Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi VGT 2WD DynamicVersion (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Santa Fe 2.2 CRDi VGT 2WD DynamicVersion |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 130.000 km |
ERVARINGEN
- 132.000 km
Sinds vorige week ben ik de gelukkige bezitter van een Santa Fe 2.2 CRDi 2WD, Onyx Blue in Dynamic uitvoering. Wat een schoonheid, ruimte, comfort en wat een souplesse. Niet dan mijn vorige Passat een slechte wagen was, maar deze Hyundai overtreft op alle punten. Ik heb gekozen voor de CRDi, niet dat ik extreem veel kilometers per jaar rijd (ca. 25000), maar meer vanwege het lagere verbruik, de souplesse van de motor en de hogere inruilwaarde. Daarnaast is mijn auto voorzien van 2WD, omdat in dit platte kikkerlandje met z’n vele asfalt, de automatische 4WD toch nooit zal inschakelen. Verder is mijn auto voorzien van trekhaak, een 3e zitrij (zodat ik mijn voltallige familie kan vervoeren), een set winterbanden op 16-spaaks LMV en tot slot een SCM klasse 3 auto-alarm, wat vanwege de verzekering noodzakelijk was. Wat ik nog mis is park-distance-control omdat het uitzicht naar achter, vanwege de hoogte, toch wat beperkt is. Dit gaat er dus binnenkort nog in komen.
Wat me is opgevallen in de eerste kilometers, is het geluid, de souplesse en de trekkacht van de motor. Mensen die er in gereden hebben waren positief verbaasd dat ze in een diesel reden. Ondanks het hogere gewicht doen de prestaties zeker niet onder aan die van mijn getunede Passat.
De stilte, de ruimte, het comfort en de rij hoogte, geven je het gevoel op een ’troon’ te rijden. Het stuur en de voor-stoelen zijn in alle richtingen goed instelbaar. De zithoogte op de tweede rij valt tegen, waardoor volwassenen relatief weinig steun ondervinden onder hun bovenbenen. Beenruimte is er echter voldoende. Op de derde zitrij kunnen alleen kinderen een comfortabel plekje vinden.
Het ’beruchte’ weggedrag van een SUV herken ik niet in deze Santa Fe. Rechte stukken snelweg zijn super-comfortabel, alleen op hobbelige wegen worden de oneffenheden wat sterker doorgegeven zonder echt hinderlijk te worden. Het overhellen in de bochten is niet noemenswaardig.
Enig minpuntje is de hoge instap voor kleine kinderen. Wellicht een reden om toch nog side-bars te monteren.(hoewel ik niet overtuigd ben dat dit de auto mooier zal maken)
***15000Km update***
Inmiddels heb ik de eerste 15.000km erop zitten. Nog steeds kan ik mijn enthousiame over deze wagen niet onder stoelen of banken steken. Het is een geweldige auto, geen kraakje of rammeltje te bekennen. Alles is zeer solide gemaakt.
De eerste kleine beurt (193 Euro) is zonder bijzonderheden uitgevoerd.
Nu ik er wat langer in rijd, merk ik dat de eerste en tweede versnelling wat ’kort’ zijn. De wagen vraagt om snel over te schakelen, vanaf de derde versnelling is het werkgebied zoals het aan zou moeten voelen. Wellicht zijn de keuzes van de overbrenging van de eerste en tweede versnelling meer afgestemd op gebruik in terrein. Voor de weg vind ik ze te kort.
Het verbruik valt mee. Gemiddeld 7,3 liter op 100km. Ik rijd gemiddeld 50% snelweg en 50% provinciale weg. Tijdens zwaarbeladen vakanties naar Oostenrijk en Frankrijk (gemiddeld 130 Km/uur) was het gemiddeld verbruik aanzienlijk hoger: 8,6 liter op 100km
Inmiddels is de auto voorzien van PDC. Een welkome aanvulling omdat het zicht naar achter, door de hoogte, toch nogal beperkt is.
Toch zijn er een paar kritische opmerkingen te maken:
De schakelaars van de mistlampen zitten op een lastige positie waardoor ze tijdens het rijden niet of nauwelijks zichtbaar zijn. Gecombineerd met het feit dat ze niet automatisch uitschakelen bij het uitzetten van de motor, is het me al verschillende keren overkomen dat medeweggebruikers me moesten wijzen op het feit dat de mistlampen nog branden.
Verder zijn de standaard vloermatten in de Santa Fe van slechte kwaliteit. Al snel begonnen ze te krullen. Slordig.
Tijdens het omwisselen van de winter- naar de zomerbanden, was het gebruik van de standaard krik een enorme frustrerende ervaring. Dat zou voor een moderne auto in deze prijsklasse verboden moeten worden. Wat een voor-oorlogse oplossing is die krik.....
Mijn pijn in mijn hart heb ik afscheid genomen van m'n Santa Fe. Ingeruild bij de dealer. Morgen staat er een iX35 2.0CVVT icatcher voor me klaar.
PROBLEMEN
- 130.000 km
Een klein smetje was dat na inbouw van het alarm, de instrument-verlichting niet meer werkte. Men was vergeten deze connector opnieuw aan te sluiten. Het bezoek aan de garage duurde 5 minuten....
***update 15000km****
Als snel (3maanden) hadden 3 van de 4 verstelhandels van de dakdragers het begeven, zonder dat ze noemenswaardig zijn gebruikt. Verder is het kunstof van deze dakdragers veel te snel verkleurd van zwart naar licht-grijs. Alles wordt onder garantie opgelost.
*** update 130000km***
Afgelopen 6 jaar probleemloos met de Santa Fe gereden. keurig op tijd zijn 15K onderhoudsbeurten (bij de dealer) gegeven en altijd liefdevol behandeld: rustig rijden bij koude motor en turbo netjes af laten koelen naar lange, zware en warme ritten. Distributie-riem volgens het onderhoud schema netjes bij 120K vervangen. Desondanks heeft de Santa Fe het volkomen onverwacht begeven. Met veel kabaal en rook viel hij afgelopen zaterdag na 300 meter rijden bij 30k/h volledig stil. Vandaag de diagnose ontvangen. Een vastgelopen waterpomp heeft de distributie-riem vernield met als gevolg kromme tuimelaars, kleppen en zuigers. totale schade min. 5000 Euro. "Pech" volgens de garage, "vette pech....."
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.