Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi VGT 2WD StyleVersion (2008)

autoreview

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi VGT 2WD StyleVersion (2008)

Signalement

UitvoeringSanta Fe 2.2 CRDi VGT 2WD StyleVersion
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf219.995 km
KM-stand laatst275.536 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Moeilijke aanloop

  • 218.000 km

Nu ik de Hyundai SantaFe iets meer dan een jaar in mijn bezit heb toch maar eens een review. Reden is niet alleen mijn dagelijkse rijervaringen delen maar met name ook de ellende die we met deze auto hebben gehad.
Oktober 2015 is de Hyundai aangeschaft met inruil van een Volvo S80 D5. Voor velen wellicht een wat vreemde overstap waaronder in de laatste plaats niet mijzelf. Waarom dan toch gekocht?
De boogde Volvo XC90 leek met name toch te duur voor wat betreft de operationele kosten (wegenbelasting en verbruik). Had ik vooraf geweten welke kosten er nog met de Hyundai zouden volgen dan had ik anders besloten.
De SantFe is een Style version, diesel, automaat voorzien van alle luxe (o.a. lederen bekleding, elektrische stoelverstelling en -verwarming, etc.). Ondanks dat de auto zwaarder is dan de Volvo S80 en minder vermogen heeft is de auto vlot genoeg en heeft hij met de caravan van 1.600 kg geen enkel probleem. In mijn beleving is de Hyundai een stabiele combinatie met de caravan dan de Volvo.

Positief:
Comfortabel, hoge instap en zitpositie (heerlijk in het dagelijkse verkeer).
Rijeigenschappen zijn voor zo'n zware en hoge auto prima, kan behoorlijk hard de bocht om en remt bijzonder goed.
Verbruik met of zonder ingeschakelde airco is vrijwel niet te merken. Het verbruik valt mij op zich (formaat en gewicht in aanmerking genomen) nog mee. Gemiddeld over alles (vakanties met caravan): 1:12,9.
Automaat schakelt erg goed en soepel.
Auto is bijzonder ruim, op pad met 7 personen kan echt en dat is er nog (een beetje) bagageruimte beschikbaar.
Hyundai heeft een degelijk product geleverd, alles voelt zeer solide aan (ook al is de auto inmiddels 8 jaar oud) en functioneert probleemloos.

Minder:
De stoelen zijn beduidend minder dan in de Volvo (kan ook bijna niet anders) en het regelen van de temperatuur is niet altijd optimaal (met name een constante temperatuur in de winter).
De motor is direct na het starten een enorme "knikkerbak" en blijft ook wanneer je buiten de auto bent nadrukkelijk aanwezig.

Met inachtneming van de bovenstaande ervaringen heb ik ongeveer een 8 maanden gereden. Tussendoor is de intercooler vervangen maar door coulance van de dealer bleven de kosten tot € 250,- beperkt. Met de eerste grote onderhoudsbeurt in aantocht heb ik wat "research"gedaan op internet en kwam daarbij op het Autoweek-forum een bericht tegen van een SantaFe eigenaar die waarschuwde voor het vastlopen van de motor als gevolg van het verstopt raken van een zeef in het oliecarter. Een gewaarschuwd mens telt voor twee en met die kennis naar de dealer gegaan om door te geven dat bij de onderhoudsbeurt ook de zeef gereinigd moest worden. Dealer was overigens onbekend met dit fenomeen (ook de Hyundai importeur stelt blijkbaar dealers hiervan niet op de hoogte) en zou het schoonmaken van de zeef meenemen bij het komende onderhoud. Lang verhaal kort, één dag voor de onderhoudsbeurt loopt de motor geheel vast en is er maar één oplossing: totale motorrevisie. Omdat de dealer in de aanloop naar dit gebeuren nogal onduidelijke informatie had gegeven zijn de kosten grotendeels voor zijn rekening gekomen (waarvoor dank!). Een ongeluk komt echter nooit alleen en het revisiebedrijf heeft vervolgens wat steken laten vallen. Gevolg: auto is tot 4 keer terug geweest, tweemaal een nieuwe turbo, roetfilter gereinigd en uiteindelijk is ook nog de airco door de dealer onder coulance vervangen (waarvoor wederom dank!). Daarna 3 maanden probleemloos gereden tot aan de APK-controle. Wat bleek, de auto lekte olie en koelvloeistof! Daarnaast bleek dat de fuseekogels vervangen moesten worden, een reflector van de koplamp en remblokken van de achterrem. Auto is opnieuw 3 weken bij de dealer geweest en omdat het revisiebedrijf de olie- en koelvloeistoflekkage niet verholpen kreeg is de chefmonteur van de dealer aan de slag gegaan en heeft uiteindelijk de lekkage verholpen.

Het mag denk ik wel duidelijk zijn dat intussen mijn vertrouwen in de "degelijke" Koreaan volledig aan gruzelementen lag. Zover zelfs dat er zelfs aan een andere auto werd gedacht ook al zou dat zeer veel geld kosten.

Mijn oplossing was uiteindelijk de SantFe laten keuren door Carrec (ja, die van de Autoweek klokje-rond-keuringen). Tijdens een grondige twee uur durende inspectie heeft men alles nagelopen en met mijn verhaal in het achterhoofd was het advies duidelijk: doorrijden de auto verkeert in zeer goed conditie.

Nogmaals het is volstrekt onbegrijpelijk dat het schoonmaken van een simpele zeef (kosten een uurtje werk tijdens een grote beurt) niet in het standaard onderhoud is opgenomen en dat daardoor een totale revisie van vele duizenden euro's het gevolg is. Dit doet de verdere betrouwbaarheid van deze auto geen goed.

De komende 3 jaar is de SantaFe dus nog in bezit. Verdere ervaringen worden vervolgd.

Einde oefening

  • 275.536 km

Einde oefening voor de Hyundai. Helaas heeft de auto ons weer in de steek gelaten en in de laatste maand weer ruim drie weken bij de garage gestaan. Het begon met een rare tik in de motor en gezien de ervaringen eerder heb ik geen enkel risico genomen en de wegenwacht ingeschakeld die op zijn beurt weer een auto-ambulance regelde en de Hyundai bij de garage heeft afgeleverd.

Eerste diagnose was dat het waarschijnlijk een kapotte verstuiver zou zijn. Wel een tegenvallen maar oké met 275.000 km en 10 jaar oud is dat te accepteren. De eerste diagnose was niet juist en het grote zoeken was weer begonnen. Na enkele dagen en inschakelen van het revisiebedrijf bleek er tocht dieper in het motorblok het nodige niet in orde te zijn. Meer dan een week later was er duidelijkheid: 4 kapotte krukaslagers en een kapot gelopen krukas. De grote vraag was hoe dan nu weer kon en vooral wie er voor de kosten zou opdraaien?
De Hyundai had immers sinds de vorige volledige motorrevisie (waarbij er 4 nieuwe lagers waren gemonteerd) net 30.000 km gelopen. Na enkele spannende dagen (kosten zouden toch al snel meer dan € 4.000,- bedragen) bleek dat er lagers met een fabricagefout waren gemonteerd. Opluchting de reparatie zou onder volledige garantie worden uitgevoerd, pffff.
Uiteindelijk is de auto na afwezigheid van meer dan drie weken weer terug maar het vertrouwen is volledig zoek. Op een zaterdag de auto in ontvangst genomen en de dinsdag daarop al een andere auto gekocht. Einde oefening Hyundai!

3,5
  • Betrouwbaarheid
    2
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens