Hyundai Lantra 1.8i GLS (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Lantra 1.8i GLS |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 108.000 km |
KM-stand laatst | 122.000 km |
Wat gaat die bak hard zeg!
- 108.000 km
Omdat mijn Vectra is overvallen door het roestmonster, moest ik uitwijken naar een nieuwe auto. Ik had enkele eisen aan een vervanger en enkele verbeteringen van mijn Vectra.
-4 deurs sedan
-een 1.8 of 2.0 benzine motor voor snelweggebruik en een betere acceleratie
-elektrische ramen
-zuiniger in verbruik
-betrouwbaar met lagere onderhoudskosten
-lagere wegenbelasting
Ik had al enkele auto`s testgereden tot ik deze Lantra tegenkwam bij een dealer in Eindhoven. Wat mij verraste is de acceleratie van deze auto. Met 3 man aan boord en bij lage toeren (1500 rpm) verneem je een merkbare acceleratie. De sympathieke Brabantse dealer was in carnavalsmodus en de deal was snel geregeld. 650 euro heb ik ervoor neergelegd. De APK verloopt pas in april 2011!
Bij thuiskomst meteen de olie (en filter), het luchtfilter en de bougies vervangen, wat meteen een rustiger motor opleverde. De auto heb ik daarna naar de garage gebracht om deze eens helemaal door te lichten op roest, kapotte slangen, lekkende uitlaat, kromme wielen en wat voor gebreken je nog meer allemaal kon vinden. Ik had een lijstje gemaakt waar onder andere op stond dat de koppeling ontzettend trilt bij het op laten komen.
Volgens de monteur was dit geen probleem en zou de auto hier nog wel 100.000 km door kunnen rijden. Ik heb hem preventief laten vervangen, want in de file rijden met een kapotte koppeling is dodelijk vermoeiend en je wordt er helemaal geïrriteerd van.
Naast de koppelingsplaat is de distributieriem vervangen, wat kennelijk nog niet eerder gebeurd was bij deze auto. Totale kosten van deze handelingen: 480 euro.
Over de auto:
Man wat trekt dit ding hard op. Zoiets had ik totaal niet verwacht van een Koreaans koekblikje (ja, ik heb ook veel vooroordelen over Aziatische auto`s). Volgens de specificaties van 0 naar 100 in 9,5 seconden. Dat geloof ik ook wel, ik rijd nog vele dieselaars met nieuwe Cdi, CRD, TDI en wat ze al niet voor afkortingen hebben zoek bij de (tussen-)acceleratie.
Op de duitse Autobahn heb ik hem geprobeerd te toppen, wat mij nog meer verbaasde. In de specificaties staat 196 km/h, maar de naald ging ver voorbij het 220 km symbooltje (ongeveer 235). Die ga ik nog maar eens een keer meten met de GPS erbij, maar Audi`s gingen voor me aan de kant en dat is natuurlijk wel heel gaaf.
Dan meteen het nadeel, en dat is de wegligging. Zeker vergeleken met mijn verlaagde Vectra is dit een rijdende dweil. Recht vooruit is die zeer comfortabel en stabiel, ook bij 200. Maar sturen is die niet op gebouwd. Bij een scherpe bocht heb je heel vaak het gevoel dat de auto rechtdoor wil. Wat ik ook nog mis in dit model is een airbag. Afgezien van een langzaam leeglopende voorband en een hondenlucht in het interieur, zijn hier geen noemenswaardige problemen te vinden. Ik ben ervan overtuigd dat deze auto mijn portemonnee meer goed gaat doen dan de Vectra deed. Ik ben benieuwd bij de APK van 2011!
Pluspunten:
-Geweldig motorblok
-Impopulaire auto, dus goedkoop in aanschaf
-Degelijke kwaliteit
-Eén van de beste auto`s ooit gemaakt volgens honestjohn.co.uk
-Kofferbak openen met hendel naast de bestuurdersstoel.
Minpunten:
-De 1.8 is wel dorstig. 9l/100 km haalt ie wel.
-De wegligging is niet bepaald sportief
-Je moet je interieur slopen wil je de speakers vervangen
De APK keuring 2011
- 122.000 km
Bij de aanschaf van deze wagen in 2010 was mijn stille hoop dat de garagekosten een stuk lager zouden zijn dan van mijn vorige auto, een Opel Vectra A.
Afgezien van wat kleine onderhoudsdingetjes en de vervangen koppelingsplaat heb ik geen gebreken meer gehad aan deze auto. Maar de eerste APK voor mij met deze auto is toch wel spannend.
Ik heb tijdens het rijden geen ongewone piepjes of kraakjes, dus ik verwacht weinig mechanische problemen met de auto. Maar goed, bij een APK kijken ze naar elke roestplek en je ziet niet snel welke verborgen roestplekken er allemaal onder de auto zitten.
Vrijdag was de dag van de APK keuring. s`Morgens om 8 uur keurig de auto bij de garage neergezet en ik zou teruggebeld worden zodra die klaar is. Afijn, ik wordt niet gebeld dus bel ik zelf om 17 uur maar eens met de garage. Ik krijg te horen dat de wagen door de APK is zonder ook maar één aandachtspuntje. Ik betaal E42,5 voor de keuring en kan weer naar huis. Kijk, ZO kan het dus ook met een 15 jaar oude auto!
Ik ben heel benieuwd hoe lang ik deze auto nog ga houden. Voorlopig ziet het er allemaal nog rooskleurig uit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.