Hyundai Santa Fe (2022)
autoreview

Signalement
Bouwjaar | 2022 |
---|---|
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 30.000 km |
Maatje groter
- 1.300 km
Van een Vitara naar een Santa Fe, voornaamste reden voor de inruil was dat we een maatje groter wilden en een wat zwaardere auto om de 1500 kg wegende Hobby te trekken.
Eerste 1300 km binnen twee weken gereden met overheersende positieve indrukken. Ruim van binnen, smaakvol interieur, lekkere zit met prima verstelbare stoelen, stil motorgebeuren en ruime kofferbak. Stuurt prettig.
Minder is het flipperkastachtige dashboard en het steeds weer (elke rit) moeten uitzetten van he Lane Following Assist systeem en het automatisch bijsturen hiervan als een witte doorgetrokken streep te dichtbij komt. Dit overkwam mij in de Benelux tunnel hetgeen een gevecht werd tegen het LFA met gevolg enige slingeringen en commentaar van de rechterzijde of ik wat beter wilde opletten.
De piepjes en bliepjes van het systeem en de Garmin dashcam wedijveren om de meeste indruk. Jammer dat dit niet definitief is uit te zetten.
De gebruikshandleiding heeft de omvang van een Statenbijbel en is niet altijd logisch ingedeeld, klokje naar 24 uur instelling ipv. am/pm heeft mij 30 minuten geduurd te vinden, inclusief downloaden van QR code, kan beter. Ik vermoed dat het Koreaans direct vertaald is naar het Nederlands zonder aanpassing aan het NL taalgebruik.
Als de eerste 10,000 km er op zitten ga ik het verbruik eens meten, tegen die tijd hebben we ook wat caravan kilometers gemaakt en is een update op zijn plaats.
15000 km review
- 17.500 km
17500 km's zitten er inmiddels op, waaronder aardig wat kilometers met een 1500 kg wegende Hobby aan de haak. De combinatie rijdt goed en comfortabel, de automaat schakelt prettig en doet zijn werk. Op vlak terrein is het verbruik zo rond de 1 op 12 km., in bergachtig terrein wordt er aanzienlijk meer uit de tank gesnoept met zo rond de 1 op 8 a 10 km/l. De elektrische rem werkt naar behoren, bij een afdaling laadt de batterij zienderogen op waarbij de schijfremmen worden ontzien.
Zonder caravan rijd ik zo 1 op 16 km/l, best goed voor zo'n formaat auto, al moet ik wel zeggen dat ik een rustige rijder ben en zelden de 100 km/h te boven ga.
Irritant blijft de stortvloed van onnodige alarmen, voornamelijk rijdend in de Randstad met continue een rood lichtje in de spiegels is er geen ophouden aan. Een berijdster merkte op "wordt je daar niet gek van?", nee dat niet inmiddels alarm doof zijnde.
De 15 k beurt kostte 324 euro, eigenlijk best een korte interval voor een moderne auto die 15 k.
Over het algemeen tevreden dus met de Sante Fe.
30 k review
- 30.000 km
Inmiddels hebben we er 30.000 km opzitten en ik moet zeggen dat de Fe' nog steeds prima bevalt. Voor de piepjes en bliebjes ben ik inmiddels immuun geworden. Inmiddels ben ik wel achter gekomen dat de achterklep iets hoger open gekund had mogen worden, wellicht voldoende voor de gemiddelde Koreaan maar niet voor mij met 1.85 m, regelmatig mijn knar gestoten. Ook bij het bijsturen indien een ander voertuig te dichtbij komt slaan mijn eigen kleppen een slagje over, de Randstad tijdens de spits is namelijk te druk voor dit wat te krap afgestelde veiligheidssysteem.
Ook even de nieuwe Fe' bekeken vandaag, mooi, ziet er prima uit, maar trekgewicht is een stuk lager en derhalve geen optie meer, jammer. Wie bepaald dat eigenlijk, dat trekgewicht? Het zal toch niet Brussel zijn?
Brandstofverbuik met caravan ligt zo rond de 1 op 10-12, en rijden met caravan is een genot, verbruik is redelijk naar mijn inzien, vrije vlucht doen we tussen de 1 op 14 tot 16, ook prima.
Kortom nog steeds zeer tevreden met deze Fe'
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.