Hyundai Tucson 2.0 CRDi StyleVersion 4WD (2005)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Tucson 2.0 CRDi StyleVersion 4WD |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 25 km |
KM-stand laatst | 159.650 km |
ERVARINGEN
- 159.650 km
Tot nu toe een zalige automobiel, deze Tucson. In vergelijking met de Grand Vitara een stuk ruimer, met name voor de achterpassagiers en wat betreft de bagageruimte. Overigens jammer van dat volwaardige reservewiel. Met een thuiskomer of een reparatiesetje had de bageruimte nog een stuk forser uit kunnen vallen. Daar komt bij dat de schuine achterzijde wel tot gevolg heeft dat de bagageruimte naarmate je hoger wilt stapelen wel sterk afneemt. Iets om bij de vakantiebagage even rekening mee te houden. De keiharde hoedenplank is een misser. Een oprolbaar afdekscherm is echt veel handiger.
Het is met recht een soft-roader te noemen. De auto rijdt zalig comfortabel. Wel zijn de schakelmomenten van de automaat iets te veel voelbaar. Daar komt bij dat hij in een langzaam rijdende file constant tussen de versnellingen heen en weer schakelt.
PROBLEMEN
- 159.650 km
De auto begint een wat rammelend geluid te produceren, met name kort na de koude start. Het klinkt alsof er onder de auto iets los zit. Zou dit dan dat euvel zijn waar diverse andere bezitters over schrijven?
Daarnaast raakt de airco soms de kluts kwijt en gaat vol aan het koelen terwijl nog lang niet de temperatuur is bereikt die is ingesteld. Nu de temperatuur daarom maar permanent wat aan de hoge kant ingesteld en daarmee blijft dit frisse probleem voorlopig weer achterwege. Dat is iets voor de komende 30.000 km beurt.
De auto blijft nogal wat olie gebruiken. Bij stevig accellereren laat hij ook een stevig rookspoor achter. Hopelijk kan ook hier bij de komende beurt iets aan gedaan worden. Wel zo sociaal!
Na de grote beurt zijn airco-problemen verholpen. Er werden geen storingen geconstateerd maar het resetten heeft blijkbaar toch geholpen. Het roken en olie-verbruik behoren nu ook tot het verleden. Het plopperdeplop geluid uit het vooronder blijft aanwezig. Niet echt ergerlijk, maar het klinkt wel wat knullig.
Bij 43500 km bleek één van de injectoren defect. Vanwege vertrek voor een lange reis nog diezelfde avond heeft de dealer (Van Trigt te Oud-Beijerland) alles in het werk gesteld om mij nog die dag te helpen. Prima actie en met prima resultaat.
Bij 60000 km beurt geen echt noemenswaardige zaken. Het rommelende geluid was wat toegenomen en is nu, vermoedelijk dankzij de uitgevoerde reparatie, wat minder aanwezig. Weg is het echter niet. Het went echter wel en stoort niet echt meer. De airco raakt zeer incidenteel nog wel eens de weg kwijt, maar verder spelen er geen noemenswaardige zaken. Het blijft een erg prettige automobiel en zelfs het dieselverbruik heeft geruime tijd gemiddeld op zo’n 1 op 10 gelegen, hetgeen toch best redelijk genoemd mag worden voor een SUV-automaat.
Bij ca. 71000 km. storingsmelding op dashboard. Blijkt een probleempje met de automaat. Ditzelfde euvel keert terug bij 79500 km. Nu dan toch zaak voor onderzoek. De auto is enkele dagen ’op verlof’ bij de automatenspecialist geweest. Aldaar is de converter vervangen, waarmee dit euvel opgelost zal moeten zijn. Snelle service met hopelijk het gewenste resultaat. In ieder geval schakelt de bak merkbaar soepeler.
Bij ca. 84000 km. bleek weer een injector kapot te zijn. Blijkbaar een gevoelig puntje bij deze Tuscon.
Sindsdien zijn geen problemen meer opgetreden. Inmiddels staat de teller op een dikke 103000 km.
Bij 106000 km weigerde de ruitenwissers dienst. Onder garantie is de motor hiervan vervangen.
Bij 122000 km een grote en kostbare storing tijdens een trip door Frankrijk. Zowel waterpomp als distributieriem zijn vervangen. Vreemde zaak, want bij de 120000 km beurt was de distributieriem al vervangen. Wel een goede gelegenheid om de mobiliteitsgarantie van Hyundai in het buitenland te testen. Die was prima in orde. De bereikbaarheid en geboden ondersteuning waren prima. Ook werd een huurauto geboden zodat de mobiliteit inderdaad gegarandeerd bleek. Overigens ook alle lof voor de Hyundai dealer in Mulhouse. Ook daar werd in alle opzichten goede service geboden. Zelfs het vele en langdurige bellen met Nederland door mij en henzelf werd niet in rekening gebracht.
Het eerderbeschreven plopgeluid onder de vloer van de auto neemt gaandeweg weer in intensiteit toe. Op zich geen probleem, maar het vermindert wel het kwaliteitsgevoel. Bij de 135000 km beurt is er kritisch naar gekeken. Het geluid werd wel gehoord, maar een oorzaak bleek niet te vinden.
Bij 150.000 km beurt niets bijzonders. Verder dan een keer tussentijds vervangen van een dimlicht is er niets te melden. Wel blijft de auto vreemde geluiden maken. Inmiddels ben ik bezig een nieuwe auto te bestellen. Dat wordt noodgedwongen geen Hyundai. Een 4wd-diesel met automaat is er slechts in de Santa Fé, welke ik te duur en te protserig vind. Ik switch dus naar Nissan. Neemt niet weg dat ik over de Hyundai en de dealer van dit merk zeer tevreden ben.
Uiteindelijk is de Tuscon bij een kilometerstand van 159.650 km. ingeleverd. Buiten een lekkend dakraam is er de laatste paarduizend kilometer niets bijzonders meer te melden geweest. Het gerammel uit het vooronder hield stand maar had geen gevolgen voor het rijplezier. Al met al gewoon een goede auto, deze Tuscon. Niet uitmuntend, maar een goed, doorgaans betrouwbaar, werkpaard.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai Tucson
