauw op een Koreaan. En iets compleet anders kan een SUV zijn. Toch maar eens wat proefritten maken. Selectie: Kia Sportage, Hyundai Tucson, Mitsubishi Outlander, Toyota RAV4 (vorig model) en de Suzuki Grand Vitara. Als eerste de Tucson gereden en dat was helemaal niet slecht! Kek karretje dat ook nog eens verrassend goed rijdt! Leuk aangekleed en eigenlijk niets te wensen over. Dan de RAV4; dat is dus helemaal niks. Glijdt over de voorwielen en de deuren zijn zo dun dat ze zo uit een lelijke eend zouden kunnen komen. Geen hoogwaardige kwaliteitsindruk maar het nieuwe model (was nog niet uit) zal ongetwijfeld veel beter zijn. De Outlander daarentegen reed absoluut het meest als een personenwagen maar maakte verder geen indruk. De nieuwe Grand Vitara ziet er echt goed uit en is ook de mooiste. Het rijden viel echter tegen; bij 120 al 4.000 toeren en de motor lijkt uit het compartiment te vliegen. Rijdt als een terreinwagen dus waggel waggel. Echt een tegenvaller want het was onze favoriet.
De Sportage rijd uiteraard hetzelfde dan de Tucson en ziet er van binnen gelikter uit. Uiteindelijk voor het uiterlijk gekozen en dat was de Tucson. we hebben hem nu 10 maanden en hij bevalt ons geweldig. Zakelijk rijd ik een BWM320d Touring (nieuw model) maar rijd met net zo veel plezier in de Tucson. Uiteraard is het brandstof verbuik bij ons ook hoog; 1:8,5. Op 5 december wordt er een 67liter LPG G3 met Flashlube ingebouwd.
Update 25-11-2006:
Ik heb begrepen dat alleen de garantie op het motorgedeelte vervalt daar waar de LPG installatie van invloed zou kunnen zijn. Mijn eigen dealer ondersteund het inbouwen van de gas installatie wel en neemt zelf de garantie over. Je betaald dan €2.800,00 voor de installatie. Ik laat hem zonder deze garantie nu inbouwen bij Agit in Rijssen; daar kost het nog geen €2.100,00 inclusief de Flashlube installatie. Ik ben daar geweest en er stonden, geloof mij, meerdere Hyundai’s waaronder een Santa Fe en Tucson en deze waren gloednieuw! Blijkbaar is het allemaal nog niet zo’n probleem.
Update 11-12-2006:
Zo, die zit erin. De gasinstallatie bedoel ik. Sinds 6 december geïnstalleerd en gelijktijdig ook maar winterbanden laten monteren (Vredestein Wintrac 215x60x16).
Conclusie? Ik rijd in een andere auto!!! Wat een verschil zeg; allereerst rijd de auto véél beter op gas dan benzine met octaangehalte van 95 en ook nog beter dan met octaangehalte van 98. De motor blijft nu tussen het schakelen niet meer hoogtoerig hangen maar gaat keurig terug zoals het hoort. Verder rijd de auto veel soepeler; de motor pakt sneller en soepeler op en van vermogenverlies merk je echt niks. Bij de koude start schakelt de motor na een paar honderd meter over van benzine naar gas (motortemp. 35 graden). En dan de banden: ik had natuurlijk al wel vaker in reviews gelezen dat men niet zo te spreken is over de standaard Hankook banden. Ik dacht, dat zal wel meevallen. Na de montage van de winterbanden (goede) merk je pas het verschil. De auto rijd veel strakker, gaat strakker de bocht om en ligt veel stabieler op de weg. De Hankooks komen er dus niet meer eronder... Voor diegene die bij de Hankooks zweren dan svp even een mailtje sturen; ik heb er vier liggen met maar 6.000 km dus nog zo’n 7mm profiel en dat voor een zacht prijsje! In het voorjaar maar eens kijken naar een setje van 17 of 18 inch met goede banden. Heeft iemand ervaring met bijvoorbeeld 18 inch? Zou ik graag willen weten. Verder nogmaals lof voor Agit uit Rijssen; perfecte service en in 2 dagen ingebouwd. Erg netjes werk, goede communicatie en stralen vakmanschap uit. Aanrader dus en voor de twijfelaars: gas rijd echt goed! 45 liter getankt voor nog geen 20 euro...
Update 8 februari 2007:
De gasinstallatie zit er nu twee maanden / 2.500km erin en het bevalt nog steeds uitstekend. Verbruik ligt gemiddeld op 1:7,5km. Intussen heeft hij de eerste beurt gehad en de kosten hiervoor zijn gewoon normaal, eerder gunstig. De auto heb ik intussen ook voorzien van chromen spiegelkappen met LED knipperlichten en RVS Tucson instaplijsten. Langzaam maar eens kijken naar nieuwe lichtmetalen velgen voor het voorjaar!
Update 6 maart 2007:
Intussen op wintersport geweest in Tjechie en met een grote bagagebox en twee snowboards op het dak een kleine 1.700 km gereden. Alles absoluut probleemloos! Zelfs met alle aerodynamica killers op het dak was het cruisen met 160km/uur geen probleem. Hele stukken zelfs plankgas gereden en hij haalde toen zelfs nog 180km/uur. Oke; het gasverbruik nam aardig toe: gemiddeld 1:5... De gastank zit er nu al weer 4.000km in en bevalt nog steeds uitstekend. Inmiddels een setje 18’ velgen met banden gekocht; kan niet wachten tot ze erop zitten! Foto’s volgen.
Update 6-9-2006:
Precies een half jaar verder en 7.000km erbij. G3 is nog steeds een giller; dat bevalt echt goed. Intussen ook een caravan gekocht en dat trekt hij uitstekend. Ook hier gaat het gemiddelde naar 1:5 maarja... De auto ook meegehad op vakantie naar Z-Frankrijk en ik moet eerlijk zeggen dat het meer dan uitstekend bevallen is. De hoge zit voorkomt vermoeidheid. Op de Peage goed kunnen kruisen met een snelheid van 150-160kMh. De 18’ zitten er ook al weer 6.000km erop; de auto heeft een nog betere wegligging gekregen en ondanks dat hij door de plattere banden stugger geworden is is hij nog steeds erg comfortabel. De foto heb ik nu ook geplaatst.
Tot de volgende update!
Updaten 27-1-2008:
De winterbanden liggen er weer onder en de auto blijft gewoon fantastisch om in te rijden. Mijn vrouw heeft er inmiddels een kunst van gemaakt om op LPG zuinig te rijden; hij haalt hier een dikke 1:7,5 en da’s erg netjes zou ik zeggen. De auto is absloluut probleemloos!
Update 14-8-2009:
Inmiddels deze auto verkocht en er een Santa Fe 2.7V6 voor teruggekocht; nieuwe model met 8.000km op de teller. Verslag volgt binnenkort!
PROBLEMEN
Géén!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai Tucson
