Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDI PHEV 4WD Premium Plus (2025)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Santa Fe 1.6 T-GDI PHEV 4WD Premium Plus |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 16 km |
KM-stand laatst | 2.317 km |
Nieuwe auto, hele andere klasse.
- 2.317 km
Hyundai Santa Fe 2024 PHEV
Voordat ik begin: dit is de auto van mijn vader. Toch leek het mij leuk om er een uitgebreide review over te schrijven.
De zoektocht
Begin/midden 2024 stonden we voor een keuze. De vorige auto, een Cupra Station R Limited Edition, werd simpelweg te klein voor ons gezin. We zijn toen gaan kijken naar Golf GTI’s, maar daar kwamen we er al snel achter dat we eigenlijk groter wilden.
Elektrisch? Benzine? Hybride? Dat wisten we nog niet. Belangrijk voor ons waren comfort, kracht en ruimte. En dan kom je al gauw uit bij een Tesla Model Y Performance. Daar waren we serieus over te spreken, maar zo’n keuze zou wel betekenen dat we voortaan op vakantie zouden gaan met het vliegtuig. En wij zijn gewend om met de auto naar Italië te rijden. Opladen in het hoogseizoen zagen we daar eerlijk gezegd niet zitten.
We reden proef met een Kia Sorento, een Seat Tarraco, de Model Y en uiteindelijk ook een Santa Fe HEV Premium Sky. Bij die proefrit waren mijn ouders eigenlijk meteen verkocht: groot, comfortabel, aanwezigheid op de weg en verrassend vlot voor zijn formaat.
Bij de dealer hebben we daarna een Santa Fe Blackline (Calligraphy) samengesteld: zwarte accenten, pikzwart interieur. Een fraaie uitvoering, maar eenmaal thuis waren we daar snel van terug. We wilden toch een PHEV, zodat korte ritjes in de stad elektrisch konden. Bovendien vonden we dat volledig zwarte interieur wat te somber. Uiteindelijk kwamen we uit bij de Premium Plus, met een zilveren buitenkant en een wit interieur. Een stijl die we nog nooit eerder hadden gehad (alles was altijd zwart of grijs).
Het leveringsdrama
Begin december 2024 hebben we de Santa Fe besteld via een leasemaatschappij. De Cupra werd verkocht, en mijn vader reed tijdelijk in een Fiat 500 van zijn werk. Grappig, maar allesbehalve luxe.
De levering? Die werd keer op keer uitgesteld. Eerst april, toen mei, maar duidelijke communicatie bleef uit. Veel gedoe gehad met zowel de dealer als de leasemaatschappij, en de zomervakantie kwam dichterbij zonder fatsoenlijke gezinsauto. Tijdelijke oplossingen waren er wel, maar die kostten meer per 2 week dan de Santa Fe per maand.
Na de leasemaatschappij officieel in gebreke te stellen kregen we uiteindelijk een tijdelijke VW Tiguan Allspace 1.5 TSI mee. Prima wagen, en die is ook mee geweest op vakantie. Pas toen kwam er schot in de zaak: Hyundai Nederland werd erbij betrokken, en dankzij hun inspanning kwam de Santa Fe met spoed naar Nederland. Hulde daarvoor. Uiteindelijk konden we de auto op 4 augustus 2025 ophalen, bijna negen maanden na bestelling.
Het design
Het uiterlijk van de nieuwe Santa Fe is… tja, controversieel. Je vindt het geweldig of juist totaal niet. Wij zijn fan. De auto oogt groot en krachtig, en met de gekozen kleurencombinatie (zilver met wit interieur) komt hij extra chique over. Je rijdt niet ongemerkt voorbij, letterlijk, want we zijn al meerdere keren op straat aangesproken door wildvreemden die enthousiast waren over de auto. Zo reden we langs een gezin met jonge kinderen die verbaasd riepen: “Wow! Kijk die Hyundai!” Dat zegt eigenlijk genoeg: een Hyundai die mensen doet verbazen.
Interieur en comfort
Stap je in, dan voelt het alsof je in een S-Klasse terechtkomt. Verwarmde én gekoelde stoelen, hoogwaardige materialen, en een indeling die logisch is zonder overbodige poespas. Alles wat je nodig hebt zit er, en de bediening is simpel en doeltreffend.
Het witte interieur oogt fris en ruimtelijk, en past verrassend goed bij de zilveren lak. Voor ons een gewaagde keuze, maar eentje die heel goed heeft uitgepakt. Het geeft de auto nét dat vleugje luxe extra.
Rijervaring
De PHEV-aandrijving maakt dat we in de stad vrijwel altijd volledig elektrisch rijden. Het gaat stil, soepel en ontspannen. Toch is er genoeg power aanwezig: zet hem in Sport modus en je laat menig auto verbaasd achter je. Het systeem schakelt slim tussen elektro en benzine, waardoor je het beste van beide werelden hebt.
Op lange stukken voelt de Santa Fe stabiel en comfortabel. Hij is groot, maar nooit log. Het onderstel is stevig genoeg om vertrouwen te geven, zonder dat het oncomfortabel wordt. Zelfs na langere ritten stap je fit uit.
Conclusie
De Hyundai Santa Fe PHEV is een enorm indrukwekkende SUV, die wat ons betreft qua uitstraling, luxe en comfort meedoet met de premium merken, maar dan voor een scherpere prijs. Voor circa €68.000 krijg je een auto die je bij de concurrent al snel €70.000 à €80.000+ kost.
Na het lange leveringsdrama was het wachten absoluut de moeite waard. De Santa Fe is niet zomaar een gezinsauto, het is een auto die opvalt, overtuigt en verrast. En wie had dat ooit gedacht van een Hyundai?
Verbruik
- 2.317 km
Ik was vergeten het verbruik toe te voegen. Die staat momenteel op 6.6L/100km. Het is en blijft een 1.6je in een mega wagen, dus vind het nog wel meevallen. Momenteel staat ie lekker te laden, en dat scheelt ook een hoop.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai Santa Fe
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDI 265PK PHEV Premium Sky 7p. | 7-Persoons | Lederen bekleding incl ventilatie en verwarming |Panorama schuifkanteldak | Fabrieksgarantie 07-2029 |
- 2024
- 592 km

Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDi PHEV Aut 4WD 7pl Comfort Plus Limited I Voorraad actie
- 2025
- 15 km

Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDI PHEV Black Line 4WD 6p. | Full options! | Leder | Stoelverwarming + koeling | Rondomzicht Camera
- 2025
- 5.000 km