Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi R 4WD i-Catcher (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Santa Fe 2.2 CRDi R 4WD i-Catcher |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 500 km |
Eerste week
- 500 km
Na lang wikken en wegen hebben we uiteindelijk de Jeep ingeruild voor de Santa Fe. In Australie heet onze top versie de Highlander, vergelijkbaar met de in Nederland geheten i-Catcher.
Dus luxe "Arabian Mocca" lak en beige leren interieur, het panorama dak, 4 verwarmde stoelen, 7 zitplaatsen, satnav, 2.2 CRDI, 19 inch wielen, parkeersensoren, donkere ruiten rondom. De lijst is lang. Wel raar want behalve de prijs was er weinig te onderhandelen. Voor $50000, ongeveer €35000, was ie van ons. Kreeg er nog de matten en trekhaak bij en natuurlijk de 5 jaar garantie en 3 jaar vaste onderhoudsprijs van €200 per jaar.
Na de Alfa, Saab en Jeep, was het een lastige keus, zo'n Hyundai. Het is nou niet bepaald een auto met karakter. Best wel mooi hoor en het interieur zit prima in elkaar, vooral met het lichte interieur.
Na 1 week, moet ik zeggen dat de negatieve praat over het rijgedrag mij verrast. Inderdaad, de afstelling voor hobbelige wegen is hard. Maar echt storend is het niet. De wegligging is prima, beter dan de Jeep. Wel moet ik zeggen dat de besturing erg gevoelloos is, maar dat went, want slechter dan een Toyota of Mitsubishi is het niet, maar de Jeep was beter.
Andere zaken die storen.
1. Alle piepjes en muziekjes bij openen van deuren, dak, vergeten sleutels, gordels en de meest irritante, het uitzetten van de auto. Dat kan echt niet.
2. Het scherm voor audio en navigatie dimt niet genoeg. Vooral als je op onverlichte wegen rijdt (wat normaal is hiet), dan moet ik het handmatig uitzetten.
3. De bediening van het dak. Fantastisch zo'n groot glazen ding, mijn dochter vindt het geweldig. Maar de integratie van het elektrische zonnescherm zit echt zo onlogisch in elkaar. Je moet het proberen om te begrijpen wat ik bedoel.
4. De passagiersstoel is elektrisch, maar niet in hoogte verstelbaar. Mijn vrouw is niet zo lang, dus die klaagt daarover.
Kleine dingetjes, waar ik hopelijk mee zal leren leven.
Goeie punten:
1. Voor een auto de kleiner lijkt/is dan de concurrentie, heeft Hyundai de auto enorm goed ingericht. De auto lijkt ruimer en is zeker praktischer dan onze Jeep. Bekerhouders, plekken voor spul, schuivende achterbank met rugverstelling, dat is allemaal slim gedaan. Vooral de plek om het koffer afdekscherm te bewaren is geweldig.
2. Het multimedia systeem, het reageert snel, heeft hoge resolutie en bedient redelijk.
3. De extra 2 stoeltjes, prima voor korte ritjes, en wat lagere ritten voor de kids (mede wat leefbaarder door het glazen dak)
4. De motor. Snel, redelijk stil en zuinig bij bewust rijden. Voor een dergelijk grote auto en in onze zeer heuvelachtige stad, is 8 liter per 100km goed. Op de snelweg haal ik bij onze maximum snelheid van 110kmh, makkelijk 7 per 100 kilometer.
5. Als je auto benaderd, klappen zijspiegels open de verlicht de hele auto, inclusief de deurhendels en onder de zijspiegels. Toegang is sleutelloos.
De Santa Fe heeft echt de meeste zaken slim opgelost, maar daarentegen hebben ze sommige dingen gewoon laten liggen.
Al met al een goede koop, witgoed op wielen en met het geld dat we besparen in vergelijking met de Jeep, koop ik over een paar jaar een vintage 911 Targa.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.