Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Hyundai
  • Santa Fe

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi VGT 2WD StyleVersion (2008)

autoreview

3
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi VGT 2WD StyleVersion (2008)
Batto1962
  • Batto19629
  • Gebruikersreview
25 november 2016 om 13:15
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringSanta Fe 2.2 CRDi VGT 2WD StyleVersion
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf219.995 km
KM-stand laatst275.536 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Moeilijke aanloop

  • 218.000 km
  • 25 november 2016

Nu ik de Hyundai SantaFe iets meer dan een jaar in mijn bezit heb toch maar eens een review. Reden is niet alleen mijn dagelijkse rijervaringen delen maar met name ook de ellende die we met deze auto hebben gehad.
Oktober 2015 is de Hyundai aangeschaft met inruil van een Volvo S80 D5. Voor velen wellicht een wat vreemde overstap waaronder in de laatste plaats niet mijzelf. Waarom dan toch gekocht?
De boogde Volvo XC90 leek met name toch te duur voor wat betreft de operationele kosten (wegenbelasting en verbruik). Had ik vooraf geweten welke kosten er nog met de Hyundai zouden volgen dan had ik anders besloten.
De SantFe is een Style version, diesel, automaat voorzien van alle luxe (o.a. lederen bekleding, elektrische stoelverstelling en -verwarming, etc.). Ondanks dat de auto zwaarder is dan de Volvo S80 en minder vermogen heeft is de auto vlot genoeg en heeft hij met de caravan van 1.600 kg geen enkel probleem. In mijn beleving is de Hyundai een stabiele combinatie met de caravan dan de Volvo.

Positief:
Comfortabel, hoge instap en zitpositie (heerlijk in het dagelijkse verkeer).
Rijeigenschappen zijn voor zo'n zware en hoge auto prima, kan behoorlijk hard de bocht om en remt bijzonder goed.
Verbruik met of zonder ingeschakelde airco is vrijwel niet te merken. Het verbruik valt mij op zich (formaat en gewicht in aanmerking genomen) nog mee. Gemiddeld over alles (vakanties met caravan): 1:12,9.
Automaat schakelt erg goed en soepel.
Auto is bijzonder ruim, op pad met 7 personen kan echt en dat is er nog (een beetje) bagageruimte beschikbaar.
Hyundai heeft een degelijk product geleverd, alles voelt zeer solide aan (ook al is de auto inmiddels 8 jaar oud) en functioneert probleemloos.

Minder:
De stoelen zijn beduidend minder dan in de Volvo (kan ook bijna niet anders) en het regelen van de temperatuur is niet altijd optimaal (met name een constante temperatuur in de winter).
De motor is direct na het starten een enorme "knikkerbak" en blijft ook wanneer je buiten de auto bent nadrukkelijk aanwezig.

Met inachtneming van de bovenstaande ervaringen heb ik ongeveer een 8 maanden gereden. Tussendoor is de intercooler vervangen maar door coulance van de dealer bleven de kosten tot € 250,- beperkt. Met de eerste grote onderhoudsbeurt in aantocht heb ik wat "research"gedaan op internet en kwam daarbij op het Autoweek-forum een bericht tegen van een SantaFe eigenaar die waarschuwde voor het vastlopen van de motor als gevolg van het verstopt raken van een zeef in het oliecarter. Een gewaarschuwd mens telt voor twee en met die kennis naar de dealer gegaan om door te geven dat bij de onderhoudsbeurt ook de zeef gereinigd moest worden. Dealer was overigens onbekend met dit fenomeen (ook de Hyundai importeur stelt blijkbaar dealers hiervan niet op de hoogte) en zou het schoonmaken van de zeef meenemen bij het komende onderhoud. Lang verhaal kort, één dag voor de onderhoudsbeurt loopt de motor geheel vast en is er maar één oplossing: totale motorrevisie. Omdat de dealer in de aanloop naar dit gebeuren nogal onduidelijke informatie had gegeven zijn de kosten grotendeels voor zijn rekening gekomen (waarvoor dank!). Een ongeluk komt echter nooit alleen en het revisiebedrijf heeft vervolgens wat steken laten vallen. Gevolg: auto is tot 4 keer terug geweest, tweemaal een nieuwe turbo, roetfilter gereinigd en uiteindelijk is ook nog de airco door de dealer onder coulance vervangen (waarvoor wederom dank!). Daarna 3 maanden probleemloos gereden tot aan de APK-controle. Wat bleek, de auto lekte olie en koelvloeistof! Daarnaast bleek dat de fuseekogels vervangen moesten worden, een reflector van de koplamp en remblokken van de achterrem. Auto is opnieuw 3 weken bij de dealer geweest en omdat het revisiebedrijf de olie- en koelvloeistoflekkage niet verholpen kreeg is de chefmonteur van de dealer aan de slag gegaan en heeft uiteindelijk de lekkage verholpen.

Het mag denk ik wel duidelijk zijn dat intussen mijn vertrouwen in de "degelijke" Koreaan volledig aan gruzelementen lag. Zover zelfs dat er zelfs aan een andere auto werd gedacht ook al zou dat zeer veel geld kosten.

Mijn oplossing was uiteindelijk de SantFe laten keuren door Carrec (ja, die van de Autoweek klokje-rond-keuringen). Tijdens een grondige twee uur durende inspectie heeft men alles nagelopen en met mijn verhaal in het achterhoofd was het advies duidelijk: doorrijden de auto verkeert in zeer goed conditie.

Nogmaals het is volstrekt onbegrijpelijk dat het schoonmaken van een simpele zeef (kosten een uurtje werk tijdens een grote beurt) niet in het standaard onderhoud is opgenomen en dat daardoor een totale revisie van vele duizenden euro's het gevolg is. Dit doet de verdere betrouwbaarheid van deze auto geen goed.

De komende 3 jaar is de SantaFe dus nog in bezit. Verdere ervaringen worden vervolgd.

Einde oefening

  • 275.536 km
  • 12 juli 2017

Einde oefening voor de Hyundai. Helaas heeft de auto ons weer in de steek gelaten en in de laatste maand weer ruim drie weken bij de garage gestaan. Het begon met een rare tik in de motor en gezien de ervaringen eerder heb ik geen enkel risico genomen en de wegenwacht ingeschakeld die op zijn beurt weer een auto-ambulance regelde en de Hyundai bij de garage heeft afgeleverd.

Eerste diagnose was dat het waarschijnlijk een kapotte verstuiver zou zijn. Wel een tegenvallen maar oké met 275.000 km en 10 jaar oud is dat te accepteren. De eerste diagnose was niet juist en het grote zoeken was weer begonnen. Na enkele dagen en inschakelen van het revisiebedrijf bleek er tocht dieper in het motorblok het nodige niet in orde te zijn. Meer dan een week later was er duidelijkheid: 4 kapotte krukaslagers en een kapot gelopen krukas. De grote vraag was hoe dan nu weer kon en vooral wie er voor de kosten zou opdraaien?
De Hyundai had immers sinds de vorige volledige motorrevisie (waarbij er 4 nieuwe lagers waren gemonteerd) net 30.000 km gelopen. Na enkele spannende dagen (kosten zouden toch al snel meer dan € 4.000,- bedragen) bleek dat er lagers met een fabricagefout waren gemonteerd. Opluchting de reparatie zou onder volledige garantie worden uitgevoerd, pffff.
Uiteindelijk is de auto na afwezigheid van meer dan drie weken weer terug maar het vertrouwen is volledig zoek. Op een zaterdag de auto in ontvangst genomen en de dinsdag daarop al een andere auto gekocht. Einde oefening Hyundai!

3,5
  • Betrouwbaarheid
    2
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
  • Rijd je zelf met een Hyundai Santa Fe? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Hyundai Santa Fe
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Hyundai Santa Fe

INFO
ANWB
ANWB
Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDI HEV Comfort (5D/6A)
€ 739
Bekijk nu ⟩
Hyundai Santa Fe in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi VGT StyleVersion

    Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi VGT StyleVersion

    • 2008
    • 274.353 km

    € 4.750

    Hyundai Santa Fe 2.7i V6 4WD Freestyle

    Hyundai Santa Fe 2.7i V6 4WD Freestyle

    • 2008
    • 195.500 km

    € 6.950

    Hyundai Santa Fe 2.7i V6 4WD Style |Parkeersensoren | Climate Control | Trekhaak

    Hyundai Santa Fe 2.7i V6 4WD Style |Parkeersensoren | Climate Control | Trekhaak

    • 2006
    • 160.600 km

    € 8.930

Meer Hyundai Santa Fe occasions

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Hyundai Santa Fe specificaties
  • Hyundai Santa Fe occasions
  • Hyundai Santa Fe video's
Advies en informatie
  • Hyundai Santa Fe tests
  • Hyundai Santa Fe gebruikersreviews
  • Hyundai Santa Fe index
PREMIUM
Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

Je zou denken dat in dit tijdperk van bezuinigen en consuminderen er volop belangstelling moet...

Lees meer
 

Hyundai Santa Fe reviews

  • Gebruikersreview
    Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi VGT 2WD StyleVersion (2008)

    Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi VGT 2WD StyleVersion...

    3
    • 25 november 2016
  • Gebruikersreview
    Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi VGT 2WD StyleVersion (2008)

    Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi VGT 2WD StyleVersion...

    5
    • 25 november 2015
  • Gebruikersreview
    Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi VGT 4WD StyleVersion (2008)

    Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi VGT 4WD StyleVersion...

    3
    • 20 november 2013
  • Gebruikersreview
    Hyundai Santa Fe 2.7i V6 2WD StyleVersion (2006)

    Hyundai Santa Fe 2.7i V6 2WD StyleVersion...

    1
    • 18 november 2011
  • Gebruikersreview
    Hyundai Santa Fe 2.7i V6 4WD StyleVersion (2007)

    Hyundai Santa Fe 2.7i V6 4WD StyleVersion...

    4
    • 16 februari 2010
  • Gebruikersreview
    Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi VGT 4WD StyleVersion (2008)

    Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi VGT 4WD StyleVersion...

    2
    • 12 februari 2010
  • Gebruikersreview
    Hyundai Santa Fe 2.7i V6 4WD StyleVersion (2007)

    Hyundai Santa Fe 2.7i V6 4WD StyleVersion...

    4
    • 26 januari 2010
meer reviews
Hyundai Ioniq – 2017 – 166.125 km - Accudegradatie

Hyundai Ioniq – 2017 – 166.125 km - Accudegradatie

508

Bij een gebruikte elektrische auto is één ding het belangrijkst: wat is de staat van de accu?...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Toyota Highlander - Hyundai Santa Fe - Dubbeltest

    Toyota Highlander - Hyundai Santa Fe -...

    • 17 augustus 2021
  • Nieuws
    Hyundai Santa Fe stoer aangekleed

    Hyundai Santa Fe stoer aangekleed

    3
    • 3 augustus 2021
  • Autotest
    Test: Hyundai Santa Fe Hybrid

    Test: Hyundai Santa Fe Hybrid

    8
    • 30 juni 2021
  • PREMIUM
    Test: Hyundai Santa Fe vs. Skoda Kodiaq

    Test: Hyundai Santa Fe vs. Skoda Kodiaq

    • 20 april 2021
  • Gebruikersreview
    Hyundai Santa Fe 2.4i 16V 4WD (2002)

    Hyundai Santa Fe 2.4i 16V 4WD (2002)

    1
    • 7 maart 2021
  • Nieuws
    Vernieuwde Hyundai Santa Fe fors goedkoper

    Vernieuwde Hyundai Santa Fe fors goedkoper

    41
    • 1 februari 2021
  • Nieuws
    Hyundai belicht details nieuwe Santa Fe plug-in

    Hyundai belicht details nieuwe Santa Fe...

    8
    • 30 juni 2020
Merk
Merk
  • Hyundai Ioniq 6 - Eerste kennismaking

    Hyundai Ioniq 6 - Eerste kennismaking

    4
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Hyundai Ioniq 6: aanval op Model 3

    Hyundai Ioniq 6: aanval op Model 3

    19
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Duitse autoriteiten bij Hyundai en Kia op jacht naar sjoemelsoftware

    Duitse autoriteiten bij Hyundai en Kia...

    36
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Hyundai Ioniq 6 laat al wat van zich zien

    Hyundai Ioniq 6 laat al wat van zich zien

    13
    • 27 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Hyundai Ioniq 1.6 GDI HEV Comfort (2018)

    Hyundai Ioniq 1.6 GDI HEV Comfort (2018)

    • 26 juni 2022
  • PREMIUM
    Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

    Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki...

    • 21 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Hyundai Ioniq 5 73kWh Lounge (2021)

    Hyundai Ioniq 5 73kWh Lounge (2021)

    3
    • 21 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden