Hyundai Sonata 2.4i StyleVersion (2007)

autoreview

Hyundai Sonata
Hyundai SonataHyundai SonataHyundai SonataHyundai SonataHyundai SonataHyundai SonataHyundai SonataHyundai Sonata - interieurHyundai Sonata - interieurHyundai Sonata - interieurHyundai Sonata - interieur

Signalement

UitvoeringSonata 2.4i StyleVersion
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf25.000 km
KM-stand laatst46.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

20.000km gereden na aanschaf

  • 46.000 km

Reden aanschaf:

Omdat ik een grote wagen uit de D-klasse wilde aanschaffen met ruim voldoende vermogen die ook nog eens een zeldzame verschijning op de weg is dan is de keuze vrij beperkt en ik kwam na diverse proefritten te hebben gemaakt met diverse auto's van verschillende merken uit op deze Hyundai Sonata 2.4 dynamic business met alle opties van de style behalve ESP.
Dus wel grijs lederen stoelen, verwarmde voorstoelen, lederen stuur en schakelpook.
Climate Control, cruise control en hyundai cd/mp3 audio. En nog verstralers c.q. mistlampen voor.

Nu ik inmiddels 20.000km heb gereden kan ik goed beoordelen hoe deze wagen bevalt.

Het positieve aan deze auto vind ik:

Ik ben nog steeds zeer tevreden met het uiterlijk van deze auto, daar ik zelden een andere Sonata van het laatste model tegenkom. Wel zie ik af en toe deze als taxi rijden.
De auto is erg groot 4.80 meter en zo groot zijn maar zelden auto's als sedanuitvoering
De kofferruimte is voldoende groot, echter ivm. met mijn vorige D-klasser een Galant van Mitsubishi (Hatchback) kan ik toch minder grote zaken vervoeren aangezien hij geen vijfde deur heeft zoals een HB. Wel passen erg veel boodschappen ed. maar bijvoorbeeld geen 2 meter hoge koelvriescombinatie.

Het vermogen is ook vrij behoorlijk (161pk) en daarin vergist zich menig andere weggebruiker, want bij de stoplichten ben je als je dit wilt als eerste vertrokken of de concurrentie moet met grof geschut komen.
Hoewel de fabriekopgave 0-100km/h in 8,6 seconden zou moeten lukken, haalt hij dit gevoelsmatig niet. Wellicht te lui ingereden? ik denk eerder aan een seconde later.

Ook ben ik erg tevreden over de hyundai audio installatie en de luidsprekers. Er komt een prima geluid met voldoende bas uit voort.
Het is meegenomen dat deze auto een in de achterruit geintegreerde antenne heeft. Je ziet dus geen antenne en er kan dus niets vernield worden wat dat betreft. Radio ontvangst is gewoon goed.

De zachte klak waarmee te deuren sluiten doet vermoeden dat je met een premium merk te maken hebt. Het nadeel daarvan is dat als je een vreemde meeneemt in de auto dat ze dan steevast de deur veel te hard dichtsmijten, terwijl dat juist niet hoeft en dat lijkt me nu niet goed voor de deurrubbers..
Als voordeel wil ik ook nog de 2 x 12v aansluitingen voorin noemen en nog 1 in de kofferbak. Ook de veelheid aan lichtknoppen en verlichting binnenin.
Handig is ook dat de motorkap gewoon open blijft staan, je hoeft dus geen haak vast te zetten of zo. Ook wel een beetje premium gevoel..
De motor is als ie goed warm is ook erg stil. Als de motor stationair draait bijvoorbeeld voor de stoplichten dan hoor je hem niet. Het is dus wel's voorgekomen dat ik probeerde te herstarten terwijl de motor al draaide omdat ik dacht dat hij was stilgevallen.
De boordcomputer is ook handig, alleen klopt het benzineverbruik niet helemaal en is altijd ietsje te positief. Geeft vaak 1:11 aan terwijl het dan 1:10 zou moeten zijn, nadat ik het bij de pomp exact berekend heb.

Als postief feit wil ik nog vermelden dat je relatief eenvoudig zelf de H7 lampen vooraan (dimverlichting/grootlicht) kan vervangen. Even op you tube gezocht en toen kon ik het ook. Is minder dan 10 minuten werk en daarvoor hoef je niet naar de garage. Ik heb in 20.000km nu beide voorlampen moeten vervangen. De eerste bij 42000 en de 2e bij 44000.



De nadelen aan deze auto.

Om te beginnen het benzineverbruik; ik kom zelden aan de 1:11 (alleen soms in de zomer)en dat terwijl ik doorgaans erg volgens 'het nieuwe rijden' rij, dus rustig optrekken, snel overschakelen en laten uitrollen. Ik rij hoofdzakelijk op buitenwegen, dus niet in de stad en dan maar 1:10! Met de huidige brandstofprijzen tank ik regelmatig voor bijna 120 euro bij de witte pomp.
Het interieur is ook wat van inferieure kwaliteit, natuurlijk niet helemaal te vergelijken met de Duitse A-merken, maar daar valt mee te leven.

Ook heb ik regelmatig wat doffe, witte plekken op de lak. Ik los dat dan op met Commandant 4 cleaner die verweerde plekken weer glans geeft en daarna nog met gewone wax erover voor een optimaal resultaat. Jammer dat dit euvel al na 3 jaar optreedt nadat ie uit de showroom komt.

De automatische airco werkt ook niet naar mijn zin, want je kan beneden de 17,5 graden celcius nog alleen naar de laagste LOW stand en dat is weer net te veel koude lucht. Ik had liever gezien dat je nog 17 en 16,5, 16, 15,5 tot 14 graden zou hebben. Maar ik moet erbij vermelden dat dit puur persoonlijk is. Voor anderen zal dit meestal geen probleem zijn.
De weergave van de buitentemperatuur werkt ook niet goed en geeft altijd circa 7-9 graden te laag aan. Dat moet beter kunnen.

De middenarmsteun tussen de voorstoelen had ook wat verder naar voren te schuiven moeten zijn, waardoor een optimale leunhouding niet goed lukt.
De ruimte is zowel voor als achterin ruim voldoende, maar dat mag ook wel bij dit formaat auto.

Mankementen tot nu toe alleen de climate control die het niet meer deed. Dat gebeurde bij kilometerstand 42000. Was best prijzig, want afgezien van een schakelaar in het stuur binnenin moest ook de clock spring in het stuur vervangen worden. Totaal 400 euro aan kosten, waarbij de dealer nog erg coulant was met het berekenen van arbeid.
Preventief nog een andere (dure maar inherent aan merk en grootte) Bosch accu laten monteren bij 40000, had eigenlijk niet gehoeven aangezien de eerste accu nog 70% van de capaciteit leverde, maar met de winter voor de deur toch maar vervangen.
Tussendoor nooit olie hoeven bijvullen buiten de reguliere beurten om.


Als ik alles samenvat moet ik zeggen dat ik toch wel positief ben over deze Zuid-Koreaanse auto. Betrouwbaar en veel waar voor je geld in vergelijk met Europese merken.
Toch is de auto duur vwb. wegenbelasting en brandstofkosten. De auto kent trouwens een hoge afschrijving en is niet bepaald populair als inruiler omdat er bijna geen markt is voor dit soort auto's.
Over de betrouwbaarheid op lange termijn kan ik nu nog niets zeggen. Daarover later meer.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens