en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Bouwjaar | 2008 |
---|---|
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 134.000 km |
KM-stand laatst | 143.000 km |
Eind 2020 moest ik mijn 2007 lpg KIA Carens in laten slapen wegens hoge reparatiekosten aan de brandstoftank.
Dus ging ik op zoek naar een nieuw vervoersmiddel voor de jaarlijkse 30.000 km die ik grotendeels tegen 0,30 cent mag declareren. Key features lage afschrijving, lage onderhoudskosten zodat ik van de 0,30 euro break even kan draaien.
WWW.AUTOZOEKSITE.NL
Brandstof : LPG, een volle tank voor 30 euro blijf trekken.
Transmissie : Automaat, in verband met beperkt rijbewijs van gezinslid.
Prijs : < 5.000 euro, geen financieringen voor auto's voor mij.
Omdat ik geen merkvoorkeur had ingevoerd kwam een bonte verzameling amerikanen, enkele italianen, een paar intrigerende nissan mureno's en deze hyundai naar boven.
Nog even getwijfeld over een prius tweede generatie (zonder lpg) maar deze bleken relatief duur.
Ik heb de auto nu vier maanden, kleine 10.000 km. , bij deze mijn oordeel.
Exterieur : tsja het is een behoorlijk lompe wagen. Bijna 5 meter aan blauw koreaans staal tergen je netvliezen 's morgensvroeg. Geen beauty naar mijn mening maar gek genoeg vinden sommige mensen hem wel mooi tot mijn verrassing. Het is in ieder geval een lekkere old school sedan tussen alle ''stoere hoogpotige" driecilinders in vijftig tinten grijs.
Zelf doet hij me denken aan de zuid amerikaanse road trip door colombia & peru die ik begin 2020 mocht maken. Deze regio is vergeven van de Toyota Yarissen en Hyundai sedan taxi's die je voor een appel en een ei door de stad heen vervoeren. Een trip van 150 km kost omgerekend 20 euro per persoon dus goedkoop rijden doen ze zeker. Niet mooi maar wel functioneel.
Interieur : Ook hier een feest der herkenning en wel de 1995 Toyota Camry V6 customwagon die ik ooit had. Hard plastic, leer, elektrische stoelverstelling & verwarming. De radio snel geupgrade naar een Pioneer DAB/Bluetooth modelletje waarna er een prima geluid uit de speakers kwam. Opvallend ruim van binnen. In de ultra luie stoel naar achteren snelweg stand van de bestuurder, ik ben 1.86 mtr, kan ik nog royaal achter mezelf zitten.
Opmerkelijk
Voor twee en achter 1 sigaretten aansteker aansluitingen.
Enorme asbak (ongebruikt)
Rolgordijn voor achterpassagiers.
Alles voelt solide aan alsof het nog twintig jaar meegaat.
Rijden
Na een ietwat lawaaiige start ( de hydraulische kettingspanners zijn na een koude start ingezakt zodat je de ketting hoort) vrijwel geruisloze motor. Behoorlijke snel met zijn 235 pk bij 1600 kg. Op de autobahn vlotjes naar 180 km/uur wil zeker nog veel sneller maar die tijd heb ik gehad.
Het sturen verloopt nogal gevoelloos alsof je in een amerikaan rijdt uit de jaren tachtig. Remmen doet hij hard en recht.
Kosten
De aanschaf lag iets boven de 3000 euro dus ruim binnen budget. Het verbruik middelt uit op 1:9 bij veel snelweg 100/130 km/uur.
Onderhoudsbeurt met APK was 400 euro inclusief nieuwe bougies, olie, luchtfilter, interieurfilter etc.
Samenvatting : Geen droomauto maar de auto doet alles wat je wilt op een comfortabele & kosteneffectieve wijze. Het rijden met een automaat bevalt goed. Met name in onbekende steden kun je je beter op de route, het oerwoud aan stoplichten, borden, wegomleggingen en tenslotte het chaotische fiets- en voetgangersverkeer rondom concentreren. Heel rustgevend.
Minpunten : Een sedanvorm heeft inherent nadelen als je lange zaken wilt transporteren. Gelukkig heeft die een trekhaak.
Dankzij deze auto kan ik mijn hobbyauto (mr2, 2003) op deze manier aanhouden en dat vindt ik belangrijker dan het allernieuwste model bezitten.
Gekocht voor lage km prijs maar eigenlijk aangenaam verrast door deze cruiser. Ik hoop dat het lukt om deze auto drie jaar/100.000 km te berijden. Wat mij betreft een blijvertje.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.