Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi VGT 4WD StyleVersion (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Santa Fe 2.2 CRDi VGT 4WD StyleVersion |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 252.300 km |
ERVARINGEN
- 122.000 km
Een uitstekende auto met een redelijk luxe uitstraling, niets mis mee, behalve dat de mistlamp schakelaars van zowel voor als achter op een onhandige plek achter het stuur verscholen zijn geplaatst, waardoor de controlelampjes moeilijk zichtbaar zijn. Gemis van parkeersensoren in avonden het grootst, door de donkere beglazing wordt het zicht bij het achteruitrijden belemmerd. Dashboard is krasgevoelig, dus oppassen met sleutels en andere scherpe voorwerpen. Afwerking auto is goed en gerieflijk voor lange afstanden en toch enigszins zwaar en ruig werk.
Verbruik gemiddeld 1:12,5 km, voor een automaat zeer netjes, want er moet nogal wat gewicht verplaatst worden. Met caravan aan de haak 1:7,5. Met caravan van 1500kg een helling van 18% genomen en dit was een peulenschilletje, handmatig schakelen wel een vereiste, ter voorkoming van het opschakelen naar 2e versnelling.
Auto is duidelijk zuiniger dan eerste serie van de Tucson en veel soepeler.
Beurten om de 15.000 km is ouderwets, temeer daar men ook al zeer moderne oliesoorten gebruikt 5W30. Niet echt nodig voor ene auto zonder roetfilter, maar wel gemakkelijk voor garage.
Op dit moment weinig te klagen over de Koreaan met Europese allures, waarvan 32 auto’s en diverse merken, en de laatste 8 jaren Koreaans bloed. Het prijsniveau is intussen redelijk gelijk getrokken ook qua onderhoud, en de concurentie zit dicht op de hielen.
PROBLEMEN
- 122.000 km
Bestuurdersstoel gaf een klapperend geluid - teflon ring vervangen door koperen ring (garantie)
Krakend geluid in hemel nabij het brillenvak en de lampjes, na warm worden auto is probleem over.
Tweeter box rechterdeur brak spontaan uit deur - (garantie).
Standaard Hankook banden gevoelig voor rollen over lengte as - Vervangen door Kumho (garantie)
Soms hoorbaar gefluit van sier lastdragers, maar niet echt hinderlijk.
Inmiddels bij 32.000 km en 47000 km nieuwe grille gemonteerd gekregen daar chroom door de gespoten laag heen kwam - (garantie) volgende op komst
Dakdragers waren wit uitgeslagen en waren niet meer te bewegen, vervangen - (garantie)
MAART 2008
Bij 91500 km heeft de automatische versnellingsbak de geest gegeven - rollager gebroken (garantie 14 dagen leenauto)
Linkerarmsteun gebroken van deur - (garantie)
Laatste update: 122.000 km, distributieriem vervangen en afgesteld en de zoveelste stadslampjes vervangen.
- 141.000 km
EGR klep stuk, plus 2 nieuwe gloeibougies (beide op garantie) en nieuwe achterremblokken. Gezien de leeftijd en huidige km stand besloten om er nog 1 jaar garantieverlenging bij te kopen tot 4 jaar of 200.000km. Binnenkort zullen nieuwe zomerbanden moeten worden aangeschaft, gedacht wordt om Michelin Latitude er onder te plaatsen.
trilling in stuur
- 168.000 km
Bij 157.000 km weer een kleine beurt en op verzoek zijn de remmen nagezien, daar de auto enigszins in de stuurkolom begon te trillen, wellicht "kromme schijven". Bij deze km stand was het niet ondenkbaar dat de schijven aan vervanging toe waren. Achterremblokken warne bij 157.000km voor eerste keer vernieuwd.
Auto heeft het ruim 3.000 km zonder trillingen goed gedaan, maar is aansluitend weer begonnen.
In tussentijd is auto ook aangeboden voor "klokje rond" en is geplaatst in week 42 van 2009. Eigenlijk niets bijzonders gevonden.
Auto heeft zich tijdens de vakantie met de caravan wederom voortreffelijk gedragen, maar trillingen zijn en blijven hinderlijk, temeer daar auto thans veel op Duitse autobahn rijdt. Dealer heeft auto teruggeroepen voor nader onderzoek. Voorts niets dan lof, verbruik nog steeds schappelijk voor dit zwaargewicht.
Nieuwe zomerbanden bij 144.000 geplaatst.
na klokje rond nog steeds san tevree
- 184.000 km
Inmiddels heeft de auto zijn 2e APK gehad en er mankeerde, zoals verwacht niets aan. Kort voor de vakantie zijn de remschijven op de auto afgedraaid, waardoor thans de trillingen in het stuur bij afremmen zijn verdwenen. De auto heeft de afgelopen winter periode tijdens de vakantie in de sneeuw weer zijn mannetje gestaan met de caravan aan de haak. Dit in tegenstelling tot duurdere 4WD merken, die slippend hun werk stonden te verrichten. De Santa Fe voldoet uitstekend. Jammer van het geluid van de winterbanden, maar voorts een bestuurder die nogmaals een ton erbij wil rijden.
nieuwe remschijven
- 205.000 km
De auto is inmiddels uit de verlengde garantie periode die was afgesloten en heeft nogmaals nieuwe remschijven gekregen. De wagen begon wederom hinderlijk te trillen. Iets wat de eerste 144.000 km nimmer is gebeurd, maar daarna met grote regelmaat. Ook bij mij werd gevraagd of ik bij het stoplicht wel de voet van de rem haalde, want dat door het aangedrukt houden van de blokken op de remschijf er materiaal spanningen kunnen onstaan, die een kromme remschijf tot gevolg zou kunnen hebben. Altijd al mijn gewoonte geweest daar het hinderlijke vooruit willen trekken van de auto een onprettig gevoel geeft.
De auto loopt nog steeds ruim 1 : 12,5 km, iets wat nog steeds veelbelovend is voor een dergelijke zware bak. Alles functioneert nog steeds naar behoren en er is in het totaal geen reden om een nieuwe auto aan te schaffen, want alleen de bumper partij is aangepast en de grill, maar dit rechtvaardigd geen investering van €40.000 plus inruil ouwe trouwe kilometervreter.
Nu maar kijken hoe goed de kwaliteit van de auto is om er lang mee door te rijden, zodat uiteindelijk ook een gouden Hyundai speldje verdiend kan gaan worden, zoals bij Mercedes.
trilling en eindelijk een rammeltje naar 4,5 jaar
- 225.000 km
Na de laatste beurt kwam er opeens een rammeltje aan het licht en dit bleek een versleten rubber aan de stabilisatorstang te zijn. Rubber vervangen €61 en wij kunnen er weer voorlopig tegen. Binnenkort weer de sneeuw in met winterbanden die nu voor het 5e seizoen meegaan en nog steeds 6 mm hebben, dus zal het wel de laatste keer zijn voor de banden.
Na de wintersportreis komt de volgende APK en grote beurt weer om de hoek kijken.
Auto blijft ondanks de vele nieuwe remschijven toch weer trillen en dan hoofdzakelijk bij 70 km en lager. Uitlijning is nagekeken en volgens dealer moet ik het ermee doen, want alles heeft speling opgelopen, maar wat precies konden ze mij ook niet meedelen, jammer want voor de rest is auto nog perfect en loopt als een zonnetje. Volgens mij moet het toch mogelijk zijn om met zo'n auto trillingsvrij door te rijden, wie heeft er een idee?
In ieder geval zal de keus nu niet snel weer op een dergelijke auto vallen, jammer!
Gescheurde brandstofpomp
- 238.803 km
Onderweg op de Duitse autobahn, constateerde ik opeens een nevel achter mijn auto in het licht van de achterop komende auto's en ja mijn vermoeden bleek vrij snel juist, het bleek brandstof te zijn. De auto aan de kant en gewacht op de Hyundai mobiliteits hulp. Na een uur stond de auto in Osnabruck bij een dealer en de volgende dag konden wij bij daglicht constateren dar de HD brandstofpomp was gescheurd en er een nieuwe geplaatst diende te worden. Na het weekend was de auto op dinsdag gerepareerd en de kosten bedroegen €1.737. De eerste echte grote financiele tegenvaller, maar bij een dergelijke kilometerstand is een reparatie niet uitgesloten. Af en toe hapert de auto om te starten in de P-stand, wellicht is de kabelboom aangetast door de lekkende diesel?
Inmiddels hebben wij er alweer 3.000km bij op gezet en gaan wij gewoon door tot de volgende beurt.
kleine beurt
- 252.300 km
De kleine beurt leverde niets bijzonders op en de winterbanden zijn totaal opgereden en nieuwe zullen worden besteld, want voorlopig rijden wij er nog even mee door. Toch nog even een proefrit gemaakt in de I40, maar dat gaat hem niet worden, ondanks het feit dat de auto schitterend oogt en zeer ruim is, maar het stuurgedrag zal met een caravan er achter minder stabiel zijn.
Kosten kleine beurt €190,51.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.