Hyundai Tucson 2.0i CVVT StyleVersion 2WD (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Tucson 2.0i CVVT StyleVersion 2WD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 128.941 km |
KM-stand laatst | 184.000 km |
Ruim anderhalf jaar in bezit: fijne wagen, let wel
- 128.941 km
Eén jaar en 7 maanden geleden kocht ik 'm, de auto die ik toen hij uitkwam, al mooi vond. Nu was er het moment (lees: budget en gebruikssituatie) voor, en nog steeds vond/vind ik de auto mooi. Natuurlijk, en dat geldt voor al zijn eigenschappen, wel appels met appels vergelijken. Je moet 'm niet naast een nieuwe zetten.
Rijgenot
De auto rijdt gewoon, prettig, komt op normale manier weg bij een stoplicht. Geen stoplichtsprintee maar daar koop je deze niet voor. Motor is soepel, schakelen wat harkerig maar dat went. Comfort: fijne, ruime, stevige stoelen, goed verstelbaar. Zithouding dus goed aan te passen. Handels en knoppen alles op de gebruikelijke, makkelijk te bereiken plekken. Airco werkt heerlijk, zeker afgelopen weken heeft die zijn nut en werking bewezen. Vering: iets of wat stug bij scherpe drempels, ik vind dat niet erg. Afwerking dashboard/portieren: plastic, mar wel degelijk.
Verbruik
Bekend: hij lust wel een slok, in mijn geval (meest korte afstanden en normaal, rustig rijgedrag): 1:11 gemiddeld. In de winter 1:10, zomer 1:12 ongeveer. Daar staat wat mij betreft echter zo veel tegenover dat ik het 'm van harte gun.
Gebruiksgemak
Vanalles aan autos gereden, geeneen kan aan deze tippen. Achterbank plat = vlakke laadvloer doordat de bank een stukje 'wegzinkt'. Bijrijdersstoel: leuning kan plat naar voren, dus flinke ruimte voor lange spullen. Denk bosmaaier, denk balkjes. Achterruitje apart te openen. Drie dingen die ik tevoren niet had bedacht, maar waarvan ik al doende verrassend veel plezier heb. Dashboardkastje op slot te doen, middenarmsteun met daaronder 1 diep bakje en 1 platter bakje wat handig is voor bv kleingeld, balpen, parkeerschijf.
Instap hoog maar niet té: ouderen kunnen er prima instappen en zitten fijn, ook achterin.
Technisch
Hmmm...gekocht op 128.941 en nu, jaar en 7 maanden verder, inmiddels 160.730. Probleemloze kilometers, maar nu zijn er twee kostbare zaken gerezen. Allebei bekende Tucsonkwalen (van deze generatie, aldus de garage, waar ik veel vertrouwen in heb) zo blijkt nu dan,
Het subframe achter is flink geroest. Dat is destijds een stille terugroepactie geweest met als "oplossing" een blik tectyl. Ondanks leeftijd en kilometers toch laten vervangen omdat de auto verder wel als superdegelijk te boek staat, het nog waard is en hij me heel, heel
goed bevalt.
Twee: lekkage stuurhuis. Volgens garage een kwaal die nu, bij deze wat oudere Tucsons, vaker voor lijkt te komen. Ook een (voor mij als niet doe-het-zelver) een kostbare kwestie. Hoefde nog niet acuut, maar wordt er wel eentje voor bij de apk in december (of eerder als nodig).
Voor de rest: niets aan te merken op deze 'sjouwbak', zoals ik m oneerbiedig noem. Ik gebruik "m nogal gevarieerd en daar is hij ook echt geschikt voor. Hij is heerlijk rustig op de snelweg bij plm. 110-120, hij manouvreert prima in parkeergarages; mensen kunnen er fijn en comfortabel in mee; ik kan er veel spullen in kwijt; de hoge zit bevalt erg goed; een beschaafde aanhanger kan er prima achter - en tegelijkertijd heb je een beschaafde auto kwa afmetingen.
Tevoren niet wetende dat ik er relatief toch 'veel' (in elk geval meer dan destijds liet aanzien) kilometers mee zou maken voor zo veel verschillende dingen ben ik echt heel blij met deze auto.
Wel even duimen dat subframe en stuurhuis dan de enige grote kostenposten blijven, maar voorlopig wat mij betreft een aanrader.
Toevoeging km stand
- 160.740 km
Eén review gemaakt vanaf begin, waardoor kmstand nog 128941 lijkt. Dat is nu dus 160.740
Probleemloos naar de 184,000
- 184.000 km
Inmiddels zonder gekke dingen naar de 184.000 km op de teller. Wel een set nieuwe banden, remblokken en 2 remschijven erop bij de meest recente apk. Kost wat, maar ik vind het hem nog steeds waard. Het is en blijft een fijne wagen, zowel voor langere (snelweg)ritten als voor korte stukken. Die laatste rijd ik het meest, verbruik 1:11 / 1:12 en dat vind ik best te doen. Ik geniet nog steeds van de ruime stoelen, opbergmogelijkheden en -ruimte, de hoge zit, de stabiliteit van de wagen. Gek genoeg vind ik 'm ook nog steeds niet gedateerd. Volgens de Vakgarage, met veel ervaring met deze auto, kan hij nog een tijdje door. Ik hoop het van harte.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai Tucson
