Hyundai Matrix 1.5 CRDi (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Matrix 1.5 CRDi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand laatst | 102.000 km |
ERVARINGEN
- 92.000 km
De Matrix is voor mij een prachtige wagen die voor zijn beperkte buitenafmetingen een opvallend grote en goed moduleerbare binnenruimte biedt. Voor mij was het liefde op het eerste gezicht voor zowel zijn praktische als zijn esthetische kant.
Hij rijdt zeer aangenaam en is voldoende geluidsgedempt zodat ik in alle omstandigheden met mijn carpoolers nog een vlot gesprek kan voeren, zonder de stem te moeten verheffen.
De zetels zijn zeer goed ontworpen, ze bieden een uitstekende lendensteun en dit zonder aparte regeling. Dit weet ik als ruglijder zeer goed te waarderen.
Update 07/06/2006
Bij mijn huidige kilometerstand van 53000 km mag ik me nog steeds een tevreden eigenaar noemen. Ondertussen heb ik een airco laten inbouwen en dit voor de prijs van een origineel ingebouwde versie (1250 euro). Dat kan dus bij Hyundai, bij Renault is dit een ander verhaal daar rekenen ze het dubbele (mijn vrouw had daarnaar geïnformeerd voor haar Clio).
Door de plaatsing van de extra koelventilator voor de airco is het geluid van de primaire ventilator waarvan ik vroeger melding maakte, verdwenen. Het blijkt dat het toerental nu iets verlaagd is.
De voortrein heeft zoals ik in andere reviews heb gelezen ook wel eens gekraakt bij koud en nat weer. Niet dat me dit echt ergerde maar na vermelding hiervan in de garage bij de onderhoudsbeurt was dit verholpen, blijkbaar een kwestie van extra smering.
Het enige minpuntje van de motor is dat hij soms bij het stilleggen schokt.
Wat de onderhoudsprijzen betreft kom ik op 7500km aan 59 Euro; op 15000km aan
152 Euro en op 30000km ( een grote beurt) aan 312 Euro.
Ik ben benieuwt voor de 60000km beurt.
Mijn verbruik zit gemiddeld op 6.3l/11km.
Update 11/11/2008
Ondertussen ben ik aan kilometerstand 92000 aangekomen en sinds de laatste update zijn er geen problemen geweest, de wagen rijdt gewoon heerlijk.
De banden vooraan heeft de dealer vervangen op 80000 km, dit is voor mij een record, de achterste banden kunnen nog wel tot 100000km mee.
Mijn 90000 km beurt heeft me 320 Euro gekost en ik kreeg te horen dat de distributieriem pas op 120000 moet worden vervangen.
Ik hoop dat ik met dezelfde tevredenheid zover zal geraken.
PROBLEMEN
- 92.000 km
Helaas zijn er toch enkele probleempjes geweest waarvoor ik iets te vaak naar mijn zin de garage heb moeten bezoeken.
Het begon met een door de dealer foutief geplaatste afstandbediening op de centrale deurvergrendeling. Hierdoor konden de deuren langs de binnenkant niet centraal vergrendeld worden.
Tijdens het rijden in een stortbui op de autostrade kreeg mijn voorste passagier natte voeten. Er bleek een opening in het koetswerk achter het dashboard te zitten.
Na ongeveer 1 maand begon de motor na het starten enkele seconden abnormaal stil te draaien waarna hij zich telkens weer herpakte. Blijkbaar was dit te wijten aan een hapering van een injector.
Gelijktijdig kreeg ik een probleem met de startonderbreker deze was soms voor onbekende reden actief waardoor de motor niet wilde starten. Pas na herhaalde pogingen bestaande uit het verwijderen en opnieuw plaatsen van de contactsleutel, met enige tussentijd, lukte het dan toch om de antidiefstal beveiliging op betere gedachten te brengen.
Al deze problemen werden door de dealer verholpen soms van de eerste keer maar soms ook pas na enkele pogingen. Hierbij dient wel gezegd dat ik steeds goed werd onthaald en een gratis vervangwagen ter beschikking kreeg.
Tot slot moet ik nog een eigenaardigheid vermelden met betrekking tot de koeling van de CRDI motor. De koelventilator blijft constant draaien wanneer een snelheid gereden wordt beneden de 80km/uur (dit volgens de invoerder) Het geluid dat hij hierbij produceert is te horen bij zeer lage snelheid en het stationair toerental.
Afscheid
- 102.000 km
Afscheid:
Op 102000 km heb ik afscheid genomen van mijn Matrix. Na jaren van trouwe dienst en grote tevredenheid heb ik hem ingeruild voor een nieuw exemplaar. Er waren namelijk nog enkele stockwagens beschikbaar van de eerste facelift waarop een fixe(crisis?)korting van 21% werd gegeven. Aangezien de beschikbare kleur (True Bleu) mij aanstond en de overname prijs aan de verwachting voldeed heb ik mij terug voor minimum 6 jaar van rijplezier verzekerd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.