Hyundai Nexo FCEV (2019)

autoreview

Hyundai Nexo FCEV (2019)

Signalement

UitvoeringNexo FCEV
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf307 km
KM-stand laatst23.348 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Waterstof forever

  • 23.348 km

Vandaag voor het eerst een beurt gekregen, omdat de auto wel al vier jaar oud is. Dus moest het luchtfilter en interieurfilter vervangen en de airco afgevuld. En gewassen, als extra service. En oh ja, de vorige eigenaar had de matten vernacheld dus die moesten ook vernieuwd. Maar verder…. Niets aan het handje!

Rijden op waterstof betekent dat je in een paar minuten tankt en met een volle tank (tegen de) 600 km kunt rijden. En dat je NUL UITSTOOT hebt! Alleen pure lucht en water… Een ander, groot voordeel is dat waterstof onuitputtelijk is, zolang er liefst groene stroom is om het te maken. Bij Kerkhof in Den Haag (http://www.waterstofindenhaag.nl/) tank ik groen.

De parelmoer witte heb ik Nexo in december ’22 uit Duitsland geïmporteerd en dat scheelde meer dan de helft, dus mij hoor je niet klagen. Bij deze wil ik DAS Import uit Zaandam van harte aanbevelen! Dan heb ik er wel 1500 euro (inmiddels 1599) voor over om met een paar telefoontjes de auto voor mijn deur te krijgen. Picobello geregeld.

De terugroepactie voor negen (!) updates van het systeem heeft vooral lang op zich laten wachten omdat Ursem Barten in Amsterdam maar één monteur heeft die überhaupt met de auto naar binnen mag in de speciale, afgesloten werkplaats. Want stel je toch eens voor: waterstof, hoge druk, gas, lekken, explosie…

Dat is ook de reden dat er zo weinig werkplaatsen voor deze auto zijn. Nu moet ik 30 km omrijden, óf naar Amsterdam, óf naar Zoetermeer. Ik houd me er maar aan vast dat ook het rijden op waterstof vanzelf meer gaat worden zodat ik ook bij de Hyundai garage bij mij om de hoek terecht kan.

Het ongemak zit ‘m in zaken als het geringe aantal tankstations en werkplaatsen (zie boven), de regelmatige sluiting voor onderhoud van tankstations en de enorme prijsverschillen van waterstof. In Nederland is 19,95 eu/kg het goedkoopst, maar gemiddeld 23 tot 25 euro per kilo (1kg/100 km), maar in Duitsland 13,85 en in België zelfs maar 9,95 euro. Dat zijn geen dubbeltjes verschil, dat scheelt meer dan de helft!

Het afgelopen jaar januari gestart met 300 op de teller, maar hij heeft bij 11.000 een nieuwe teller gekregen, is door Hyundai uitgevoerd en ook geverifieerd. In tien maanden dus 23.000 km gereden. Echt helemaal vlekkeloos! Als je dan bij een beurt met de leenauto rijdt voel je het verschil in vering en wegcomfort, de krappe stoelen en het harde plastic interieur, zo verwend ben ik geraakt door de luxe Nexo.

Ik zeg: mensen, koop allemaal een tweedehands Nexo in Duitsland, ben je goedkoop uit, komen er ook vanzelf meer tankstations en garages. Want waterstof rijdt perfect! Waterstof forever!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.