Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi VGT 4WD StyleVersion (2007)

Stoerejongensauto

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi VGT 4WD StyleVersion
Softroaders maken de dienst uit in het SUV-segment. Hyundai bestookt niet alleen met de Tucson, maar ook met de Santa Fe de midi-SUVmarkt. De vreemd golvende lijnen van de vorige Santa Fe heeft Hyundai ingeruild voor een keurig strakgetrokken koets.

Een ietwat anoniem uiterlijk hoeft een auto geen kwaad te doen, dat bewijst de nieuwe Santa Fe. Hij oogt een stuk Europeser met z'n hoge grille, die lijkt op de grille van Audi. Hier te lande mag hij zich in een toenemende populariteit verheugen. De Santa Fe opereert in twee deelgebieden van het SUV-segment. Hij bindt qua maat de strijd aan met auto's als de VW Touareg, maar zit daar in prijs ver onder. Tweewielaandrijving maakt hem prijstechnisch nog aantrekkelijker.
Vierwielaandrijving maakt de Koreaan niet tot een terreinauto. De aandrijving is niet permanent; onder normale omstandigheden worden alleen de voorwielen aangedreven. Hij ontbeert een tussenbak en heeft onafhankelijke wielophanging rondom, in het terrein zal hij dus niet ver komen. De afstemming van het onderstel is op comfort gericht, maar van weekheid is geen sprake – een aangename verrassing.
Op lange oneffenheden deint hij wat en dwarsrichels geeft hij vrij nadrukkelijk door, maar in bochten helt hij opmerkelijk weinig over. Je voelt 'm wel gaan hangen, maar dat komt doordat je vrij hoog op de bok zit. Ook het stuurgedrag verrast in positieve zin. De Koreaan reageert nauwkeurig en strak genoeg op commando's van het stuurwiel.
De 2,2-liter dieselmotor voorzien van een turbo met variabele geometrie maakt een verfijnde indruk. Hij doet zijn werk in relatieve rust en reageert keurig op het gaspedaal. Niet dat hij de klinkers uit de straat trekt, maar een sukkelaar is de Koreaan niet. De Hyundai is voorzien van een automatische transmissie. Tussen 1.800 en 4.000 tpm presteert de dieselmotor op zijn best. De gangwissels van de automaat verlopen aangenaam soepel en de transmissie is goed bij de les. Hij blijft
niet te lang in een bepaalde versnelling hangen en schakelt ook niet te vroeg terug. De motor-bakcombinatie die deze Hyundai biedt, is onverwacht bevredigend.


Vlot gelijnd
Eveneens bevredigend is de ruimte aan boord. Voorin ervaar je meer dan voldoende bewegingsruimte. De zitpositie achter het stuur zou alleen wat lager mogen zijn. In de Hyundai zit je wel heel hoog; vergeefs probeer je iedere keer dat je instapt de stoel verder omlaag te brengen. De Hyundai heeft een stuurwiel dat zowel in hoogte als axiaal verstelbaar is. Je kijkt uit op een vlot gelijnd dashboard. Het instrumentarium is met weinig fantasie vormgegeven, maar wel heel doelmatig. Het middendeel dat een stukje het interieur in steekt, scheidt keurig de linker- en rechterkant van het dashboard. Onderaan loopt een vloeiende rand in hout-look. Dat het nep is, valt goed te zien, maar dat mag de pret niet drukken, want het doorbreekt de somberheid in het interieur. Het zitmeubilair is met leer bekleed, de voorstoelen zijn elektrisch verstelbaar, het stuurwiel kan meervoudig worden versteld en een boordcomputer ontbreekt niet.
Achterpassagiers zul je in de Santa Fe niet horen klagen over ruimte. Zelfs de lange Nederlander heeft op de achterbank niet snel te weinig plek. Desgewenst kun je een derde zitrij bestellen, maar stel je niet te veel voor van de zitplaatsen 6 en 7. De ruimte is er zeer beperkt en dan zwijgen we over de lastige bereikbaarheid. De Hyundai heeft 528 liter bagageruimte.

Signalement

Merk Hyundai
Model Santa Fe 2.2 CRDi VGT 4WD StyleVersion
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 49.685

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.188 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 335 Nm bij 1.800 tpm
Inhoud brandstoftank 75 l
Lengte / breedte / hoogte 4.675 mm / 1.890 mm / 1.725 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.828 kg
Laadvermogen 692 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden235/65R17Prijzen
Topsnelheid 178 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,3 s (fabrieksopgave: 12,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 4,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 9,3s
Brandstofverbruik 8,1 l/100km
CO2-uitstoot 214 g/km