Hyundai Tucson 2.0 CRDi StyleVersion 4WD (2005)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Tucson 2.0 CRDi StyleVersion 4WD |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 46 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Tuscon heeft wat aanloopproblemen gehad, maar verder is het een handzame auto, overigens niet te vergelijken met onze vorige auto, de Santa Fe! Het is niet die 15 cm maar de hele auto. Motor loopt redelijk rustig. Automaat is nerveus door heen en weer te schakelen rond de 2000 rpm. Het verbruik was vanaf begin tot ca. 51.000km 1:10,3 erg stevig voor zo’n relatief kleine auto!(met caravan overigens 1:7) dagelijks lange stukken van 2 x 240 km op de snelweg. Met cruise control moet dit toch beter kunnen. Optimisme in de folder onjuist! Dashboard is overzichtelijk, goed afleesbare meters, jammer van het mistachterlicht dat verdekt is opgesteld achter stuurwiel.
De auto is netjes afgewerkt, maar met enigszins goedkope materialen, ondanks ruim anderhalf jaar sturen hebben wij nog steeds geen bijgeluiden, zoals rammeltjes. Practisch detail is de dat de achterbanken in een handomdraai plat te leggen zijn en geven vervolgens in neergeklapte stand evenveel ruimte als Santa Fe I. Jammer van die enorm onhandige vaste hoedenplank, die verkleint de bagageruimte of zit altijd in de weg. Rolgordijn in nieuwe model weer als vanouds.
Met caravan aan de haak van 1500kg. doet de auto niet moeilijk, trekt in bergen goed ook bij 15%, maar met inhalen is het uiteraard geen snelheidsduivel, dus opletten. Op de Franse autowegen is 110/120 km geen enkel probleem. Winterbanden zijn moeilijk verkrijgbaar, maar via Duitsland werd de oplossing geboden. Stalen velgen en banden 215/65/16’ hebben dezelfde afrolmaat.
Tractie in sneeuw en op gladde wegen prima, met autorijden is systeem goed functionerend.
PROBLEMEN
Als 4WD handmatig wordt ingeschakeld dan loopt bij het achteruitrijden de auto vast. Dit is niet opgenomen in instuctieboekje, maar wel het weten waard, vooral belangrijk met caravan/paardentrailer achter auto in drassig terrein.
Achterruit vertoonde sporen van lekkage, na plaatsing nieuwe ruit probleem verholpen. Kreunend/klapperend geluid vanaf aanvang aan voorzijde, oorzaak na 10 maanden hersteld, door modificatie in motorsteunrubber.Kosten beurten: klein Euro 129 - groot Euro 369.
Bij 49.000km begon motor onregelmatiger te lopen, oorzaak kapotte verstuiver, voor garantie hersteld.
Bij 51526km is nieuwe software in autocomputer geladen, waardoor nu eindelijk het verbruik is gezakt tot 1:12, met caravan 1:8, dit zijn redelijke verbruikcijfers voor een diesel automaat. Over gehele periode dus bijna Euro 600 teveel aan brandstof uitgegeven, wel jammer, kan je leukere dingen voor doen. Bij 54.000km nieuwe Turbo geplaatst i.v.m. enorme fluitende toon, weer een probleem minder.
Auto ingeruild voor Santa Fe CRDI 2,2 automaat, net even meer comfort en ruimte. Dit was de laatste update. Wagen heeft ons prima door deze bijna 70000km gebracht en afschrijving was prima te noemen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai Tucson
